
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Online Media Monitoring 

in the Election Campaign  

for 2020 Presidential Elections  
 

 

Report no. 2

1 – 10 Octomber 2020 

 

(general conclusions) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
The monitoring takes place within a project implemented by the Association of Independent Press (API) 

  and funded by the National Endowment for Democracy (USA). The opinions expressed therein belong to the authors 

and do not necessarily reflect the point of view of the donor. 
 



2 

 

 

I. GENERAL DATA 

 

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about the editorial behaviour of 

(online) media in the pre-election period and during the campaign for the 2020 presidential 

elections in the Republic of Moldova.  

 

1.2 Monitoring period: 15 September 2020 – 14 November 2020. 

 

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored: 

The portals were selected based on the following criteria: a) relevance; b) fame/audience; c) 

broadcasting language; d) geography. We are thus monitoring national portals and one regional 

portal, in Romanian and Russian, known and indicated as sources of information by different 

groups of consumers, with some present in the top positions of online audience measurement 

surveys.  

 

1.4 Portals monitored (in alphabetical order): 

Actualitati.md1 (Russian), Agora.md2 (Romanian), Aif.md3 (Russian), Gagauzinfo.md4 (Russian), 

Kp.md5 (Russian), Newsmaker.md6 (Russian language version), Noi.md7 (Romanian language 

version), Realitatea.md8 (Romanian), Sputnik.md9 (Romanian), Timpul.md10 (Romanian), 

Unimedia.info11 (Romanian), Vedomosti.md12 (Russian).   

For Aif.md, Kp.md and Vedomosti.md, the editorial content of the portals is compared with the 

content of the newspapers Argumentî i faktî Moldova, Komsomolskaia pravda v Moldove and 

Moldavskie vedomosti, accordingly, published by the same companies, to identify eventual editorial 

differences. 

 

1.5 Subject-matter of monitoring 

The entire editorial content, without the publicity marked accordingly. 

 

1.6. The team 

The project is implemented by the Association of Independent Press (API) within the Coalition for 

Free and Fair Elections. 

 

 

 
1 Founded by Iuri Vitneanski, PSRM member, currently vice praetor of Botanica district of Chișinău 
2 Founded by Interakt Media SRL (administrator – Irina Ghelbur) 
3 Electronic page of the newspaper Argumentî i Faktî Moldova, published by Exclusiv Media SRL, company founded 

by the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
4 Founded by Iusivmedia SRL (administrator – Iulia Cîlcic) 
5 Electronic page of the newspaper Komsomolskaia Pravda v Moldove, published by “Komsomoliskaya Pravda-

Basarabia” SRL (administrator – Serghei Ciuricov), company’s founder – Exclusiv Media SRL, a company founded by 

the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
6 Founded by NEWSMAKER SRL, a company founded by Vladimir Soloviov (administrator – Olga Cenușa) 
7 Founded by MLD Media SRL, a compay with six shareholders, including companies of the businessman Vasile 

Chirtoca, PSRM councilor in Chișinău Municipal Council 
8 Founded by HB MEDIA SRL (administrator – Dumitru Țira)  
9 Branch of Sputnik International Press and Radio Agency, founded by the Russian state company Rossia Segodnea  

(Sputnik Moldova director – Vladimir Novosadiuc) 
10 Founded by the Periodical Publication TIMPUL de dimineaţă, founded by Constantin Tănase (administrator – 

Silviu Tănase)  
11 Founded by Miraza SRL (administrator – Olesea Banari) 
12 Electronic page of the newspaper Moldavskie vedomosti, founded by “Moldavskie vedomosti” SRL (administrator – 

Victor Ciobu) 

http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 

1.7 Methodological framework 

 

The monitoring is based on the methodology developed by Oxford Media Research Centre for the 

monitoring projects of the international organization Article 19: Global Campaign for Free 

Expression. The same methodology was used for monitoring media outlets in the election period 

and campaign for the 2016 presidential elections.  

The methodology provides for measuring and review of the following indicators: 1) quantitative, 

including type, duration, topic of coverage, protagonists and news sources, frequency and duration 

of live appearance of election candidates, and 2) qualitative, establishing the context of presentation 

of the candidates in the media reports. Each news item or opinion is subject to a content and context 

evaluation, to determine if it favours or disfavours one or another election candidate. A positive or 

negative news content and/or context does not necessarily show bias or partisanship of the media 

outlet that airs the news. It is possible for the news to favour or disfavour one of the subjects and, 

yet, be professionally unbiased and correct. When assessing the context, only the frequency of 

items that directly or indirectly favour or disfavour the election subjects is measured.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 

II. DATA ANALYSIS 
 
2.1 General trends 
Between 1 and 10 October 2020, the 12 web portals monitored published a total of 1061 
stories that directly or indirectly targeted the election period/campaign. Over 94% of them 
(1004 texts) were news stories with different degrees of complexity that concerned the 
male/female candidates for the position of president, the political entities they represented, 
the work of the CEC, etc. Other 55 items, or 5.2% of the total number, were written in the form 
of comments, editorials or other opinion articles. At the same time, an electoral debate could 
be watched during the reference period on a monitored website (Realitatea.md) as well as a 
Vox Populi poll was published in the same period by Kp.md.  
 

 
 
As in the previous reporting period, Noi.md published the largest number of texts with a 
political and electoral character (230), and Gagauzinfo.md - the smallest (10). At the same 
time, Aif.md had 149 relevant items, Agora.md - 103, Actualitati.md - 101, Unimedia.info - 
85, Kp.md - 83, Realitatea.md - 80, Sputnik.md - 72, Vedomosti.md - 64, Newsmaker.md - 
62, and Timpul.md - 22 items. 
Text was the basis of the format of most items. In some cases, it was accompanied by video 
images (116 items) or audio (5), or the multimedia elements were placed without text. The 
volume of the items monitored was thus quantified in characters (text) and seconds (video 
and audio), as follows:  
 

 
 



5 

 

 

Most often, the published texts referred to the behaviour and statements of some male/female 
candidates, the allegations launched against them by their male/female opponents or other 
persons, the replies of the accused, but also to the election process in general. Social issues 
were also among the top issues addressed in electoral context during this period. Another 
important part of the items concerned, including in an eminently positive context, the work of 
the local public administration bodies, especially of the Chișinău City Hall and General Mayor. 
Economic topics, with reference to foreign relations, the Transnistrian issue, education, 
health, or from the legal area, human rights, etc. appeared less frequently in the texts relevant 
for this monitoring,  

 

In addition, during the reference period, all the 6 male candidates and the 2 female 
candidates, registered in the presidential elections, appeared in the media reports as 
protagonists. The protagonist thus most frequently reported in media items with an electoral 
character was the independent candidate supported by the Socialists Party (PSRM) Igor 
Dodon (447 cases). The candidate of the Action and Solidarity Party (PAS) Maia Sandu 
appeared as protagonist half as often (227 cases), followed by government officials (209 
cases), citizens (182 cases), and the candidate of the "Platform for Justice and Truth" Political 
Party (PPDA) Andrei Nastase (164 cases). Fewer times as protagonists appeared the 
candidate of the Political Party "Our Party" (PN), Renato Usatii (154 times), the candidate of 
the Political Party "Șor" Violeta Ivanov (142 times), male and female representatives of the 
local public administration (139 times), of the Central Election Commission (CEC), (128 
times) or the candidate of the Political Party “National Unity Party” (PUN), Octavian Țîcu (120 
times). The candidate of the Liberal Party (PL) Dorin Chirtoacă was the protagonist 107 times, 
and that of the Liberal Democratic Party of Moldova (PLDM) Tudor Deliu - 104 times.  

 



6 

 

 

The 12 electronic publications together quoted 1275 sources, with the candidate Igor Dodon 
being on the first position in this case as well, with 201 cases in which he appeared in this 
capacity. The representatives of the local public administration, media sources other than 
those that published the items as well as the male and female representatives of the 
Government were sources in a similar number of cases (133, 132 and 126 accordingly). The 
members of the CEC and other male and female election officials (in 93 cases) or foreign/local 
male/female experts were less frequently quoted (in 84 cases). All the candidates registered 
in the presidential race appeared as sources in the reference period, in different ratios (Igor 
Dodon being quoted the most and Tudor Deliu the least).  

 

In this context, the media items were further gender unbalanced, with almost 65% of the 
sources quoted being men and almost 11% women, with more than 24% unspecified.  

 

Cumulatively, the candidate Igor Dodon had the highest visibility in the online media 
monitored, also being presented mainly in a positive context (434 favourable appearances in 
the 12 media sources). Renato Usatii, on the other hand, appeared the least in contexts that 
favoured him (3 cases). On the other hand, the candidate Maia Sandu appeared most often in 
negative contexts that disadvantaged her (84 times), and the candidate Violeta Ivanov was 
disadvantaged by the least number of items (5).  



7 

 

 

 
 
In conclusion, following the monitoring of the editorial behaviour of the 12 online media 
outlets between 1 and 10 October 2020, the following trends can be established:  

• Actualitati.md, Aif.md and Kp.md had further similar editorial behaviours, with 
strong elements of bias, lack of equidistance, journalistic correctness, and violation of 
ethical rules. The publications openly favoured and massively promoted the 
independent candidate supported by PSRM Igor Dodon. The other male/female 
candidates appeared quantitatively unbalanced in the stories of the three publications, 
and were, in most cases disadvantaged, even discredited, by frequent use of personal 
qualifications and personal attacks, and without being offered the right of reply.  

• Noi.md, Sputnik.md and Vedomosti.md mainly favoured Igor Dodon through the 
tone of coverage and presentation in positive contexts. At the same time, the PAS 
candidate Maia Sandu was obviously disadvantaged, including through the opinions 
published but also through the photographs that accompanied certain texts.  

• Unimedia.info covered the election process and the activities of the male/female 
candidates, most often placing in favourable contexts Igor Dodon and Andrei Năstase 
(PPDA), but also the candidate Violeta Ivanov ("Șor" Party), who was also promoted in 
items of obvious advertising character, not marked accordingly.  

• Agora.md and Newsmaker.md had a relatively balanced editorial policy, the authors 
of the items being, in general, impartial in relation to the sources and protagonists 
while the male/female candidates for the position of president were often presented in 
neutral contexts but also in positive or negative ones and, yet, without a tendency to 
favour or disfavour them.  

• Realitatea.md covered all the candidates for the position of president, both neutrally 
and positively or negatively. The candidate Violeta Ivanov was promoted in stories of 
an obvious advertising character that were not properly marked.  

• The items published by Timpul.md presented the candidates both in neutral and in 
positive and negative context. The most disadvantaged was Igor Dodon.  
 
 
 



8 

 

 

2.2 Editorial behaviour of the publications 

 
 

 

Actualitati.md 

 
Most of the items on political and/or electoral topics published by Actualitati.md had a single 
source of information and a biased character, favouring the candidate Igor Dodon through the 
tonality of the texts. He was presented only in favourable light, with details on his initiatives 
in all important areas, emphasizing his qualities of leader, entrepreneur, good negotiator, 
good friend with Vladimir Putin, etc. In total, between 1 and 10 October 2020, Igor Dodon was 
favoured, directly or indirectly, in 74 items published on Actualitati.md, being the only 
candidate who benefited from such an attitude in the media stories concerned. Other 4 
candidates (Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, Renato Usatii) appeared in 
negative contexts in the few materials in which they were directly or indirectly targeted while 
the candidate Maia Sandu was disadvantaged in 14 of 17 cases in which she was targeted, 
both through the texts, including opinions, and accompanying images. A technique frequently 
used by Actualitati.md to put the candidate in negative light was through the opinions or 
statements made of third parties about them, without giving the right of reply to the latter.  
 

 
 
 

 

Agora.md 

 

In general, the editorial policy of the online publication Agora.md in the reporting period was 

balanced, the items with an electoral character being impartial as a whole in relation to the 

sources and the male/female protagonists. Four out of eight candidates for the position of 
president of the Republic of Moldova were presented in a neutral manner in the media stories. 

The candidate Andrei Năstase appears once in a rather favourable context, due to the lack of a 
second source, and Igor Dodon appears twice in a context that indirectly benefits him as well 

as once in a rather negative context. Dorin Chirtoacă and Renato Usatii, in their turn, appear 
once in contexts that do not favour them. At the same time, many news stories in the 

publication are based on a single source. 

https://actualitati.md/
https://agora.md/


9 

 

 

 

 
 
 

 

Aif.md 

 
During the reference period, Aif.md further openly promoted Igor Dodon, both by rendering 
word-for-word his statements, posts, actions, and indirectly, by presenting, for example, the 
work of the capital’s General Mayor Ion Ceban exclusively in a positive light. In total, Igor 
Dodon was favoured 141 times in the publication's stories and is the only candidate who 
appeared in a positive context in the Aif.md items. Tudor Deliu and Violeta Ivanov appeared in 
a neutral context, and Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Maia Sandu, Octavian Țîcu and Renato 
Usatii, when appearing in stories, were presented only in negative contexts. Most often in such 
context was concerned the PAS candidate Maia Sandu, her name being uttered directly or 
indirectly especially in opinions, without ever being offered the right to reply. 
 

 
 

 

 

https://aif.md/


10 

 

 

 

 

 

 

Gagauzinfo.md 

 

The appearances of the candidates Andrei Năstase, Renato Usatii and Tudor Deliu in the items 
published by Gagauzinfo.md were neutral. Octavian Țîcu and Violeta Ivanov appeared once 
in contexts that rather favoured them, and Dorin Chirtoacă had an unfavourable appearance. 
Maia Sandu and Igor Dodon were placed in both positive and rather negative contexts.  
 

 
 
 

 

Kp.md 

 

During the reporting period, Kp.md further massively favoured Igor Dodon, strongly 
disfavoured other male/female candidates, both in its news and comments of various authors, 
without ensuring the right of reply to those assaulted, criticized, ironized and/or slandered. 
The candidate Igor Dodon was thus presented exclusively in positive contexts (46 cases), 
Violeta Ivanov also appearing twice in positive contexts. The other male/female candidates 
were disadvantaged by being presented each time in negative contexts, by unproven 
allegations without the right to reply, malicious comments, value judgments and personal 
attacks, violating ethics rules in journalism. Maia Sandu was targeted most often in such 
context (23 times). In addition, a large number of news items were published based on the 
comments of journalists or analysts. Kp.md often published texts similar to those on 
Actualitati.md or Aif.md, included comments signed by the same authors. 
 

http://gagauzinfo.md/
https://www.kp.md/


11 

 

 

 
 

 

 

Newsmaker.md 

 

Between 1 and 10 October 2020, Newsmaker.md publication had a relatively balanced 
editorial behaviour, presenting the candidates especially in the context of their launch in the 
election campaign, covering them in a neutral manner. Although without an obvious tendency 
to favour or disfavour any of the male/female candidates, each of them appeared in contexts 
that either favoured or disadvantaged them (e.g. someone's allegations against a candidate 
disfavoured them if they failed to express their opinion on the subject; also, a male/female 
candidate was favoured if in the presentation of their election program, they speak about 
good and very good initiatives, accusing one of the male/female opponents of incompetence, 
without the replies of those targeted being also presented).  
 

 
 
 

 

Noi.md 

 

In the period from 1 to 10 October 2020, the online publication Noi.md massively favoured 
the candidate Igor Dodon, who was placed only in positive contexts 72 times, being the only 
candidate who appeared only in favourable positions. Two other candidates - Dorin Chirtoacă 
and Octavian Țîcu – appeared in neutral contexts during the reporting period, and Violeta 
Ivanov, Tudor Deliu, Renato Usatâi and Maia Sandu were disadvantaged. Maia Sandu was 

https://newsmaker.md/
https://noi.md/


12 

 

 

presented most often in negative contexts and with an obvious intention to disadvantage her 
(19 times), both in the news texts, in the photos, and in the opinions. The candidate Andrei 
Năstase was also covered during this period both in contexts that favoured him (5 times) and 
in two that disadvantaged him. The publication’s editorial policy was thus biased, some of its 
news items were tendentious, often from a single source of information, and the allegations 
against some candidates and potential candidates were not balanced with the 
opinion/position of the person concerned. Last but not least, the publication resorted to 
image manipulation techniques, publishing infographics, for example, with the six male 
candidates and the two female candidates for the position of president apparently in the order 
of registration in the ballot paper but by pushing the candidate Igor Dodon out in front.  

 

 

 

 

Realitatea.md 
 

During the reporting period, the six male candidates and the two female candidates appeared 
in different contexts that either favoured or disadvantaged them. The candidates Andrei 
Năstase, Octavian Țîcu and Renato Usatii were thus rather favoured through the context of the 
news, especially when it came to certain statements concerning other actors, without the 
opinion of the latter being present. Similarly, the candidates Dorin Chirtoacă, Igor Dodon and 
Tudor Deliu as well as the candidates Maia Sandu and Violeta Ivanov appeared both in 
contexts that favoured them and vice versa. Igor Dodon, however, many times appeared in 
contexts that disadvantaged him, and Maia Sandu, Dorin Chirtoacă and Violeta Ivanov – in 
favourable contexts. In the case of Violeta Ivanov, Realitatea.md published a number of 
detailed promotional stories with an obvious advertising character which, however, were not 
properly marked but which clearly favoured her. 
 

 

https://www.realitatea.md/


13 

 

 

 

 

Sputnik.md 

 

In the report period, the candidates Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, Renato 
Usatii as well as the candidate Violeta Ivanov appeared in neutral contexts on Sputnik.md, 
without being favoured or disadvantaged. Tudor Deliu appeared once in a context that rather 
favoured him, and Maia Sandu – twice in a disadvantageous context. Igor Dodon, in his turn, 
was the candidate with the most appearances in only positive contexts (26), which favoured 
him.  

 

 
 
 

 

 
 

 
 

 
 

 

 

 

 

Timpul.md 

 

Between 1 and 10 October 2020, the candidates Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu and Tudor 
Deliu appeared in neutral contexts in the electoral items, without being favoured or 
disadvantaged by Timpul.md. In addition, Andrei Năstase and Maia Sandu were placed twice 
in contexts that rather favoured them while Violeta Ivanov and Renato Usatii – in rather 
disadvantageous contexts. Igor Dodon appeared in both positions, with the balance tilting 
towards a larger amount of items that disadvantaged him.  
 

 

https://sputnik.md/
https://www.timpul.md/


14 

 

 

 

 
 

 

 
 

 
 

 
 

 

 
 

 

Unimedia.info 

 

Between 1 and 10 October 2020, the candidate Dorin Chirtoacă appeared only in a neutral 
context, without being favoured or disadvantaged in the Unimedia.info items. At the same 
time, Igor Dodon, Andrei Năstase and Violeta Ivanov appeared most often in positive contexts 
that favoured them. For example, Violeta Ivanov appeared periodically in advertisements 
disguised with news in the political or social sections, news about her statements made on 
Facebook, etc. During this period, too, unmarked items appeared about the activities of the 
Șor Party, street lighting in villages, etc. Igor Dodon appeared more often in news announcing 
he had taken leave on his account during the election period, that he had launched himself in 
the campaign, with his statements made in the show that had changed its name from "The 
President Replies" to "Igor Dodon Replies” etc. Octavian Țîcu, Renato Usatii and Tudor Deliu 
also appeared once in rather favourable contexts while Maia Sandu – once in both favourable 
and unfavourable contexts.  
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

 

Vedomosti.md 

 

During the period monitored, the candidate Tudor Deliu appeared in a neutral context on 
Vedomosti.md. The independent candidate supported by PSRM Igor Dodon was most often 
favoured both by the tone of the items and by the frequency of his appearances (20 times). 
The candidates Violeta Ivanov and Maia Sandu each appeared once in contexts that rather 
favoured them as well. At the same time, Maia Sandu was most often disadvantaged by the 
texts published by Vedomosti.md (10 cases), being covered in negative contexts, she being 
criticized and assaulted even in opinions, without evidence and without being offered the 
right of reply. Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, Renato Usatii as well as Igor 
Dodon and Violeta Ivanov appeared in several items that disfavoured them. 
 

https://unimedia.info/
http://www.vedomosti.md/


15 

 

 

 
 

 

2.3. General conclusions: 
 

• In the period from 1 to 10 October 2020, the 12 online publications monitored covered 
the election campaign for the presidential elections mainly through the news. 

• Noi.md published the largest number of items relevant to the election context, and 
Gagauzinfo.md - the lowest number. 

• Most of the items were published in text format but there were also video and audio 
items, in smaller proportion. 

• Most relevant items referred to the political area and the election process. 
• All the six male candidates and the two female candidates for the supreme position in 

the state appeared as protagonists of the election stories. 
• The independent candidate supported by PSRM Igor Dodon appeared most often as the 

protagonist. 
• All the six male candidates and the two female candidates for the supreme position in 

the state appeared as sources of the election stories. 
• The candidate Igor Dodon appeared most often as a source. 
• The items published by all 12 media outlets monitored were strongly disproportionate 

in terms of gender, in favour of men. 
• The candidate Igor Dodon had the highest media visibility in the 12 publications. 
• The candidate Igor Dodon was most often placed in positive contexts that favoured 

him. 
• The candidate Renato Usatii was the least placed in favourable contexts. 
• The candidate Maia Sandu was most often placed in negative contexts that 

disadvantaged her. 
• The candidate Violeta Ivanov was least placed in unfavourable contexts. 

 

Full report in Romanian 

 

 

 

http://www.api.md/upload/files/Raport_2_API_FINAL.pdf

