înapoi

Vânzările în mass-media: identificați-vă avantajele și mergeți cu ele la clienți

02 Martie 2021

Captură imagine


La solicitarea mai multor manageri și agenți de vânzări de la diferite instituții de presă regionale, API a desfășurat la 26 februarie a.c. webinarul „Tehnici și tactici de vânzare în mass-media”. Atelierul a fost ținut de trei colaboratoare ale Companiei Interakt Media care și-au împărtășit cunoștințele în vânzări și experiența de lucru cu potențialii clienți de publicitate.

La începutul instruirii, directoarea comercială Nata Levițchi a relatat despre metodele, procedurile și regulile aplicate de Interakt Media/Agora pentru a vinde mai eficient publicitate. “Ce putem vinde? Banere, articole, felicitări pe care ni le oferă clientul, dar și produsele realizate de noi, inclusiv cu logo-ul instituției media. Organizați evenimente, contra cost, vine vara, vine vaccinarea, de ce să nu le povestiți oamenilor despre asta? Vânzările trebuie planificate foarte bine și targhetate pe anumite perioade dar și pe diferite categorii de clienți. Atrageți mare atenție la tipul clienților, calitatea ofertei, calculați venitul pe care doriți să-l obțineți. Nu uitați să întocmiți un raport al evidenței vânzărilor și să-l discutați cu echipa pentru a vedea cum evoluează lucrurile și în ce direcție mergeți”, a menționat Nata.

 

Managera de vânzări Valeria Harti a venit cu completări, povestindu-le participanților cum trebuie abordați clienții și cum pot fi combătute obiecțiile acestora: “Sunt două tipuri de clienți, “reci” și “calzi”. Cel mai greu este să lucrezi cu cei din prima categorie care încă nu cunosc oferta. De obicei, aceștia spun: este scump, la alții e mai ieftin, nu avem bani, trimiteți oferta să mă mai gândesc etc. Sunt și din cei care spun că anterior s-au promovat pe media și nu este eficient pentru domeniul lor. Sarcina noastră e să venim cu argumente la fiecare obiecție”. Irina Ghelbur, consultanta în management media și publicitate în cadrul Centrului de Consultanță și asistență API, a adăugat: “Nu uităm nici de clienții “calzi”. Niciun client nu trebuie neglijat, la el se revine nu o singură dată, el deja știe despre noi. Contează mult să aveți un calendar, unde să introduceți date, evenimente: la 8 martie, de exemplu, se vând bine bijuteriile și florile, la paști cozonacul, iar vara se vindeau până la pandemie foarte bine foile turistice”.

 

Tudor Iașcenco, directorul ziarului „Cuvântul” (Rezina) și al portalului Cuvântul.md, a menționat că în regiunea în care activează a scăzut drastic numărul potențialilor furnizori de publicitate. “Până nu demult organizațiile de stat erau obligate să publice informații oficiale în ziare, acum nu mai fac asta, iar băncile apelează la agenții de publicitate care plasează după bunul lor plac. Din păcate, agenții economici din regiune au problemele lor financiare și rareori plasează publicitate. Am rămas cu felicitările pentru diferite ocazii și atât”. La rândul său, directoarea ziarului „Observatorul de Nord (Soroca)” și a portalului Observatorul.md Elena Cobasneanu, a remarcat că, deși în raionul și orașul Soroca sunt agenți economici prosperi care ar fi gata să cumpere publicitate, totuși redacția nu prea reușește să-i convingă. “Avem destule cunoștințe teoretice, în practică, însă, lucrurile se mișcă greu. Agenții economici nu cunosc bine avantajele pe care le oferă mediul online, iar noi nu reușim să le arătam aceste avantaje, să fim convingători. Chiar zilele trecute am scăpat un agent economic care ne-a spus clar că preferă să se promoveze pe Facebook,  deoarece e mai simplu și poate să-și targheteze publicul dorit. La fel, nu reușim să creăm oferte atractive, să elaborăm prețuri corecte pentru a ne acoperi cheltuielile noastre, dar care să fie avantajoase și clienților”.

 

Răspunzând la întrebările și dificultățile expuse de participanți, Nata Levițchi a menționat că piața media se schimbă, clienții se schimbă, iar asta înseamnă că și noi trebuie să ne schimbăm. Este adevărat că unii clienți migrează spre rețelele sociale, să fim și noi acolo! De ce să nu facem, de exemplu, postări live, cu anumiți clienți, despre activitatea lor? Chiar dacă preferă Facebook-ul, unii clienți pot fi convinși să vină la voi. Spuneți-le că una e să vorbească despre ei Facebook-ul și alta - o instituție de presă corectă și de calitate, ceea ce este mult mai prestigios. Pe piața media, în afară de Facebook sunt destui concurenți, care vă „fură” publicitatea. Trebuie să vă identificați foarte clar avantajele și să mergeți cu ele la clienți, doar așa veți întrece concurenții”.

 

Înregistrarea webinarului este disponibilă AICI.

 

În cadrul Centrului de consultanță și asistență, în februarie 2021, API a mai desfășurat un webinar pentru directorii și responsabilii de actualizarea site-urilor/portalurilor la tema promovării contra plată a produselor media pe Facebook, a optimizării paginilor web pentru motoarele de căutare etc. Alte opt webinare tematice au avut loc în perioada august 2020 - ianuarie 2021. În februarie 2021, de serviciile Centrului de consultanță și asistență au beneficiat în total 62 de colaboratori de la 25 de redacții și instituții media, iar în cele șapte luni de la reactivarea Centrului - 358 de profesioniști media.

 

Centrul de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale va funcționa până în iunie 2021, iar redacțiile sunt îndemnate să apeleze la serviciile consultanților ori de câte ori au nevoie, prin accesarea aplicației de pe pagina web Api.md.

 

Proiectul „Program de asistență pentru mass-media regionale independente”, este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.