înapoi

Afacerile media, între reputație și finanțare

13 Noiembrie 2021

Captură Zoom.us


Consumatorii de media nu cunosc multe lucruri din „bucătăria” redacțiilor pe care le urmăresc, nu știu cât de mult lucrează reporterii și redactorii ca să realizeze cele mai bune știri, ce venituri au jurnaliștii sau cum se descurcă din punct de vedere financiar. Pe lângă furnizori de informații obiective, redacțiile de media mai trebuie să fie și afaceri, dar afaceri cinstite și apolitice. Despre antreprenoriatul în presă și monetizarea conținutului media au discutat participanții la un webinar organizat de Asociația Presei Independente (API), la 11 noiembrie 2021.

Co-fondatorul și redactorul-șef al portalului G4Media.ro din România Cristian Pantazi a discutat cu mai mulți jurnaliști și editori media din R. Moldova despre gestionarea unei instituții media ca afacere, investițiile necesare și regulile stricte de comportament managerial.

 

Reputația – cea mai bună investiție în media

 

Cristian Pantazi: „Jurnalismul începe cu o motivație. Cea mai puternică motivație este cea de a furniza o informație de calitate, urmată de o finanțare inițială. Facem o analiză detaliată a pieței media, a auditoriului pentru care lucrăm, a concurenților noștri, ca să fim pregătiți pentru orice. După ce am închegat instituția noastră, obținem și menținem încrederea publicului. Nu valorezi nimic dacă nu ai încrederea oamenilor, iar pentru aceasta trebuie să muncești dublu ca să dai un produs calitativ, iar oamenii să te caute din nou. Totodată, dacă suntem pe piață de ceva vreme, ne adaptăm, nu rămânem doar la obiceiurile pe care le avem de ani de zile”.

 

Încrederea se câștigă greu, dar se pierde foarte ușor

 

„Dacă greșim, ne asumăm erorile, le explicăm oamenilor de ce am greșit, n-am documentat suficient, am publicat ceva fără să verificăm din toate sursele, se întâmplă la toată lumea, dar recunoaștem că am greșit și ne cerem scuze. Cei de pe online care cred că atunci când au greșit o informație, e suficient doar să facă „delete”, greșesc. În 2021 nu mai poți ascunde o eroare în presă, oamenii fac capturi, informația se păstrează în cache-ul site-ului”, explică expertul.

 

Avem grijă de la cine acceptăm bani

 

Cristian Pantazi: „Accentul trebuie pus de la început pe calitatea produsului jurnalistic. Fără un produs bun, care să câștige încrederea cititorilor, un start-up va avea dificultăți majore în piața de media. Sursele de venit trebuie diversificate și evitată dependența de un unic partener sau furnizor. Cheltuielile trebuie flexibilizate astfel încât start-up-ul să poată trece și de momentele mai dificile inerente în piața media. Atenție la fondurile guvernamentale și la banii de la partidele politice, orice astfel de contract poate atrage suspiciuni legate de modul de utilizare a banilor publici”.

 

Jurnaliștii înțeleg că pe lângă munca pe care o depun zilnic pentru produse media de calitate, este foarte important și aspectul managerial într-o redacție.

 

Svetlana Cernov, ziarul „Est-Curier”, Criuleni: „Emoțiile redactorilor creativi sunt aceleași pe ambele maluri ale Prutului, exact ca și managementul contextual și cel financiar. Ceea ce ne-a încălzit cumva inimile din ce a vorbit expertul la webinar, este convingerea că investiția principală este necesară în calitatea produsului jurnalistic. Este exact ce ne străduim să facem și noi, la Est Curier, ca să ne deosebim de orice om care are un telefon mobil și pretinde că face jurnalism. Cred că vom prelua în scurt timp o practică de la G4Media, dar rămâne o surpriză pentru public”.

 

Vitalie Dogaru, jurnalist: „Webinarul mi-a organizat mai bine cunoștințele în ceea ce privește sursele de finanțare ale mass-media. Experiența vorbitorului nu este de neglijat, dar probabil a fost nevoie de o mai bună participare din partea jurnaliștilor moldoveni pentru o acoperire mai profundă a subiectelor legate de sursele de finanțare, modele și avantaje ale acestora. În viitor, ar fi binevenite și discuții despre statutul unei organizații media, forme de administrare și relațiile cu autoritățile”.

 

Sergiu Scobioală, producător TV: „A fost o discuție utilă despre administrarea financiară a organizațiilor media. Pe lângă aspectele logistice, o temă importantă este cea a eticii jurnalistice. Mesajul central transmis a fost că cea mai puternică motivație pe piața media este publicarea adevărului fără abateri de la valori și fără compromisuri. Am înțeles că atât în România, cât și în Moldova, trebuie să fii multifuncțional pentru a reuși să te menții pe piață. Un pic de educație financiară le-ar trebui tuturor celor care își doresc să devină independenți de politicieni și marile corporații”.

 

Webinarul a fost organizat în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.