Asociatia PReser INDEPENDENTE

APi S

coalitia civica pentru alegeri libere si corecte

Media Monitoring (Online Press)
In the Election Period and Campaign
For Parliamentary Elections
Anticipated on 11 July 2021

Final Report
1June 2021 - 11 July 2021

(Summarized version. Full report in Romanian can be accessed
on Association of Independent Press (API) website www.api.md)

National Endowment for Democracy
Supporting freedom around the world

The monitoring takes place within a project implemented by the Association of Independent Press (API)
and funded by the National Endowment for Democracy (USA). The opinions expressed herein belong to the authors
and do not necessarily reflect the point of view of the donor.


http://api.md/upload/files/Raport_monitorizare_portaluri_2021_FINAL.pdf
http://www.api.md/

I. GENERAL DATA

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about the editorial behaviour of
(online) media during the election period and campaign for the parliamentary elections
anticipated on 11 June 2021 in the Republic of Moldova.

1.2 Monitoring period: 1 June 2021 - 11 July 2021.

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored:

The portals were selected based on the following criteria: a) relevance; b) fame/audience; c)
broadcasting language; d) geography. We are thus monitoring national portals and one
regional portal, in Romanian and Russian, known and indicated as sources of information by
respondents in credible opinion polls, with some present in top positions of online audience
measurement surveys.

1.4 Portals monitored (in alphabetical order):

Actualitatimd! (Russian), Agora.md? (Romanian), Gagauzinfo.md3 (Russian), Kp.md*
(Russian), Newsmaker.md> (Russian language version), Noi.md® (Romanian language
version), Realitateamd’” (Romanian), Sputnik.md® (Romanian), Timpul.md® (Romanian),
Unimedia.infol® (Romanian).

1.5 Subject-matter of monitoring
Entire editorial content, without the publicity marked accordingly.

1.6. The team
The project is implemented by the Association of Independent Press (API) within the
Coalition for Free and Fair Elections.

1.7 Methodological framework

The monitoring is based on the methodology developed by Oxford Media Research Centre for
the monitoring projects of the international organization Article 19: Global Campaign for Free
Expression, as adapted and completed. The same methodology was used by API for
monitoring media outlets in previous election periods and campaigns.

! Founded by luri Vitneanski, PSRM member, currently vice praetor of Botanica district of Chisiniu

2 Founded by Interakt Media SRL (administrator — Irina Ghelbur)

3 Founded by lusivmedia SRL (administrator — lulia Cilcic)

4 Electronic page of the newspaper Komsomolskaia Pravda v Moldove, published by “Komsomoliskaya Pravda-
Basarabia” SRL (administrator — Serghei Ciuricov), company’s founder — Exclusiv Media SRL, owned by the MP
from PSRM Corneliu Furculiti

® Founded by NEWSMAKER SRL, founder — Vladimir Soloviov (administrator — Olga Cenusa)

 Founded by MLD Media SRL, a company with six shareholders, including companies of the businessman Vasile
Chirtoca, PSRM councilor in Chiginau Municipal Council (administrator — Constantin Burghiu)

" Founded by HB MEDIA SRL, founder - MMDT SRL (administrator — Dumitru Tira)

8 Branch of Sputnik International Press and Radio Agency, founded by the Russian state company Rossia Segodnya
(Sputnik Moldova director — Marina Perekrestova)

® Founded by the Periodical Publication TIMPUL de dimineatd (administrator — Silviu Tanase)

10 Founded by Miraza SRL (founder and administrator — Olesea Banari)



The methodology provides for measuring and reviewing all media reports and publicity
unmarked as such, directly or indirectly concerning political and electoral topics/subjects,
published by the 10 information portals. The monitoring is based on quantity indicators
(including type, format, duration and topic of information, protagonists, sources and type of
sources quoted, frequency of appearance of election candidates) and on quality indicators
(favorable, unfavorable or neutral context for the presentation of each election candidate;
content analysis of each story: a news item presenting an election candidate in a positive or
negative context does not necessarily show bias or partisanship of the media outlet that
broadcasts the news; a news item may favor or disfavor one of the candidates and, yet, be
unbiased and professionally correct).

1.8. Parties and acronyms used in the report

“We Build Europe At Home” Party (Partidul Acasa Construim Europa) - PACE

Joint Actions - Civic Congress Party (Partidul Actiunii Comune-Congresul Civic) -

PACCC

“Renato Usatli” Electoral Bloc - BERU

“Sor” Political Party - PPS

Action and Solidarity Political Party (Partidul Actiune si Solidaritate) - PAS

Communists and Socialists Electoral Bloc - BECS

“Hope” Professionals Movement (Miscarea Profesionistilor “Speranta - Hagexnaa”) -

MPSN

8. Democratic Party of Moldova (Partidul Democrat din Moldova) - PDM

9. Dignity and Truth Platform Political Party (Platforma Demnitate si Adevar) - PPDA

10. National Unity Party (Partidul Unitatii Nationale) - PUN

11. Democracy At Home Political Party (Partidul Politic “Democratia Acasa”) - PDA

12.“WE” Political Party (Partidul Politic “NOI”) - NOI

13. Development and Consolidation of Moldova Party (“Partidul Dezvoltarii si Consolidarii
Moldovei”) - PDCM

14. ALLIANCE FOR UNION WITH ROMANIA Political Party (ALIANTA PENTRU UNIREA
ROMANILOR) - AUR

15. Green Ecologist Party (Partidul Verde Ecologist) - PVE

16. Law and Justice Party (Partidul Legii si Dreptatii) - PLD

17.People’s Power Political Party (Partidul Politic “Puterea Oamenilor”) - PPO

18. Moldova’s Regions Party (Partidul Regiunilor din Moldova) - PRM

19. Moldova’s Patriots Party (Partidul “Patriotii Moldovei”) - PPM

20.PARTY OF CHANGE Political Party (PARTIDUL SCHIMBARII) - PS

21.New Historic Option Party (Noua Optiune istorica) - PPNOI

22.Working People’s Party (Partidul Oamenilor Muncii) - POM

23.Independent Candidate Valico Veaceslav - VV

24. Socialists Party of Moldova (Partidul Socialistilor din Republica Moldova) - PSRM

25. Communists Party of Moldova (Partidul Comunistilor din Republica Moldova) - PCRM

26. Liberal Democratic Party of Moldova (Partidul Liberal Democrat din Moldova) - PLDM

N =

NouAE W



II. DATA ANALYSIS
2.1 General trends (for the period from 1 June 2021 to 10 July 2021)

From 1 June to 10 July 2021, the 10 online media outlets monitored together published 4006
items that directly or indirectly addressed the campaign for the parliamentary elections
anticipated on 11 July 2021. Of these, most were news stories - 3793 - or about 95% of the
total. In addition, 160 comments, editorials or other opinions were published, which
accounted for almost 4% of the total number of media reports, while the remaining
percentage was divided among 34 interviews, 17 electoral debates, and 2 Vox Populi polls.

Number of items
4000 3793
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500 T 34 17 2
0
News Commenits, Interview with a Electoral debates Vox Populi
editorials, candidate
opinions

Most media products with a direct or indirect electoral character were published by
Realitatea.md (631) and the fewest by Gagauzinfo.md (35). The other online media outlets
published items relevant to monitoring as follows: Noimd - 610; Timpul.md - 539;
Actualitati.md - 45; Unimedia.info - 454; Agora.md - 375; Newsmaker.md - 352; Kp.md
- 313; and Sputnik.md - 241. At the same time, Realitatea.md published the most news
stories with an electoral character (625); Timpul.md - the most comments (89); Agora.md -
the most interviews (18); Newsmaker.md - the most debates (14), while Kp.md and
Realitatea.md published the two Vox Populi polls.

Over 99% of the stories monitored, or 3976, were published in a text format. At the same
time, 769 texts were accompanied by video images and 25 - by audio recordings. The total
amount of items monitored, quantified in characters (text) and seconds (video and audio)
thus constituted 8615412 characters for texts, 1155422 seconds or about 321 hours for
videos, and 7821 seconds or more than two hours for audios.

Most often (in 2627 cases), the items targeted the political area in an electoral context, which
was approached over 5 times more often than the election process as a whole. Other topics
covered by the 10 online publications were corruption and crime - 141 times; social issues -
113 times; economy - 108 times; foreign relations - 101 times; security - 66 times; legislation
- 64 times; health - 60 times; or the Transnistrian issue in an electoral context - 58 times.



Topics inthe items (top 10)

3000
2627

2500
2000
1500
1000

514
500

141 113 108 101 66 64 60 58
0
N o e o < & 3 L O 2
& & & & & © & §° & &
§ d & & & & Na & E 5
< & > A g & o & &
o & & <& A & ® &
58 ¥ s & (_Pz}’ b(P &
2 N N 3
<& @)& & _\\(9\ & <&
& &8 N

The 10 publications in their items targeted 60 categories of protagonists, which included all
the 23 candidates registered in the campaign for early elections. Most often in this capacity
appeared the representatives of PAS - 1236 times, followed by those of BECS, targeted 882
times and of PSRM, with 845 such appearances. At the same time, the first ten categories of
protagonists also included the citizens - with 762 appearances; the Presidency - targeted in
696 cases; AUR representatives, who were written about 691 times, of PPDA, with 674
appearances, of BERU with 555, of the legal system, with 534, or those of PPS, who had the
capacity of protagonists 533 times. Six candidates out of 23 thus found themselves in the first
10 most targeted categories of protagonists of the stories published by the 10 online media
outlets.

Protagonists of items (top 10)

882 245
762
60k 674
I I I 555 534 533

691
BECS PSRM Citizens President’s Office AUR PPDA BERU Judges, PPS
prosecutors,
lawyers

1400
1236

1200
1000
800
6
4
2
0
PAS

During the period monitored, the 10 online publications cumulatively quoted 50 categories of
sources, including all the election candidates. Most often, they referred to other media
sources, quoted 769 times, as well as to PSRM, whose representatives appeared 676 times as
sources. Less frequently they quoted the representatives of the legal system - 387 times; of
PAS - 351 times; AUR - 343 times; PPDA - 302 times; as well as experts, quoted 294 times,
citizens - 241 times; BECS representatives - 208 times, or the Presidency - 204 times. Other
categories of sources were used even more rarely.

3

3

8




Sources of items (top 10)

900
800
700
600
500

400

300

200

- . .
0

Media Judges, PPDA Experts/specialists Citizens BECS President’s Office
prosecutors,
lawyers

At the same time, the sources quoted were disproportionate in terms of gender, in favor of
men. Of the 5099 sources quoted in total by the 10 publications, half, or 2545 were men, 615,
or just over 12%, were women, and in 1939 cases (about 38%), the sex of sources was not
specified. Hence, women were quoted over 4 times less often than men were.

GENDERDISTRIBUTION OF SOURCES

M Male MFemale M Unspecified

Most of the time, the candidates were covered in neutral contexts (in about 68% of cases).
Similarly, in 11% of cases the candidates were placed in rather favorable contexts, and almost
twice as often - in contexts that disadvantaged them. At the same time, no candidate appeared
only in neutral contexts.

Context of presentation of election candidates

946 or 11%

M Favored
hie i Disfavored
M Neutral

5962 or 68%




Hence, BECS and AUR were favored by their contexts more often than other candidates - 439
and 205 times, accordingly. On the other hand, PAS was most often disfavored in media
reports - 672 times. AUR, PPDA, PLD and PPO, in their turns, were in a higher number of
times favored than disfavored. The other candidates, in addition to neutral media coverage,
had several rather negative contexts. The ratio between times favored and times disfavored
for each candidate looked as follows: BECS - 439/527 times; PAS - 79/672 times; AUR -
205/105 times; PPDA - 70/53 times; BERU - 17/141 times; PPS - 39/137 times; PDM -
21/39 times; PACE - 26/26 times; PDA - 5/10 times; PUN - 6/15 times; PACCC - 3/48 times;
PDCM - 9/10 times; PLD - 17/3 times; PPO - 4/1 times; PRM - 4/9 times; PS - 1/12 times;
NOI - 14 times disfavored; VV - 6 times disfavored; POM - 4 times disfavored; PPNOI - 3
times disfavored; MPSN and PPM - twice disfavored; and PVE - once disfavored.

900

800

700

600

500

400

300

200

100

Context of presentation of election candidates

® Favored ®Disfavored ® Neutral
800 738

672

527

439

437

141

277

137

252

248

70 53

105
79
. B 17 33 7132 26 26 5 10 6 15
— [ — _— — —_—

BECS PAS AUR PPDA BERU PPS PDM PACE PDA PUN

2.3. Editorial behavior of publications on Election Day (11 July 2021)

Actualitati.md had the same editorial policy on Election Day as during the entire
monitoring period. It substantially published news stories based on the statements of
BECS representatives and allegations against PAS. It also published a large number of
news items about alleged violations of the election process in the diaspora. These were
not based on reliable sources; the newsroom did not look for reactions, nor published
them when they existed.

Agora.md covered the Election Day in a fair and balanced manner and published news
about the elections every 5 to 15 minutes. All election candidates were presented
neutrally and given space for statements after exercising their right to vote.
Throughout the day, the newsroom also published informative stories about the
turnout, the violations reported by law enforcement during the day, news about the
voting in the diaspora and the Transnistrian region, with live interventions by
Moldovans from a number of European countries as well as with people on the left
bank of the Nistru River, captured talking about voter transportation and bribing. The
newsroom covered all the statements of politicians, CEC members, etc. Similarly, the
information consumer had access to comparative infographics, the international press
magazine about the elections in Moldova, etc.

Gagauzinfo.md covered the Parliamentary Election Day through neutral news with
updated information on the turnout/statistics of voters in Gagauzia, about how Irina
Vlah voted, while a Vox populi story presented what expectations people had following
the elections. The publication also referred to the violations reported during the



Election Day as well as to the voting process in the diaspora. No item targeted the
election candidates or how they voted.

As it did during the campaign, Kp.md presented mostly BECS, its leaders and their
statements at exit from the polling stations, the first participation of Igor Dodon's son
in the election, the PSRM leader's visit to the church before going to vote etc. Of the
other candidates, Kp.md reported only about how Gheorghe Cavcaliuc voted. Also on
Election Day, Kp.md published news stories about how attempts were made to bribe
the voters in the diaspora or by the MPs from PAS: “Vladimir Bolea, MP from PAS, is
coordinating a group of combatants in Cocieri: is destabilization being prepared during
the elections in Moldova?”; “Ballots are brought in and taken out from the polling
stations: the mess abroad is on video, and the Moldovan diaspora is rejoicing”; “I hope
they give us 50 euros each, as they did at the presidential elections”: a scandalous video of
the Moldovan diaspora voting abroad”; “Organized transport in lasi: Moldovan citizens in
Romania are brought to the stations”; “If this is not a violation, then what is it?: in Spain,
the voter was shown whom to vote for in the elections in Moldova.” The publication also
wrote that the voting process in the Transnistrian region went smoothly. Kp.md also
presented data on the turnout at certain hours during the day and urged people to go
vote through the messages of several artists.

Newsmaker.md covered in a balanced manner the Election Day, the election process
as a whole, the voting process, including in detention institutions, in the diaspora and
in the Transnistrian region, but also the statements of politicians and election
candidates. It also wrote about the violations found by Promo-Lex but also by the law
enforcement, the protest organized by a group of people, including combatants, at the
entrance to Varnita to watch how the elections were being organized at the polling
stations in that village. For all the allegations made by the candidates against each
other, Newsmaker.md presented the replies of those concerned.

Noi.md published a great deal of news on Election Day, starting with the first
Moldovans who voted, the queues at the polling stations in the diaspora, in Varnita,
etc., and continuing with the media coverage of voting by politicians, Igor Dodon's son
or representatives of the election candidates. The texts of the news stories on how the
candidates voted were different; some candidates were presented with statements,
others were not, some with video images, others without them. Noi.md also presented
the figures from CEC on the turnout at certain hours, information about the request for
the mobile ballot box, about how the detainees voted, or how diaspora voted at
different hours.

Realitatea.md published a large number of election news items on Election Day that
targeted a large number of candidates. Except for some slightly biased headlines or
comments, it generally had a balanced editorial behavior.

Sputnik.md actively covered the Election Day (58 news items on the parliamentary
elections were published until 21.00 hours). Most of them were about the voting
process in the country, abroad, and in prisons; the procedures to follow for the
elections to be validated; incidents presented by GPI and Promo-LEX, the voting
process in the Transnistrian region; the voter profiles, but also the list of the election
candidates. It recalled how the early elections happened and indirectly mentioned that
Maia Sandu was responsible for triggering the elections. There were also stories that
presented the (unilateral) opinions of some experts but also of the CIS observers. Of
the candidates, only Igor Dodon, Vladimir Voronin (at least 3 stories with each of
them), Igor Grosu (who had the shortest quote of all) and Andrei Nastase were
presented how they voted. The same for the CPA representatives - President Maia



Sandu, Speaker of the former Parliament Zinaida Greceantli, the Interim Prime Minister
Aurel Ciocoi, Mayor Ion Ceban, and TAUG Governor Irina Vlah. It also published photos
and videos of these people. Most of them were with Igor Dodon and Vladimir Voronin.
Timpul.md published 12 election news stories on Election Day. Most of them referred
to the violations registered in the Transnistrian region, namely to the statements of the
persons who said they were paid to vote for BECS or the SOR Party. Other news items
referred to the turnout, including in the diaspora and the locations where AUR leaders
voted, who chose to vote in Italy, but also to the CEC briefing on the morning of 11 July.
No news was published about the other election candidates, or about the preliminary
results.

Unimedia.info covered the Election Day by presenting the statements of some
candidates, including Igor Dodon and Vladimir Voronin, as well as Renato Usatii,
Octavian Ticu, Dorin Chirtoaca, Igor Grosu, lon Chicu, Gheorghe Cavcaliuc, Andrei
Nastase, Pavel Filip, and Marina Tauber. News stories were often accompanied by
video footage. It also wrote about Igor Dodon’s eldest son who voted for the first time,
or about how Ion Ceban, Zinaida Grecianii and Maia Sandu voted. Some candidates
were mentioned in negative contexts by the other candidates (Vladimir Voronin: “the
AUR (GOLD in Rom.) people who were provocative during the election campaign"), and
others were favored through statement selection (“Marina Tauber, among the earliest
politicians at the polling station: “We wish Moldova that every of its citizen live as in
Orhei”). In addition, it displayed a (paid) BECS advertising banner on its website
throughout the day of 11 July, which disappeared when the polling stations closed. The
rest of the news items posted on the Unimedia.info portal contained updated
information from CEC on the conduct of the election and turnout as well as on the
violations announced by the GPI.

2.4. General conclusions:

The 10 online publications monitored covered the electoral events mainly through
their news.

Realitatea.md published the largest number of items relevant to the electoral context,
while Gagauzinfo.md - the lowest number.

Most of the items were published in a text format, while there were also video and
audio items, to a lesser extent.

Most relevant items referred to the political area, while the electoral process was
covered over five times less.

All the candidates registered in the election campaign were targeted in the reports of
the 10 publications but in different proportions.

PAS appeared most often as the protagonist.

All candidates appeared as sources in the stories published by the 10 online media
outlets.

Other media outlets were most often quoted as sources.

The stories published by all 10 media outlets monitored were disproportionately
gendered in favor of men who were quoted over four times more often than women
were.

BECS was most often placed in positive contexts that favored it.

PAS was most often placed in negative contexts that disadvantaged it.



10

Six out of 10 media publications monitored presented information on the election
campaign in a manner that lacked balance, more or less, directly or indirectly
promoting the agendas of some candidates.

Two out of 10 publications (Actualitatimd and Kp.md) had similar editorial
behaviors, promoting openly, directly and substantially BECS, with the same intensity
disfavoring PAS and the President of Moldova Maia Sandu. In case of allegations,
insinuations, etc., the reactions of those concerned were missing.

Other 2 publications (Noi.md and Sputnik.md), although more discreetly, placed BECS
more often in favorable contexts and PAS in unfavorable contexts. Sputnik.md visibly
disadvantaged AUR.

One publication (Unimedia.info) promoted more visibly, especially towards the end of
the election campaign, the campaign activities of BECS, as well as the statements and
opinions of the leaders of the bloc, especially of Igor Dodon.

One publication (Timpul.md) promoted the electoral agenda of AUR, disfavoring and
discrediting other competitors, especially PAS and BECS but also BERU and PPS.
Timpul.md had a biased editorial policy, presenting electoral events and candidates
selectively and with an attitude devoid of journalistic fairness.

Two publications (Agora.md and Newsmaker.md) had balanced editorial policies in
relation to all the candidates, throughout the monitoring period, without favoring or
disfavoring anyone.

The regional publication Gagauzinfo.md paid insignificant attention to the election
campaign, publishing an extremely small number of stories on this subject.

One publication (Realitatea.md) covered the election campaign by providing space for
a large number of election candidates but repeatedly allowed favoring and disfavoring,
unilateral comments, statements without reactions, labeling and items that qualified as
electoral publicity but without being marked as such.



11

2.4 Context of presentation of electoral candidates in the period from 1 June 2021 to 10

July 2021 (graphics)

Favorizat = Favored;
Defavorizat = Disfavored;
Neutrd = Neutral

{:ﬁ ACTUALITATI. MD

Actualitati.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali
250
211  Favorizat Defavorizat Neutra
200 170
150
100
50 29 23
10 L 10 7
0 0 11 1 01 03 022013001001 001010001
0

BECS PAS PPDA AUR PPS BERU PDM PDA  PACCC PDCM  PSRM PUN PACE

= PRGORA Agora.md
Contextul prezentarii concurentilor electorali
200
B Favorizat Defavorizat Neutra
152 159
150 134
110 112
93 2q

100 84 20 5
50

11 5

2 2.3 3.2 23 1.0 0 1 0 Tk 01 1

O — —

BECS PAS PPDA BERU AUR PUN PPS PACE PDM PDA



https://actualitati.md/
https://agora.md/

Gagauzinfo.MD

Gagauzinfo.md

12

Contextul prezentarii concurentilor electorali

10
@ Favorizat m Defavorizat m Neutra
8
6
4 4
4
0 00
0 l
BERU  PPDA BECS PDCM PACE
| neasaa 0 momoea v Kp.nd
LY - - -
Contextul prezentarii concurentilor electorali
150
131
mFavorizat m Defavorizat m Neutrd
100 91
78
50 -
23 19 23 20
g 12 10 g 10 8
1 0 ol 0‘ oﬂ oﬂ ) 15 19 01
0 - = _ N =
BECS PAS PPS AUR BERU  PPDA PDM PACE  PDCM PDA



http://gagauzinfo.md/
https://www.kp.md/

Contextul prezentarii concurentilor electorali

150 135
128 . . .
m Favorizat  m Defavorizat  m Neutrd

v JJJJJIJJ

BECS PPDA BERU PACCC PACE

Noi.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali

200

mFavorizat  m Defavorizat  m Neutra

150

éJJJJJJJMﬁﬁ

BECS PPDA BERU PACE PDCM PDA

=]



https://newsmaker.md/
https://noi.md/

realitatea Realitatea.md

14

Contextul prezentarii concurentilor electorali

150
127 . . .
W Favorizat  m Defavorizat  m Neutra

100

6
50
27
0
BECS PPDA BERU PACE PDA

Sputnik.md

Contextul prezentarii concurentilor electorali
50
B Favorizat W Defavorizat ~ © Neutrd

40
30

20

32

0 0 10 11 01 01 00
0 . ——

PAS

BECS PPDA BERU 5 PACE PACCC



https://www.realitatea.md/
https://sputnik.md/

T

Timpulmd Timpul.md

E timpul sa Unicul Cotidian National

15

350
300
250
200
150
100

5

o

Contextul prezentarii concurentilor electorali

B Favorizat W Defavorizat ~ © Neutrd

21 ok
‘.1' Io I I1°o 5 0 BT o 810 5 4,14
m'’ N I e

BECS BERU 5 PACCC PPDA PDM PUN PDA

UNIMEDIA Unimedia.info

150

100

50

Contextul prezentarii concurentilor electorali

mFavorizat  m Defavorizat  m Neutra

JJJJI i ol o i

BECS PPDA BERU PACE PDA



https://www.timpul.md/
https://unimedia.info/

