înapoi

Averile și interesele funcționarilor publici „la vederea” cetățenilor

05 Aprilie 2023


În anul 2022, mai mult de o treime din sesizările înregistrate la Autoritatea Națională de Integritate (ANI) au parvenit din partea persoanelor fizice. Astfel, anul trecut cetățenii le-au cerut inspectorilor de integritate să verifice eventuale conflicte de interese, nedeclarări de avere și incompatibilități de funcții admise de diferiți subiecți ai declarării, cum ar fi primari, consilieri locali, directori de școală etc. Oamenii sunt încurajați să fie activi și să semnaleze potențiale abateri și ilegalități admise de persoane cu funcții publice, contribuind activ la procesul de guvernare locală.

În luna octombrie a anului trecut, ANI a recepționat  o sesizare prin care petiționarul informa că Ion Bocan, primarul satului Iurceni din raionul Nisporeni, ar fi admis un conflict de interese prin angajarea soției sale în calitate de directoare interimară la grădinița de copii din localitate, aflată în gestiunea autorităților publice locale.

 

După analiza și verificarea circumstanțelor, inspectorul de integritate din cadrul ANI a constatat că alesul local din Iurceni a admis un conflict de interese nedeclarat și nesoluționat, și a adoptat mai multe decizii în favoarea soției sale. Ion Bocan a explicat că nu a semnat nici un act în favoarea soției și că, de fapt, activitatea instituției preșcolare era monitorizată de secretarul Consiliului Local, anume pentru a evita un conflict de interese. În actul ANI se spune că în acest caz oricum trebuia anunțată Autoritatea Națională de Integritate despre potențialul conflict de interese. La sfârșitul anului 2022, Ion Bocan a scris cerere de demisie din propria dorință și în prezent nu mai deține funcția de primar al satului Iurceni.

                                                                                     

 

Cetățenii sunt încurajați să sesizeze autoritățile cu atribuții de control

 

Cazurile de angajări sau achiziții publice în „familie” sunt frecvente în localitățile din țara noastră, iată de ce reprezentanții ANI îi încurajează pe cetățeni să le sesizeze, pentru a elimina posibile ilegalități. „Îi îndemnăm pe oameni să ne informeze dacă o persoană cu funcție publică din localitatea lor, subiect al declarării, a admis un conflict de interese, fie prin angajarea unor rude în instituția pe care o conduce sau prin utilizarea bunurilor publice în interes personal. Dacă petițiile corespund tuturor normelor legale, ele sunt examinate de inspectorii noștri”, susține Lilian Chișca, vicepreședintele ANI.

 

Reprezentantul ANI le recomandă și subiecților declarării să informeze autoritatea despre eventuale incompatibilități de funcții sau conflicte de interese și să se consulte cum să procedeze într-un caz sau altul.

 

O treime din sesizări vin de la  persoane fizice

 

În 2022 la ANI au fost înregistrate în total 606 petiții, inclusiv 225 din partea persoanelor fizice. Cu alte cuvinte, o treime din sesizări sunt din partea cetățenilor, ceea ce denotă o implicare activă a oamenilor în raportarea presupuselor abateri și încălcări. De cele mai multe ori, sunt semnalate nedeclararea sau declararea eronată a  averilor și proprietăților, conflicte de interese sau incompatibilități de funcții ale unor subiecți ai declarării.

 

Sunt verificate și averile concubinilor

 

Potrivit Legii privind declararea averii și a intereselor personale, subiectul declarării este obligat să-și declare averea și interesele personale și ale familiei sale (soţul/soţia, copilul minor, inclusiv cel adoptiv sau persoana aflată la întreţinere). Totodată, aceștia sunt obligați să declare și averea concubinului/concubinei dacă se află în concubinaj. Potrivit aceluiași act legislativ, se prezumă că au calitatea de concubin/concubină persoanele care, pe parcursul anului fiscal precedent, au locuit împreună cel puțin 183 de zile.

 

Aliona Zaharia,

Reporteră, Asociația Presei Independente (API)

 

Acest material este elaborat cu suportul proiectului „Consolidarea Statului de Drept și a Mecanismelor Anticorupție în Republica Moldova” cofinanțat de Uniunea Europeană și Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ), și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Opiniile exprimate reprezintă opinia autorilor și nu reprezintă neapărat poziția finanțatorilor și a GIZ. Finanțatorii și GIZ nu influențează în nici un fel selectarea subiectului materialului.