back

Școală de vară / Toleranța în mass-media, între abordare profundă, lupta cu stereotipurile și prevenirea discursului urii

16 August 2022

Jurnaliștilor și jurnalistelor le-au fost înmânate diplome pentru participare activă la instruiri (Foto: API)


În perioada 9-13 august 2022, Asociația Presei Independente (API) a organizat școala de vară „Diversitate și toleranță în mass-media” la care au participat mai mulți jurnaliști, reporteri, colaboratori din mass-media națională și locală și studenți de la facultățile de jurnalism din țară. Jurnaliștii au fost familiarizați cu conceptele de diversitate și toleranță și modul în care acestea pot fi abordate în presă.

Școala de vară a fost organizată în cadrul proiectului „Cetățeni Activi, Comunități Prospere, Faza II”, finanțat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și Suedia, componenta „Jurnaliștii pentru diversitate și incluziune: responsabilitate și angajament”.

 

Promovarea toleranței este una dintre misiunile fundamentale ale mass-media, iar pentru a realiza această misiune jurnaliștii trebuie să abordeze profesionist subiectele despre grupurile vulnerabile și beneficiile diversității și incluziunii. Școala de vară „Diversitate și toleranță în mass-media” a fost o oportunitate care a facilitat schimbul de opinii și experiență, formarea de abilități și participarea la mai multe sesiuni teoretice și activități practice.

 

Experta media Natalia Porubin a familiarizat participanții cu aspectele teoretice privind abordarea subiectelor despre grupurile vulnerabile. Experta a explicat conceptul de vulnerabilitate și a vorbit despre rolul mass-media în promovarea diversității și toleranței, modul de prezentare a subiectelor despre grupurile vulnerabile astfel încât acestea să nu dăuneze și utilizarea corectă a terminologiei. Natalia Porubin a făcut câteva recomandări jurnaliștilor, atunci când decid să abordeze astfel de subiecte: „Jurnaliștii trebuie să țină cont de câteva reguli de bază atunci când își propun să realizeze interviuri cu persoane din grupuri vulnerabile: să fie atenți atunci când identifică eroii, abordează provocările cu care se confruntă aceștia și adresează anumite întrebări surselor”.

 

Școala de vară a continuat cu activități practice de identificare și documentare a unor subiecte, discuții cu experți și invitați speciali, care au abordat tematici legate de stereotipurile privind violența față de copii, dificultăți în reflectarea subiectelor sensibile, libertatea de exprimare și discursul de ură în mass-media.

 

Rodica Corețchi-Mocanu, consultantă în domeniul protecției copilului, a subliniat rolul esențial al mass-media în combaterea stereotipurilor privind violența în bază de gen: „Stereotipurile sunt un obstacol în abordarea obiectivă a cazurilor de violență împotriva femeilor și copiilor. Este important ca redacțiile și jurnaliștii să scrie mai des și mai profund despre problematica violenței în materialele lor și să respecte regulile de intervievare a victimelor, de procesare a materialului colectat și utilizare a limbajului corect”.

 

Un alt aspect discutat la școala de vară a fost discursul de ură vs. libertatea de exprimare. Irina Corobcenco, expertă Promo-LEX, a prezentat diverse cazuri de discurs de ură în mass-media și în mediul online, care sunt consecințele acestuia și care ar fi metodele de prevenire: „Pentru ca discursul de ură să fie evitat, este nevoie de înțelegerea acestui fenomen de către jurnaliști, de auto-reglementare, așa încât redacțiile să știe cum să reacționeze la cazurile de discurs de ură în emisiuni live, reportaje și de dezvoltarea mecanismelor de moderare a comentariilor”.

 

Participanții la școala de vară au fost interesați atât de tematica generală a evenimentului, cât și de aspectele specifice ale unor grupuri minoritare, apreciind tehnicile și instrumentele concrete pe care le-au aflat pentru a scrie profesionist despre diversitate și nediscriminare: modalități de colectare a informației, terminologia corectă, intervievarea surselor, procesarea materialelor.

 

Angela Zaharova, producătoare Elita TV din Rezina, a apreciat faptul că la instruire au putut participa atât tineri jurnaliști, cât și cei cu experiență: „Am fost implicată în diverse ateliere și activități adaptate la realitățile actuale ale jurnalismului, o retrospectivă a cunoștințelor obligatorii de la etică până la legislație – informații utile pentru tinerii jurnaliști și pentru cei cu experiență, care vor să scrie profesionist materiale despre toleranță și drepturile omului”.

 

Vladimir Bîrzoi, reporter la ziarul Unghiul din Ungheni, a remarcat că astfel de evenimente sunt binevenite pentru îmbunătățirea activității jurnaliștilor: „De la școala de vară am adunat un carnet plin cu idei pentru potențiale subiecte, contacte ale colegilor de breaslă, ale experților din domenii relevante și instituții de referință – instrumente atât de necesare pentru activitatea noastră”. 

 

Școala de vară a fost un program de inițiere în jurnalismul bazat pe toleranță și incluziune pentru Maria Nistor, studentă la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova: „Acest eveniment mi-a fortificat convingerea că rolul presei este, în primul rând, de a uni societatea, iar promovarea diversității și toleranței este o soluție în acest sens. Am înțeles că articolele pe care le voi scrie în calitate de jurnalistă, trebuie să contribuie la solidarizarea cetățenilor în jurul unor cauze și nu la separarea societății în baza unor criterii ce țin de cultură, rasă, gen etc.”.

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Cetățeni Activi, Comunități Prospere, Faza II”, finanțat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și Suedia, componenta „Jurnaliștii pentru diversitate și incluziune: responsabilitate și angajament”.