înapoi

În „ringul de box” pentru a deveni sustenabili financiar

07 Mai 2021


Diversificarea surselor de finanțare a devenit o preocupare zilnică a managerilor de media care vor să asigure sustenabilitatea financiară a redacțiilor. Pentru a reduce dependența de sursele tradiționale de venit, care nu garantează stabilitate pe termen lung, unele instituții media încearcă să acceseze surse netradiționale de venit. În cadrul webinarului „Crowdfunding sau cum planificăm generarea veniturilor de la cititori”, desfășurat la sfârșitul lunii aprilie, beneficiarii Centrului de consultanță și asistență pentru pentru instituțiile mass-media independente regionale au aflat mai multe despre platformele și instrumentele care permit colectarea de venituri de la public.

Facilitatoarea atelierului Irina Ghelbur, consultantă în management media și publicitate în cadrul Centrului de consultanță și asistență, a menționat că, până nu demult, managerii media nu credeau că cititorii pot susține financiar o redacție. Ea a dat exemplul platformei online Meduza.io din Letonia, orientată spre publicul din Rusia. După anumite restricții impuse surselor media de puterea de la Kremlin, toți furnizorii de publicitate și-au anulat contractele cu acest portal, care s-a pomenit astfel în prag de faliment. Pentru a supraviețui, redacția a fost nevoită să apeleze la suportul cititorilor. Irina s-a referit și la vulnerabilitatea instituțiilor media din R. Moldova: „Din 2018, portalul Agora.md este în profit, din vânzările de publicitate și granturi. Totuși, nu avem garanția sustenabilității, deoarece suntem vulnerabili. Dacă într-o zi ar dispărea aceste surse, am rămânea fără buget. Iată de ce ne orientăm către consumatorii care pot deveni o sursă  importantă de venituri, asigurându-ne astfel independența editorială. Ne-am pomenit ca într-un ring de box cu furnizorii de publicitate, donatorii de granturi și social media care au cerințele lor, iar aceste cerințe deseori nu coincid cu viziunea noastră de dezvoltare. Cum ieșim din acest ring de box, unde regulile sunt dictate de alții? Soluția e să mergem acolo unde toată lumea nu face box, la cititorii noștri”.

 

În continuare, experta s-a referit la instrumentele care pot fi utilizate pentru a colecta fonduri de la citiori, povestind în detalii ce pași trebuie întreprinși, care sunt avantajele și potențialele dificultăți. „Crearea unui cont pe Patreon (platformă de donații și suport) este una din cele mai simple soluții. Sunt câteva momente de luat în considerație: descrierea instituției, alcătuirea pachetelor de beneficii pentru patroni (de exemplu: accesul la newsletter, conținut exclusiv, un tricou personalizat etc.), comunicarea constantă pe pagina de Patreon despre activitățile, planurile și oamenii instituției, integrarea link-ului către pagina de pe Patreon pe site și rețele sociale pentru ca cititorii să vadă că pot susține redacția. Pentru sistemele de „Membership” pot fi create și integrate astfel de platforme ca: https://steadyhq.com/enhttps://memberful.com, iar pentru campanii de crowdfunding – https://sprijina.mdhttps://www.gofundme.comhttps://www.indiegogo.com și altele.

 

Jurnalistele Luminița Chihai și Simona Tabuncic de la „Ziarul de Gardă” au împărtășit din experiența redacției în acest domeniu. „Noi implementăm platforma Patreon de ceva timp, unde avem deja 144 de abonați. Mi-a plăcut mult ideea Irinei să avem mai multe mesaje prin care să îndemnăm cititorii să acceseze Patreon. Și noi avem câteva mesaje de acest fel, însă ele nu sunt integrate în investigații, interviuri, așa cum recomandă Irina. La instruirea de azi m-am convins încă o dată că trebuie să lucrăm mai mult în această direcție”, spune Simona Tabuncic. Colega ei, Luminița Chihai, o completează: „Într-adevăr, este foarte important să comunicăm permanent cu cei care ne sprijină, să le trimitem mesaje personalizate. Suntem foarte bucuroși când, după o comunicare mai îndelungată, aceștia își majorează pachetele de susținere, astfel obținem venituri suplimentare ”.

 

Înregistrarea integrală a webinarului este disponibilă AICI.

 

În perioada august 2020 – aprilie 2021, în cadrul Centrului de consultanță și asistență au fost desfășurate alte 11 webinare tematice pentru colaboratorii redacțiilor mass-media independente. În aprilie 2021, de serviciile consultanților Centrului au beneficiat în total 43 de colaboratori de la 21 de redacții, iar în ultimele nouă luni – 456 profesioniști media.

 

Centrul de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale va funcționa până în iulie 2021, iar redacțiile pot apela la serviciile consultanților ori de câte ori au nevoie, prin accesarea aplicației de pe pagina web Api.md.

 

Proiectul „Program de asistență pentru mass-media regionale independente”, este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.