înapoi

Ce au în comun jurnalistul, telefonul mobil și... banda adezivă

01 Decembrie 2020

Captură Zoom.us


Nu mai este o noutate pentru nimeni că în ziua de azi un reporter cu un telefon mobil în mână poate înlocui o echipă de filmare la orice eveniment, fie că este vorba de un protest, un interviu cu un politician sau un reportaj dintr-o localitate. Este important să se țină cont de câteva reguli elementare care ne ajută să creăm un produs bun și atractiv pentru public. Aceste reguli au fost învățate de jurnaliștii de la șapte redacții regionale la o instruiri online pe Mobile Journalism (MoJo), desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 27 și 28 noiembrie 2020.

Regula treimii: filmăm la nivelul ochilor, cu eroul principal pe stânga

 

Expertul Gabriel Encev le-a explicat jurnaliștilor cât de mult îi poate ajuta un telefon mobil, atunci când, fără să vrea, se pomenesc în mijlocul unui eveniment interesant, iar acest lucru este valabil atât pentru reporterii unui portal de știri, ai unui post TV sau radio, sau ai unui ziar care are site și conturi pe rețelele sociale. Respectarea unui set de reguli simple, în astfel de cazuri, îi poate ajuta să aibă un produs calitativ comparabil cu cel realizat cu o cameră profesionistă. „La filmarea cu telefonul trebuie respectate aceleași reguli de filmare și fotografiere, doar că e nevoie să ținem cont și de particularitățile telefonului: are nevoie de mai multă lumină, tremură mai ușor în mână, calitatea sunetului e mai slabă. Cu toate acestea, ținând cont de aceste detalii și având câteva gadget-uri în plus (stativ, microfon și mai multă lumină), cu un smartphone poate fi realizat orice produs media. Pentru cei care nu au stativ, vă ajută... banda adezivă, cu ea telefonul poate fi fixat de orice...”.

 

Atenție la detalii, publicul le caută

 

Produsul nostru trebuie să fie pe placul publicului, să-l capteze, astfel trebuie să luăm în considerare preferințele acestuia. „Publicul caută și așteaptă detalii, nu trebuie să le ignorăm, arătăm fețe, mâini, ochi, obiecte interesante, orice credem că ar atrage atenția privitorilor”, explică G. Encev.

 

În condițiile unei instruiri online, participanții au trebuit să-și pună ingeniozitatea la bătaie și să facă video-uri în condiții casnice, astfel, protagoniști au devenit copiii și animalele de companie ale jurnaliștilor, dar și peisajul de la geam etc. „În condiții de încăpere, trebuie să avem mai multă lumină, dar și fundal, evităm pereții și nu ne temem să facem reamenajări ca să avem un rezultat bun al muncii noastre”, i-a ghidat trainerul, la distanță.

 

Chiar dacă știau cum să facă un video cu telefonul, participanții la instruire spun că au aflat detalii despre unele aspecte tehnice, iar aplicațiile recomandate de expert îi vor ajuta mult în munca lor de jurnalist.

 

Renata Lupăcescu, TV Studio-L: „Am învățat multe despre încadrarea corectă în cazul producerii unui material video cu telefonul mobil, am învățat regula celor cinci cadre, cea a luminii și a treimii. Trainingul a fost informativ, mai ales că am pus în practică imediat cele învățate prin exerciții practice”.

 

Igor Bolboceanu, Regional.md: „Chiar dacă cunoșteam unele dintre reguli, la instruire, în primul rând, am aflat de regula treimii, cred că e principalul lucru nou pentru mine, chiar dacă e destul de logic și simplu. Aplicațiile care pot fi folosite în mobile journalism la fel au fost utile, după training am descărcat deja câteva din ele în telefonul meu”.

 

Alla Biuc, de la ziarul „Vesti Gagauzii” din Comrat, spune că pentru jurnaliștii care lucrează în presa scrisă este important să ajungă la public nu doar prin intermediul ziarului, dar și prin rețelele de socializare cu diferite produse, dar în primul rând cu video-uri: „Este foarte important să menționăm aspectul tehnic în crearea unui produs video, care ne-a fost dezvăluit pe deplin de expert. Noi, cei de la presa scrisă, nu am avut experiență în filmări, prin urmare, fiecare sfat este valoros pentru noi”.

 

Instruirea a fost organizată în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.