APi L

Asociamin PResel INDEPENDENTE I . .
coalitia civica pentru alegeri libere si corecte

Media Monitoring (Online Press)
In the Election Period and Campaign
For Parliamentary Elections
Anticipated on 11 July 2021

Report no. 4
1-11July 2021

(Summarized version. Full report in Romanian can be accessed
on Association of Independent Press (API) website www.api.md)

National Endowment for Democracy
Supporting freedom around the world

The monitoring takes place within a project implemented by the Association of Independent Press (API)
and funded by the National Endowment for Democracy (USA). The opinions expressed herein belong to the authors
and do not necessarily reflect the point of view of the donor.


http://www.api.md/upload/files/Raport_monitorizare_portaluri_alegeri2021_4.pdf
http://www.api.md/

I. GENERAL DATA

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about the editorial behaviour of
(online) media during the election period and campaign for the parliamentary elections
anticipated on 11 June 2021 in the Republic of Moldova.

1.2 Monitoring period: 1 June 2021 - 11 July 2021.

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored:

The portals were selected based on the following criteria: a) relevance; b) fame/audience; c)
broadcasting language; d) geography. We are thus monitoring national portals and one
regional portal, in Romanian and Russian, known and indicated as sources of information by
respondents in credible opinion polls, with some present in top positions of online audience
measurement surveys.

1.4 Portals monitored (in alphabetical order):

Actualitatimd! (Russian), Agora.md? (Romanian), Gagauzinfo.md3 (Russian), Kp.md*
(Russian), Newsmaker.md> (Russian language version), Noi.md® (Romanian language
version), Realitateamd’” (Romanian), Sputnik.md® (Romanian), Timpul.md® (Romanian),
Unimedia.infol® (Romanian).

1.5 Subject-matter of monitoring
Entire editorial content, without the publicity marked accordingly.

1.6. The team
The project is implemented by the Association of Independent Press (API) within the
Coalition for Free and Fair Elections.

1.7 Methodological framework

The monitoring is based on the methodology developed by Oxford Media Research Centre for
the monitoring projects of the international organization Article 19: Global Campaign for Free
Expression, as adapted and completed. The same methodology was used by API for
monitoring media outlets in previous election periods and campaigns.

! Founded by luri Vitneanski, PSRM member, currently vice praetor of Botanica district of Chisiniu

2 Founded by Interakt Media SRL (administrator — Irina Ghelbur)

3 Founded by lusivmedia SRL (administrator — lulia Cilcic)

4 Electronic page of the newspaper Komsomolskaia Pravda v Moldove, published by “Komsomoliskaya Pravda-
Basarabia” SRL (administrator — Serghei Ciuricov), company’s founder — Exclusiv Media SRL, owned by the MP
from PSRM Corneliu Furculiti

® Founded by NEWSMAKER SRL, founder — Vladimir Soloviov (administrator — Olga Cenusa)

 Founded by MLD Media SRL, a company with six shareholders, including companies of the businessman Vasile
Chirtoca, PSRM councilor in Chiginau Municipal Council (administrator — Constantin Burghiu)

" Founded by HB MEDIA SRL, founder - MMDT SRL (administrator — Dumitru Tira)

8 Branch of Sputnik International Press and Radio Agency, founded by the Russian state company Rossia Segodnya
(Sputnik Moldova director — Marina Perekrestova)

® Founded by the Periodical Publication TIMPUL de dimineatd (administrator — Silviu Tanase)

10 Founded by Miraza SRL (founder and administrator — Olesea Banari)



The methodology provides for measuring and reviewing all media reports and publicity
unmarked as such, directly or indirectly concerning political and electoral topics/subjects,
published by the 10 information portals. The monitoring is based on quantity indicators
(including type, format, duration and topic of information, protagonists, sources and type of
sources quoted, frequency of appearance of election candidates) and on quality indicators
(favorable, unfavorable or neutral context for the presentation of each election candidate;
content analysis of each story: a news item presenting an election candidate in a positive or
negative context does not necessarily show bias or partisanship of the media outlet that
broadcasts the news; a news item may favor or disfavor one of the candidates and, yet, be
unbiased and professionally correct).

1.8. Parties and acronyms used in the report

“We Build Europe At Home” Party (Partidul Acasa Construim Europa) - PACE

Joint Actions - Civic Congress Party (Partidul Actiunii Comune-Congresul Civic) -

PACCC

“Renato Usatli” Electoral Bloc - BERU

“Sor” Political Party - PPS

Action and Solidarity Political Party (Partidul Actiune si Solidaritate) - PAS

Communists and Socialists Electoral Bloc - BECS

“Hope” Professionals Movement (Miscarea Profesionistilor “Speranta - Hagexnaa”) -

MPSN

8. Democratic Party of Moldova (Partidul Democrat din Moldova) - PDM

9. Dignity and Truth Platform Political Party (Platforma Demnitate si Adevar) - PPDA

10. National Unity Party (Partidul Unitatii Nationale) - PUN

11. Democracy At Home Political Party (Partidul Politic “Democratia Acasa”) - PDA

12.“WE” Political Party (Partidul Politic “NOI”) - NOI

13. Development and Consolidation of Moldova Party (“Partidul Dezvoltarii si Consolidarii
Moldovei”) - PDCM

14. ALLIANCE FOR UNION WITH ROMANIA Political Party (ALIANTA PENTRU UNIREA
ROMANILOR) - AUR

15. Green Ecologist Party (Partidul Verde Ecologist) - PVE

16. Law and Justice Party (Partidul Legii si Dreptatii) - PLD

17.People’s Power Political Party (Partidul Politic “Puterea Oamenilor”) - PPO

18. Moldova’s Regions Party (Partidul Regiunilor din Moldova) - PRM

19. Moldova’s Patriots Party (Partidul “Patriotii Moldovei”) - PPM

20.PARTY OF CHANGE Political Party (PARTIDUL SCHIMBARII) - PS

21.New Historic Option Party (Noua Optiune istorica) - PPNOI

22.Working People’s Party (Partidul Oamenilor Muncii) - POM

23.Independent Candidate Valico Veaceslav - VV

24. Socialists Party of Moldova (Partidul Socialistilor din Republica Moldova) - PSRM

25. Communists Party of Moldova (Partidul Comunistilor din Republica Moldova) - PCRM

26. Liberal Democratic Party of Moldova (Partidul Liberal Democrat din Moldova) - PLDM

N =

NouAE W



I1. DATA ANALYSIS (for the period from 1 to 10 July 2021)
2.1 General trends

Between 1 and 10 July 2021, the 10 online media outlets monitored together published 1175
items that directly or indirectly addressed the campaign for the parliamentary elections
anticipated on 11 July 2021. Most of them were news stories - 1128, the equivalent of 96% of
the total. The other 4% were distributed among comments, editorials or other opinions (25
items), interviews (12), electoral debates (9) and one Vox Populi item.

Number of items
1200 1128
1000
800
600
400

200
25 12 9 i )

News Comments, Interview with a Electoral debates Vox Populi
editorials, candidate
opinions

Most media products with a direct or indirect electoral character were published by
Realitatea.md (222), and the fewest - by Gagauzinfo.md (7). The other online media outlets
published materials relevant to the monitoring as follows: Noi.md - 150; Actualitati.md -
147; Unimedia.info - 144; Agoramd - 113; Kp.md - 112; Newsmaker.md - 103;
Timpul.md - 89; and Sputnik.md - 88. At the same time, Realitatea.md published the most
news stories with an electoral character (221) as well as the only Vox Populi item; Kp.md -
the most comments (10); Agora.md - the most interviews (7), and Newsmaker.md - the
most debates (6).

Most of the time, media products with a direct or indirect electoral character were published
in a text format (1162 times). At the same time, in 301 cases, they were accompanied by video
images, and in 7 cases - by audio recordings. The total volume of the items monitored,
quantified in characters (text) and seconds (video and audio) thus constituted 2528489
characters, 373839 seconds, or over 103 hours for video images, and 2830 seconds, or about
47 minutes for audio products.

Most of the items focused on the political area in an electoral context, which is approached
over six times more often than the election process as a whole. To an even lesser extent,
media products targeted corruption and crime, social issues, the Transnistrian issue, foreign
relations, legislation, the economy, the police/security/army, or health in an election context.



Topics in the items (top 10)
900 818
800
700
600
500
400
300
200 124
100 44 28

The 10 publications targeted 42 categories of protagonists in their stories, which included all
23 candidates. Most often in this capacity appeared the BECS representatives - 372 times,
followed by those of PAS, targeted 305 times and of PSRM, with 217 such appearances. In
addition, AUR representatives were written about 198 times; citizens - 179 times; and the
Presidency - 164. Similarly, the first ten categories also included the representatives of PPS
(152 times), PPDA (139 times), the legal system (136 times) as well as BERU (124 times).

Protagonists of items (top 10)
400

372
350
3
300
250
217

198

200 179
164
1
1
0
AUR

w

=}
iy
w
[}

8

[
=1

136
124

PPDA Judges, BERU
prosecutors,
lawyers

During the reference period, the 10 online publications monitored in cumulation quoted 43
categories of sources, including all the candidates. Most often, other media sources were used
(210) times, but also PSRM (202 times), BECS (110 times), and experts (103 times). In
addition, the capacity of sources for the stories published by the 10 outlets was also held by

the representatives of AUR - 91 times; legal system - 89 times; civil society - 73 times; the
citizens - 71 times; PAS - 66 times, or PACE, with 42 appearances as sources.

05
BECS PAS PSRM Citizens President’s Office




Sources of items (top 10)

250
200

150

100
SD I I . . .
0 -

Media BECS Experts/specialists Judges, Civil society — ONGs Citizens PACE
prosecutors,
lawyers

At the same time, the total number of sources quoted in the reference period amounts to
1422, which are still disproportionate from a gender perspective, in favor of men. Hence,
more than half of the total number of sources were men (765 or 53.80%), women being
quoted over 5 times less often — 138 times, or 9.70%. In other 519 cases, equivalent of
36.50%, the type of sources was not specified.

GENDER DISTRIBUTION OF SOURCES

W Male MFemale M Unspecified

In the last decade of the election campaign, the 10 publications covered the candidates mainly
in a neutral manner, 3 of them appearing exclusively in such a context (PVE, PPM and MPSN).
For the other 20 candidates, although the neutral context dominated, they were also favored
or disadvantaged, in different proportions. Hence, BECS was favored the most (150) but
disfavored almost as many times (146), while PAS was further substantially disfavored (in
169 cases, versus 17 placements in a positive context). The other 18 candidates were
favored/disfavored as follows: AUR - 37/74 times; PPS - 14/34 times; PPDA - 10/5 times;
BERU - 1/40 times; PACE - 15/14 times; PDA - 1/4 times; PDM - 3/5 times; PRM - 4/2;
PACCC and PUN - 2/4 times each; PLD - twice favored; NOI - 7 times disfavored; PDCM and
PS - each disfavored twice; PPO, POM and PPNOI - each disfavored once; and VV - 5 times
disfavored.



300

250

Context of presentation of election candidates

B Favored Disfavored Neutral

277

188
169
150146
126

105
87 89

40 36 36

BECS PAS AUR PPS PPDA BERU PACE PDA PDM PACCC PUN

2.3. Editorial behavior of publications on Election Day

Actualitati.md had the same editorial policy on Election Day as during the entire
monitoring period. It substantially published news stories based on the statements of
BECS representatives and allegations against PAS. It also published a large number of
news items about alleged violations of the election process in the diaspora. These were
not based on reliable sources; the newsroom did not look for reactions, nor published
them when they existed.

Agora.md covered the Election Day in a fair and balanced manner. All election
candidates were presented neutrally and given space for statements after exercising
their right to vote. Throughout the day, the newsroom also published informative
stories about the turnout, the violations reported by law enforcement during the day,
news about the voting in the diaspora and the Transnistrian region, with live
interventions by Moldovans from a number of European countries as well as with
people on the left bank of the Nistru River, captured talking about voter transportation
and bribing. The newsroom covered all the statements of politicians, CEC members,
etc. Similarly, the information consumer had access to comparative infographics, the
international press magazine about the elections in Moldova, etc. On 11 July 2021,
Agora.md published news about the elections every 5 to 15 minutes.

Gagauzinfo.md covered the Parliamentary Election Day through neutral news with
updated information on the turnout/statistics of voters in Gagauzia, about how Irina
Vlah voted, while a Vox populi story presented what expectations people had following
the elections. The publication also referred to the violations reported during the
Election Day as well as to the voting process in the diaspora. No item targeted the
election candidates or how they voted.

As it did during the campaign, Kp.md presented mostly BECS, its leaders and their
statements at exit from the polling stations, the first participation of Igor Dodon's son
in the election, the PSRM leader's visit to the church before going to vote etc. Of the
other candidates, Kp.md reported only about how Gheorghe Cavcaliuc voted. Also on
Election Day, Kp.md published news stories about how attempts were made to bribe
the voters in the diaspora or by the MPs from PAS: “Vladimir Bolea, MP from PAS, is
coordinating a group of combatants in Cocieri: is destabilization being prepared during
the elections in Moldova?”; “Ballots are brought in and taken out from the polling
stations: the mess abroad is on video, and the Moldovan diaspora is rejoicing”; “I hope



they give us 50 euros each, as they did at the presidential elections”: a scandalous video of
the Moldovan diaspora voting abroad”; “Organized transport in lasi: Moldovan citizens in
Romania are brought to the stations”; “If this is not a violation, then what is it?: in Spain,
the voter was shown whom to vote for in the elections in Moldova.” The publication also
wrote that the voting process in the Transnistrian region went smoothly. Kp.md also
presented data on the turnout at certain hours during the day and urged people to go
vote through the messages of several artists.

Newsmaker.md covered in a balanced manner the Election Day, the election process
as a whole, the voting process, including in detention institutions, in the diaspora and
in the Transnistrian region, but also the statements of politicians and election
candidates. It also wrote about the violations found by Promo-Lex but also by the law
enforcement, the protest organized by a group of people, including combatants, at the
entrance to Varnita to watch how the elections were being organized at the polling
stations in that village. For all the allegations made by the candidates against each
other, Newsmaker.md presented the replies of those concerned.

Noi.md published a great deal of news on Election Day, starting with the first
Moldovans who voted, the queues at the polling stations in the diaspora, in Varnita,
etc., and continuing with the media coverage of voting by politicians, Igor Dodon's son
or representatives of the election candidates. The texts of the news stories on how the
candidates voted were different; some candidates were presented with statements,
others were not, some with video images, others without them. Noi.md also presented
the figures from CEC on the turnout at certain hours, information about the request for
the mobile ballot box, about how the detainees voted, or how diaspora voted at
different hours.

Realitatea.md published a large number of election news items on Election Day that
targeted a large number of candidates. Except for some slightly biased headlines or
comments, it generally had a balanced editorial behavior. However, Realitatea.md
published news about alleged fraud at the stations opened for the citizens from the left
bank of the Nistru River but did not refer to the ones opened abroad.

Sputnik.md actively covered the Election Day (58 news items on the parliamentary
elections were published until 21.00 hours). Most of them were about the voting
process in the country, abroad, and in prisons; the procedures to follow for the
elections to be validated; incidents presented by GPI and Promo-LEX, the voting
process in the Transnistrian region; the voter profiles, but also the list of the election
candidates. It recalled how the early elections happened and indirectly mentioned that
Maia Sandu was responsible for triggering the elections. There were also stories that
presented the (unilateral) opinions of some experts but also of the CIS observers. Of
the candidates, only Igor Dodon, Vladimir Voronin (at least 3 stories with each of
them), Igor Grosu (who had the shortest quote of all) and Andrei Nastase were
presented how they voted. The same for the CPA representatives — President Maia
Sandu, Speaker of the former Parliament Zinaida Greceantli, the Interim Prime Minister
Aurel Ciocoi, Mayor Ion Ceban, and TAUG Governor Irina Vlah. It also published photos
and videos of these people. Most of them were with Igor Dodon and Vladimir Voronin.
Timpul.md published 12 election news stories on Election Day. Most of them referred
to the violations registered in the Transnistrian region, namely to the statements of the
persons who said they were paid to vote for BECS or the SOR Party. Other news items
referred to the turnout, including in the diaspora and the locations where AUR leaders
voted, who chose to vote in Italy, but also to the CEC briefing on the morning of 11 July.



No news was published about the other election candidates, or about the preliminary
results.

Unimedia.info covered the Election Day by presenting the statements of some
candidates, especially Igor Dodon and Vladimir Voronin, but also Renato Usatii,
Octavian Ticu, Dorin Chirtoaca, Igor Grosu, Ion Chicu, Gheorghe Cavcaliuc, Andrei
Nastase, Pavel Filip, or Marina Tauber. The news was often accompanied by video
footage. It also wrote about the eldest son of Igor Dodon, who voted for the first time,
or about how lon Ceban and Zinaida Grecianii voted. Some candidates were mentioned
in a negative context by other candidates (Vladimir Voronin: “the AUR [GOLD in Rom.]
people who were provocative during the election campaign"), while others were favored
through the statements selected ("Marina Tauber, among the earliest politicians in the
polling station: "We wish Moldova that every citizen lives like in Orhei”). In addition, a
BECS advertising banner (paid) was displayed on the site throughout the day of 11
July, which disappeared when the polling stations closed. The rest of the news stories
placed on Unimedia.info contained updated information from CEC on the conduct of
the election and the turnout, but also on the electoral violations, announced by GPL.

2.4. General conclusions:

In the last decade of the election campaign, the 10 online publications monitored
covered the electoral events mainly through their news.

Realitatea.md published the largest number of items relevant to the electoral context,
while Gagauzinfo.md - the lowest number.

Most of the items were published in a text format, while there were also video and
audio items, to a lesser extent.

Most relevant items referred to the political area, the electoral process being covered
over 6 times less.

All the candidates registered in the election campaign were targeted in the reports of
the 10 publications but in different proportions.

BECS appeared most often as the protagonist.

All candidates appeared as sources in the stories published by the 10 online media
outlets.

Other media sources were most often quoted.

The stories published by all 10 media outlets monitored were disproportionately
gendered in favor of men who were quoted over five times more often than women.
Gagauzinfo.md did not quote any women in the few items published during the
reporting period.

BECS was most often placed in positive contexts that favored it.

PAS and BECS were most often placed in negative contexts that disadvantaged them.
Six out of 10 media publications monitored presented information on the election
campaign in a manner that lacked balance, more or less, directly or indirectly
promoting the agendas of some candidates.

Two out of 10 publications (Actualitatimd and Kp.md) openly, directly and
substantially promoted BECS, with the same intensity disfavoring PAS and the
President of Moldova Maia Sandu. The two publications had similar editorial behaviors
during the reporting period, intensely promoting BECS and PSRM representatives. At
the same time, both publications placed PAS as well as President Maia Sandu in
unfavorable contexts in the stories published. For allegations, insinuations, etc., the
reactions of those targeted were missing.



10

Other 3 publications (Noi.md, Sputnik.md and Unimedia.info), although more
discreetly, placed BECS more often in favorable contexts and PAS in unfavorable
contexts, while Sputnik.md and Unimedia.info visibly disfavored AUR as well.

One publication (Timpul.md) promoted the electoral agenda of AUR, disfavoring and
discrediting other competitors, especially PAS and BECS but also BERU and PPS.
Timpul.md further had a biased editorial policy, presenting electoral events and
candidates selectively and with an attitude devoid of journalistic fairness. Timpul.md
is the only publication that did not cover any candidate in an exclusively neutral
manner.

Two publications (Agora.md and Newsmaker.md) had balanced editorial policies in
relation to all the candidates, without favoring or disfavoring anyone. Agora.md had
the fairest attitude in relation to the electoral events and candidates. Newsmaker.md,
in turn, was the only publication that quoted all candidates registered in the campaign
for the early parliamentary elections in its items.

Gagauzinfo.md paid insignificant attention to the election campaign, publishing an
extremely small number of stories on this subject.

One publication (Realitatea.md) covered the election campaign by providing space to
a large number of election candidates but repeatedly allowed favoring and disfavoring,
unilateral comments, statements without reactions, labeling etc. Some materials with
the character of unmarked election advertising were published.

2.4 Context of presentation of electoral candidates in the period from 1 to 10 July 2021
(graphics)

Favorizat = Favored:;
Defavorizat = Disfavored;
Neutrad = Neutral

Actualitati.md

80

60

40

20

0

Contextul prezentarii concurentilor electorali

® Favorizat  m Defavorizat Neutrd

56

13 11

BECS PAS PPDA AUR PPS BERU PDA PACE



https://actualitati.md/

= RGORA Agora.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali
50
® Favorizat  m Defavorizat  ® Neutrd
40
30
20
0 0 0 0
0
BECS BERU

Gagauzinfo.MD Gagauzinfo.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali
3.5

W Favorizat W Defavorizat  m Neutra

3
2,5
2 2 2 2 2
2
15
1 11 1 1 1 1
05
0 0 00 00 00 00 00 00 0
0
PAS BECS

BERL FFDA PPS AUR PO PDA PDCM PACE

=1

(=]
(=]



https://agora.md/
http://gagauzinfo.md/

| mpaBaa MONZI0BA v Kp.md
Contextul prezentarii concurentilor electorali
50 46
®Favonizat o Defavonizat  m Neutrd
a0 37
10 2B
20 13
11

10 4 4 - ol 7 6 3 3
, 0 0 0 .al ol lou ool ioi 0o oo0_

BECS PAS AUR PPS BERL PACE PPDA PDM PDA PDCM

Contextul prezentarii concurentilor electorali
S0 46

®m Favonzat  m Defavorizat = Neutrd
40
30

20

10
10
10 oul 10 oa
0

BECS BERU PACCC PDA PACE

H
=
ol e



https://www.kp.md/
https://newsmaker.md/

Noi.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali

60 53
<0 ®mFavonzat m Defavorizat = Neutrd
40
30
20 I 12 12
7
10
3 4 4 4
lp 1] t'.l 0 CII li] [iNi] 0 ¢ [N ] o0 o0
o ‘ 'l | | |
BECS BERU PPS AUR PACE NOI PDA PRM LY
realitatea Realitatea.md
Contextul prezentarii concurentilor electorali
&0 56
%0 mFavorizat = Defavorizat  m Newtrd
40
30
20 4 u
13 10131
10 4 3.3 43
1
0 ‘ ﬂ' -I _I _. -_l mm U-
BECS PACE BERU PPDA PDM PACCC PUN PRM W

13


https://noi.md/
https://www.realitatea.md/

. Sputnik.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali
25

®Favorizat W Defavorizat  m Neutrd
20
15

10

3 3
I | I Ilool lloolooloolooloolo oolooloi:

BECS  AUR PPS  PACE BERU PDM PACCC PPDA NOI  PUN PPO POM PRM

Tlmpul md Timpul.md

7=
E timpul s stii Unicul Cotidian National

Contextul prezentarii concurentilor electorali

® Favorizat  m Defavorizat  ® Neutrd
60
40
20 16
01 I3ol l 111020020011020
0 — — — — — = — e

BECS PAS BERU PPS PDA PDM PUN PPDA PACE



https://sputnik.md/
https://www.timpul.md/

UNIMEDIA Unimedia.info

Contextul prezentarii concurentilor electorali
50 45
40 ®Favorizat  ® Defavorizat  ® Neutrd
a0
30
22

20 ~ 17

13 i 121 11 13
i.JIJJ
. 0 0 0 0 J aJ Opm O'm log

BECS PAS BERU PPDA AUR PPS PDA PACE POM NOI PDCM PLD



https://unimedia.info/

