înapoi

Dezvoltarea redacțiilor media regionale prin diversificarea conținutului online și creșterea audienței

17 Octombrie 2022

Foto: API


Asociația Presei Independente (API) și FOJO Media Institute din Suedia au organizat masa rotundă „Școala de management și publicitate și fondul de suport tehnic pentru media regionale: rezultate și pașii următori”. Evenimentul a avut loc la 13 octombrie 2022 și a finalizat programul de consultanță și asistență, desfășurat în ultimii aproape trei ani.

În prima parte a mesei rotunde, participanții au discutat despre tendințele pieței de publicitate online și oportunitățile de acces pentru portalurile regionale din Moldova, după o prezentare tematică a Elenei Corcimari, directoarea executivă a agenției de publicitate ADCENTER. Reprezentanții redacțiilor regionale au avut și posibilitatea de a-și autoevalua potențialul managerial și de organizare instituțională prin intermediului unui test specializat.

 

Ulterior, beneficiarii programului au relatat despre progresele obținute, problemele de care se ciocnesc și necesitățile redacțiilor. Managementul instituției media, publicitatea și dezvoltarea instrumentelor IT au fost cele mai importante direcții, pe care s-a pus accent la instruirile și în timpul consultațiilor individuale, oferite redacțiilor beneficiare de experții API și FOJO. Rezultatele sunt promițătoare, cu toate că pandemia de COVID-19, urmată de criza economică și cea energetică, iar mai nou și războiul Rusiei împotriva Ucrainei au perturbat activitatea redacțiilor și au influențat negativ dezvoltarea redacțiilor.

 

Veaceslav Tutunaru, directorul Eco FM, menționează că postul de radio a reușit să-și consolideze managementul media și să identifice unele soluții IT de perspectivă: „Am dezvoltat și implementat aplicația EcoFM pentru dispozitive mobile, mărind direct numărul de ascultători online, iar indirect numărul persoanelor care vizitează site-ul Ecofm.md. Totodată, am amenajat un studio de înregistrare a podcasturilor, cu ajutorul căruia am reușit să mărim volumul de produse proprii noi și să creștem veniturile prin închirierea studioului de către persoane terțe și parteneri. Cred că mai avem de lucru la capitolul perceperii și analizei problemelor care pot afecta instituția media, pentru a le putea preveni”.

 

Instruirile și consultațiile au ajutat redacțiile să planifice mai bine conținutul editorial și frecvența publicațiilor online, adaptând ulterior conținutul pentru ziar. Elena Cobăsneanu, directoarea ziarului Observatorul de Nord din Soroca: „Am schimbat structura organizațională a redacției, am creat departamentul video și realizăm diverse produse multimedia inovative, cum este prezentatorul virtual de știri cu ajutorul softului Synthesia.io, hărțile interactive ș.a.”.

 

Asistența tehnică și recomandările experților internaționali pentru creșterea vizibilității și valorificarea potențialului video pe platformele online sunt foarte valoroase, spune Elena Motricală, directoarea ziarului Est-Curier din Criuleni: „Pe viitor vom depune efort pentru a crește frecvența plasării știrilor pe site, ne dorim să angajăm colegi în departamentul de publicitate și să utilizăm tehnologii avansate pentru dezvoltarea instituției noastre”.

 

Consultanta media FOJO, Anna Koshman, a enumerat cele mai semnificative progrese ale redacțiilor beneficiare:

  • Separarea site-urilor și rețelelor sociale în produse separate;

  • Creșterea numărului de știri și materiale publicate pe site-uri;

  • Apariția unor rubrici noi pe anumite tematici;

  • Introducerea noilor formate de conținut video;

  • Acordarea unei mai mari atenții publicului de pe online.

 

Experta subliniază că redacțiile trebuie să se axeze, în continuare, pe dezvoltarea conținutului online, creșterea audienței, formarea tinerilor specialiști: „Au fost făcuți primii pași pe segmentul monetizării conținutului online, redacțiile au realizat proiecte speciale de publicitate și au conectat publicitatea programatică Google. Dar mai sunt încă mulți pași de făcut în această direcție”.

 

Activitatea a fost organizată de Asociația Presei Independente (API) cu sprijinul Fojo Media Institute din Suedia și cu suportul financiar al Institutului Suedez (SI) și al Agenției suedeze pentru dezvoltare internațională (Sida).

image
image
image
image
image