înapoi

Tot ce-i mult, uneori strică. Chiar și în webdesign

07 Aprilie 2022

Captură Zoom.us


Managerii instituțiilor mass-media caută tot timpul soluții pentru a spori funcționalitatea, atractivitatea și performanța portalurilor de știri pe care le gestionează. Deseori ei apelează la diferite softuri gratuite sau cu plată. Însă nu toți cunosc că descărcarea și instalarea în grabă a unor programe suplimentare pot avea consecințe de securitate digitală. În cadrul atelierului online „Cum elaborăm și dezvoltăm un site de știri performant?”, webdesigner-ul Vitalie Harea le-a povestit participanților despre avantajele și dezavantajele plugin-urilor, riscurile posibile, dar și soluțiile pentru evitarea acestora. La instruirea de la sfârșitul lunii martie au participat colaboratori de la redacțiile beneficiare ale Centrului de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale.

În prezent în mediul online sunt accesibile peste 60 mii de programe cu funcții speciale (plugin-uri) care au menirea să sporească funcționalitatea și performanțele portalurilor de știri, a spus consultantul în design web Vitalie Harea. Există însă o serie de pericole care trebuie evitate pentru a nu perturba activitatea site-urilor. “Tot ce-i prea mult, uneori strică. Dacă, spre exemplu, aveți un hosting slab, nu se recomandă să instalați mai mult de șapte plugin-uri, iar dacă aveți unul puternic se poate maxim 20. Unele programe pot crea coliziuni cu altele deja instalate, pot reduce considerabil din viteza de încărcare a site-ului, a imaginilor etc., iar în consecință asta poate duce la blocarea site-ului. Înainte de a instala un astfel de program, vă recomand să-l verificați pe Google când a fost actualizat, câți utilizatori l-au descărcat, ce rating are etc. Dacă plugin-ul n-a fost actualizat mai mult de un an, să știți că deja sunteți într-o zonă periculoasă, renunțați la el din start. Un plugin cu un rating de 4.5 și mai mare poate fi considerat bun. Dacă după instalare observați că sunt efecte nedorite, dezinstalați repede programul și căutați soluții alternative”, a specificat consultantul.

 

Vitalie Harea le-a oferit participanților o listă cu programele cel mai des folosite în mediul online, datorită eficienței și gradului înalt de securitate. Este vorba de Yost SEO, Contact form, Akismet Anti-Spam, WP Safer Cache, Imagify. Unele ajută pentru ca motoare de căutare să înțeleagă mai bine structura site-ului și să-l promoveze online, altele sunt pentru setarea și distribuirea conținutului pe social media sau pentru expedierea mesajelor pe site și transmiterea pe mail, dar și setări împotriva spamurilor, pentru creșterea vitezei de lucru a site-urilor etc.

 

Participanții la instruire au rămas mulțumiți de informația prezentată, remarcând utilitatea ei practică. „Aceste webinare ne ajută să fim la curent cu ce este nou și performant în webdesign. Am primit această informație ca o listă de pași de care trebuie s-o parcurgem pentru a crește performanța site-ului. Vitalie ne-a explicat că responsabilitatea pentru instalarea și funcționalitatea programelor adăugătoare o poartă administratorul portalului, de aceea este important să-i explicăm clar directorului care pot fi pericolele și consecințele unei decizii luate în grabă”, a spus Petru Dinu, webdesigner la Gazeta de Sud, Cimișlia. În opinia Gabrielei Boxan, de la ziarul Expresul, Ungheni, subiectele prezentate sunt actuale și utile pentru redacții. Ea a mai spus că va analiza împreună cu directoarea instituției informația obținută, va face o evaluare a programelor speciale deja instalate pe site, iar la necesitate va instala programele recomandate de consultantul Centrului de consultanță și asistență.

 

Înregistrarea integrală a atelierului este disponibilă AICI.

 

În luna martie curent, API a desfășurat încă un atelier pe tema “Semnătura electronică: oportunități și avantaje pentru redacții și jurnaliști”.

 

Din luna iulie 2020, când a fost relansat Centrul de consultanță și asistență și până în prezent, API a desfășurat alte 19 instruiri tematice online și offline, la care au participat peste 354 de colaboratori media.

 

Redacțiile membre API și instituțiile mass-media regionale care nu sunt membre API, dar întrunesc criteriile minime de independență editorială și integritate profesională pot solicita serviciile Centrului prin accesarea aplicației de pe pagina web www.api.md.

 

Proiectul „Continuarea Programului de asistență pentru mass-media regionale independente” este implementat de Asociația Presei Independente (API) şi finanțat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.