înapoi

Fotografia de presă în realitățile 2022: ce poveste transmitem și cum impresionăm

01 Decembrie 2021

Despre fotografia de presă în realitățile 2022 cu fotojurnalistul Dumitru Doru (Foto: API)


Face un aparat performant fotografii mai bune? Uneori cel mai bun aparat foto este cel pe care îl ai la îndemână într-un moment oportun și poți oferi în exclusivitate o fotografie pe care nu o mai are nimeni, chiar dacă ai făcut-o cu un telefon. Despre fotografia de presă în realitățile 2022, au discutat reporteri și fotoreporteri de la mai multe redacții membre API, la o instruire care a avut loc la 25-26 noiembrie 2021.

Ce poveste spune o fotografie? Din ce perspectivă poate fi surprins un subiect? Cum poate fi schimbat mesajul unei imagini, când o fotografie e făcută din alt unghi și cum „va călători” ochiul prin această imagine? Sunt câteva din întrebările la care au răspuns fotojurnaliștii Dumitru Doru (Agenția europeană de Fotografie de Presă „Epa”) și Anatol Poiată (președintele Uniunii Artiștilor Fotografi din Moldova).

 

În prima zi a evenimentului, Anatol Poiată a făcut o incursiune în dezvoltarea „industriei” foto, de la fotografia alb-negru la cea digitală, în genurile fotografiei, mesajele și semnificațiile din imagini: „Fotografia are misiunea de a trezi emoții celor care o vizualizează: bucurie, repulsie, frică, milă etc., iar misiunea fotografului este să prindă acel moment care să redea o întreagă istorie. Nu mai puțin importante sunt regulile de care trebuie să ținem cont: ne asigurăm că avem sursă bună de lumină, încadrarea corectă etc.”

 

„O fotografie reușită este egal cu respectul față de subiect, empatie, prezentarea unor abordări diferite. Nu este suficient doar să facem fotografii, fotograful trebuie să cunoască subiectul, să fie interesat mai mult de viața cotidiană, actualitatea zilei, iar din multitudinea de fotografii să știe să o aleagă pe cea mai reușită”, mai recomandă A. Poiată.

 

În a doua zi de instruire, fotojurnalistul Dumitru Doru, pe lângă aspectele practice prezentate, a pus accent și pe dotările tehnice ale aparatelor foto și pe etica profesională a fotoreporterului: „Cea mai bună fotografie este cea pe care ai reușit s-o faci la timpul potrivit. Când fotografiem oameni, trebuie să imortalizăm gesturi, reacții, expresiile feței, mesajele care sunt transmise cu mâinile sau mimica, anturajul în care se află personajele. Fotografia arată vizual ceea ce nu poți povesti și trebuie să-l facă pe om să simtă măcar o parte din emoțiile pe care le-a simțit cel care a fost prezent la locul acțiunii. Fotograful nu trebuie să comenteze, să schimbe unghiurile, luminile, pozițiile, așa încât să denatureze realitatea. Îi îndemn pe toți să continue să fotografieze, dar să nu facă asta „întâmplător”, să fie o decizie asumată, care implică și o mică pregătire, un efort mental și tehnic”.

 

Reporterii și fotoreporterii spun că au experiență în domeniu și fac fotografii de presă de mai mult timp, dar la instruire au aflat tehnici noi și „secrete”, pe care nici nu bănuiau că le posedă aparatele foto.

 

Natalia Munteanu, fotoreporteră Gazeta de Chișinău: „Cursul a fost interesant, captivant și antrenant, cu informații condensate. Instruirea m-a ajutat să înțeleg fotografia altfel față de cum o înțelegeam până acum, mă refer la aspectele tehnice. A fost plăcut să experimentez prin exerciții, astfel am înțeles cum lucrează diafragma, ISO și timpul de expunere. Am conștientizat anumite noțiuni, pe care poate le știam, dar nu le puneam neapărat în practică. Mi-am clarificat principiile de bază în compoziția fotografiei, tipurile de linii și strategii vizuale. Am aflat un secret pe care-l are aparatul meu de fotografiat, dar de care nu știam, și anume setarea cu care pot face fotografii pe secundă. Doar astfel pot prinde gesturi, mimica și mișcarea corpului.

 

Tatiana Tesliuc, fotoreporteră ziarul Expresul, Ungheni: „Informațiile oferite de traineri au fost nu doar utile, ci și instructive, mai ales cele ce țin de strategiile și principiile de bază pentru realizarea unei fotografii. Liniile de ghidare, regula treimii, dar și alte reguli care se cer a fi respectate pentru a obține o fotografie echilibrată. Am descoperit unii parametri tehnici necesari de setat la aparatul unui fotoreporter. Astfel, primul lucru pe care l-am făcut a fost să setez aparatul redacției conform indicațiilor oferite de traineri”.

 

Instruirea a fost organizată în cadrul proiectului „Instruiri și transfer de bune practici pentru profesionalizarea mass-media independente”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.