înapoi

Podcastul, o poveste audio din mai multe piese de puzzle

22 Iunie 2021

Captură Zoom.us


Podcastul este un produs relativ nou pe piața media din Republica Moldova, însă el a devenit popular în ultimii ani, în special în pandemia de COVID-19 și începe să „prindă” și la publicul din țara noastră. Corespunzător, tot mai mulți jurnaliști încep să producă podcasturi. Despre diferența dintre un podcast și o emisiune radio, idei de producere, pașii de elaborare și promovare, au învățat participanții la webinarul „De la A la... podcast: cum treci de la o idee la o producție de succes”, desfășurat de Asociația Presei Independente (API), la 18 iunie 2021.

Ce este podcastul și ce îl face original

 

Webinarul a fost ținut de Anca Simina, jurnalistă la portalul Recorder.ro și gazda unui podcast de succes din România. Ea le-a povestit celor peste 30 de jurnaliști din R. Moldova că „Un podcast e o emisiune audio, în mai multe episoade, de regulă înregistrată și difuzată gratuit, care se descarcă pe un dispozitiv personal. Asta îl face foarte flexibil ca durată, destul de nepretențios ca propunere editorială și generos cu cei creativi care pot construi o poveste interesantă din mai multe piese de puzzle – interviu, voice over, inserții, iar o promovare bună îți aduce și o audiență bună. Dacă inițial o să aveți chiar și 300 de vizualizări la un podcast o să fie un succes, imaginați-vă o sală unde vin să vă asculte 300 de oameni... Trebuie să avem mare grijă la calitatea sunetului, dacă avem un produs bun, dar e cu fâșăieli, publicul o să ne asculte o dată, însă data viitoare renunță. Și invers, dacă avem un produs care sună perfect, dar nu este interesant ca și conținut, pierdem ascultătorul”. Podcasturile există de peste 20 de ani, dar cele în limba română au apărut abia acum 4-5 ani. Numărul lor a crescut mai ales în pandemie din două motive: era deja un mediu tentant, iar producția se putea face cu mai multă ușurință la distanță.

 

„Principalul avantaj al podcastului este că se ascultă în mișcare și poate avea mai multe formate: one (wo)man show, interviu, documentar, iar temele încep de la subiecte de actualitate, educație, despre un om-personaj etc.”, a mai explicat Anca Simina.

 

Cum ne apucăm să facem podcasturi

 

„Cel mai greu este să-ți faci curaj să începi un podcast, dar numai făcându-l și „aruncându-l” în lume vei ști dacă ideea ta e cu adevărat bună, adică poate ajunge să țină în spate zeci de episoade și chiar o comunitate de oameni. Sfatul meu pentru toți cei care au o idee este s-o discute cu cei mai critici dintre prieteni, să o pună apoi într-un format ușor de repetat și care îi pare natural moderatorului, să caute un unghi original de fiecare dată și să treacă la treabă. Nu înainte de a asculta totuși câteva zeci de podcasturi deja lansate, pentru că nu-mi închipui un bun realizator care să nu fie, întâi de toate, un bun ascultător”, conchide experta.

 

„Dacă în următoarele luni voi produce un podcast, să știți că e datorită acestei întâlniri”

 

Jurnaliști de la diferite instituții media: ziare, radio, TV și presa online spun că realizarea unui podcast nu ține de formatul media care îl reprezinți, acesta poate fi realizat chiar și de cei care fac un ziar, oricum el este publicat pe site-uri și rețele sociale. Este și exemplul echipei de la ziarul „Expresul” din Ungheni, una dintre cele 15 redacții beneficiare ale proiectului, care produce podcastul ExpresPlus. „Am vrut să-i oferim publicului un produs nou”, spun membrii echipei.   

 

Georgiana Fânaru, Teleradio Moldova: „Webinarul a fost într-adevăr util pentru că a răspuns într-un timp destul de scurt unor întrebări pe care le aveam. Anca Simina a explicat foarte minuțios care este diferența dintre un podcast și o emisiune radiofonică, importanța scenariului după care să te conduci atunci când creezi un episod, dar și echipa de producție și chiar tema muzicală a acestuia. Lucrez deja la ceva similar podcastului și mă gândesc să creez un podcast pe care să-l moderez, sper să-mi iasă. Iar podcastera Anca Simina a reușit să mă facă să înțeleg că nu are de ce să-mi fie frică să încerc”.

 

Constantin Uzdriș, TVR Moldova: „De mai bine de un an am câteva idei de podcast. Întâlnirea cu Anca Simina mi-a arătat de ce aceste idei nu au devenit un podcast. Am luat cunoștință de posibilele piedici și probleme care pot apărea. Dacă în următoarele luni voi produce un podcast, să știți că e datorită acestei întâlniri”.

 

Maria Procopciuc, Radio Vocea Basarabiei: „Când la noi în R. Moldova a apărut fenomenul „podcast” îmi părea că ceva nu este în regulă. Nu îi înțelegeam sensul, atâta timp cât nu vedeam o diferență mare față de un simplu material audio, video sau de alt gen. Acum, că acest fenomen este în trend și devine destul de popular, am zis că e timpul să văd și eu care e marea diferență. De aceea am acceptat să particip la acest webinar, pentru a cunoaște mai multe. Acum pot zice că nu-mi este frică să mă apuc să realizez unul”.

 

Webinarul a fost organizat în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.