back

Studiu | Monetizarea conținutului jurnalistic pentru stabilitatea financiară a redacției

30 November 2020


Unul din studiile lansate în cadrul ediției a șasea a Forumului Mass-Media (24-25 noiembrie 2020) analizează diversitatea modelelor de monetizare în media. Întrebarea la care a căutat răspuns autoarea studiului, Irina Ghelbur, directoarea Interakt Media, a fost formulată în felul următor: Cum să producem și să distribuim materiale jurnalistice de calitate, obținând în același timp stabilitate financiară și valorificând la maximum ceea ce tehnologia digitală are de oferit?

În studiul său, Irina Ghelbur a făcut o radiografie a pieței de publicitate media din Republica Moldova, a analizat trendurile de consum de presă și metodele de măsurare a audienței site-urilor, prezentând modele de monetizare utilizate de mai multe instituții media independente care se încăpățânează să devină sustenabile din punct de vedere economic.

 

Totodată, în studiu sunt prezentate 52 de modalități de a monetiza jurnalismul de calitate, identificate de o cercetare tematică internațională, dar și o analiză a implementării de către portalul Agora.md a modelului de membership pentru cititorii său. „Nu trebuie să reinventăm roata, majoritatea soluțiilor pentru media au fost deja implementate de alte organizații. Urmăriți ce fac alte instituții mici, regionale din alte țări sau locale și puneți în practică!”, menționează autoarea.

 

Lucrarea prezintă și o listă de 10 pași de urmat pentru companiile media mici care vor să-și monetizeze conținutul, printre care:

 

- Analizează piața în care activezi și fă o listă cu potențialii advertiseri. Ideal ar fi să-i grupezi pe domenii (de ex: agricultura, retail, imobiliar, IT, reprezentanțe locale bancare etc.) și să încerci să intuiești în drept cu fiecare ce nevoi ar avea (de exemplu: să-și vândă producția, să angajeze specialiști, să promoveze serviciile);

 

- Fă o listă a serviciilor/produselor pe care le-ai putea vinde, lista e mare, ai minim 52 de idei (din studiu): bannere, plasarea de anunțuri, producția conținutului comercial, producție video sau audio etc.;

 

- Împachetează produsul/serviciul: fă o listă de prețuri (rate card) care să conțină denumirea produsului și costul lui. E foarte important să descrii un avantaj pe care îl câștigă viitorul client (de exemplu: scriem texte care îți vor vinde produsele din magazin, producem și publicăm videouri despre compania ta care vor fi urmărite de peste 1000 de oameni, anunțurile plasate pe site-ul nostru le văd peste 1000 de oameni etc.).

 

Versiunea completă a studiului în limba română poate fi descărcată pe pagina web a Forumului Mass-Media 2020 și pe pagina Api.md.

 

Studiul a fost realizat în cadrul proiectului „Organizarea Forumului Mass-Media 2020”, implementat de Asociația Presei Independente (API) cu suportul Fundației Soros Moldova, Departamentul Mass-Media.