
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Online Media Monitoring 

in the Election Campaign  

for 2020 Presidential Elections  
 

 

Report no. 4

18 – 24 Octomber 2020 

 

(general conclusions) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
The monitoring takes place within a project implemented by the Association of Independent Press (API) 

  and funded by the National Endowment for Democracy (USA). The opinions expressed therein belong to the authors 

and do not necessarily reflect the point of view of the donor. 
 



2 

 

 

I. GENERAL DATA 

 

1.1 Objective of the project: monitor and inform the public about the editorial behaviour of 

(online) media in the pre-election period and during the campaign for the 2020 presidential 

elections in the Republic of Moldova.  

 

1.2 Monitoring period: 15 September 2020 – 14 November 2020. 

 

1.3 Criteria for selecting the media outlets to be monitored: 

The portals were selected based on the following criteria: a) relevance; b) fame/audience; c) 

broadcasting language; d) geography. We are thus monitoring national portals and one regional 

portal, in Romanian and Russian, known and indicated as sources of information by different 

groups of consumers, with some present in the top positions of online audience measurement 

surveys.  

 

1.4 Portals monitored (in alphabetical order): 

Actualitati.md1 (Russian), Agora.md2 (Romanian), Aif.md3 (Russian), Gagauzinfo.md4 (Russian), 

Kp.md5 (Russian), Newsmaker.md6 (Russian language version), Noi.md7 (Romanian language 

version), Realitatea.md8 (Romanian), Sputnik.md9 (Romanian), Timpul.md10 (Romanian), 

Unimedia.info11 (Romanian), Vedomosti.md12 (Russian).   

For Aif.md, Kp.md and Vedomosti.md, the editorial content of the portals is compared with the 

content of the newspapers Argumentî i faktî Moldova, Komsomolskaia pravda v Moldove and 

Moldavskie vedomosti, accordingly, published by the same companies, to identify eventual editorial 

differences. 

 

1.5 Subject-matter of monitoring 

The entire editorial content, without the publicity marked accordingly. 

 

1.6. The team 

The project is implemented by the Association of Independent Press (API) within the Coalition for 

Free and Fair Elections. 

 

 

 
1 Founded by Iuri Vitneanski, PSRM member, currently vice praetor of Botanica district of Chișinău 
2 Founded by Interakt Media SRL (administrator – Irina Ghelbur) 
3 Electronic page of the newspaper Argumentî i Faktî Moldova, published by Exclusiv Media SRL, company founded 

by the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
4 Founded by Iusivmedia SRL (administrator – Iulia Cîlcic) 
5 Electronic page of the newspaper Komsomolskaia Pravda v Moldove, published by “Komsomoliskaya Pravda-

Basarabia” SRL (administrator – Serghei Ciuricov), company’s founder – Exclusiv Media SRL, a company founded by 

the MP from PSRM Corneliu Furculiţă 
6 Founded by NEWSMAKER SRL, a company founded by Vladimir Soloviov (administrator – Olga Cenușa) 
7 Founded by MLD Media SRL, a compay with six shareholders, including companies of the businessman Vasile 

Chirtoca, PSRM councilor in Chișinău Municipal Council 
8 Founded by HB MEDIA SRL (administrator – Dumitru Țira)  
9 Branch of Sputnik International Press and Radio Agency, founded by the Russian state company Rossia Segodnea  

(Sputnik Moldova director – Vladimir Novosadiuc) 
10 Founded by the Periodical Publication TIMPUL de dimineaţă, founded by Constantin Tănase (administrator – 

Silviu Tănase)  
11 Founded by Miraza SRL (administrator – Olesea Banari) 
12 Electronic page of the newspaper Moldavskie vedomosti, founded by “Moldavskie vedomosti” SRL (administrator – 

Victor Ciobu) 

http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 

1.7 Methodological framework 

 

The monitoring is based on the methodology developed by Oxford Media Research Centre for the 

monitoring projects of the international organization Article 19: Global Campaign for Free 

Expression. The same methodology was used for monitoring media outlets in the election period 

and campaign for the 2016 presidential elections.  

The methodology provides for measuring and review of the following indicators: 1) quantitative, 

including type, duration, topic of coverage, protagonists and news sources, frequency and duration 

of live appearance of election candidates, and 2) qualitative, establishing the context of presentation 

of the candidates in the media reports. Each news item or opinion is subject to a content and context 

evaluation, to determine if it favours or disfavours one or another election candidate. A positive or 

negative news content and/or context does not necessarily show bias or partisanship of the media 

outlet that airs the news. It is possible for the news to favour or disfavour one of the subjects and, 

yet, be professionally unbiased and correct. When assessing the context, only the frequency of 

items that directly or indirectly favour or disfavour the election subjects is measured.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 

II. DATA ANALYSIS 
 
2.1 General trends 

Between 18 and 24 October 2020, the twelve online media outlets monitored cumulatively 
published 888 items that directly or indirectly targeted the campaign for presidential 
elections. Of the total number of items, most were news stories (850 or 95.7%), which 
targeted the male/female candidates for the position of president, the political entities they 
represent, the CEC work, electoral actions, etc. Other 24 items, or 2.7% of the total, were 
published in the form of comments, editorials or other opinion stories, eight (0.9%) were 
interviews with a male/female candidate and six (or 0.7%) took the form of Vox Populi polls. 
 

 
The publication Noi.md further had the largest number of items with a political and election 
character (156), and Gagauzinfo.md published the smallest number of such stories (8). At the 
same time, Aif.md stood out with 112 relevant products; Actualitati.md - with 107; 
Agora.md - with 94; Kp.md - with 86; Unimedia.info - with 78; Vedomosti.md - with 75; 
Sputnik.md - with 68; Newsmaker.md – with 49; Realitatea.md – with 35; and Timpul.md 
– with 20 items. At the same time, Noi.md published the most election news stories (151); 
Vedomosti.md and Kp.md had the most comments and other opinion items (7 each); and 
Unimedia.info and Newsmaker.md equally divided the eight interviews with a male/female 
candidate published during this period (4 each). As concerns the Vox Populi opinion polls, one 
was published by Timpul.md, and five – by Agora.md.   
Most of the items were again in text format (888 cases). During the reference period, the 
number of items accompanied by video images increased (119), and in one case, it was also 
accompanied by an audio. The volume of items monitored was thus quantified in characters 
(text) and seconds (video and audio), as follows:  
 

 
Over 40% of the media reports monitored tackled political issues. Issues concerning the 
election process positioned themselves at a significant distance, with about 16% of total items 



5 

 

 

focusing on them. Other topics, such as social issues, the work of local public administration, 
economy, foreign relations, healthcare or education were addressed less often in a direct or 
indirect election context during the period monitored by the twelve online media outlets.  

 

Between 18 and 24 October, all six male candidates and the two female candidates registered 
in the race for presidential election were the protagonists of the items published by the 
websites concerned. Most often in this capacity appeared the independent candidate 
supported by the Socialists Party (PSRM) Igor Dodon who was the protagonist of 384 items, 
still holding the lead among all categories of male/female protagonists targeted. The 
candidate of the Action and Solidarity Party (PAS) Maia Sandu followed, after male/female 
citizens (who appeared as protagonists 206 times), with 187 appearances as a protagonist, or 
nearly half less than the first ranked. The following candidate, that of the Political Party 
“Platform of Justice and Truth” (PPDA), Andrei Năstase, with 122 appearances, appeared as a 
protagonist less often than the male/female representatives of the Government or of the local 
public administration, but more often than the candidate of the Political Party "Our Party" 
(PN) Renato Usatîi, who was the protagonist of 109 items. The other male candidates and one 
female candidate were the protagonists as follows: Dorin Chirtoacă from the Liberal Party 
(PL) – 96 times; Violeta Ivanov, candidate of the "Șor" Political Party – 89 times; Tudor Deliu 
from the Liberal Democratic Party of Moldova (PLDM) – 85 times; and Octavian Țîcu from the 
Political Party "National Unity Party" (PUN) – 83 times. Hence, the candidate Igor Dodon 
appeared almost 5 times more often as an item protagonist than Octavian Țîcu. 

 

Cumulatively, the twelve online publications quoted 1147 sources, the candidate Igor Dodon 
ranking first again, with 170 cases in which he appeared in such a capacity, further remaining 
the only candidate for president who was in the top 10 most frequently quoted sources by the 



6 

 

 

publications concerned. He was followed, at a short distance, by other media sources, quoted 
161 times by them as well as by the male/female representatives of local public 
administration (113 times). Less frequently were quoted the members of the Central Election 
Commission (CEC) (84 times), foreign/local male and female experts (in 81 cases), 
male/female members of the Government (77 times), or foreign male/female diplomats (57 
times). PSRM stood out once again among the parties, its male/female members being quoted 
64 times. The other five male candidates and the two female candidates for the supreme 
position appeared much less frequently as sources of information, as follows: Andrei Năstase - 
20 times; Maia Sandu - 15 times; Octavian Țîcu - 10 times; Dorin Chirtoacă and Renato Usatîi – 
9 times; Violeta Ivanov - 8 times; and Tudor Deliu - 5 times. In this case, Igor Dodon was 
quoted in media reports over 34 times more often than Tudor Deliu.  

 

As in previous reporting periods, the media stories lacked balance in terms of gender, with 
nearly 64% of the sources quoted being men and almost 10% women, and with around 26% 
remaining unspecified.  

 

Similarly, Igor Dodon remained the candidate with the highest visibility in the online media 
monitored, being the one presented massively in a positive context (342 times). This time, the 
other male candidates as well as the two female candidates appeared in favourable contexts 
but in insignificant numbers as compared to Igor Dodon (such appearances varied between 2 
and 12 times). On the other hand, the candidate Maia Sandu further appeared most often in a 
negative context that disadvantaged her (78 times), with the other male candidates and one 
female candidate appearing in a smaller number of disadvantageous items, including Igor 
Dodon – 31 times; Renato Usatîi – 16 times, etc.  



7 

 

 

 
 

In conclusion, following the monitoring of the editorial behaviour of the twelve online media 
outlets between 18 and 24 October 2020, the following trends can be established: 

• Actualitati.md, Aif.md and Kp.md had a similar editorial behaviour in this reporting 
period as well, with pronounced elements of bias, favouring and promoting the 
independent candidate supported by PSRM Igor Dodon. The PAS candidate Maia Sandu 
was further disadvantaged by the three publications but in a less aggressive manner as 
compared to the previous reporting periods. However, Kp.md published items in 
which both Maia Sandu and two other candidates (Dorin Chirtoacă and Renato Usatîi) 
were labelled in a derogatory manner, without being granted the right of reply.  

• Noi.md, Sputnik.md and Vedomosti.md further favoured Igor Dodon through the 
coverage tone and presentation in positive contexts. At the same time, the PAS 
candidate Maia Sandu as well as the PN candidate Renato Usatîi appeared most often in 
unfavourable contexts in the items of the three publications (the last one especially on 
Vedomosti.md).  

• Gagauzinfo.md continued to pay little attention to the election campaign and its news 
referred to the election process as a whole, as well as to the political area.  

• Unimedia.info covered the election process and the activities of the male/female 
candidates, placing most often Igor Dodon and Andrei Năstase as well as Violeta 
Invanov in favourable contexts.  

• Agora.md and Newsmaker.md had a relatively balanced editorial policy, the authors 
of the items being generally impartial, and the male and female candidates for the 
position of president were presented most of the time in neutral contexts, but also in 
positive or negative ones; however, without a clear tendency of favouring or 
disfavouring them. Newsmaker.md had the most balanced editorial behaviour in the 
period concerned.  

• Realitatea.md covered all male candidates and the two female candidates for the 
position of president both neutrally and positively, or negatively. The candidate Igor 
Dodon appeared most of the time in an unfavourable context.  

• The items published by Timpul.md targeted all male candidates and the two female 
candidates, Igor Dodon appearing most often in a context that did not favour him. 

 
 
 
 
 



8 

 

 

2.2 Editorial behaviour of the publications 
 

In the period from 18 to 24 October, the candidate Dorin Chirtoacă was completely ignored by 
Actualităti.md, his campaign actions missing from this publication’s electoral items. Three 
other candidates: Andrei Năstase, Octavian Țîcu and Tudor Deliu as well as the candidate 
Violeta Ivanov appeared in neutral contexts in the items that concerned them. At the same 
time, the candidate Igor Dodon further enjoyed a substantial and exclusively positive 
presentation (62 times). His campaign actions, including statements, opinions on various 
topics, meetings with citizens, etc. were widely covered in favour of the independent 
candidate supported by PSRM. Although less aggressive than in previous reporting periods, 
Actualitati.md most often disadvantaged Maia Sandu (11 times). Renato Usatîi also appeared 
once in a rather unfavourable context.  
  

 
 
 

 

Agora.md 

Although without a clear tendency to favour or disfavour a candidate for the position of 

president, Agora.md placed most of them in both neutral and positive contexts, and in rather 
negative ones. When favouring/disfavouring a candidate, the second source (or the 

male/female candidate concerned) was missing each time in conflicting stories. In the same 
connection, the candidates Dorin Chirtoacă and Violeta Ivanov appeared only in neutral 

contexts. Igor Dodon, in his turn, had the most placements both in rather unfavourable 
contexts (9 times) and in rather favourable ones (3 times). Maia Sandu and Renato Usatîi each 

had two appearances in negative contexts and one in rather positive contexts. At the same 
time, Andrei Năstase, Octavian Țîcu and Tudor Deliu each were disadvantaged once.  

 

 

https://agora.md/


9 

 

 

 

 

Aif.md 

Between 18 and 24 October 2020, Aif.md further openly and substantially promoted Igor 
Dodon, through both a large number of items that concerned his campaign activities and an 
exclusively positive context in which he was placed. More precisely, Igor Dodon was favoured 
84 times in the stories that targeted him directly or indirectly, remaining the only candidate 
who appeared in a positive context in Aif.md stories. At the same time, there were fewer 
assaults on the other candidates, Maia Sandu being the only one who appeared in rather 
unfavourable contexts (3 times). The other candidates appeared in neutral contexts in the few 
cases in which they were concerned by Aif.md items.  

 

 
 

 
 

 

Gagauzinfo.md 

The Gagauzinfo.md publication during the reference period ignored the electoral actions of 
the candidates Dorin Chirtoacă and Andrei Năstase. Candidates Octavian Țîcu, Renato Usatîi, 
Tudor Deliu as well as Violeta Ivanov appeared in neutral contexts, and Maia Sandu was 
rather disadvantaged in a story, while Igor Dodon appeared twice in rather positive contexts. 
  

 
 

 

 

https://aif.md/
http://gagauzinfo.md/


10 

 

 

 

 

 

 

Kp.md 

Between 18 and 24 October 2020, the Kp.md publication continued to favour Igor Dodon. He 
appeared 62 times in an exclusively positive light both in the items that covered his campaign 
actions and in those in which he was opposed to other candidates. The candidate Violeta 
Ivanov appeared twice also in rather favourable contexts, including in an item with an obvious 
election character but without being properly marked as such. At the same time, two 
candidates, Dorin Chirtoacă and Renato Usatîi as well as the candidate Maia Sandu, were 
disadvantaged. The last one appeared most often in such a context (19 times), both she and 
Dorin Chirtoacă being assigned derogatory qualifications, without being offered the right of 
reply. In addition, the candidates Andrei Năstase, Octavian Țîcu and Tudor Deliu were placed 
in neutral contexts in the few items that concerned them.  

 

 
 

 

 

Newsmaker.md 

Between 18 and 24 October 2020, Newsmaker.md generally presented the candidates for the 
position of president of the Republic of Moldova in a balanced manner. Four candidates – 
Andrei Năstase, Octavian Țîcu, Renato Usatîi and Tudor Deliu as well as Maia Sandu enjoyed 
neutral media coverage in the items that concerned them. Dorin Chirtoacă once appeared in a 
context that rather favoured him, and Violeta Ivanov was once covered in a context that rather 
disadvantaged her indirectly. In his turn, Igor Dodon was placed four times in contexts that 
favoured him directly or indirectly and twice in rather unfavourable contexts. Further, 
however, no obvious tendency to promote someone in a positive or negative way was found.  
  

 

https://www.kp.md/
https://newsmaker.md/


11 

 

 

 

 

Noi.md 

During the reporting period, the online publication Noi.md further clearly favoured the 
candidate Igor Dodon who appeared 68 times in exclusively favourable contexts, being the 
only beneficiary with such treatment. Another candidate who (also) appeared in favourable 
positions was Andrei Năstase (7 times). The stories about his election program, with 
promises, appeared in the news sections and not in the electoral advertising ones. Năstase, 
however, was also placed twice in rather unfavourable contexts. The other male candidates 
and the two female candidates were disadvantaged in a smaller or larger number of cases, 
Maia Sandu appearing most often in such contexts (21 times). As in previous reporting 
periods, in order to disadvantage certain candidates, Noi.md covered the mutual attacks of 
the candidates or of their representatives. The allegations brought against some candidates 
were not balanced with the opinion/position of the person concerned.  
 
 

 

 
 

 

Realitatea.md 

During the reporting period, three candidates – Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu and Tudor 
Deliu – were presented in a neutral manner in the few stories that concerned them. The other 
male/female candidates were covered both neutrally and positively, or negatively. Hence, 
Renato Usatîi and Violeta Ivanov each had an appearance that rather favoured them, in the 
female candidate’s case it being an advertising item that was not marked accordingly. 
Candidate Andrei Năstase was once placed in a rather unfavourable context and Maia Sandu 
appeared once in both situations. Igor Dodon was also favoured and disadvantaged by the 
items published on Realitatea.md, the disfavour being visibly more obvious (12 such cases 
versus one favour).  
 

https://noi.md/
https://www.realitatea.md/


12 

 

 

 
 
 

 

 

Sputnik.md 

During the reporting period, the candidates Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă, Octavian Țîcu, 
Renato Usatîi, Tudor Deliu, and Violeta Ivanov appeared in neutral contexts on Sputnik.md, 
without being favoured or disadvantaged in the items that concerned them. At the same time, 
Maia Sandu appeared in neutral contexts but was also placed four times in contexts that 
rather disadvantaged her, and Igor Dodon was the only candidate who, in addition to neutral 
media coverage, also appeared in positive contexts (18) that favoured him.  
  

 
 
 
 

 
 

 
 

 

 

Timpul.md 

Between 18 and 24 October 2020, most candidates, including Dorin Chirtoacă, Maia Sandu, 
Octavian Țîcu, Renato Usatîi, Tudor Deliu and Violeta Ivanov enjoyed neutral media coverage 
on Timpul.md. At the same time, Andrei Năstase appeared once in a rather favourable 
context, and Igor Dodon was most often disadvantaged (5 times out of 7 in which he was the 
protagonist).  
 

https://sputnik.md/
https://www.timpul.md/


13 

 

 

 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

 
 

 
 

 

Unimedia.info 

From 18 to 24 October 2020, the candidates Dorin Chirtoacă and Violeta Ivanov appeared 
only in neutral contexts in Unimedia.info stories. However, in Violeta Ivanov’s case, a number 
of stories that were marked as belonging to the paid category appeared in the general news 
flow, including under social and/or political headings. In addition, in case of the candidate 
Andrei Năstase, nearly half of the items that had an obvious advertising character were not 
marked accordingly. In the same candidate’s case, several items that were marked as paid 
appeared in the political section. At the same time, Năstase was even more disadvantaged in 
one story. The other male candidates and one female candidate were covered both neutrally 
and rather positively, or negatively. Igor Dodon thus appeared most often in a context that 
favoured him directly or indirectly (21 times), being, at the same time, disadvantaged in two 
cases. Maia Sandu was placed 4 times in a rather unfavourable position, and Renato Usatîi 
appeared once in such a context. In their turn, Octavian Țîcu and Tudor Deliu were rather 
favoured twice in the items that concerned them on Unimedia.info. 
 

 
 

 

 

https://unimedia.info/


14 

 

 

 

 

 
 

 
 

 
 

 

 
 

 

Vedomosti.md 

During the period monitored, Octavian Țîcu was the only candidate who appeared in a neutral 
context in the few items that concerned him on Vedomosti.md. At the same time, the other 
male candidates and two female candidates were covered both neutrally and positively, as 
well as negatively. Igor Dodon thus was most often favoured both by the tone of the items and 
by the frequency of appearances (17 times), appearing only once and in a rather unfavourable 
context. In addition, Dorin Chirtoacă had a presence in a rather positive context, and two in a 
disadvantageous one. Similarly, Andrei Năstase, Maia Sandu, Renato Usatîi, Tudor Deliu and 
Violeta Ivanov were disadvantaged in the items published by Vedomosti.md. Most often in 
such contexts was placed the candidates Renato Usatîi (in 6 cases out of 10 in which he was 
the protagonist) and Maia Sandu who was placed in a rather unfavourable context in half of 
the stories that concerned her (12 out of 24). One technique used during this period to 
disadvantage the candidate Maia Sandu, for example, were the assumptions/suggestions that 
if she won the elections, Moldova would repeat the negative events from the region (bloody 
protests, etc.). The candidate's name is used in the same contexts with the refugees from 
Syria, Donbas, Afghanistan, the Karabakh conflict, etc.  
 

 
 

 

2.3. General conclusions: 
• In the period from 18 to 24 October 2020, the twelve online publications monitored 

covered the campaign for the presidential elections mainly through news.  
• Noi.md published the highest number of items relevant to the election context, and 

Gagauzinfo.md - the lowest number. 
• Most of the items were published in text format but some were also accompanied by 

video and audio items. 
• Most relevant items referred to the political area and to the election process as a 

whole. Specifically, ten outlets monitored mostly covered the political aspects of the 
election campaign, and two – the ones of the general election process.  

• All six male candidates and the two female candidates for the supreme position in the 
state appeared as protagonists of the election stories, in various proportions.  

• The independent candidate supported by PSRM Igor Dodon appeared most often as the 
protagonist, and the PUN candidate Octavian Țîcu appeared the least as such. Igor 

http://www.vedomosti.md/


15 

 

 

Dodon thus appeared almost 5 times more often as an item protagonist than Octavian 
Țîcu.  

• The five male candidates and the two female candidates for the supreme position in the 
state appeared as sources in the election items, in different proportions.  

• The independent candidate supported by PSRM Igor Dodon appeared most often as a 
source, and PLDM candidate Tudor Deliu – the least often. Igor Dodon was quoted in 
media reports over 34 times more often than Tudor Deliu.  

• The items published by all twelve media outlets monitored were further strongly 
disproportionate in terms of gender, in favour of men.  

• Candidate Igor Dodon had the highest media visibility in the twelve publications.  
• Candidate Igor Dodon was most often placed in positive contexts that favoured him.  
• Candidate Maia Sandu was most often placed in negative contexts that disadvantaged 

her.  
 

 

Full report in Romanian 

 

 

 

http://api.md/upload/files/Raport_4_API_SUPERFINAL.pdf
http://api.md/upload/files/Raport_4_API_SUPERFINAL.pdf

