
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Online Media Monitoring 

in the Election Campaign  

for 2020 Presidential Elections  
 

 

Report no. 3

11 – 17 Octomber 2020 

 

(general conclusions) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
The monitoring takes place within a project implemented by the Association of Independent Press (API) 

  and funded by the National Endowment for Democracy (USA). The opinions expressed therein belong to the authors 

and do not necessarily reflect the point of view of the donor. 
 



2 

 

 

I. GENERAL DATA 

 

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about the editorial behaviour of 

(online) media in the pre-election period and during the campaign for the 2020 presidential 

elections in the Republic of Moldova.  

 

1.2 Monitoring period: 15 September 2020 – 14 November 2020. 

 

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored: 

The portals were selected based on the following criteria: a) relevance; b) fame/audience; c) 

broadcasting language; d) geography. We are thus monitoring national portals and one regional 

portal, in Romanian and Russian, known and indicated as sources of information by different 

groups of consumers, with some present in the top positions of online audience measurement 

surveys.  

 

1.4 Portals monitored (in alphabetical order): 

Actualitati.md1 (Russian), Agora.md2 (Romanian), Aif.md3 (Russian), Gagauzinfo.md4 (Russian), 

Kp.md5 (Russian), Newsmaker.md6 (Russian language version), Noi.md7 (Romanian language 

version), Realitatea.md8 (Romanian), Sputnik.md9 (Romanian), Timpul.md10 (Romanian), 

Unimedia.info11 (Romanian), Vedomosti.md12 (Russian).   

For Aif.md, Kp.md and Vedomosti.md, the editorial content of the portals is compared with the 

content of the newspapers Argumentî i faktî Moldova, Komsomolskaia pravda v Moldove and 

Moldavskie vedomosti, accordingly, published by the same companies, to identify eventual editorial 

differences. 

 

1.5 Subject-matter of monitoring 

The entire editorial content, without the publicity marked accordingly. 

 

1.6. The team 

The project is implemented by the Association of Independent Press (API) within the Coalition for 

Free and Fair Elections. 

 

 

 
1 Founded by Iuri Vitneanski, PSRM member, currently vice praetor of Botanica district of Chișinău 
2 Founded by Interakt Media SRL (administrator – Irina Ghelbur) 
3 Electronic page of the newspaper Argumentî i Faktî Moldova, published by Exclusiv Media SRL, company founded 

by the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
4 Founded by Iusivmedia SRL (administrator – Iulia Cîlcic) 
5 Electronic page of the newspaper Komsomolskaia Pravda v Moldove, published by “Komsomoliskaya Pravda-

Basarabia” SRL (administrator – Serghei Ciuricov), company’s founder – Exclusiv Media SRL, a company founded by 

the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
6 Founded by NEWSMAKER SRL, a company founded by Vladimir Soloviov (administrator – Olga Cenușa) 
7 Founded by MLD Media SRL, a compay with six shareholders, including companies of the businessman Vasile 

Chirtoca, PSRM councilor in Chișinău Municipal Council 
8 Founded by HB MEDIA SRL (administrator – Dumitru Țira)  
9 Branch of Sputnik International Press and Radio Agency, founded by the Russian state company Rossia Segodnea  

(Sputnik Moldova director – Vladimir Novosadiuc) 
10 Founded by the Periodical Publication TIMPUL de dimineaţă, founded by Constantin Tănase (administrator – 

Silviu Tănase)  
11 Founded by Miraza SRL (administrator – Olesea Banari) 
12 Electronic page of the newspaper Moldavskie vedomosti, founded by “Moldavskie vedomosti” SRL (administrator – 

Victor Ciobu) 

http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 

1.7 Methodological framework 

 

The monitoring is based on the methodology developed by Oxford Media Research Centre for the 

monitoring projects of the international organization Article 19: Global Campaign for Free 

Expression. The same methodology was used for monitoring media outlets in the election period 

and campaign for the 2016 presidential elections.  

The methodology provides for measuring and review of the following indicators: 1) quantitative, 

including type, duration, topic of coverage, protagonists and news sources, frequency and duration 

of live appearance of election candidates, and 2) qualitative, establishing the context of presentation 

of the candidates in the media reports. Each news item or opinion is subject to a content and context 

evaluation, to determine if it favours or disfavours one or another election candidate. A positive or 

negative news content and/or context does not necessarily show bias or partisanship of the media 

outlet that airs the news. It is possible for the news to favour or disfavour one of the subjects and, 

yet, be professionally unbiased and correct. When assessing the context, only the frequency of 

items that directly or indirectly favour or disfavour the election subjects is measured.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 

II. DATA ANALYSIS 
 
2.1 General trends 
Between 11 and 17 October 2020, the twelve online media outlets monitored overall 
published 754 items that directly or indirectly targeted the election campaign. Most of them 
were news stories (708 or nearly 94%) with varying degrees of complexity, which targeted 
the male/female candidates for the position of president, the political entities they 
represented, the work of CEC, election actions etc. Other 43 items, or 5.7% of the total number 
were published in the form of comments, editorials or other opinions, and two items were Vox 
Populi polls (both published by Noi.md). At the same time, an interview with a candidate 
could be accessed during the reference period on Vedomosti.md.  
 

 
 
As in the previous reporting periods, Noi.md published the highest number of media products 
of political and election character (115) and Gagauzinfo.md – the lowest number (9). At the 
same time, Actualitati.md had 106 relevant items, Aif.md – 103, Agora.md - 79, Kp.md – 73, 
Unimedia.info – 59, Realitatea.md – 51, Vedomosti.md – 50, Sputnik.md – 46, 
Newsmaker.md – 43, and Timpul.md – 20 items. At the same time, Noi.md published the 
most news items of election character (107) and Actualitati.md – the most comments (12).   
Most of the items were in text format (751 cases). In some cases, the text was either 
accompanied by videos (74 items) or audios (one case) or multimedia elements were placed 
without text. The volume of the items monitored was thus quantified in characters (text) and 
seconds (video and audio), as follows:  
 

 



5 

 

 

In terms of the topics addressed, most often the texts published focused on the political area, 
on the work of local public administration, with a strong emphasis on Chișinău City Hall and 
the capital’s mayor, presented only in a positive context, but also on the election process as a 
whole. Other media reports published during this period by the twelve online media outlets 
monitored also referred to social, economic, cultural, health or foreign relations issues in an 
electoral context. Items related to the law or the Constitution, or referring to the Transnistrian 
issue appeared more rarely in the texts relevant for this monitoring.  

 

At the same time, in the reference period, all six male candidates and the two female 
candidates registered in the race for the presidential elections appeared in the media reports 
as protagonists but in different proportions. More specifically, the independent candidate 
supported by the Socialists Party (PSRM) Igor Dodon was most often the protagonist in media 
products with an election character (292 cases), being the first both among the male/female 
candidates and among all categories of male/female protagonists targeted in general. The 
candidate of the Action and Solidarity Party (PAS) Maia Sandu followed as protagonist with 
165 appearances after male/female citizens (196 cases). The candidate of the Political Party 
"Platform of Justice and Truth" (PPDA) Andrei Năstase (108 appearances), of the Political 
Party "Our Party" (PN) Renato Usatii (88 appearances), and that of the Liberal Party (PL) 
Dorin Chirtoaca (70 appearances), in their turn, were outrun by the male/female 
representatives of the local public administration (especially by the Chișinău Mayor Ion 
Ceban) as well as by those of the Government. More rarely as female protagonist was the 
candidate of "Șor" Political Party Violeta Ivanov (66 times) and as male protagonists - the 
candidate of the Political Party "National Unity Party" (PUN) Octavian Țîcu (49 times) and that 
of the Liberal Democratic Party of Moldova (PLDM) Tudor Deliu - 42 times.  

 



6 

 

 

The twelve online publications together quoted 931 sources, with the candidate Igor Dodon 
being again on the first position, with 147 cases in which he appeared in such capacity, being 
the only candidate for the position of president who was in the top 10 most quoted sources by 
the targeted media. The independent candidate supported by PSRM was followed in this 
category by the representatives of the local public administration (dominated by Ion Ceban), 
by media sources other than those monitored (114 times) or by the male/female 
representatives of the Government (quoted 91 times). The CEC members, other male/female 
election officers and foreign and local male/female experts (in 57 cases each), male/female 
citizens (in 29 cases) or male/female representatives of the civil society (in 28 cases) were 
quoted less. Among the parties, the PSRM stood out in this context, with 46 quotations as a 
source. Other four male candidates and the two female candidates for the supreme position 
appeared much less frequently as sources, and Octavian Țîcu – never.  

 

Furthermore, the media items were unbalanced in terms of gender, with nearly 64% of the 
sources quoted being men and almost 9% - women, and other over 27% being unspecified.  

 

As in previous monitoring periods, cumulatively, the candidate Igor Dodon had the highest 
visibility in the online press, also being presented massively in a positive context, with 314 
favourable appearances in the twelve media sources. At the same time, the candidates 
Octavian Țîcu, Renato Usatii and Tudor Deliu never appeared in a context that would favour 
them. On the other hand, the candidate Maia Sandu appeared most often in negative contexts 
that disadvantaged her (95 times), and the candidate Tudor Deliu was disfavoured by just one 
media item.  



7 

 

 

 
 
In conclusion, following the monitoring of the editorial behaviour of the twelve online media 
outlets between 11 and 17 October 2020, the following trends can be established: 

• Actualitati.md, Aif.md and Kp.md had a similar editorial behaviour in this reporting 
period as well, with pronounced elements of bias and violation of ethics rules in 
journalism. The three publications massively favoured and openly promoted the 
independent candidate supported by PSRM Igor Dodon and obviously disadvantaged 
the PAS candidate Maia Sandu. The other male/female candidates appeared 
quantitatively unbalanced in the items of the three publications and, in most cases, 
were disadvantaged and mocked by frequent use of qualifications and criticism, 
without being offered the right of reply. 

• Noi.md, Sputnik.md and Vedomosti.md further favoured Igor Dodon through the 
tone of reflection and presentation in a positive context. At the same time, the PAS 
candidate Maia Sandu was most often disadvantaged in the items of the three 
publications.  

• Gagauzinfo.md further paid little attention to the election campaign and its news, in 
most cases, referred to the election process as a whole, with a focus on the 
organization of the elections in TAU Gagauz Yeri. 

• Unimedia.info covered the election process and the activities of the male/female 
candidates by most often placing Igor Dodon and Andrei Năstase, as well as the 
candidate Violeta Ivanov in favourable contexts.  

• Agora.md and Newsmaker.md had a relatively balanced editorial policy, the authors 
of the items being generally impartial in relation to the sources and protagonists, and 
the male and female candidates for the position of president were most of the time 
presented in neutral, and also in positive or negative, contexts, but without a clear 
tendency to favour or disfavour them. Agora.md stood out during this period through 
the most balanced approach to electoral actions, with just one candidate being slightly 
disadvantaged in several items, and the others covered in a neutral manner.  

• Realitatea.md covered all male candidates and the two female candidates for the 
position of president both neutrally and positively or negatively. The candidate Igor 
Dodon most of the times appeared in unfavourable contexts.  

• The items published by Timpul.md selectively presented the male and female 
candidates, most often disfavouring Igor Dodon and favouring Maia Sandu.  

 
 
 
 



8 

 

 

2.2 Editorial behaviour of the publications 
 
 

 

Actualitati.md 

 
As in previous monitoring periods, most items on political and/or election topics published by 
Actualitati.md had a single source of information and a biased character, favouring Igor 
Dodon through the wording of its texts. He was further presented only in favourable light (57 
times), being covered both in the context of its electoral actions (meetings with citizens, 
promises and statements, etc.), and in contrast to the other male/female candidates. Another 
candidate who appeared in a rather favourable context was Andrei Năstase (twice), this 
appearance being balanced by one in an unfavourable context. Maia Sandu (27 times out of 28 
in which she was the protagonist), Dorin Chirtoacă (4 times), Renato Usatii (8 times) and 
Octavian Țîcu (once) were also disadvantaged during this period. Tudor Deliu and Violeta 
Ivanov were mentioned in neutral contexts. Actualitati.md further put certain candidates in 
negative light, especially the candidate Maia Sandu, through the opinions or statements of 
third parties about them, without providing the right of reply to the latter. In addition, the 
candidate Dorin Chirtoaca, for example, was disadvantaged through the transfer of a negative 
image from Ion Antonescu's personality as well as through the photo that accompanied the 
item.  
 

 
 
 

 

Agora.md 

 

The editorial policy of the online publication Agora.md during the report period was 

balanced, the items with an election character in most cases being impartial in relation to the 

sources and the male/female protagonists. Five male candidates and the two female 

candidates for the position of president of the Republic of Moldova were presented in a 
neutral manner in its media stories. Candidate Igor Dodon appeared twice in a rather 

unfavourable context for the lack of a second source. In this connection, a number of news 
published by Agora.md are based on a single source.  

 

https://actualitati.md/
https://agora.md/


9 

 

 

 
 
 

 

Aif.md 

 
Between 11 and 17 October 2020, Aif.md further openly promoted Igor Dodon, both by 
massively publishing information about his election activities, statements and posts, and 
indirectly, through the eminently positive media coverage of the actions of the Chișinău 
Mayor, sometimes with the participation of the candidate Igor Dodon, or through the critical 
comments of the opinion authors towards Igor Dodon's opponents and his placement, by 
contrast, in a favourable light. Igor Dodon was thus favoured 88 times in this publication’s 
stories and is the only candidate who appeared in a positive context in Aif.md items. Maia 
Sandu, on the other hand, was most often disadvantaged (in 7 cases, being mentioned 
especially in opinions, without ever being offered the right of reply), followed by Renato Usatîi 
(4 times), Andrei Năstase and Dorin Chirtoacă (twice), as well as Octavian Țîcu and Violeta 
Ivanov (once). Tudor Deliu is the only candidate who was mentioned in a neutral manner in 
the only item in which he was the protagonist.  
 

 
 
 

 

Gagauzinfo.md 

 

https://aif.md/
http://gagauzinfo.md/


10 

 

 

The publication Gagauzinfo.md in the reference period ignored the election actions of the 
male candidates Dorin Chirtoaca, Octavian Țîcu, Renato Usatîi, Tudor Deliu and of the female 
candidate Violeta Ivanov. At the same time, Igor Dodon and Andrei Năstase appeared once 
each in contexts that rather favoured them, and Maia Sandu – once in an unfavourable 
context, by not being granted the right of reply.  
 

 
 
 

 

Kp.md 

 

In the third reporting period, too, Kp.md continued to favour Igor Dodon massively and 
obviously, and to disfavour the other male/female candidates in a pronounced manner in its 
news but especially in the comments by different authors, without granting the right of reply 
to those attacked, ridiculed and/or discredited. More precisely, the candidate Igor Dodon was 
the only one further presented exclusively in a positive context (44 cases), Violeta Ivanov 
being once favoured in an advertising material, unmarked properly as such, but also Andrei 
Năstase being rather favoured in one case. The last two appeared at the same time and in 
unfavourable contexts once and twice, accordingly. The other male/female candidates were 
disadvantaged by presentations in negative contexts each time, through allegations without 
the right of reply, comments and acid attacks, both in news stories and especially in opinions. 
Most often in this context was targeted Maia Sandu (21 times), followed by Renato Usatîi (9 
times) and Dorin Chirtoacă (4 times). In addition, Tudor Deliu was rather disadvantaged once, 
and Octavian Țîcu was mentioned in neutral contexts.  
 

 

https://www.kp.md/


11 

 

 

 
 

 

Newsmaker.md 

 

Between 11 and 17 October 2020, Newsmaker.md generally presented the male and female 
candidates for the position of president of the Republic of Moldova in a balanced manner. 
Three candidates - Dorin Chirtoacă, Tudor Deliu and Octavian Țîcu – enjoyed neutral media 
coverage in the few items that concerned them. At the same time, Andrei Năstase, Renato 
Usatîi and Maia Sandu appeared once and twice, accordingly, in contexts that rather 
disfavoured them, these in particular being cases when other male/female candidates or 
politicians targeted them, without a presentation of their opinions. In their turn, Igor Dodon 
and Violeta Ivanov were placed both in rather favourable and unfavourable contexts. No 
obvious tendency to promote someone in a positive or negative manner was found.  
 

 
 
 

 

Noi.md 

 

Between 11 and 17 October 2020, the online publication Noi.md clearly favoured the 
candidate Igor Dodon, both in its news and comments. The independent candidate supported 
by PSRM was placed 61 times only in positives contexts, being the only candidate who 
appeared only in favourable light. In this connection, it is also noteworthy that Igor Dodon's 
name appears in many items published by Noi.md with an active link leading to a page on 
moldovenii.md, which publishes a detailed biography of the candidate. In addition, Violeta 
Ivanov and Andrei Năstase appeared in rather favourable contexts during this period (once 
and 5 times, accordingly) as well as in unfavourable contexts. In his turn, Tudor Deliu was 
neither favoured nor disadvantaged in the few items that concerned him. For the rest, Dorin 
Chirtoacă, Renato Usatîi, Maia Sandu and Octavian Țîcu were disadvantaged in the items 
published by Noi.md, Maia Sandu appearing in such a context most often (23 times), including 
in news stories, in opinions and in some photos. In order to disadvantage certain male/female 
candidates, news stories were produced from the comments made by some PSRM affiliated 
commentators on the social networks. This publication also covered the mutual attacks 
among the male/female candidates or their representatives. The allegations brought against 

https://newsmaker.md/
https://noi.md/


12 

 

 

some male/female candidates were not balanced with the opinion/position of the person 
concerned.  
 

 

 
 

 

Realitatea.md 

 

During the reporting period, four candidates – Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, Renato Usatîi 
and Tudor Deliu – were presented in a neutral manner in the items that concerned them, 
published by Realitatea.md. Maia Sandu was rather favoured in two cases by the news 
context, and Andrei Năstase, Violeta Ivanov and Igor Dodon appeared both in favourable and 
unfavourable contexts. In this sense, Igor Dodon was most often placed in a negative context, 
being associated with controversial characters (19 times).  
 

 
   

 

Sputnik.md 

 

In the report period, the male candidates Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, 
Renato Usatîi, Tudor Deliu as well as the female candidate Violeta Ivanov appeared in neutral 

https://www.realitatea.md/
https://sputnik.md/


13 

 

 

contexts on Sputnik.md, without being favoured, or disadvantaged in the stories that 
targeted them. At the same time, Maia Sandu was once placed in a context that rather 
disadvantaged her, and Igor Dodon, in his turn, was the only candidate with appearances in 
only positive contexts (24) that favoured him.  
 

 
 
 
 

 
 

 

 

 

Timpul.md 

 

In the period from 11 to 17 October 2020, the male candidates Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu 
and Tudor Deliu as well as the female candidate Violeta Ivanov were ignored in the media 
coverage of the publication Timpul.md in the context of their run for the position of 
president. At the same time, Maia Sandu appeared twice in rather favourable contexts, and 
Igor Dodon, Andrei Năstase and Renato Usatîi were rather placed in positions that 
disadvantaged them (twice for Igor Dodon and once for the other two candidates).  
 

 
 
 

 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

Unimedia.info 

 

https://www.timpul.md/
https://unimedia.info/


14 

 

 

Between 11 to 17 October 2020, the candidates Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu and Tudor 
Deliu appeared in neutral contexts, without being favoured or disadvantaged in the 
Unimedia.info items. At the same time, Andrei Năstase and Violeta Ivanov appeared in both 
neutral and positive contexts, which favoured him/her. Candidate Renato Usatîi, in his turn, 
appeared once in a context that rather favoured him; Maia Sandu, in addition to neutral media 
coverage, was rather favoured in one case as well as disadvantaged in other three cases; and 
Igor Dodon appeared most often in positive contexts that favoured him directly or indirectly 
(22 times). At the same time, the independent candidate supported by PSRM also had a 
disadvantageous appearance. To note that some texts with election advertising character 
appear on the Unimedia.info portal under the heading entitled “Analyses and Press Releases” 
(in the reference period, items were published here about the male candidate Andrei Năstase 
and about the female candidate Violeta Ivanov, obviously in an election context, and which 
presented them in a positive light), without being marked as such. Hence, the following can be 
read in the description of this section: This category contains press releases and analyses of 
parties, organizations and institutions that have UNIMEDIA subscriptions. UNIMEDIA is not 
responsible for the content of these items. Such a situation may mislead the reader who must be 
clearly informed about the advertising nature of the texts published and must not confuse 
them with actual media reports. 
 

 
 
 

 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

 

Vedomosti.md 

 

In the period monitored, the candidate Tudor Deliu appeared in a neutral context in the only 
item that targeted him on Vedomosti.md. At the same time, the independent candidate 
supported by PSRM Igor Dodon was most often favoured both by the tone of the items and by 
the frequency of his appearances (11 times), while the candidate Maia Sandu was the most 
disadvantaged by the media contexts in which she was placed (10 times). Andrei Năstase, 
Dorin Chirtoacă, Igor Dodon, Octavian Țîcu, Renato Usatîi and Violeta Ivanov were also 
disadvantaged in several stories, with Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Maia Sandu and 
Violeta Ivanov appearing in contexts that rather favoured them. It is just that the latter cases 
were singular and incomparable in effect as compared to those that put them in a bad light.  
 

http://www.vedomosti.md/


15 

 

 

 
 

 

2.3. General conclusions: 
• In the period from 11 to 17 October 2020, the twelve online publications monitored 

covered the campaign for the presidential elections mainly through news.  
• Noi.md published the highest number of items relevant to the election context, and 

Gagauzinfo.md - the lowest number.  
• Most of the items were published in text format but there were also video and audio 

items, in a smaller proportion. 
• Most relevant items referred to the political area, the work of the local public 

administration, with emphasis on the Chișinău City Hall and Mayor Ion Ceban, as well 
as to the election process. 

• All six male candidates and the two female candidates for the supreme position in the 
state appeared as protagonists of the election stories.  

• The independent candidate supported by PSRM Igor Dodon appeared most often as the 
protagonist, and the PLDM candidate Tudor Deliu appeared the least as such. 

• Five male candidates and the two female candidates for the supreme position in the 
state appeared as sources in the election items. One candidate – Octavian Țîcu (PUN) – 
never appeared in such capacity.  

• The candidate Igor Dodon appeared most often as a source.  
• The items published by all twelve media outlets monitored were strongly 

disproportionate in terms of gender, in favour of men.  
• Candidate Igor Dodon had the highest media visibility in the twelve publications. 
• Candidate Igor Dodon was most often placed in positive contexts that favoured him.  
• Candidate Maia Sandu was most often placed in negative contexts that disadvantaged 

her.  
 

 

Full report in Romanian 

 

 

 

http://api.md/upload/files/Raport_de_monitorizare_presa_online_nr.3_API_.pdf

