înapoi

Managerii media învață cum să „țină în frâu” cheltuielile și să genereze venituri

31 Ianuarie 2022

Captură Zoom.us


Managerii media sunt îngrijorați de costurile tot mai mari pe care le suportă pentru a-și menține afacerea, dar și de ritmul lent cu care acumulează venituri. În cadrul atelierului online „Capacitatea financiară a instituției media, estimarea si planificarea indicatorilor de dezvoltare”, Irina Ghelbur, consultantă în management media, le-a oferit directorilor de media recomandări cum să monitorizeze mai eficient indicatorii financiari, să analizeze corect datele, dar și cum să intervină prompt pentru a remedia situațiile neplăcute. La instruirea care a avut loc la sfârșitul lunii ianuarie au participat manageri și contabili de la redacțiile beneficiare ale Centrului de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale.

În prima parte a atelierului, Irina Ghelbur s-a referit la indicatorii financiari pe care managerii media trebuie să-i monitorizeze cu regularitate pentru a identifica la timp problemele care pot apărea, a lua decizii corecte și a planifica activitatea de mai departe. „Costurile cresc în fiecare zi, iar un manager bun trebuie să le țină în frâu ca să nu crească peste capacitățile companiei de a genera venituri. Contabilul vostru prezintă datele despre venituri la autoritățile fiscale abia în luna martie, iar voi trebuie să cunoașteți situația pe anul precedent cel târziu la sfârșitul lunii ianuarie. De aceea, vă recomand să solicitați de la contabili un raport special, trimestrial, care include toate compartimentele de venituri și costuri, chiar și cele mai neînsemnate. În felul acesta, veți putea urmări unde aveți pierderi și în ce perioade și să interveniți radical, ca la sfârșit de an să nu aveți șoc de la cele întâmplate”, a menționat facilitatoarea. Ea le-a prezentat participanților câteva modele de rapoarte financiare (în Excel) destinate managerilor media pentru evidența financiară și pe care le utilizează cu succes portalul de știri Agora.md: „Vă recomand cel puțin două din ele, „Profit și pierderi” (Profit&Loss) și „Flux de numerar” (Cash Flow). Primul vă ajută să țineți mai bine evidența compartimentelor care aduc venituri, dar și a celor care generează costuri, iar analiza datelor vă permite să interveniți trimestrial, la necesitate. Al doilea, ca să fiți la curent cu fluxurile lunare care vin și pleacă din redacție. Să zicem că în fiecare lună, pe data de 25, din redacție pleacă plata pentru TVA, iar pe 31 aveți costuri salariale etc. Asta vă ajută să organizați mai bine și munca managerilor de vânzări, care trebuie să programeze și să urmărească atent încasările pe publicitate de la clienți până la datele menționate”.

 

În partea a doua a webinarului, I. Ghelbur le-a arătat participanților cum se completeze fișierele de evidență financiară. Beneficiarii au rămas mulțumiți de utilitatea practică a acestei instruiri. „Noi cunoaștem în linii generale care sunt veniturile și costurile redacției, dar această informație o primim cu întârziere de la contabilă, în plus nu avem ceva sistemic de care să ne conducem. Ceea ce propune Irina este mult mai util, chiar dacă la început trebuie să depunem un efort suplimentar pentru a pune pe roate un așa mecanism. Sunt sigură că așa va fi mult mai ușor să ținem situația sub control”, a menționat Elena Cobăsneanu de la Observatorul de Nord (Soroca). Iar Lilia Curchi de la revista Natura a adăugat: „Nu este o noutate că trebuie să urmărim indicatorii financiari, însă ceea ce a propus Irina este mult mai bine structurat, asta permite să evităm unele riscuri în activitatea noastră. Ne-am convins o dată în plus cât de important este să diversificăm tipurile de servicii care aduc venituri, mai ales în situația când costurile cresc în permanență”.  

 

Înregistrarea integrală a atelierului este disponibilă AICI.

 

Din luna iulie 2020, când a fost relansat Centrul de consultanță și asistență și până în prezent, API a desfășurat alte 17 webinare tematice, la care au participat peste 282 de colaboratori media. În cele 17 luni de activitate, de serviciile consultanților Centrului au beneficiat în total 729 de profesioniști media.

 

Centrul de consultanță și asistență a fost creat de API pentru a contribui la creșterea sustenabilității și a funcționalității instituțiilor mass-media independente regionale. În cadrul Centrului activează șapte consultanți și consultante în următoarele domenii: management media, publicitate, jurisprudență, IT, web design, design print, contabilitate. Redacțiile membre API și instituțiile mass-media regionale care nu sunt membre API, dar întrunesc criteriile minime de independență editorială și integritate profesională pot solicita serviciile Centrului prin accesarea aplicației de pe pagina web www.api.md.

 

Persoană de contact: Ion Mazur, e-mail: ion.mazur@api.md, telefon: 022 220995.

 

Proiectul „Continuarea Programului de asistență pentru mass-media regionale independente” este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.