înapoi

Redacțiile ziarelor, pe ultima sută de metri la elaborarea strategiilor de activitate pe timp de criză

24 Iulie 2023

O parte dintre participanți în prima zi de training. Foto: API


Nu veți reuși să rezolvați toate problemele pe care le-ați inclus în strategie, concentrați-vă pe două-trei cele mai importante și rezolvați-le, asta o să vă ajute să depășiți criza și să rezistați pe piața media. Explicați mai clar ceea ce vreți să faceți, iar când aveți un document finalizat lucrați cu el, nu-l lăsați să se prăfuiască în sertar, că nu vă ajută dacă stă acolo oricât de bun ar fi. Directori și responsabili de la ziarele independente au primit ultimele sfaturi cum să-și îmbunătățească strategiile de activitate pe timp de criză de la formatoarele Cristina Lupu (România) și Irina Ghelbur (Republica Moldova). La instruirea „Organizarea strategică a activității redacției pe timp de criză”, desfășurată de API la sfârșitul săptămânii trecute, participanții au avut posibilitatea să pună întrebări și să primească răspunsuri la o serie de provocări în managementul unei redacții.

În cele două zile de training, Cristina Lupu și Irina Ghelbur au analizat și au oferit feedback la proiectele strategiilor, pe care le elaborează 10 redacții din presa tipărită, incluse de API în Programul de suport în timp de criză, atrăgând atenția la compartimentele care necesită îmbunătățire. „Nu punem în strategie toate problemele cu care vă confruntați, doar cele vitale și pe care puteți să le rezolvați în același timp, asta vă va ajuta să supraviețuiți. Unele strategii necesită să fie comprimate, fiți mai conciși în exprimări. Imaginați-vă că mergeți în lift cu cineva și trebuie să-i povestiți în câteva clipe despre organizația voastră ca să vă cumpere ziarul sau să vă dea publicitate. Ce lucruri importante o să-i comunicați știind că practic nu aveți timp? Cam aceeași abordare ar fi bine s-o aveți și la formularea strategiei”, a menționat Cristina Lupu. „Este o diferență vizibilă în strategiile prezentate acum față de versiunile anterioare, se vede că ați muncit la ele și ați făcut progrese. Putem vorbi că produsele sunt elaborate deja în proporție de 80-90%, documentele sunt structurate bine și mai trebuie de depus un mic efort pentru a finaliza. Astfel, unele acțiuni din strategie trebuie prioritizate, altele să aibă perioade concrete de realizare și să aibă responsabili de realizare. Pe viitor este important să faceți update, să vedeți ce lucruri trebuie omise, ca și îndeplinite, sau care și-au pierdut actualitatea, ce trebuie de completat”, a adăugat Irina Ghelbur.

 

Manageri și responsabili de dezvoltare din redacții sunt mulțumiți că au reușit să elaboreze documentul strategic care îi va ajuta să-și organizeze mai bine activitatea. „Strategia este foarte importantă pentru noi, deoarece ne arată cum și în ce direcție să mergem ca să depășim criza, dar și să analizăm dacă ne-am atins scopul. Mulțumim pentru ajutor. Pentru noi a fost importantă și informația cum să lucrăm eficient cu rețelele sociale, dar mai ales cu platformele online de atragere a finanțelor de la cititori, sponsori”, spune Slava Perunov de la ziarul SP din Bălți. „Este pentru prima dată când elaborăm un astfel de document. Ne va ajuta să ne organizăm mai bine munca, să ne concentrăm pe probleme și să le rezolvăm. Unele idei expuse ne vor ajuta să atragem publicitate, să convingem cititorii să ne cumpere ziarul”, a completat Maria Țurcanu, Ecoul Nostru, Sângerei. „În procesul de elaborare a strategiei am devenit mai organizați, am identificat problemele, riscurile, dar și soluții care ne ajută să ieșim din criză. Ne concentrăm acum pe o mai bună organizarea a bugetului, optimizăm mai bine cheltuielile. Pe viitor vom pune accentul pe elaborarea canalelor proprii online de promovare a conținutului, vom minimaliza dependența de rețelele sociale existente, ca să evităm potențialele riscuri să ne fie restricționat accesul la ele”, a conchis Viorica Bejan, Observatorul de Nord, Soroca.

 

În următoarele 10 zile, redacțiile beneficiare vor definitiva strategiile de activitate pe timp de criză, le vor aproba și vor purcede la realizarea acestora. Este una din condițiile API pentru acordarea suportului financiar parțial ziarelor independente, după invazia militară a Rusiei împotriva Ucrainei. 

 

Instruirea a fost realizată de Asociația Presei Independente (API) în cadrul proiectului „Suport pentru ziarele independente din Republica Moldova”, finanțat de National Endowment for Democrarcy (SUA).