back

Studiu: Mass-media la vremea pandemiei - fără informații și fără bani

27 November 2020


În cadrul Forumului Mass-Media 2020 care a avut loc la 24-25 noiembrie au fost prezentate câteva studii și rapoarte care au analizat diferite aspecte ale activității mass-media din țară și de peste hotare. Studiul Mass-media la vremea pandemiei: de la strategii de supraviețuire la dezvoltări adaptative trece în revistă provocările cărora a trebuit să le facă față mass-media din diferite țări în primele luni ale pandemiei și principalele forme de răspuns pentru limitarea sau combaterea efectelor crizei.

Fără informații și fără bani - așa s-a pomenit media în timpul pandemiei de COVID-19, constată autoarea studiului, experta din România Ioana Avădani, președinta Centrului pentru Jurnalism Independent de la București: „Criza generată de pandemie a pus mass-media din întreaga lume – ca și publicul și industriile aferente – într-o situație paradoxală. Pe de o parte, mass-media a fost izolată de două dintre resursele sale vitale: sursele de informații și sursele de venituri. Pe de altă parte, serviciul de informare publică pe care îl oferă a fost mai necesar ca niciodată, făcând parte din însăși structura de bază a instrumentelor de combatere a pandemiei”.

 

În studiu sunt prezentate măsurile luate și soluțiile pe care le-au găsit instituțiile și organizațiile de presă pentru a-și îndeplini în continuare mandatul de interes public. „Pentru a reduce cheltuielile au fost făcute disponibilizări, s-a mai renunțat la colaborări, au fost reduceri de salarii și beneficii, în unele cazuri s-a renunțat la sediile redacțiilor sau au fost vândute clădiri. Lucrarea analizează și inițiativele unor redacții de a monetiza produsele jurnalistice și atenția sporită pe care publicul a acordat-o informațiilor despre COVID-19”, menționează autoarea.

 

Ioana Avădani recomandă redacțiilor câțiva pași necesari pentru această perioadă dificilă:

 

- gândirea fluxurilor de producție editorială pentru munca de acasă și identificarea acelor persoane, poziții și activități care se pot presta în afara sediului;

 

- identificarea resurselor necesare pentru a le asigura angajaților care lucrează din afara redacției sprijinul tehnologic care să permită menținerea conexiunii rapide și sigure cu redacția, dar și calitatea tehnică a produselor livrate;

 

- investiții în sisteme de ciber-securitate și training pentru tot personalul în aceasta privință;

 

- măsuri de securitate sanitară pentru personalul care efectuează muncă de teren sau pentru cei care lucrează la sediu;

 

- revizuirea contractelor de muncă și a tuturor formelor de colaborare și, la nevoie, modificarea legislației, pentru a asigura respectarea deplină a standardelor în domeniul dreptului muncii;

 

- regândirea planurilor de afaceri, cu o atenție sporită pe plata obligațiilor față de stat, pentru a evita eventualele sancțiuni sau întreruperea activității;

 

- revizuirea planurilor de afaceri pentru a include fonduri pentru compensarea cheltuielilor cauzate de pandemie, în special concedii medicale sau alte tipuri de compensații care pot fi sporite în comparație cu perioadele „normale”.

 

Versiunea completă a studiului în limba română poate fi descărcată pe pagina web a Forumului Mass-Media 2020 și pe pagina Api.md.

 

Studiul a fost realizat în cadrul proiectului „Organizarea Forumului Mass-Media 2020”, implementat de Asociația Presei Independente (API) cu suportul Fundației Soros Moldova, Departamentul Mass-Media.