back

Beneficiarii Centrului de consultanță și asistență API, familiarizați cu metodele noi de monetizare în presă

24 September 2020

Captură Zoom.us


Directori, editori, responsabili de publicitate de la 15 instituții mass-media independente regionale au participat la un webinar privind monetizarea în presă. Participanții au luat cunoștință de modalitățile noi de monetizare, implementate cu succes inclusiv în R. Moldova, au făcut schimb de opinii despre obstacolele pe care le întâmpină redacțiile regionale în trecerea la aceste metode de generare a veniturilor, dar și despre unele soluții în acest sens.

Webinarul s-a desfășurat la 23 septembrie și a fost ținut de Irina Ghelbur, consultanță în management media și publicitate din cadrul Centrului de consultanță și asistență API, managera companiei Interakt Media. Ea a menționat că la nivel internațional sunt utilizate în prezent peste 52 de moduri de a monetiza activitatea și conținuturile mass-media. De cele mai multe ori, instituțiile de presă nu au curaj sau capacitate să încerce mai mult de 2-3 modele tradiționale: “Este greșit să credem că fluxurile de venituri tradiționale, aflate în scădere, indică asupra faptului că publicul nu mai vrea să plătească pentru jurnalism. Adevărul este că publicul a avut o expunere limitată la noile modele financiare. Exemplele de succes arată că dorința de a plăti există atunci când propunerea are suficientă valoare adăugată și există metode de plată atrăgătoare, cum ar fi plata pe articol sau crowdfunding-ul”. Consultanta a analizat eficiența unor modele de monetizare din experiența companiei Interakt Media (portalurile Agora.md și Ea.md): “Din toate metodele, experții din străinătate au evidențiat 12 cu potențial mare de a genera venituri, noi la Interakt am testat 14 până acum, dar continuăm să testăm, ca să alegem cele care ne convin și din punctul de vedere al complexității. Așa trebuie să procedați și voi, să alegeți formula care vă convine și care este mai ușor de implementat”.

 

Vorbind despre obstacolele și lacunele în procesul de trecere de la metodele vechi de monetizare, care generează acum pierderi, la cele noi, Irina Ghelbur a remarcat inclusiv lipsa infrastructurii instituționale, a capacității de inovare, a abilităților antreprenoriale în redacții, dar și nevoia de a oferi valoare adăugată produselor elaborate. Iar ca să exploatezi posibilitățile noi de monetizare este nevoie de abilități, un nou mod de gândire a managerilor media și de infrastructură corespunzătoare.

 

Înregistrarea webinarului poate fi accesată aici.

 

Centrul de consultanță și asistență a fost creat de API pentru a contribui la creșterea sustenabilității și a funcționalității instituțiilor mass-media independente regionale. În cadrul Centrului activează șase consultanți și consultante în următoarele domenii: management media și publicitate, jurisprudență, IT, web design, design print, contabilitate. Redacțiile membre API și instituțiile mass-media regionale care nu sunt membre API, dar întrunesc criteriile minime de independență editorială și integritate profesională (să nu fie afiliate politic; să nu aibă în calitate de fondatori și/sau administratori partide și alte formațiuni politice, instituții sau autorități locale/centrale sau reprezentanți ai acestora; să semneze și să respecte prevederile Codului Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova), pot solicita serviciile Centrului de consultanță și asistență API prin accesarea aplicației de pe pagina web www.api.md.

 

Persoană de contact: Ion Mazur, e-mail: ion.mazur@api.md, telefon: 022 220995.

 

Proiectul “Program de asistență pentru mass-media regionale independente”, este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.