înapoi

Promovarea pe cât mai multe canale și inovațiile multimedia pot asigura succesul platformelor online

04 Martie 2022

Foto: API


Media se află la etapa când publicul ajunge la produsele jurnalistice prin intermediul rețelelor sociale, site-urile reprezintă mai puțin imaginea instituției, iar canalele de distribuție trebuie actualizate în permanență cu conținut interesant și interactiv. Acestea sunt doar câteva concluzii la care au ajuns jurnaliștii de la 15 redacții regionale, care timp de aproape doi ani au fost parte a proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, finanțat de Ambasada SUA în Republica Moldova.

În cadrul unui eveniment de prezentare a rezultatelor proiectului, desfășurat la 1 martie 2022, jurnaliștii de la portalurile Ziuadeazi.md (Cahul), Regional.md, Esp.md (Bălți), Buzz.md (Drochia), Laf.md (Comrat), de la ziarele Expresul (Ungheni), Est Curier (Criuleni), Gazeta de Sud (Cimișlia), Vesti Gagauzii (Comrat), posturile TV/radio Studio-L (Căușeni), Bas TV (Basarabeasca), Albasat TV (Nisporeni), Media TV (Cimișlia), postul de televiziune prin Internet Lik TV din Râbnița și Radio Orhei, au discutat despre modul în care activitățile la care au participat le-au dezvoltat abilitățile multimedia.  

 

Din iulie 2000 și până în martie 2022, cele 15 redacții au beneficiat de instruire și consultanță profesionistă în domeniul new media, webinare și consultații tematice pe portalul Mediaforum.md și o evaluarea continuă a nivelului de dezvoltare a produselor multimedia.

 

Despre unul dintre rezultatele inovative ale proiectului a vorbit Cristina Bobîrcă, coordonatoarea proiectului: „Pentru cele 15 redacții au fost realizate GIF-uri de promovare interactive, care vor putea fi folosite pe orice canale de promovare, rețele sociale, site-uri. Acestea cu siguranță vor avea o contribuție importantă atât la promovarea platformelor media, a redacțiilor, a produselor realizate de acestea, cât și la atragerea unui număr mai mare de utilizatori, cititori”.

 

Unul din experții implicați în activitățile proiectului și director producții video la Centrul Media pentru Tineri, Gabriel Encev, spune că în procesul de evaluare multimedia a redacțiilor a observat o creștere de imagine a acestora și că orice efort făcut de redacții este de apreciat: „Au avut curaj să încerce lucruri noi, unele redacții „tradiționale” au publicat conținut TikTok. Mă bucur că jurnaliștii au înțeles că nu se pot baza pe o singură sursă de trafic pe site și că trebuie să dezvolte orice canal posibil de promovare. Le recomand tuturor să meargă înainte, să încerce tot ce apare nou și să mențină contactul cu auditoriul”.

 

„Site-urile se transformă în arhive ale produselor noastre, deoarece 90% din traficul pe site e generat de rețelele sociale”

 

În procesul de promovare a produselor pe rețelele sociale este nevoie de multă insistență, iar rezultatele nu vor întârzia să apară, este de părere Alex Lebedev, directorul portalului Diez.md: „Trăim într-o lume în care nu mai controlăm canalele noastre de distribuție, iar ceea ce putem să facem în această situație este să le influențăm. Noi trebuie să fim prezenți pe toate canalele de promovare posibile, asta înseamnă descentralizarea conținutului și centralizarea rezultatului. Unele platforme s-au orientat pe Instagram, altele pe Facebook, TikTok, Telegram, dar majoritatea au înțeles că ceea ce a fost potrivit pe un canal de distribuție, nu va fi oportun pentru un altul. De aceea, de multe ori este necesar să adaptăm produsele, să facem video-uri scurte, cartoane, infografice, colaje, capturi”.

 

Jurnaliștii recunosc că au înțeles că publicul stă pe diferite platforme și încearcă să adapteze conținutul ca să ajungă la un auditoriu divers. Svetlana Cernov, ziarul Est-Curier, Criuleni: „În cadrul proiectului multimedia, Est Curier a aplicat pentru prima dată cunoștințele echipei în domeniul producerii materialelor multimedia, scrierii longread-urilor și lansarea transmisiunilor live, care au fost posibile datorită echipamentului procurat din resursele proiectului. Live-urile le facem pe pagina de Facebook, iar pentru site acestea sunt transformate în reportaje video scurte. Am creat comunitatea  ziarului pe Instagram și pe Viber, vrem să ajungem la cât mai multă lume”.

 

„Noi am încercat la redacție mai multe instrumente, cele mai potrivite s-au dovedit a fi quizz-urile, video-urile scurte și vox-urile. Am analizat modul în care a crescut numărul de utilizatori pe site-ul Laf.md și ne bucură faptul că în ultimul an acesta a crescut cu peste 40000”, a menționat Vitalie Gaidarji, directorul portalului Laf.md.

 

Proiectul „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni” a fost implementat de Asociația Presei Independente (API) şi finanțat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.