înapoi

Media ca afacere: granturi și alternative de creștere a independenței financiare

09 Martie 2022

Foto: API


În afaceri ca și în alte domenii, lucrurile nu stau pe loc, modelele care funcționau ieri, azi sunt învechite, investițiile în inovații și dezvoltare sunt la ordinea zilei, iar instituțiile media nu sunt o excepție și trebuie să urmeze aceleași reguli. Despre managementul proiectelor în perioadă de risc, (re)definirea modelului de afacere și cum se construiesc modele de business viabile în timpul unei crize, au discutat manageri de la redacțiile membre ale Asociației Presei Independente (API), care s-au întâlnit la 3-4 martie 2022, la o activitate de instruire și schimb de experiență.

Timp de două zile, 10 manageri de la redacții locale și naționale membre API au exersat tehnici de identificare a problemelor pentru scrierea proiectelor și au analizat activitatea propriilor organizații media din perspectiva de business. Trainera programului Dorina Ciobanu, expertă fundraising și antreprenoriat, fondatoare Investitii.md, a oferit participanților mai multe informații și recomandări. D. Ciobanu le-a vorbit managerilor media despre modalitățile inovative de implementare a proiectelor, colectarea și analiza indicatorilor și rezultate măsurabile. „Pentru cei care vor să-și revizuiască modalitatea de accesare de fonduri, cel mai important este identificarea corectă a problemei și formularea scopului. Scopul nu se atinge, acesta se împarte în 2-3 obiective specifice, măsurabile în timp. La rândul său obiectivele se împart în activități cu bugete specifice, pentru diferite grupuri țintă și beneficiarii proiectului care se vor bucura într-un final de rezultate. Avem nevoie de un plan concret de acțiuni, nu uităm că suntem limitați de timp și ne ghidăm de ideea că nu facem proiecte de dragul banilor, dar căutăm bani pentru realizarea proiectelor, care se potrivesc cu viziunea și strategia organizației”, explică experta.

 

De asemenea, D. Ciobanu a atras atenția asupra necesității schimbării viziunilor de business, identificării soluțiilor de alternativă, care să contribuie la creșterea independenței financiare și a sustenabilității: „De câte ori am posibilitate le spun tuturor că nu trebuie să stea doar cu gândul la fonduri și proiecte, dar să se gândească să-și schimbe abordările, pentru că ceea ce era valabil 2-5 ani în urmă, nu mai este valabil acum. Crizele din ultimii ani trebuie să ne călească și să ne facă să ne revizuim strategiile. Gândiți concret, fără abordări generaliste și nu investiți timp doar în a scrie, accesa careva proiecte, dezvoltați-vă abilități proprii, investiți în instruirea angajaților, în dezvoltarea produselor pe care pe oferiți, pentru că un produs bun întotdeauna va fi la mare căutare”.

 

Businessul și riscurile merg mână în mână

 

În cadrul discuțiilor, experta a vorbit și despre riscuri - elemente care nu trebuie neglijate de nici un manager: „În ultimii ani ne-am ciocnit cu mai multe situații imprevizibile, asta a făcut ca lumea să fie mai determinată să-și seteze riscurile. Acestea pot fi evaluate și remediate la nivel intern sau cu implicarea specialiștilor și resurselor externe. Trebuie să fim pregătiți pentru orice scenarii, dar există și riscuri externe care nu depind de noi și pentru care, efectiv, nu poți avea soluții”.

 

Despre perspectivele de viitor de accesare a fondurilor nerambursabile, Dorina Ciobanu spune că media va fi în topul căutărilor printre donatori: „Trăim actualmente lupte cibernetice, lupte mediatice, iar combaterea propagandei va fi în topul solicitărilor donatorilor și asta este o oportunitate pentru media. Pentru aceasta însă trebuie să ai calificarea necesară și să oferi un produs calitativ. Totodată, domeniile care rămân a fi actuale pentru finanțare sunt: mediu și ecologie, egalitatea de gen, obiectivele de dezvoltare durabilă și reducerea sărăciei, combaterea propagandei și antreprenoriatul social.

 

Managerii media au povestit despre cum stau lucrurile la redacțiile lor și ce încearcă să întreprindă pentru a-și dezvolta afacerile. „Observatorul de Nord” este o redacție de la Soroca cu o experiență media de peste 23 de ani, iar directoarea ziarului, Elena Cobăsneanu, spune că la moment redacția gestionează mai multe proiecte, în același timp, face tot posibilul să nu depindă doar de aceste surse de finanțare: „Despre faptul că nu trebuie să ne bazăm doar pe finanțare din proiecte noi știm, cu toate astea, dacă acum doi ani cifra de afaceri reprezenta: 20 % venituri din proiecte și 80 % venit propriu, acum am ajuns la formula 50 la 50. Investim mult în dezvoltare de produse, pe care le putem oferi clienților de publicitate. Din discuțiile de la training m-am convins că suntem pe un drum corect și trebuie să continuăm. La astfel de reuniuni, îți dai tot mai mult seama unde faci greșeli și ce trebuie să schimbi. Întrebarea noastră cea mai frecventă din ultima jumătate de an este pe ce trebuie să punem accent și înțelegem că nu trebuie să fim „în goană” după cantitate, dar să mizăm pe calitate. Este greu să fii creativ în fiecare zi, dar conținutul calitativ ne asigură traficul, iar acesta reprezintă calea spre noi clienți de publicitate”.

 

Și la săptămânalul „Gazeta Satelor” veniturile se împart din cele obținute prin intermediul granturilor, dar și din eforturile și produsele redacției. „Suntem o publicație de nișă în domeniul agriculturii, iar numărul de abonați pe care-l avem în mediul rural ne oferă posibilitate să accesăm granturi, dar și să ajungem la agenții de publicitate interesați de acest public. Granturile accesate ne-au ajutat mult, dar nu încetăm să dezvoltăm redacția din punct de vedere economic, unul din aspectele importante ale activității noastre”, menționează Constantin Rotaru, directorul ziarului.

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Instruiri și transfer de bune practici pentru profesionalizarea mass-media independente”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.