înapoi

Dezbatere online/ Dacă nu va respecta normele deontologice, presa online va ajunge să fie reglementată și sancționată prin lege

26 Ianuarie 2021

Captură Zoom.us


În campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, multe portaluri online au arătat un angajament politic clar, fiind agenți electorali ai unor candidați și candidate, pe care i-au promovat și favorizat, iar pe oponenții îi neglijează sau îi discreditează. După analiza conținutului editorial a 12 portaluri de știri[1] în ultima campanie electorală, Asociația Presei Independente (API) a constatat că Igor Dodon a fost de departe candidatul la funcția de președinte citat cel mai des în calitate de sursă a materialelor din presa online, la polul opus situându-se candidatul Tudor Deliu. Același candidat Dodon a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv care l-a favorizat, iar candidata Maia Sandu a fost cel mai des plasată într-un context negativ care a defavorizat-o, dar și ținta unor campanii de denigrare, bazate pe falsuri și speculații. Sursele citate în presa online au fost puternic dezechilibrate din perspectiva de gen, în defavoarea femeilor. Acestea sunt câteva dintre concluziile raportului final de monitorizare, prezentat de API la dezbaterea „Presa online în alegeri: reflecții post-electorale” care a avut loc la 26 ianuarie 2021.

Experta media Aneta Gonța a prezentat principalele constatări ale monitorizării care s-a desfășurat în perioada 15 septembrie – 14 noiembrie 2020, dar și câte o analiză succintă a comportamentului editorial al fiecărui portal în parte. „Alegerile prezidențiale au fost mediatizare selectiv, părtinitor, cu încălcarea evidentă a normelor jurnalismului profesionist de către unele portaluri. Cele câteva excepții au întărit regula, dar am avut totuși și practici bune. Constatările raportului de monitorizare sunt regretabile și ne-am dori ca acestea să fie examinate de redacții și luate în calcul pentru următoarele campanii electorale, astfel încât informațiile publicate să servească interesul firesc al publicului de a fi informat pluralist și echidistant”, a menționat experta.

 

Petru Macovei, directorul executiv API, s-a referit la abordarea editorială selectivă a candidaților și a evenimentelor electorale: „O parte din portaluri au manifestat un interes deosebit doar pentru unii candidați și candidate, pe care i-a tot lăudat sau, dimpotrivă, i-a criticat și denigrat. Alte portaluri au mascat publicitatea electorală în știri și au favorizat candidații neonești care au încercat să ascundă în acest fel cheltuielile de campanie. O a treia categorie de site-uri au reflectat activitățile electorale foarte puțin și superficial. Iar portalurile echilibrate și nepărtinitoare au fost, din păcate, în minoritate”.

 

După prezentarea raportului, directorul API le-a solicitat unor participanți la dezbatere să-și expună opinia despre reflectarea campaniei electorale în presa online, dar și despre propunerile unor politicieni de a modifica legislația pentru ca cel puțin în perioada campaniilor electorale sursele online să fie reglementate, eventual monitorizate și sancționate în cazul unor abateri.

 

Media online trebuie să-și asume deontologia jurnalistică

 

Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociației Presei Electronice APEL, îndeamnă redacțiile portalurilor online să țină cont de regulile breslei jurnalistice, în caz contrar vor ajunge să fie reglementate prin lege. „Pe de o parte, este o nedreptate când posturile TV sunt sancționate pentru dezechilibru, iar portalurile - nu. Pe de altă parte, televiziunile, radiourile utilizează un bun public, iar portalurile utilizează un bun universal – Internetul, și aici nu le putem egala. Dacă însă portalurile nu vor înțelege că trebuie să facă jurnalism de calitate, atunci politicienii vor face reguli drastice și pentru portaluri. Cel mai bine ar fi să-și stabilească reguli interne, să-și asume normele deontologice și să le respecte. În caz contrar, vom ajunge în situația să fie reglementate și sancționăm și portalurile”, a spus expertul.

 

În campania electorală a lipsit confruntarea ideilor

 

Evaluând felul în care media online a reflectat campania electorală, Victoria Dumbravă, editoră-șefă Agora.md, a spus că alegerile nu au fost foarte interesante mediatic, deoarece au lipsit dezbaterile directe dintre candidații la funcția supremă în stat: „Online-ul are alt specific și nu prea reușește să organizeze dezbateri electorale, acestea fiind mai aproape de TV. Marea provocare pentru noi a fost asigurarea echilibrului de gen, dar asta se explică în parte prin faptul că avem mai mulți bărbați în funcții de răspundere. De asemenea, am așteptat o mai mare deschidere din partea staff-urilor electorale, dar nu a fost așa”.

 

Galina Vasilieva, redactoră-șefă Newsmaker.md, la fel a menționat lipsa confruntărilor de idei în campania electorală. „Noi am avut reguli clar stabilite pe care nu le-am încălcat, au existat anumite cerințe legate de marcarea publicității și noi le-am respectat. O provocare în această perioadă a fost prezentarea în campanie a unor inițiative sociale de către actori implicați direct sau indirect în campanie. Pe de o parte, aici era interesul public, iar pe de altă parte, prin prezentarea acestora puteam favoriza un anumit actor politic”.

 

În perioada și campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020, API a elaborat și prezentat public șapte rapoarte de monitorizare.

 

La dezbaterea „Presa online în alegeri: reflecții post-electorale” au participat 36 de jurnaliști, redactori, manageri din presa online, juriști, experți media, reprezentanți ai Consiliului Audiovizualului, Consiliului de Presă și ai Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.

 

Raportul a fost realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 


[1] Actualitati.md, Agora.md, Aif.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Vedomosti.md