back

Promovarea pe rețelele sociale: trebuie să încercăm totul, iar rezultatele nu vor întârzia să apară

06 March 2021

Captură Zoom.us


Nebănuite sunt căile... rețelelor de socializare, azi postările pot avea mii de reacții, iar a doua zi doar câteva zeci. Cele mai multe aprecieri pe rețeaua Instagram le are... o fotografie cu un ou, pe rețeaua Facebook sunt încărcate zilnic peste 350 de milioane de fotografii, iar fondatorul Telegram nu a cheltuit nimic pentru promovarea acestei platforme. Despre cum funcționează rețelele sociale, au discutat jurnaliștii de la 13 redacții regionale la o instruire online, desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 4 și 5 martie 2021, în cadrul unui Program de profesionalizare multimedia, finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova.

Conform Barometrului Mass-Media publicat de Compania Date Inteligente în februarie 2021, în Republica Moldova în topul celor mai preferate rețele sociale se regăsesc: pe primul loc – Facebook, locul 2 – Odnoklassniki.ru, iar pe locul 3 - Instagram. Mass-media și toți cei care fac promovări pe rețele trebuie să țină cont de asta și să-și îndrepte conținutul acolo unde se află cea mai mare parte a publicului.

 

Oamenilor le place să urmărească ce fac alți oameni

 

Webinarul a fost ținut de jurnalista Valeria Batereanu de la portalul Diez.md. Oamenilor le place să urmărească ce fac alți oameni, iar un conținut interesant și interactiv este preferat de public, dar și de rețelele sociale, a spus experta: „Facebook, Instagram și restul rețelelor nu fac conținut propriu, ele promovează conținutul interesant pentru a ține oamenii conectați pe platformele lor. Astfel, postările care acumulează multe reacții, comentarii sunt promovate de algoritmii rețelei pe care sunt postate”.

 

Creați-vă propria identitate vizuală!

 

„Cei care fac postări pe rețele cunosc că imaginile sau video-urile vor prinde mai bine la public decât un text simplu, iar dacă postăm o imagine cu descriere, este recomandat să nu depășim 75 de cuvinte în postare, iar pe Instagram 10 hashtag-uri vor fi suficiente. Lucrați și la identitatea voastră, alegeți-vă o culoare cu care lumea să vă asocieze, niște elemente grafice etc. Creați-vă propria identitate vizuală care vă va identifica în multitudinea de postări”, a sugerat Valeria.

 

Tu când stai pe Facebook? Dar pe Instagram?

 

„Pe Facebook postările au mai mare audiență după ora 17.00, iar pe Instagram pe la ora 9.00. Trebuie să experimentăm, să facem un calendar al postărilor, de exemplu două dimineața, una la amiază și două seara, să vedem care din ele „va prinde” mai bine. Urați-le bună dimineața abonaților dvs. și spuneți-le cum va fi vremea azi sau unde sunt ambuteiaje în oraș, asta va deveni o obișnuință și lumea va intra zilnic să vadă asta” – încă un sfat pentru eficientizarea postărilor pe rețelele sociale.

 

Oamenii au o opinie despre orice, faceți quiz-uri, cereți-le părerea pe anumite subiecte, lăsați-i să comenteze, orice interacțiune cu postările pe care le faceți vă arată dacă le sunteți interesant”, a mai spus V. Batereanu. Totodată, ea a explicat că promovarea pe rețelele sociale e individuală pentru fiecare pagină: „Nu există o pastilă magică pe care s-o aplicați și să se potrivească perfect. Pentru a găsi formula care se pliază cel mai bine cu așteptările și conținutul vostru, trebuie să încercați și să testați totul. Chiar dacă ceva nu ne reușește, nu e un eșec, ci o lecție bună pentru viitor și o experiență din care avem multe de învățat”.

 

„De fiecare dată „culegem” ceva util pentru site-ul și cititorii noștri”

 

Jurnaliștii de la redacțiile regionale apreciază Programul de profesionalizare multimedia și spun că încearcă să fie în contact permanent cu cei care îi urmăresc și vor să le ofere conținut interesant, dar și util, iar activitățile programului îi ajută în acest sens.

 

Alina Topal, postul de televiziune Bas TV, Basarabeasca: „Studioul Bas TV activează deja mai mult de 20 de ani, însă mereu tinde să meargă într-un pas cu trend-urile mass-media. Orașul nostru este unul mic și nu este posibil să avem mii și mii de urmăritori, dar vrem să-i atragem pe toți cei care sunt. Cred că un training poate fi considerat util doar atunci când cunoștințele se aplică în practică. Din prima zi a acestei instruiri, eu am și implementat una din ideile mele, am făcut un concurs pe Instagram. Sigur că din prima nu vom avea impact mare, dar la ai noștri 600 de urmăritori ei sunt destul de activi”.

 

Petru Garciu, portalul Laf.md, Comrat: „Laf.md este un portal creat recent, de aceea practic tot traficul vine de pe rețele sociale. Astfel, pentru noi orice sfat de promovare pe rețele este util, pentru că acum învățăm ce și cum trebuie să facem. Sfaturile expertei din propria ei experiență ne vor fi de mare ajutor în promovarea portalului”.

 

Natalia Junghietu, ziarul Expresul, Ungheni: „Portalul nostru Expresul.md tinde să se dezvolte și în permanență este în căutarea de canale de promovare și oportunități. La această instruire, o atenție aparte ne-a atras promovarea pe Facebook, pentru că noi suntem prezenți anume pe această rețea. Și chiar imediat după training, am și „furat” din ideile expertei și am realizat o postare pe Facebook. Așteptăm reacțiile publicului nostru. Chiar și despre promovarea pe YouTube am aflat lucruri noi și interesante pe care le vom aplica în viitor. În ceea ce privește promovarea pe  Instagram și Telegram, mai avem de studiat și, cu siguranță, ceea ce am învățat ne va ajuta să ne facem mai auziți, văzuți, urmăriți. Programul de profesionalizare multimedia este foarte util pentru noi, pentru că de fiecare dată „culegem” ceva util pentru site-ul și cititorii noștri”.

 

Anna Casian-Musteață, portalul Regional.md: „Atâtea sfaturi utile și secrete despre rețelele de socializare am aflat, încât chiar din prima zi am început să le aplic pentru Regional.md. Mi-a fost destul de interesant să aflu cum ne putem promova în special pe Instagram, având în vedere că această rețea este acum în vogă. Urmare a celor învățate, vom fi și mai activi pe Telegram. Cu siguranță, rezultatele nu vor întârzia să apară”.

 

Instruirea a fost organizată în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.