înapoi

Cum să ținem pasul cu noile tehnologii în online

27 Iunie 2021

Captură Zoom.us


Managerii instituțiilor media online, inclusiv cei din regiuni, își doresc să aibă o audiență cât mai mare pe platformele lor și să obțină beneficii economice din activitățile desfășurate. Însă nu toți au suficiente cunoștințe și abilități, dar și consecvență în ceea ce fac, ca să țină pasul cu tehnologiile noi și tendințele din spațiul virtual. În cadrul atelierului online „Produse și instrumente online: cum le alegem și le valorificăm eficient”, Vitalie Harea, consultantul Centrului de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale, le-a oferit administratorilor portalurilor de știri mai multe recomandări cum să obțină performanțe și să facă față concurenței pe piața media.

În prima parte a atelierului, Vitalie Harea s-a referit la pașii pe care ar trebui să-i urmeze administratorii paginilor web la elaborarea și gestionarea conținuturilor online, inclusiv la adaptarea pentru motoarele de căutare și la serverele publicitare. “Cititorul intră la voi pe site pentru a se informa, dar va rămâne mai mult timp și va reveni dacă îi place cum arată pagina web. Atrageți atenția la paletele de culori, fonturile, formatul textelor, folosiți mai des subtitluri care captează atenția cititorului. Aveți grijă ca utilizatorii să ajungă ușor la informația dorită, din cel mult două-trei click-uri. Ca expert al Centrului de consultanță și asistență, am evaluat mai multe instituții media regionale și am observat că timpul de încărcare al site-urilor este foarte mare. Ca să eliminați aceste probleme, optimizați imaginile, reduceți volumul acestora, analizați dacă hostingul oferit de companiile specializate nu este unul lent, nu reduce din viteza de încărcare a paginii”, a menționat Vitalie. “Dacă elaborați un site nou, faceți mai întâi versiunea mobilă, deoarece în prezent peste 70% din utilizatori intră pe site-ul vostru de pe telefon, iar navigarea trebuie să fie plăcută și accesibilă. Dacă vreți să fiți vizibili în motoarele de căutare, trebuie să produceți cât mai mult conținut propriu, să folosiți linkuri care duc la alte materiale din interiorul site-ului, dar și să utilizați programele: RSS feed, Sitemap”.

 

În partea a doua a instruirii, V. Harea a prezentat o serie de instrumente de verificare și testare a performanțelor site-ului, cum ar fi Web.Dev, Webmaster Tools, dar și instrumente și aplicații gratuite care pot fi utile în lucrul cu imaginile și cu sunetul materialelor video în social media. Pentru a exemplifica cum pot fi utilizate aceste instrumente, el a verificat și le-a demonstrat participanților la instruire performanțele tehnice ale site-urilor, oferind și unele sfaturi pentru a îmbunătăți anumiți indicatori.

 

Participanții la atelierul online au menționat aplicabilitatea practică a acestuia. “În ultimul an, am participat la mai multe webinare ținute de experții API și de fiecare dată am învățat lucruri noi și folositoare. Webinarele pe online mă interesează în mod special și mă străduiesc să aplic în practică ceea ce învăț, iar asta se răsfrânge și asupra calității paginii web pe care o administrez”, spune Andrei Culicov, directorul portalului de știri HN24.net din Hâncești. O altă participantă, Svetlana Cernov, administratoarea site-ului Estcurier.md din Criuleni, a „descoperit” câteva instrumente online care pot îmbunătăți aspectul exterior al paginilor web. „Am rămas impresionată de avantajele pe care le oferă Adobe color (lucrul cu paletele de culori) și  Web.dev (verificarea performanțelor site-ului). Ultimul permite să verificăm starea site-ului în orice moment, iar după anumite îmbunătățiri pe care le facem, să vedem cum s-a schimbat calitatea. Pentru trainingul următor ar fi bine să avem cât mai multe exerciții practice, pentru a consolida cunoștințele teoretice”, a conchis S. Cernov.

 

Înregistrarea integrală a atelierului online este disponibilă AICI.

 

Pe parcursul lunii curente, API a desfășurat și un atelier pentru paginatorii presei scrise, întitulat: „Rolul și locul printului într-o lume mobilă/digitală”. În perioada august 2020 – iunie 2021, în cadrul Centrului de consultanță și asistență pentru instituțiile mass-media independente regionale au fost desfășurate alte 16 webinare tematice pentru colaboratorii mass-media, la care au participat peste 250 de colaboratori media.

 

În iunie 2021, de serviciile consultanților Centrului au beneficiat în total 62 de colaboratori de la 26 de redacții, iar în ultimele zece luni – 587 profesioniști media. Centrul de consultanță și asistență va funcționa până la sfârșitul lunii iulie 2021, iar redacțiile pot apela la serviciile consultanților ori de câte ori au nevoie, prin accesarea aplicației de pe pagina web www.Api.md.

 

Proiectul „Program de asistență pentru mass-media regionale independente” este implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.