back

Tranziția de la afacerea media tradițională la cea digitală. Unde suntem și ce avem de făcut?

23 February 2021

Captură Zoom.us


Nu este un secret pentru nimeni că business mass-media tradițional: editarea ziarelor și revistelor, radiodifuziunea sau televiziunea, fără prezența și în mediul online, nu mai este atât de popular și profitabil. O parte importantă a publicului a migrat pe Internet, iar odată cu el și furnizorii de publicitate. Despre procesul de adaptare a conținutului media tradițional la cel online modern s-a discutat la evenimentul „Tranziția de la afacerea tradițională la cea digitală”, desfășurat de Asociația Presei Independente (API) și FOJO Media Institute din Suedia, în cadrul Școlii de management și publicitate pentru media regională din Moldova, la 23 februarie 2021.

La eveniment s-au conectat circa 30 de jurnaliști și manageri de la diverse instituții media regionale, care au aflat despre noile tendințele din media online, despre audiență și distribuirea veniturilor, dar și despre ce „cărări” în online găsesc editorii de presă scrisă și furnizorii de servicii media audiovizuale.

 

Publicul s-a mutat pe internet, mergem după el

 

Experta internațională FOJO Anna Koshman a vorbit, în special, despre cum s-a schimbat media în vreme de pandemie: „2020 a fost o încercare peste care mulți nu au știut cum să treacă. Veniturile au scăzut brusc, iar redacțiile au trebuit să reducă mult din cheltuieli. Pandemia a demonstrat că după ce un chioșc a fost închis câteva luni, la redeschidere vânzările de ziare nu mai sunt cele care au fost, iar odată cu scăderea tirajelor, acestea nu mai revenit la cifrele de afaceri anterioare. Unele redacții au ajuns la buget zero pe publicitate, iar veniturile au scăzut până la 80%. Alt moment este că, chiar dacă lumea a stat mai mult acasă, cu ochii pe fluxurile de știri, puțini au fost cei care au reușit să monetizeze eficient această creștere a audienței. Trebuie să înțelegem, că acum concurenți ne sunt toți: rețelele sociale, Google, YouTube etc., oamenii pot obține informația de oriunde și în orice moment, de aceea trebuie să fim și noi peste tot, totodată, să livrăm un produs de calitate într-un ambalaj atractiv”.

 

Presa online nu înseamnă să ai doar un site

 

Expertul național Tudor Darie a vorbit despre evoluția pieței de publicitate online din Moldova și ce oportunități au redacțiile locale. „Presa online este un instrument diferit de ce a învățat să facă media tradițională, iar momentul pe care trebuie să-l înțeleagă multe redacții este că presa online nu înseamnă doar să ai un site propriu de știri, presa online înseamnă deja livrarea conținutului pe o diversitate de platforme și aplicații: pagina de Facebook sau grup, canal pe YouTube, Telegram, Instagram, toate luate împreună înseamnă presă online, pentru că acolo stă publicul. Acest lucru trebuie să-l conștientizeze redacțiile inclusiv la nivel de canal de vânzări și sursă de venituri, și asta poate să vă ofere posibilitatea să câștigați bani. Puteți câștiga bani dintr-o simplă postare pe Facebook, fără ca măcar să implicați site-ul sau chiar ziarul. Dacă utilizatorii voștri nu vor să intre pe site, țineți-l pe pagina de Facebook sau YouTube, unde îi place lui. Nu putem avea venituri fără audiență și fără utilizarea tehnologiilor. Încă un moment important: furnizorii de publicitate la nivel local nu vor veni doar pentru publicul pe care-l aveți, dar o să vină și pentru credibilitatea și imaginea pe care o aveți. Lucrați la imagine, oferiți conținut de calitate, este foarte important”, a menționat expertul.

 

La discuții au participat și beneficiarii primei etape a Școlii de management și publicitate pentru mass-media regionale, când cinci redacții au beneficiat de consultanță in-house, oferită de experții FOJO. Una dintre aceste redacții a fost postul Bas TV de la Basarabeasca. Ludmila Topal, directoarea Bas TV: „După 20 de ani de radio și TV, a trebuit „să cucerim” și Internetul, iar asta a însemnat pentru noi o adevărată revoluție. Vedeam cum auditoriul nostru merge pe online, înțelegeam că trebuie să fim și noi acolo, dar nu prea știam ce trebuie de făcut, am învățat asta la Școala de management și publicitate. Mai învățăm și acum, lucrurile se schimbă în permanență, învățăm noi metode de oferire a informațiilor, experimentăm, am învățat cu resurse minime să adaptăm un video pentru toate platformele noastre și ne reușește. Ne-am mai convins că putem lucra la un material zile întregi cu implicarea întregii echipe, tehnică etc. și să nu prindă la public materialul nostru, totodată putem publica 3 rânduri și câteva fotografii și putem avea mii de vizualizări și zeci de distribuiri. Asta demonstrează că utilizând resurse și efort minim putem avea un efect foarte mare”.

 

O altă redacție beneficiară a Școlii de management și publicitate este publicația „Observatorul de Nord” de la Soroca. Elena Cobăsneanu, directoarea ziarului recunoaște că i-a fost greu să cucerească online-ul: „Dacă aș începe din nou, aș pune mai mult accent pe pregătirea echipei și alocarea resurselor. Munca pe online presupune o implicare mai mare a jurnaliștilor, livrare nu doar de text, dar și video, foto, toate într-un ambalaj atractiv și desigur, foarte operativ, iar asta presupune și o motivare financiară mai mare. Dar învățăm din mers și nu ne oprim aici”.

 

Despre experiența adaptării la noile condiții de piață a povestit și Irina Șlaeva, directoarea postului TV prin Internet LIK TV din Râbnița. „A fost o experiență foarte utilă pentru noi, iar consultanța oferită de experții FOJO ne-a ajutat enorm să înțelegem cum trebuie restructurată activitatea redacțională pentru a cuceri publicului în mediul online. Eforturile depuse au dat efectul scontat, iar produsele noastre sunt mult mai apreciate acum și sperăm să monetizăm conținutul”.

Consultanții programului Anna Koshman și Tudor Darie au răspuns la întrebările managerilor redacțiilor regionale, au venit cu unele sugestii și i-au încurajat să persevereze pentru accesarea noilor piețe și oportunități online.

 

În cadrul evenimentului, directorul executiv API, Petru Macovei a accentuat importanța dezvoltării digitale a presei regionale și a reiterat sprijinul pe care îl va oferi API în acest domeniu. În acest context, API și FOJO au extins perioada de înregistrare la etapa a doua a Școlii de management și publicitate pentru mass-media regionale, până la 5 martie 2021. Toate redacțiile regionale pot depune scrisori de motivare, iar organizatorii vor seta consultanța și asistența în funcție de necesitățile concrete ale redacțiilor selectate ca beneficiare.

 

Școala de management și publicitate pentru mass-media regionale este desfășurată în R. Moldova de FOJO Media Institute din Suedia și Asociația Presei Independente (API), cu suportul financiar al Agenției suedeze pentru dezvoltare internațională (Sida).