înapoi

Training API. Elementele multimedia - de ce avem nevoie de ele și când le folosim?

23 Decembrie 2020

Captură Zoom.us


GIF-uri, quiz-uri sau teste, video-uri, cartoane, infografice – sunt câteva din elementele multimedia tot mai des utilizate de platformele media de la noi. Aceste elemente transmit mesajele mai eficient și mai rapid, captează atenția vizitatorilor site-urilor și a utilizatorilor rețelelor sociale și îi fac „să petreacă” mai mult timp pe platformele media. Cum se creează un quiz, GIF și cum se editează fotografii și video-uri interactive au învățat jurnaliștii de la șapte redacții regionale la o instruire online, desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 15 și 22 decembrie 2020, în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova.

Nu mai este o noutate că există o multitudine de platforme cu ajutorul cărora pot fi create rapid produse multimedia care ajută la informarea și interacțiunea cu publicul, atrag și mențin, cu ușurință, atenția cititorilor. Iar orice click pe site este contorizat și contribuie la creșterea rating-ului site-ului.

 

„Facem în așa fel ca publicul să intre pe site și să nu mai vrea să plece”

 

În cele două zile de instruire pe subiectul utilizării instrumentelor de creare a conținutului multimedia, experta Victoria Dumbravă, editoră Agora.md, i-a familiarizat pe participanți cu câteva platforme, dar și i-a pus imediat la treabă. În primul rând, Victoria a i-a îndemnat pe jurnaliști să-și facă o listă de teme care vor fi „ever green”, adică actuale tot timpul și pe care să le poată republica și promova peste o anumită perioadă de timp. „Azi poți să dai un material și să nu prindă deloc la public, dar același material publicat peste o săptămână poate să adune mii de vizualizări și un impact mare la public, trebuie doar să testați. În ajutor ne vin mai multe instrumente cu care putem capta atenția publicului. De exemplu, tot mai populare pe platformele media de la noi au devenit quiz-urile sau testele, putem crea periodic câte un quiz pe subiecte sociale, politice sau tematice - despre cât de bine cunosc cititorii tradițiile sărbătorilor de iarnă sau altele de acest gen. Un instrument util pentru crearea quiz-urilor este Apester.com. Pentru crearea imaginilor putem folosi Smartmockups.com, iar Canva ne oferă posibilitate să facem colaje și infografice, video-uri și chiar GIF-uri”, a menționat experta. 

 

Graficele sau infograficele explică limpede ceva complicat

 

„Crearea elementelor multimedia stimulează creativitatea jurnalistului și provoacă gândirea critică și analitică a publicului. Anume aici, jurnalistul are sarcina ca din multitudinea elementelor vizuale să le identifice şi să le utilizeze pe cele mai potrivite, sugestive și relevante și să le ordoneze astfel încât să confere o formă unică și originală subiectului său. Aceste elemente insuflă viață chiar și cifrelor seci și exacte. Graficele sau infograficele explică limpede ceva complicat, sunt atractive pentru că cititorii pot asimila rapid informația. În funcție de formatul ales al elementelor multimedia și al subiectelor, acestea pot fi distribuite și pe rețelele sociale, acolo unde vedem că petrec tot mai mult timp cititorii noștri. Provocările zilnice îi cer jurnalistului să fie un briceag apt „să taie” și „să curețe” cam tot ce se poate, să aibă viziunea și abilitățile necesare pentru adaptarea aceluiași conținut pentru diferite platforme, să știe ce instrument va funcționa pe pagina sa, pentru că nu toate se potrivesc peste tot”, a menționat Victoria Dumbravă.

 

În ambele zile de instruire, jurnaliștii au aplicat în practică în timp real cele învățate, iar drept rezultat pe site-uri au apărut teste interactive, infografice și colaje.

 

Dumitru Gordaș de la portalul Esp.md, Bălți: „Instruirea mi-a amintit de instrumentele pe care le știam, dar nu știu de ce am încetat să le mai folosesc. Mi-am reamintit cât de grozav este să creezi materiale pe site și să le faci „vii”. În plus, am aflat despre câteva instrumente noi pe care le voi folosi și probabil îi voi învăța și pe colegii mei”.

 

Tatiana Țesliuc de la ziarul Expresul, Ungheni, a realizat pentru prima dată un quiz: „Până acum am mai avut câteva tentative de a crea un test, dar acum este prima dată când am reușit și cred că după instruire chiar îl vom publica pe site pentru vizitatorii portalului Expresul.md. Să vedem cum va reacționa publicul”.

 

Instruirea a fost organizată în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.