back

Bune practici de transformare a presei tipărite și dezvoltarea mediilor digitale. Vizită de studiu a managerilor media din Republica Moldova la Bratislava

10 June 2022

Foto: Strategic Analysis, Slovacia


Un grup de 14 manageri ai instituțiilor media locale, membre ale API, au participat la o vizită de studiu în Slovacia, în perioada 5-8 iunie 2022, organizată în colaborare cu organizația slovacă Strategic Analysis din Bratislava.

Programul vizitei a inclus subiecte de interes pentru managerii redacțiilor locale și naționale: surse de finanțare, instrumente de monetizare a conținutului jurnalistic, viitorul presei tipărite și media online.

 

Începând cu anul 2008, în Slovacia a fost implementat un sistem comun de abonamente la diverse platforme media, care a impulsionat dezvoltarea media online și a diferitor instrumente de monetizare. Pravda, una din cele mai longevive publicații slovace, vinde zilnic 30.000 de exemplare și are pe site 1 milion de vizitatori unici lunar. „Publicitatea online și din ziar constituie principala sursă de finanțare a publicației. Conținutul multimedia este unul important, pentru că atrage cititorii, și respectiv, și reclama, iar regulile de bază pentru toate textele noastre sunt să fie clare, interesante și să fie puse rapid la dispoziția publicului”, a menționat Andrej Matysak, redactorul-șef al Departamentului de știri externe, ziarul Pravda.

 

Majoritatea mediei slovace se remarcă printr-o abordare puternică de business. Pentru generarea surselor de venit suplimentare, companiile media desfășoară campanii de crowdfunding, prestează servicii de tipărire și comercializare a cărților. „În anul 2021, am obținut un venit de 6 milioane de euro. Aceasta se datorează campaniilor de colectare de fonduri, care presupun o interacțiune importantă cu publicul. Venitul nostru mai este generat de abonamentele pe care le fac cititorii noștri, în special, pentru materialele de autor, de aceea mizăm foarte mult pe calitatea acestora. De asemenea, câștigăm din tipărirea și vânzarea cărților, doar în ultimii 4 ani am publicat 60 de titluri de cărți”, a explicat Lukas Fila, directorul companiei media N Press, fondatoarea portalului Dennik N.

 

Despre calitatea materialelor și loialitate față de cetățeni au vorbit jurnaliștii din Moldova și cu Peter Bardy, redactorul-șef Aktuality.sk, cea mai citită platformă media slovacă: „După ce colegul nostru Jan Kuciak a fost asasinat înainte de publicarea unei investigații despre corupție la nivel înalt, am fost mai motivați să continuăm să facem jurnalism de calitate, să fim loiali societății, să spunem adevărul și astfel să fim eficienți și să generăm venit”.

 

Un alt subiect comun al discuțiilor jurnaliștilor din ambele țări a fost viitorul presei tipărite și a celei online. Pe de o parte, în Slovacia multe ziare continuă să fie tipărite din motive de imagine, pe de altă parte, se dezvoltă tot mai mult platformele media care pun în aplicare sisteme de abonamente plătite.

 

„Trecerea de la print la online este un proces dificil și necesită timp și efort. În cazul publicației SME, aceasta a durat între 5-7 ani. În schimb, mediul online îți oferă posibilitatea de a pune în aplicare sistemul de donații, abonamente și micro-targetarea reclamei”, a spus Tomas Prokopcak, șef al Departamentului Digital al SME Creative, un portal slovac cu 65.000 de abonați digitali.

 

Managerii media din Republica Moldova spun că vizita de studiu la instituțiile media din Slovacia a fost interactivă și că au observat atât similitudini, cât și diferențe, au preluat bune practici de management și organizare care ar fi bine de implementat în redacțiile din țara noastră. Aliona Cenușa, manageră finanțe la Ziarul de Gardă, consideră că susținerea mass-media de către cititori este esențială: „M-am convins încă o dată cât este de importantă comunicarea cu cetățenii și organizarea de campanii naționale care ar contribui la promovarea și conștientizarea populației de a citi conținut (articole, știri, reportaje, investigații, analize) din surse de încredere și că presa trebuie susținută fie prin abonamente digitale, fie prin cele la edițiile print sau și mai bine, o combinație între acestea”.

 

Directorul postului de radio Ecofm, Veaceslav Tutunaru, menționează că este decis să pună în practică sistemul de abonare digital: „Am făcut cunoștință cu cel puțin trei modele care ar contribui la monetizarea conținutului radio EcoFM și a site-ului Ecofm.md. Totodată, am înțeles necesitatea educării cititorului că materialele de calitate costă, la fel ca orice servicii sau produse. În următoarele luni vom încerca să implementăm mecanismul PayWall (abonamente digitale) pentru articolele de analiză, investigații și podcasturi, care ar contribui la independența financiară a redacției și educarea publicului să consume produse media de calitate”.

 

Managera publicitate la ziarul SP din Bălți, Olga Popa analizează comparativ redacțiile din Republica Moldova și redacțiile vizitate la Bratislava: „Metodele de lucru, modalitățile de organizare a muncii sunt în multe privințe similare, dar diferența dintre noi rămâne a fi interesul cititorilor. Publicul slovac este mai loial față de presă, susține mass-media prin abonamente, donații, inspirând astfel jurnaliștii să fie creativi și dispuși să-și continue activitatea, din păcate, cititorul nostru încă nu este așa. Pentru redacția noastră, am preluat o idee pentru motivarea jurnaliștilor, pe care o voi propune pentru aplicare, și anume, bonusuri pe baza traficului atras pe site. Acest lucru ar putea motiva jurnalistul să scrie materiale mai bune, mai interesante, care vor crește traficul pe site. Și în viitor, conținutul interesant și de înaltă calitate ne va permite să generăm venituri prin intermediul Patreon sau PayWall”.

 

Vizita de studiu a fost organizată în cadrul proiectului „Instruiri și transfer de bune practici pentru profesionalizarea mass-media independente”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.