înapoi

Instruire API / Cum facem un produs media interesant și atractiv pe rețelele sociale?

12 Octombrie 2021

Captură Zoom.us


Rețelele sociale au devenit parte din viața tuturor, iar majoritatea nu-și mai pot imagina o zi fără să acceseze fluxul de știri sau diverse platforme de comunicare, pentru distracție sau învățare. Utilizatorii sunt conectați permanent și fiecare vrea să „fure” din atenția unui public cât mai numeros și să-l țină cât mai mult timp pe produsele lor, fie că este vorba de produse comerciale sau conținut informativ. Despre cum redacțiile media pot realiza produse atractive și compatibile cu rețelele sociale, au discutat și analizat participanții la un webinar organizat de Asociația Presei Independente (API) la 6 octombrie 2021.

Peste 20 de jurnaliști din media națională și locală, persoane care se ocupă de promovare pe rețele, reporteri sau operatori, au fost curioși să afle ce pot face nou ca să-și surprindă publicul cu produse interesante și utile.

 

Trainera Zoya Charles, jurnalistă multimedia și redactoră cu experiență de peste 25 de ani, inclusiv la renumita companie britanică BBC, a combinat sfaturile teoretice cu exerciții practice. Jurnaliștii au analizat propriul auditoriu și și-au pus imaginația la bătaie pentru a gândi istorii simple, dar care pot fi prezentate interesant pentru public. „Sarcina jurnaliștilor care produc content pentru rețelele sociale este să facă în așa fel, ca fiecare postare, fotografie sau video să provoace maxime reacții din partea auditoriului și să le dea senzația oamenilor că postarea, mesajul e făcut anume pentru ei. Orice subiect are mai multe istorii, iar misiunea jurnaliștilor și redactorilor este să găsească aceste istorii și să le prezinte cât mai atractiv și interesant. De exemplu, trotuarele pe care sunt parcate mașini generează istoria unei mame cu căruciorul care are dificultăți de a se deplasa. De aici puteți face un video simplu fără text, doar cu fundal muzical, va fi clar pentru toată lumea despre ce este vorba. Sunt populare și sondajele realizate în stradă, pe teme de interes public, cu întrebări și răspunsuri care prezintă o poziție socială și pot genera eventuale soluții”, a spus trainera.

 

Interacționați cu auditoriul

 

Zoya Charles a accentuat și importanța menținerii legăturii permanente cu publicul: „Implicați auditoriul vostru în comunicare – interacțiunea este importantă pe rețele. Este bine și util să aveți acces la instrumente care măsoară auditoriul dvs., dar și să puteți face analiza impactului, iar în funcție de rezultate să adaptați contentul postat. Creați emoții prin postările voastre, pentru că oamenii se vor întoarce acolo unde au fost surprinși și impresionați de anumite emoții, fie pozitive, fie negative”.

 

Care a fost ultimul produs de pe rețelele sociale care te-a impresionat și chiar te-a făcut să-l distribui?

 

Jurnaliștii și activiștii civici înțeleg cât de importante sunt doleanțele publicului pentru care lucrează și învață să-și analizeze auditoriul.

 

Anna Dmitrieva, portalul Nokta.md: „Webinarul m-a ajutat să înțeleg cât de important este să-ți analizezi auditoriul și chiar am făcut o analiză a publicului portalului Nokta în timpul evenimentului. De asemenea, am învățat cum să comunicăm pe rețele în funcție de preferințele auditoriului, care sunt cerințele acestuia. A fost ceva nou pentru mine și cred că ne va ajuta să ajustăm propriul flux de știri și strategia de promovare pe rețele”.

 

Veronela Pruteanu, activistă civică: „Am apreciat enorm exemplele aduse pentru fiecare categorie aparte, pentru că au oferit o mai mare claritate, iar maniera simplă de prezentare a fost ușor de asimilat. Mi-am notat mai multe idei bune din aceste sesiuni, legate de tematica postărilor, grup țintă, publicul și nevoile sale, strategia de comunicare și principiile de promovare”.

 

Oleg Slobodeaniuk, televiziunea pe internet Lik TV din Râbnița: „Eu sunt operator, dar fiindcă suntem doar doi în echipă, încercăm să facem de toate. Informația a fost foarte accesibilă, utilă și interesantă, am aflat multe lucruri noi. Am înțeles că orice subiect poate fi împărțit în mai multe subiecte mici, adică dacă găsim o istorie, o putem prezenta din mai multe perspective. Util a fost și faptul că odată cu informațiile teoretice am făcut și lucruri practice”.

 

Webinarul a fost organizat în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.