înapoi

Ziarele independente își elaborează strategii de activitate pe timp de criză

06 Februarie 2023

Formatoarele Cristina Lupu, Irina Ghelbur și participanții instruirii. Foto : API


​Presa tipărită din Republica Moldova traversează o perioadă foarte complicată, amplificată în ultimii ani de criza pandemică și de invazia militară a Rusiei în Ucraina. Pentru a diminua din consecințe și a reveni la normalitate, aveți nevoie de o abordare strategică a problemelor cu care vă confruntați. Suntem aici să vă ajutăm să elaborați strategii care să vă permită să gestionați afacerile media cu mai multă siguranță. Cu aceste îndemnuri către participanți formatoarele Cristina Lupu din România și Irina Ghelbur din Republica Moldova și-au început prezentările la instruirea „Planificarea și gestionarea strategică a afacerilor media pe timp de criză”, desfășurată de API în zilele de 1-2 februarie 2023.

În prima zi, cele două experte i-au familiarizat pe managerii/directorii și colaboratorii ziarelor independente regionale și naționale cu noțiunile de criza, au accentuat cum se manifestă ea în mass-media, care sunt problemele care indică că redacția este în criză și există pericolul ca instituția sa-și sisteze activitatea. De asemenea, expertele au prezentat o serie de instrumente care permit diagnosticarea corectă a problemelor, a riscurilor existente, dar totodată permit să fie identificate soluții, oportunități de ieșire din impas.

 

„Primul lucru pe care îl facem stabilim diagnoza redacției, așa cum face de exemplu medicul. Dacă pacientul are febră, îi măsoară temperatura, dacă îl doare capul măsoară tensiunea până stabilește cauzele bolii. În unele cazuri, trebuie să mergi la trei medici ca să stabilești diagnoza corectă și să ei cele mai bune decizii. Așa e și în redacție, stabilești cele mai grave probleme, care îți pun afacerea în dificultate și există riscuri foarte mari să-ți închizi afacerea. Vom împărți problemele pe bucăți, vom căuta soluții rapide și le vom rezolva pe cele prioritare. În perioada de criză ești nevoit să renunți uneori la lucruri plăcute, pe care le faci în condiții normale. În criză le menții doar pe cele vitale care te ajută să reziști, să supraviețuiești” a menționat Cristina Lupu.

 

„Chiar dacă  vă cunoașteți bine problemele și intuiți care pot fi soluțiile, totuși diagnoza trebuie făcută rațional, lăsând la o parte emoțiile. Vă recomand să folosiți instrumente disponibile, testate și în alte domenii de activitate, cum ar fi: analiza provocărilor, PESTEL, SWOT, „matricea riscurilor” etc. Rezultatele acestor exerciții trebuie să se regăsească obligatoriu și în strategia de management a crizei și în planul de acțiuni. Redacțiile trebuie să-și elaboreze strategii atât pentru ziar, cât și pentru site, iar unele publicații de nișă, cum este Ziarul de Gardă, să aibă compartimente ale strategiei pentru problemele și oportunitățile jurnaliștilor de investigație, care sunt cei mai des expuși riscurilor și au nevoie de soluții de securitate, motivare etc.”, a adăugat Irina Ghelbur.

 

În ziua a doua, participanții au fost implicați preponderent în exerciții practice, care au avut scopul să identifice punctele tari, slabe, riscurile și oportunitățile fiecărei redacții. În final, participanții au primit și „temă pentru acasă” – să schițeze strategia de activitate a redacției pe timp de criză, iar la unul din workshopurile viitoare pe care le va organiza API, acestea vor fi analizate împreună cu expertele, și îmbunătățite pentru a putea fi aplicate în practică, la necesitate.

 

Managerii redacțiilor au apreciat informația prezentată la instruire, menționând că vor ține cont de recomandări la elaborarea strategiilor. „Mi-a plăcut să fac jurnalism, să scriu materiale, dar în situație de criză, cum s-a menționat și la training, trebuie să renunți la ce îți place și să te ocupi foarte serios cu ceea ce este vital pentru redacție, să cauți soluții, bani pentru a supraviețui. O să lăsăm creația pe seama redactorilor și o să căutăm oportunități să rezistăm”, a menționat Elena Motricală de la ziarul Est-Curier din Criuleni.

 

„Avem o strategie instituțională, dar în ea nu se regăsesc anumite lucruri, impuse de criză. Chiar dacă facem analiza riscurilor după anumite metode, totuși o să le încercăm și pe cele oferite azi la training. Ele ne vor permite să structurăm mai bine problemele, să înțelegem ce trebui să facem ca să trecem cu bine peste dificultățile existente”, a completat Aliona Cenușă, Ziarul de Gardă.

 

„Nu avem strategie deoarece suntem o redacție mica, toate problemele și ideile le ținem în cap. Am înțeles totuși că e bine să avem un astfel de document. O să-l facem neapărat, iar asta ne va ajuta să controlăm mai bine situația, să planificăm anumite acțiuni în funcție de probleme care apar”, a menționat și Vasile Roman de la Opinia Liberă din Orhei.

 

În decembrie 2022, API a lansat un Program de suport pentru ziarele independente în condiții de criză, care prevede acordarea suportului financiar parțial ziarelor independente membre API pentru acoperirea costului majorat al hârtiei de ziar după începutul războiului Rusiei împotriva Ucrainei. Susținerea este condiționată de respectarea de către ziare a unor obligațiuni asumate prin semnarea regulamentul programului de suport, inclusiv de calitatea materialelor jurnalistice publicate și de respectarea recomandărilor din rapoartele de monitorizare.

 

Programul de suport mai include instruiri la tema planificării și gestionării strategice a afacerilor media pe timp de criză și ateliere de schimb de experiență la această temă.

 

Evenimentul a fost realizat de API în cadrul proiectului „Suport pentru ziarele independente din Republica Moldova”, finanțat de National Endowment for Democrarcy (SUA).