înapoi

22 de viitori învățători de clasele primare au participat la tabăra „Stopfals_PedCamp”

10 Martie 2021

Imagini de la activitățile practice în cadrul taberei de primăvară „Stopfals_PedCamp” (Foto: Stopfals.md)


Timp de trei zile, 22 de elevi și eleve de la patru colegii cu profil pedagogic din Republica Moldova, specialitatea „Învățământ primar”, au participat la prima ediție a taberei de primăvară „Stopfals_PedCamp”, organizată de Asociația Presei Independente (API) și portalul Stopfals.md. Viitorii învățători și învățătoare au fost implicați în diferite activități teoretice și practice de dezvoltare a gândirii critice la copii, cunoștințe care îi vor ajuta să analizeze și să evalueze riguros și rațional informațiile pe care le primesc și situațiile pe care le întâmpină.

Elevii au recunoscut că este pentru prima oară când participă la o astfel de activitate destinată viitorilor pedagogi. Radu Țuțu, elev la Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din municipiul Chișinău, spune că gândirea critică este esențială în activitatea unui pedagog, deoarece această abilitate antrenează capacitatea copiilor de a reflecta și trece prin sită orice tip de informație. „Elevii sunt foarte creativi și ingenioși, iar menirea învățătorului este să canalizeze această energie, aceste idei și opinii. Astfel, învățătorul intervine permanent pentru a stimula creativitatea discipolilor săi. Pentru a deveni cetățeni activi, responsabili, elevii trebuie „să aleagă grâul de neghină”, să facă diferența între informația veridică și cea falsă, între știrea informativă și cea manipulatoare, iar învățătorul poate și trebuie să-i ajute. Prin urmare, dacă învățător însuși nu deține o gândire critică, nu o va putea transmite nici elevilor”, afirmă tânărul pedagog.

 

O altă participantă, Ana Dragancea, elevă în ultimul an la Colegiul Pedagogic din municipiul Bender, menționează că pe parcursul celor trei zile de training a reușit să învețe multe lucruri noi. „Aceste instruiri mi-au fost foarte utile, deoarece în ziua de azi suntem înconjurați de multă informație, însă, cu părere de rău, nu toată este adevărată. Aici am învățat cum se depistează o știre falsă, cum trebuie să reacționăm la o dezinformare. Un alt lucru important pe care l-am învățat de la experte este cum să îi învățăm pe discipolii noștri să gândească critic și să-și expună propriile idei, ceea ce este foarte important”, afirma viitoarea învățătoare.

 

La rândul său, Alina Domenco, elevă la Colegiul Pedagogic „Mihail Ciachir” din municipiul Comrat, consideră că este necesar ca în curricula școlară, indiferent de disciplină, să fie incluse mai multe activități care le-ar dezvolta copiilor spiritul critic. „Analizând profund și critic o informație, elevii își expun mai argumentat opiniile și astfel participă activ la dezbateri și propun diverse soluții de rezolvare a probleme din diferite domenii”, susține Alina.

 

Iar Maria-Magdalena Luțic, elevă la Colegiul „Iulia Hasdeu” din municipiul Cahul, este convinsă că toți absolvenții instituțiilor de învățământ cu profil pedagogic ar trebui să urmeze un curs de dezvoltare a gândirii critice: „Ne-au fost explicate strategii și metode pedagogice, prin care putem dezvolta gândirea critică la elevi”.

 

Participanții și participantele au fost ghidate de experte media, dar și de o învățătoare de clasele primare. În prima zi, jurnalista și experta media Viorica Zaharia, le-a prezentat participanților diverse exemple de dezinformări și manipulări din mass-media, dar și din rețelele sociale, implicându-i în diverse activități practice de analiză a textelor, fotografiilor și imaginilor video. „Trebuie să abordăm critic orice produs media, indiferent dacă e material informativ sau de divertisment, întrucât, conștient sau nu, ele ne influențează modul de gândire sau chiar de comportament. Împreună cu participanții am încercat să descifrăm un pic aparențele, adică mesajele care sunt transmise chiar și în filme sau desene animate. Ne-am convins împreună cât de importantă este sursa unei informații, în termeni de capacitate de redare și transmitere a esenței și a detaliilor. Am lucrat și cu exemple de imagini trucate sau falsificate prin context. Toate acestea s-au dovedit a fi de interes pentru studenți/te, care ne-au mărturisit că până acum atrăgeau o mai mică atenție mesajului de dincolo de aparențe din produsele media”, ne-a spus Viorica Zaharia.

 

În cea de-a doua zi, participanții au învățat de la Aneta Gonța, cercetătoare media, despre metodele de stimulare a gândirii critice. „Am vorbit despre trolli și fenomenul trolling-ului, identificând metodele de recunoaștere a acestora și cum să ne protejăm de influența lor nocivă, am trecut prin filtrul critic profilul social online și securitatea în spațiul virtual, am abordat subiectul cyberbulling-ului, din ce în ce mai prezent și mai periculos pentru utilizatorii fără discernământ, ne-am referit și la netichetă (etichetarea în mediul online). Toate temele au provocat interes, întrebări și entuziasm, participanții fiind curioși și activi pe durata întregii zile. Sper că după dezbaterile și discuțiile avute, fiecare s-a ales cu ceva nou, util și aplicabil în practica pedagogică de zi cu zi”, susține Aneta Gonța.

 

În a treia zi, participanții au discutat cu Silvia Cricovan, învățătoare la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” din municipiul Chișinău. Ea le-a demonstrat viitorilor colegi și colege metode pedagogice de dezvoltare a gândirii critice la școlarul mic prin prisma disciplinelor de studiu. Elevii și elevele au lucrat în echipe, aplicând metode de predare precum: „Ciorchinele”, „Ştiu - Vreau să ştiu - Am învăţat”, „Cadranele” și „Harta conceptuală”. „Noi, învățătorii, formăm și educăm persoane cu putere de decizie, cu simțul răspunderii și al responsabilității, cu o gândire critică, care nu se realizează la o singură lecție, ci zi de zi!”, i-a îndrumat Silvia Cricovan pe viitorii învățători și învățătoare.

 

După cele trei zile de instruire, participanții și participantele vor trebui să desfășoare în lunile aprilie și mai 2021 câte o lecție practică de promovare a gândirii critice în școala unde își vor desfășura stagiul de practică. La pregătirea lecției deschise, viitorii învățători vor fi îndrumați de experții API.

 

Tabăra de primăvară „Stopfals_PedCamp” s-a desfășurat în cadrul proiectului „Dezvoltarea gândirii critice în rândul populației rurale, elevilor și viitorilor profesori”, implementat de Asociația Presei Independente (API) și finanțat de Ambasada SUA.

 

Mariana Jacot

Lilia Zaharia

 

Stopfals.md