înapoi

Jurnaliștii sensibili la necesitățile persoanelor vulnerabile contribuie la educarea unei societăți tolerante

18 Iulie 2023

Elena Bacaliuc, Alexandru Cataraga, Liviu Lazăr, Drăgălina Gurduza (de la stânga la dreapta) implicați în activități de grup. Foto: API


În perioada 12-14 iulie 2023, Asociația Presei Independente (API) a organizat a doua ediție a școlii de vară „Diversitate și toleranță în mass-media” la care au participat 19 jurnaliști, reporteri, colaboratori din mass-media națională și regională și studenți de la facultățile de jurnalism. Participanții au făcut cunoștință cu exemple pozitive din presa națională și internațională de incluziune socială în media și au fost implicați în exerciții de sensibilizare privind necesitățile unor grupuri sociale.

Școala de vară a fost organizată în cadrul proiectului „Cetățeni Activi, Comunități Prospere, Faza II”, finanțat din resursele acordate de Guvernul Elveției și Suedia, componenta „Jurnaliștii pentru diversitate și incluziune: responsabilitate și angajament”.

 

Media poate explica termeni și fenomene, promova exemple și istorii umane despre acceptare, poate oferi soluții, poate genera emoții și solidariza cetățenii în jurul unei cauze. Astfel, este esențial ca jurnaliștii să promoveze diversitatea și să contribuie la educarea unei societăți tolerante și incluzive. Ediția a doua a școlii de vară a fost o oportunitate pentru participanți de a face schimb de păreri, practici și experiențe, dar și de a-și revizui metodele de abordare a subiectelor ce vizează persoanele expuse discriminării.

 

În prima zi de instruire, directoarea Ziarul de Gardă, Alina Radu, a prezentat mai multe exemple pozitive de abordare a grupurilor vulnerabile, preluate din presa străină. Prin intermediul filmulețelor și video-urilor, dar și a activităților practice individuale și de grup, A. Radu a remarcat necesitatea evitării fenomenului de „abordare senzațională”: „Jurnaliștii trebuie să analizeze în profunzime cazurile cu implicarea persoanelor discriminate, să țină cont de complexitatea subiectului și a cauzelor ce au provocat o problemă sau o situație”.

 

Prezentarea practicilor pozitive a fost apreciată de Xenia Adauji, reporteră eSP.md, Bălți: „Este de remarcat faptul că la prima ediție a școlii s-a pus accent pe cum nu trebuie să procedeze un jurnalist, iar în acest an ne-au fost arătate o multitudine de exemple bune pe care le putem prelua ulterior”.

 

În a doua zi au avut loc mai multe sesiuni teoretice și practice cu participarea directorului executiv a Alianței Infonet, Victor Koroli. Expertul a avut o sesiune introductivă în „lumea persoanelor cu deficiențe” în cadrul căreia a prezentat statistici, noțiuni și termeni, percepții și atitudini, accesibilitatea infrastructurală și informațională etc. „Presa are rolul de a nu contribui la revictimizarea persoanelor din grupurile vulnerabile, ci prezentarea acestora prin prisma abilităților pe care le au. Recomandarea mea este ca fiecare site al unei instituții media să fie accesibil pentru toate persoanele conform legii nr. 188 din 2012”, a menționat expertul.

 

Partea practică, dar și cea mai emotivă a fost User safari - exercițiu de sensibilizare a jurnaliștilor față de provocările și barierele cu care se confruntă persoanele cu deficiențe. Participanții s-au pus în „pielea” persoanelor cu deficiențe locomotorii, de văz și auz și au înțeles cât de acută este problema lipsei accesibilității pentru aceștia.

 

„Atunci când am urcat în scaunul cu rotile cu greu m-am deplasat prin interiorul sălii, nu am putut trece de ușă, coborî scările sau merge la baie, pentru că nu erau căi de acces adaptate persoanelor cu asemenea necesități. Am simțit cum e sa stai zile întregi între patru pereți fără ca să poți să comunici, fără ca să îți poți asigura strictul necesar. Vrei să te deplasezi, dar nu poți, iar celor din jur nu le pasă de problemele și nevoile tale”, a spus Dana Moraru, reporteră Ecopresa.md.

 

„Am parcurs 10 metri cu o mască pe ochi timp de 5 minute. Presiunea întunericului este atât de mare încât înțelegi că fericirea se găsește într-o „rază de lumină”, iar noi, pur și simplu, nu avem dreptul să discriminăm persoanele care se confruntă zi de zi cu aceste provocări”, a adăugat Serafim Gangan, reporter Radio Moldova.

 

În ultima zi de instruire, participanții alături de facilitatoarele Polina Cupcea, Oamenisikilometri.md, Marina Gorbatovschi, Ziarul de Gardă și Cristina Roșca, Suntparinte.md au lucrat în grupuri de la documentare, alegere a subiectelor/eroilor, unghiurilor de abordare până la prezentarea conceptelor finale ale unor materiale despre reprezentanții diferitor grupuri sociale.

 

Pe parcursul programului, jurnaliștii au participat și la discuții neformale cu câțiva invitați speciali, precum: Ceslav Panico, Avocatul Poporului, Alexei Buzu, Ministrul Muncii și Protecției Sociale și Ian Feldman, președintele Consiliului pentru Egalitate care au vorbit despre persoanele vulnerabile ca o prioritate a instituțiilor și organizațiilor pe care le reprezintă.

 

Jurnaliștii au menționat că aceste discuții i-au ajutat să înțeleagă care sunt acțiunile pe care aceste instituții le întreprind pentru a ajuta persoanele discriminate și/sau vulnerabile și ce trebuie făcut pe termen lung pentru ca lucrurile să evolueze la nivel de țară, dar au apreciat și deschiderea invitaților de a oferi comentarii, declarații de presă. „Pe de o parte, ni se pare că subiectele despre egalitate, toleranță, acceptare sunt destul de mediatizate, dar, în realitate chiar și noi, jurnaliștii, cunoaștem destul de puține informații despre modul de viață și integrarea în societate a unui grup social. Trebuie să recunosc că noi, cei din regiuni, avem mai puține ocazii să adresăm întrebări și să discutăm cu experți din domeniu sau funcționari publici, iar oportunitatea a fost una binevenită”, a spus Drăgălina Gurduza, Ziuadeazi.md, Cahul.

 

Școala de vară a fost un program de încurajare și cunoaștere a jurnalismului bazat pe incluziune și acceptare pentru Viorica Costașcu, studentă la Facultatea de Relații Internaționale, Științe Politice și Jurnalism, Universitatea Liberă Internațională din Moldova: „Îmi doresc ca în programul nostru de studii să avem măcar din când în când asemenea instruiri și invitați pe măsură. Acest lucru ne-ar ajuta să ne alegem tipul de jurnalism pe care vrem să-l practicăm, dar și să devenim mai empatici și mai pregătiți să interacționăm cu eroi, surse”.

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Cetățeni Activi, Comunități Prospere, Faza II”, finanțat din resursele acordate de Guvernul Elveției și Suedia, componenta „Jurnaliștii pentru diversitate și incluziune: responsabilitate și angajament”.