înapoi

Copiii în mass-media: este nevoie de o abordare mai amplă și mai responsabilă

28 Septembrie 2021

Despre subiectele și contextul în care deseori sunt plasați copiii în presă la al doilea training la tema drepturilor copilului (Foto: API)


Elaborarea unor politici redacționale cu reguli clare de asigurare a protecției copilului și respectarea acestor reguli de către jurnaliști – iată principala recomandare ca să evităm situațiile când articolele și reportajele jurnalistice dăunează copiilor. 13 jurnaliști și jurnaliste de pe ambele maluri ale Nistrului, participanți la o instruire tematică organizată de Asociația Presei Independente (API) la 25 septembrie, au discutat despre subiectele și contextul în care deseori sunt plasați copiii în presă, au analizat lacunele unor materiale jurnalistice și au propus soluții de îmbunătățire a acestora, asigurând respectarea drepturilor copilului.

Una din expertele trainingului, jurnalista și comunicatoarea Natalia Porubin, a menționat că subiectele despre copii prezintă un interes public sporit, însă abordarea acestora necesită mult profesionalism din partea jurnaliștilor și respectarea strictă a rigorilor deontologice. Ea le-a sugerat redacțiilor să pună accent pe reflectarea subiectelor despre copii în ansamblu și să nu se focuseze pe cazuri separate decât atunci când acest lucru este puternic justificat de interesul public. „Sigur că opinia copiilor trebuie prezentă în materialele de presă, însă în situațiile specifice, când copilul a trecut printr-un abuz grav, experții recomandă să evităm discuțiile cu ei. O anumită problemă sau fenomen negativ care vizează copiii poate fi prezentat cu același succes în context general, fără a descrie cazuri separate. Oferim statistici, spunem ce fac autoritățile, cât de bună este legislația în domeniu, cât de mult se implică responsabilii etc. Sigur că este mai complicat, în schimb respectăm drepturile copililor victime ale acestui fenomen negativ și nu-i expunem public”.

 

Pe agenda media trebuie să apară alte subiecte despre copii decât situațiile de abuz

 

Cu argumente „pro” și „contra”, participanții la training au căutat răspunsul la întrebarea de ce pe agenda media apar foarte des subiecte despre copii victime ale diferitor forme de abuz, însă materiale despre copii în contexte pozitive apar foarte rar sau deloc. „Din păcate, rareori vedem reportaje în care să fie auzită vocea copiilor și să fie abordat pe larg un subiect foarte actual, de exemplu, școala online: ce cred ei despre asta sau cum se descurcă în carantină. Or, despre asta ar trebui să citim, auzim, vedem în această perioadă pandemică”, a spus Natalia Porubin. Referindu-se la acoperirea tematicii despre copii în presa din regiunea transnistreană, cealaltă expertă la training, Natalia Scurtul, directoarea Asociației MeDiaLog din Tiraspol, a accentuat că „este nevoie de a diversifica subiectele despre copii, cu implicarea mai multor specialiști, să avem comentarii și explicații avizate la aceste teme. Din păcate, în regiune avem puțini experți competenți în acest domeniu, iar asta impune un mai mare efort și responsabilitate din partea jurnaliștilor în procesul de documentare a materialelor”.  

 

Dilema jurnaliștilor care relatează despre copii: cine pot fi experți?

 

Invitată la instruire, Rodica Corețchi-Mocanu, coordonatoarea Centrului de asistență psiho-socială a copilului și familiei AMICUL din cadrul Centrului Național de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), i-a îndrumat pe jurnaliști la cine să apeleze atunci când decid să relateze despre cazurile referitoare la copii în situații cu conotație negativă: „Vorbiți cu specialiștii antrenați în examinarea cazului respectiv: autoritățile tutelare din localități (primarii), autoritățile tutelare din Chișinău - Direcția pentru Protecția drepturilor copilului și Bălți - Direcția asistență socială și protecția familiei, polițiști, pedagogi, educatori, lucrători ai instituțiilor de sănătate etc. Însă trebuie să aveți mare grijă să nu oferiți detalii care ar putea duce la identificarea copilului, și asta se referă nu doar la nume sau localitate. În general, nu trebuie să discutați cu copiii victimele ale abuzurilor și nu vă grăbiți să reflectați astfel de cazuri. Discutați mai mult cu specialiștii în domeniu și cântăriți foarte bine ce plus de valoare poate aduce societății mediatizarea unui astfel de caz și cum asta se poate răsfrânge asupra copilului. Recomand instituțiilor media să aibă o politică de protecție a copilului, elaborată participativ, care să asigure că toți colaboratorii respectă drepturile copilului”.

 

Participanți la instruire, jurnaliști și jurnaliste de la mai multe redacții de pe ambele maluri ale Nistrului, au înțeles că subiectele despre copii necesită mai multă muncă și atenție din partea lor. În cadrul unor exerciții practice, ei au simulat diverse interviuri cu copiii victime și cu părinții acestora. În final, cu toții au recunoscut cât de importante sunt instruirile pentru „reîmprospătarea” cunoștințelor.

 

Maxim Djamanov, Radio Orhei: „Când relatăm despre anumite cazuri cu implicarea copiilor, ne străduim să fim corecți. În ultimul timp evităm să difuzăm știri despre accidente sau alte situații cu conotație negativă în care sunt implicați copiii. Dar uneori suntem contactați de colegii din mass-media națională care ne cer date despre copiii victime ale diferitor abuzuri, iar noi considerăm că nu este etic să oferim astfel de informații. Instruirile pentru jurnaliști sunt importante, în special pe astfel de subiecte sensibile, deoarece în timp se creează anumite stereotipuri profesionale și este util să vezi cum poți face același material din alt punct de vedere”. 

 

Elena Țvetkova, Dnestr TV, Tighina: „Tematica copiilor este una sensibilă și necesită mai mult timp de pregătire, de aceea cred că unii jurnaliști nu se apucă de aceste subiecte complexe. De obicei, în redacții se lucrează repede, căci informația trebuie dată operativ. În aceste cazuri, însă, este nevoie de consultarea mai multor surse, discuții cu părinții, conducătorii școlii, alți specialiști... Este o muncă complicată, iar pentru o relatare corectă trebuie să ținem cont de multe aspecte”.

 

Angela Zaharova, Elita TV, Rezina: „Noi reflectăm pe larg tematica copiilor, nu neapărat în contextul unor evenimente cu caracter negativ, vorbim și despre accesul la studii, recent am realizat o emisiune despre viața și condiția copiilor pe timp de pandemie. Acum nu ne mai împiedică nimic să ajungem la specialiști buni de nivel național, tehnologiile ne permit să facem asta chiar dacă suntem în regiune. Aspectele practice de la training m-au făcut să înțeleg mai bine cum arătăm noi ca jurnaliști, când punem întrebări doar pentru a „lungi” materialul, fără să aducem un plus de valoare subiectului”.

 

Instruirea face parte din acțiunile Programului comun al ONU „Consolidarea drepturilor omului pe ambele maluri ale Nistrului” și este al doilea training dintr-un ciclu de instruiri pentru sporirea capacităților jurnaliștilor și a jurnalistelor de pe ambele maluri ale Nistrului de a mediatiza etic subiecte care vizează drepturile copilului. Prima instruire a avut loc la 31 iulie 2021, la Chișinău.

 

Evenimentul a fost organizat de API în cadrul Programului comun al ONU „Consolidarea drepturilor omului pe ambele maluri ale Nistrului”, cu suportul financiar al Suediei.