back

Monitorizarea portalurilor în alegeri, raportul nr. 5: între informare echilibrată și speculații cu elemente ale discursului de ură

04 November 2020

Captură


Raportul nr. 5 de monitorizare a presei online în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, prezentat de Asociația Presei Independente (API), constată dezinteresul unor portaluri să asigure informarea obiectivă a populației despre campania electorală și accentuarea caracterului partizan al conținuturilor editoriale. Raportul se referă la perioada 25 – 31 octombrie și conține analiza datelor cantitative și calitative referitoare la comportamentul editorial a 12 portaluri informaționale[1] de limbă română și limbă rusă. Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

În ultima săptămână înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale, cele 12 portaluri monitorizate au publicat, în total, 962 de materiale care vizează direct sau indirect campania electorală, aproape 95% fiind știri cu diferit grad de complexitate, preponderent la teme din domeniul politic, în unele cazuri – materiale de opinie despre cei șase candidați și două candidate la funcția de președinte. Ca și în perioadele precedente de monitorizare, candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon a avut cea mai mare vizibilitate mediatică cumulat pe cele 12 portaluri, acesta fiind și cel mai des plasat într-un context pozitiv care l-a favorizat, iar candidata PAS Maia Sandu a fost cel mai des plasată într-un context negativ care a defavorizat-o.

 

Prezentând rezultatele monitorizării în această perioadă, Petru Macovei, directorul executiv API, a remarcat că majoritatea materialelor au fost documentate dintr-o singură, inclusiv articolele care au conținut acuzații și care obligatoriu trebuiau echilibrate cu opinia/poziția celor vizați. Caracterul editorial partizan s-a manifestat în continuare prin frecvența publicări unor articole de promovare a unor candidați și discreditare a principalilor oponenți ai acestora. Au fost publicate multe materiale părtinitoare, fără o distincție clară între fapte și opinii, în unele cazuri articolele au avut scopul clar de dezinformare. Candidata Maia Sandu a continuat să fie ținta unei campanii orchestrate de defavorizare din partea portalurilor afiliate editorial Partidului socialiștilor, prin afirmații tendențioase, manipulare cu date și cifre, speculații cu elemente ale discursului de ură.

 

Pentru perioada 25 – 31 octombrie 2020, autorii raportului au constatat următoarele tendințe generale:

 

  • Actualitati.mdAif.md și Kp.md au avut și în această perioadă de raport un comportament editorial similar, cu elemente accentuate de părtinire. Cele trei publicații l-au favorizat și l-au promovat în mod clar pe candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon, și au defavorizat-o cel mai des pe candidata PAS Maia Sandu, urmată de candidatul Renato Usatîi.

  • Noi.md, Vedomosti.md și Sputnik.md l-au favorizat în continuare pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prezentarea în context pozitiv a candidatului. În același timp, Maia Sandu a fost cel mai des defavorizată în materialele celor trei publicații. Și alți candidați au fost mai accentuat defavorizați (în special pe Vedomosti.md), inclusiv Andrei NăstaseDorin ChirtoacăRenato Usatîi și Octavian Țîcu. Unele comentarii și alte articole de opinie publicate de Vedomosti.md au avut un pronunțat caracter discriminator, conținând atacuri la persoană și elemente ale discursului de ură în raport cu Maia Sandu.

  • Gagauzinfo.md a manifestat în continuare dezinteres față de campania electorală națională, iar știrile s-au referit în majoritatea cazurilor la procesul electoral în general, cu accent pe organizarea scrutinului în UTA Gagauz Yeri.

  • Unimedia.info a mediatizat procesul electoral și activitățile candidaților/candidatelor, cel mai des în contexte favorizante apărând Igor DodonAndrei Năstase, dar și Violeta Ivanov. Ultimii doi au apărut și în materiale cu un caracter publicitar clar, marcate sau nemarcate corespunzător, dar plasate în fluxul general de știri.

  • Agora.md și Newsmaker.md au avut o politică editorială relativ echilibrată, materialele fiind, în general, nepărtinitoare, iar candidații și candidatele au fost prezentați/prezentate de cele mai multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, însă fără o tendință clară de favorizare sau defavorizare. Agora.md a asigurat cel mai mult echilibru în ceea ce privește mediatizarea cantitativă a celor 6 candidați și a celor două candidate.

  • Realitatea.md a mediatizat toți candidații și candidatele atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Igor Dodon a apărut de cele mai multe ori în context defavorizant.

  • Timpul.md a acordat puțină atenție campaniei electorale, neglijând total subiectele legate de procesul electoral. Singurul candidat mai degrabă defavorizat a fost Igor Dodon, restul apărând în contexte neutre.

 

Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 5, publicat pe paginile web www.api.md și www.alegeliber.mdConcluziile generale ale raportului vor fi disponibile în curând și în limbile engleză și rusă.

 

Pentru detalii suplimentare, contactați-ne la numărul de telefon 022 210602 sau la rodica.malic@api.md, persoană de contact: Rodica Malic, coordonatoare comunicare API.

 

Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 


[1] (în ordine alfabetică): Actualitati.md, Agora.md, Aif.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Vedomosti.md