înapoi

Dezvoltarea gândirii critice este un proces continuu

07 Decembrie 2021

Colaj API


A gândi critic nu înseamnă doar a-ți pune anumite întrebări și a analiza informațiile, ci și de a căuta soluții alternative de documentare. Aceasta a fost una din concluziile la care au ajuns elevii și studenții, bibliotecarii și cadrele didactice care au participat la evenimentul final al proiectului „Dezvoltarea gândirii critice în rândul populației rurale, elevilor și viitorilor profesori”, implementat de Asociația Presei Independente (API).

În cadrul acestui proiect, finanțat de Ambasada SUA, timp de un an și jumătate au fost desfășurate mai multe activități pentru a consolida capacitatea de analiză și gândire critică a cetățenilor. Astfel, în această perioadă au fost publicate 10 ediții ale unei pagini tematice inserată în ziare cu distribuție națională, locală și regională, produse media tematice au fost distribuite în presa online și pe rețelele sociale. Totodată, colaboratorii Campaniei STOP FALS! au străbătut peste 100 de localități din toate colțurile țării și au distribuite patru ediții ale buletinului informativ trimestrial, în care au fost compilate cele mai bune practici de dezmințire a falsurilor din țară și de peste hotare.

 

De asemenea, au fost organizate 20 de întâlniri cu consumatorii de produse media din diferite regiuni.

 

Rolul profesorului este să formeze personalități cu „coloană vertebrală”

 

Proiectul a pus accent pe formarea și dezvoltarea abilităților de consum critic de informații la tineri, inclusiv la elevi, studenți și viitori profesori. În ianuarie-februarie 2021, pentru tineri a fost organizat un concurs de creație, la care au fost transmise 38 de lucrări în format video și imagini, prin care elevi și studenți de la 21 de instituții de învățământ au arătat de ce este importantă gândirea critică și cum o putem dezvolta. La începutul primăverii a avut loc și o tabără tematică pentru studenții din clasele superioare ale colegiilor pedagogice din țară, iar ulterior, participanții și participantele la tabără au organizat câte o lecție practică de promovare a gândirii critice în școala unde și-au desfășurat stagiul de practică.

 

Evenimentul final al proiectului s-a desfășurat două zile. În prima zi, au fost invitați elevi, studenți și profesori de la instituțiile de învățământ care au participat la competiția de desene și materiale video, dar și de la colegiile de pedagogie implicate în activități de dezvoltare a gândirii critice.

 

Alexandra Colța, profesoară la Colegiul de pedagogie „Alexei Mateevici” din municipiul Chișinău, este convinsă că un pedagog trebuie să aibă abilități de analiză critică a informației, pe care să le cultive și discipolilor. „Mai important decât a învăța elevii cât e 2±2 este să-i învățăm să facă față tuturor schimbărilor care se produc în societate. Or, scopul principal al unui cadru didactic este să formeze personalități cu idei proprii, cu „coloană vertebrală”, iar acest lucru este posibil doar prin dezvoltarea gândirii critice. Doar așa îi vom determina pe elevi să formuleze și să-și susțină propriile idei, iar ulterior să devină adulți cu verticalitate”, spune profesoara.

 

La rândul său, Ion Făureanu, elev la Centrul de Excelență în Construcții din municipiul Chișinău, care a câștigat locul I la categoria „Imagini” la concursul „Sunt un om cu rațiune, gândesc și analizez!”, spune că tinerii trebuie să-și dezvolte capacitatea de a „procesa” informația. „Doar prin gândirea critică putem contribui la dezvoltarea unei societăți prospere, în care oamenii știu să se informeze pentru a acționa în beneficiul lor și a comunității”, spune tânărul.

 

Colaboratorii STOP FALS! au vizitat peste 100 de localități

 

În cea de-a doua zi a evenimentului final au fost invitați colaboratorii Campaniei împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, cei care au diseminat buletine în localitățile rurale și au desfășurat întâlniri cu sătenii.

 

Natalia Popov este profesoară la gimnaziul din Făleștii Noi, raionul Fălești, și una din colaboratoarele Campaniei STOP FALS!. Aptitudinile de dezvoltare a gândirii critice, dezvoltate în cadrul proiectului, le folosește la predarea disciplinei „Educația pentru societate”. „În cadrul orelor, analizăm subiectele reflectate în mass-media, iar elevii au posibilitatea să-și expună propriile opinii. Îi ajut pe elevi să facă diferența între știrile false și cele obiective și să înțeleagă ce este manipularea. În plus, am reflectat cunoștințele obținute și într-un ghid la această disciplină școlară”, spune profesoara.

 

Colaboratoarea STOP FALS! Inga Edu, profesoară la disciplina „Cultura comunicării” la Colegiul de Industrie Ușoară din municipiul Bălți, la fel a desfășurat mai multe activități de dezvoltare a gândirii critică la elevi, în special prin jocuri didactice. Un exercițiu similar l-a simulat chiar în cadrul evenimentului, provocându-i pe colegi să joace, pe rând, rolul conservatorului, al exuberantuluipesimistului și optimistului într-un studiu de caz.

 

Andrei Leunti, este colaborator al Campaniei STOP FALS! în raionul Dubăsari, directorul gimnaziului din Oxentea din același raion și profesor de istorie în instituția pe care o conduce. Este convins că oamenii au nevoie de ajutor pentru a nu nimeri în plasa falsurilor și a manipulării. „Pe noi, colaboratorii STOP FALS!, lumea ne cunoaște și ne asociază cu luptători împotriva știrilor false, permanent ne solicită opinia față de un subiect sau altul. Dezvoltarea gândirii critice este un proces continuu, de aceea nu ne oprim aici și vom continua să luptăm cu dezinformarea”, spune A. Leunti.

 

La sfârșitul evenimentului, participanții au primit daruri din partea echipei API și a portalului Stopfals.md.

 

Lilia Zaharia, Mariana Jacot

image
image
image
image