back

Presa online în ultimele zile de campanie electorală: evenimente și concurenți electorali prezentați selectiv, favorizări și discreditarea oponenților

15 July 2021


Unele surse media online au oferit publicului un tabloul incomplet al campaniei electorale și au transmis informații distorsionate despre evenimentele și candidații înscriși în cursa electorală. În perioada 1-10 iulie 2021, cele mai multe din portalurile de știri[1], monitorizate de Asociația Presei Independente (API), au reflectat campania tendențios și au servit intereselor politice ale unor candidați în loc să ofere informație obiectivă și echilibrată, iar în ziua alegerilor unele site-uri au distribuit falsuri și speculații despre exercitarea votului în străinătate. Așa arată concluziile celui de-al patrulea raport de monitorizare a presei on-line în perioada și campania electorală, prezentat de API la 15 iulie 2021. Monitorizarea a avut loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

Analizând o serie de indicatori cantitativi și calitativi, experții API au constatat că 6 din cele 10 publicații online au prezentat dezechilibrat informația referitoare la campania și concurenții electorali, promovând direct sau indirect agenda unora dintre candidați și defavorizându-i pe oponenții acestora, în unele cazuri fiind vorba de defăimare și știri false. Acest comportament editorial contrar normelor eticii jurnalistice a continuat în „ziua tăcerii”, dar și în ziua scrutinului electoral propriu-zis.

 

La prezentarea raportului de monitorizare, Petru Macovei, directorul executiv API, a menționat că în ultima decadă a campaniei electorale, cele 10 publicații online monitorizate au mediatizat evenimentele electorale preponderent prin intermediul știrilor care s-au referit la domeniul politic, în special la declarațiile hazardate ale unor concurenți electorali, pe când procesul electoral a fost mediatizat de peste 6 ori mai rar. Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv, iar Partidul Acțiune și Solidaritate a fost mai des plasat într-un context care l-a defavorizat. Puține redacții s-au preocupat de informarea complexă a publicului despre concurenți, platformele electorale ale acestora, modalitatea de exercitare de către cetățeni a dreptului de vot, iar materialele publicate au fost disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților, care au fost citați de peste 5 ori mai des decât femeile. „Caracterul părtinitor și selectiv de reflectare a campaniei electorale a devenit și mai pronunțat pe ultima sută de metri a campaniei electorale. Doar două din portalurile monitorizate, Agora.md și Newsmaker.md, au avut, per ansamblu, o politică editorială echilibrată în raport cu toți concurenții electorali”, a spus P. Macovei.

 

Autorii raportului au constatat următoarele tendințe editoriale în perioada 1-10 iulie 2021 referitoare la cele 10 publicații online monitorizate:

 

  • 2 din 10 publicații (Actualitati.md și Kp.md) au promovat deschis, direct și masiv concurentul electoral BECS, defavorizând cu aceeași intensitate concurentul PAS, dar și pe președinta Republicii Moldova Maia Sandu. Cele două publicații au avut în perioada de raport un comportament editorial asemănător, promovând intens concurentul BECS și exponenții PSRM. În aceleași timp, ambele publicații au plasat PAS, dar și pe președinta Maia Sandu, în contexte defavorizante. În cazurile acuzațiilor, insinuărilor etc., replica celor vizați/vizate a lipsit.

  • Alte 3 publicații (Noi.md, Sputnik.md și Unimedia.info), deși mai discret, au plasat mai des în contexte favorizante concurentul electoral BECS, și în contexte defavorabile – PAS, iar Sputnik.md și Unimedia.info au defavorizat vizibil și AUR.

  • O publicație (Timpul.md) a promovat agenda electorală a concurentului AUR, defavorizând și discreditând alți concurenți, în special PAS, BECS, dar și BERU și PPȘ. Timpul.md a avut o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și concurenții fiind prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică.

  • 2 publicații (Agora.md și Newsmaker.md) au avut o politică editorială echilibrată în raport cu toți concurenții electorali, fără a favoriza sau defavoriza pe cineva. Agora.md a avut cea mai echidistantă atitudine în raport cu evenimentele electorale și concurenții. Newsmaker.md, la rândul său, a fost singura publicație care a citat în materialele publicate toți concurenții electorali înscriși în cursa pentru alegerile parlamentare anticipate.

  • Gagauzinfo.md a acordat o atenție insignifiantă campaniei electorale, publicând un număr extrem de mic de materiale cu referire la acest subiect.

  • O publicație (Realitatea.md) a reflectat campania electorală prin oferirea spațiului unui număr mare de concurenți electorali, dar a admis în mai multe rânduri favorizări și defavorizări, comentarii unilaterale, declarații fără replică, etichetări etc., publicând și materiale cu caracter de publicitate electorală mascată.

 

Autorii raportului de monitorizare au făcut și o scurtă analiză a comportamentul editorial al publicațiilor online în ziua alegerilor parlamentare anticipate.

 

Mai multe detalii pot fi găsite în Raportul de monitorizare nr. 4, publicat pe paginile web www.api.md și www.alegeliber.md. Versiunile sumare ale raportului vor fi disponibile în curând și în limbile engleză și rusă.

 

Pentru informații suplimentare, ne puteți contacta la numărul de telefon 022 210602 sau la rodica.malic@api.md, persoană de contact: Rodica Malic, coordonatoare comunicare API.

 

Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect finanțat de National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.


 

[1] (în ordine alfabetică): Actualitati.md, Agora.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info.