înapoi

Între realizarea misiunii profesionale și provocarea de a câștiga bani

01 Aprilie 2021

Captură imagine


Campaniile electorale au reprezentat mereu o oportunitate pentru instituțiile mass-media de a-și îmbunătăți situația financiară. Totodată, în fața redacțiilor stă o mare provocare: cum să-și sporească veniturile fără a încălca principiile deontologice? În cadrul webinarului "Specificul ofertelor politice în campaniile electorale", desfășurat la sfârșitul lunii martie, beneficiarii Centrului de consultanță și asistență API s-au familiarizat cu experiența altor instituții media în acest domeniu, au primit sfaturi cum să elaboreze oferte reușite și să evite unele greșeli. La instruire au participat manageri media și agenți de vânzări de la o serie de redacții independente regionale.

Facilitatoarea atelierului, Irina Ghelbur, consultantă în management media și publicitate în cadrul Centrului de consultanță și asistență, s-a referit mai întâi la experiența redacției Agora.md în relațiile cu partidele politice și diverși politicieni și la specificul ofertelor electorale în media. Pentru a evita problemele de ordin deontologic, redacția a exclus din start din oferta electorală produsele editoriale, cum ar fi realizarea materialelor jurnalistice, inclusiv reportaje, știri etc. Chiar dacă spectrul de servicii s-a redus considerabil, totuși instituția media și-a consolidat credibilitatea în fața consumatorilor. “În campaniile electorale, de ofertele electorale se ocupă strict managerul de vânzări, iar echipa de creație se ocupă de investigații, materiale analitice și informează veridic, obiectiv cetățenii despre ceea ce spun sau fac partidele, chiar dacă unele din ele sunt clienții noștri de publicitate. Am avut situații la Agora când unii politicieni și-au retras publicitatea deoarece am publicat articole critice la adresa lor. Iată de ce ar fi bine ca plata pentru servicii să fie făcută în avans, și nu după consumarea activității”, a recomandat experta. Ea a remarcat că în scrutinul din 2020 încasările din publicitatea electorală au fost de 3 ori mici în comparație cu alegerile prezidențiale precedente, deoarece partidele și politicienii s-au orientat spre alte tipuri de promovare. “Majoritatea actorilor politici importanți au propriile instituții media, în care pompează bani grei și nu au nevoie ca mass-media independentă să le transmită mesajele. Mulți bani sunt alocați către social media, unde manipularea și defăimarea se face mai ușor decât în mass-media, mai ales în media independentă care respectă standardele profesionale. Cu toate acestea, noi suntem gata de colaborare și actualizăm cu regularitate oferta, ceea ce vă recomand și vouă”. În ce privește modul de stabilire a prețurilor pentru produse și servicii de publicitate electorală, Irina Ghelbur a subliniat că strategia de care se conduce Agora este una simplă: prețurile sunt duble față de mediakit-ul standard.

 

Unii manageri media au povestit despre propriile experiențe și dificultățile cu care s-au confruntat în campaniile electorale. Andrei Bargan, directorul Media TV (Cimișlia), a amintit că legea interzice posturilor TV și radio să mărească prețul ofertelor în timpul campaniilor electorale: “Am făcut asta într-o campanie anterioară și am fost sancționați. Ca să evităm sancționarea, suntem nevoiți să ridicăm prețurile cu câteva luni înainte de campania electorală, iar după campanie să le micșorăm. În plus, partidele și politicienii sunt foarte capricioși și deseori insistă cu condiții inacceptabile pentru noi”. La rândul său, Elena Cobasneanu, directoarea ziarului „Observatorul de Nord” și a portalului Observatorul.md (Soroca), a menționat că efortul depus de redacție pentru a câștiga bani în campaniile electorale nu dau rezultatele scontate: “Am remarcat și noi această tendință descrescătoare de reducere a volumului de publicitate. După ce am studiat practica națională, dar și experiența colegilor din alte țări, am adăugat în oferta electorală diverse produse media și servicii, dar interesul din partea politicienilor, totuși, a scăzut semnificativ. O provocare pentru noi este cum să mărim prețurile în condițiile unei cereri reduse”.

 

Înregistrarea integrală a webinarului este disponibilă AICI.

 

În perioada august 2020 – martie 2021, în cadrul Centrului de consultanță și asistență au fost desfășurat alte 10 webinare tematice pentru colaboratorii redacțiilor mass-media independente regionale. În martie 2021, de serviciile consultanților Centrului au beneficiat în total 43 de colaboratori de la 27 de redacții, iar în ultimele opt luni – 401 profesioniști media.

 

Centrul de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale va funcționa până în iunie 2021, iar redacțiile sunt îndemnate să apeleze la serviciile consultanților ori de câte ori au nevoie, prin accesarea aplicației de pe pagina web Api.md.

 

Proiectul „Program de asistență pentru mass-media regionale independente”, este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.