înapoi

Ce nu știai despre platforma YouTube și cum faci să ai un canal de succes

27 Iulie 2021

Captură Zoom.us


„Înscrie-te pe canalul nostru de YouTube”, „Like și subscribe” – de câte ori auzim sau citim astfel de îndemnuri și de câte ori chiar ne abonăm la un canal de YouTube? Ce face atractiv și popular un canal de YouTube au aflat participanții la webinarul „Cum să creezi un canal YouTube de succes pentru jurnaliști”, organizat de Asociația Presei Independente (API) la 23 iulie 2021.

Peste 20 de jurnaliști din media națională și locală, 4 ore de informații utile și multe întrebări pentru Kirill Yevseyevjurnalist și specialist YouTube din Ucraina, despre cum să ai succes pe această platformă. „Pe YouTube oamenii intră și știu exact ce vor să vadă, acesta este avantajul față de TV, când trebuie să butoneze ca să găsească ceva care să-l țină”, a explicat expertul.

 

„Poți să ai cel mai exploziv final al unui video, dar dacă de la început ai pierdut interesul spectatorului, nu-l mai întorci. Titluri scurte și atractive, descriere cu detalii, toate acestea fac un video pe YouTube să aducă multe vizualizări. Mai mult, chemați oamenii să vadă ceva concret pe canalul vostru, un video pe un subiect specific din regiunea dvs., astfel publicul va fi mai interesat și vă va găsi mai rapid”, a punctat Kirill Yevseyev. Iată câteva din recomandările expertului.

 

Cum promovăm un video? Încărcăm direct în rețelele sociale sau cu link la canalul de YouTube?

 

„În promovarea pe YouTube, în special pentru mass-media, este foarte important să fie respectat specificul acestei platforme, oamenii caută, în primul rând, muzică, după asta - content distractiv, conținutul academic nu este potrivit pentru această platformă. Pentru a promova conținutul media pe YouTube, nu este neapărat să încărcați toate videoclipurile, uneori este suficient să promovați doar cele mai bune video-uri care se pliază pe platformă. Fiecare video trebuie configurat corect, mulți nu fac o descriere și este greu de înțeles despre ce este vorba în material. De asemenea, trebuie să fim mereu cu ochii pe canalele populare ca să fim în trend și să pregătim coperți interesante pentru video-uri”.

 

„Publicului nu-i place să-l trimiți de la o platformă la alta, dacă acesta stă pe Facebook nu ai siguranța că va accesa un link pe YouTube. Dar trebuie să experimentăm, să învățăm publicul să migreze de la o rețea socială la alta... azi încărcăm un video direct, mâine dăm un link pe YouTube, publicul este diferit și trebuie să încercăm diferite formate. Internauții știu și cunosc că pe rețelele sociale regulile se pot schimba uneori...”.

 

Un video trebuie să fie interesant și util

 

„Un video are nevoie de o copertă atractivă și originală pe care să o selecteze și s-o încarce autorul, nu cea sugerată automat de YouTube. Ca să fim urmăriți, trebuie să avem un conținut interesant și util, nu trebuie să mințim – dacă nu vom oferi ceea ce prezentăm pe copertă și în descriere, oamenii vor pune dislike, iar YouTube ne va taxa pentru asta și nu ne va mai promova/afișa video-urile în lista de recomandări. Atenție la muzica folosită sau care ajunge întâmplător în video, canalul de YouTube ar putea fi blocat din cauza drepturilor de autor”.

 

Participanții la webinar, jurnaliști care au un canal de YouTube sau actualizează canalul redacției, au venit cu multe întrebări pregătite de acasă și au aflat multe lucruri noi despre „detaliile” care stau în spatele miilor de vizualizări pe această platformă.

 

Sergiu Scobioală, portalul Platzforma.md: „YouTube-ul este un instrument folosit de multe organizații media și de aceea era importantă confirmarea anumitor aspecte și cunoștințe din partea unui specialist în domeniu. Chiar dacă unele lucruri ne sunt cunoscute, nu întotdeauna este clar de ce trebuie să faci anumite acțiuni. Spre exemplu, toți știu că trebuie să scrii o descriere cât mai detaliată pentru un material video, însă ignoră acest pas. Se pare însă că descrierea este foarte importantă și cu cât e mai detaliată, cu atât crește și potențialul produsului tău. Am auzit mai multe sfaturi pe care le voi folosi la gestionarea canalului meu de YouTube”.

 

Irina Șlaeva, televiziunea pe internet Lik TV din Râbnița: „Suntem un portal de știri care reflectă evenimentele din orașul Râbnița, din țară și de peste hotare. Redacția are un canal de YouTube din 2013 cu peste 15 mii de abonați. Conținutul este variat, știri și conținut de divertisment, precum și o serie de materiale produse în colaborare cu alți colegi din media. Încercăm constant să îmbunătățim atât conținutul, cât și designul canalului, dar nu avem un specialist și ne descurcăm cum putem. Prin urmare, orice prilej de a învăța este binevenit. Expertul a explicat într-un mod accesibil ce capcane putem întâlni în încercarea de a promova un video. Plus că am învățat că trebuie să vizionăm video-ul după încărcare, să-i adăugăm o descriere, să scriem un comentariu, să-l apreciem tot noi și să-l transmitem prietenilor pentru a ajunge la cât mai mulți abonați”.

 

Veaceslav Perunov, ziarul SP și portalul Esp.md din Bălți: „Redacția noastră a avut un canal de YouTube mai bine de 6 ani, dar recent au lansat un canal nou pe care vrem să-l mențină după toate rigorile, așa că informația de la acest webinar a picat la țanc. După o analiză am înțeles că vechiul canal de YouTube nu era gestionat corect, iar expertul a confirmat asta. Am avut foarte multe întrebări deoarece nu vrem să facem aceleași greșeli. Expertul ne-a răspuns la întrebări concrete legate de drepturile de autor, cum să facem promovarea corespunzătoare, ce trebuie în general să plasăm pe canal și în fiecare videoclip în special: cum să arate coperta video-ului, coperta canalului, descrierea, etichetele și hashtag-urile etc. Este binevenit că vom avea acces la înregistrarea video a webinarului și vom putea reveni de mai multe ori asupra unor detalii explicate, astfel să obținem un număr cât mai mare de vizualizări și abonați”.

 

Webinarul a fost organizat în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.