
L a 9 octombrie 2014, portalul de 
ştiri Omg.md a publicat un ar-
ticol întitulat „Правительство 
Лянкэ сделало шаг к 

признанию Приднестровья” (în tra-
ducere – „Guvernul Leancă a făcut un pas 
pentru recunoaşterea Transnistriei”).

Din această ştire aflăm că, pentru prima 
dată de la declararea independenţei Repu-
blicii Moldova, autorităţile au numit un res-
ponsabil de la Ministerul de Externe pentru 
negocierile în problema transnistreană, după 
ce vicepremierul pentru reintegrare, Eugen 
Carpov, a degrevat din funcţie. Fiind pe lista 
Partidului Liberal-Democrat, el va participa 
la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 
2014. Înlocuirea lui Eugen Carpov ar însem-
na, în opinia autorului, un pas spre recunoaş-
terea Transnistriei, o afirmaţie în susţinerea 
căreia nu este adus nici un argument.

Titlul conţine o afirmaţie tendenţioasă 
precum că Guvernul a făcut un pas pentru 
recunoaşterea Transnistriei care nu este 
probată. De asemenea, în material nu este 
asigurat echilibrul surselor. Faptul că Eugen 
Carpov a fost înlocuit pentru o perioadă de 
ministrul adjunct de externe, Valeriu Chi-
veri, este prezentat ca ceva ieşit din comun, 
autorul subliniind că este pentru prima 
dată când Chişinăul a pus în sarcina Minis-
terului de Externe soluţionarea problemei 

transnistrene, care este una internă. 
În ştire lipsesc opiniile reprezentanţilor Mi-
nisterului de Externe sau ale unui expert, 
comentator în conflictul transnistrean, care 
să explice în ce constă rocada făcută la Gu-
vern şi dacă este cumva legată de o posibilă 
recunoaştere a independenţei Transnistriei. 
În final, găsim concluzia autorului că decizia 
Chişinăului ar fi determinată de poziţia unor 
actori politici din România care ar afirma că 
„R. Moldova este capabilă să-şi decidă singură 
soarta, fără Transnistria”. Astfel, autorul in-
sinuează că deciziile luate de Guvernul de la 
Chişinău ar fi influenţate de la Bucureşti, din 
nou fără a proba acest lucru.

În conluzie, ştirea are un caracter manipu-
latoriu, fiind lipsită de imparţialitate, iar au-
torul urmăreşte discreditarea Guvernului R. 
Moldova şi, implicit, a autorităţilor. 

(Din Raportul de monitorizare a 
mass-media în campania electorală pentru 

alegerile parlamentare 2014, nr. 1) 

pagină împotriva manipulării informaţionale  
prin intermediul mass-media

ediţia nr. 5 (63)

Din Codul Audiovizualului al R. Moldova
(art. 7. Echilibrul şi pluralismul politico-social):

În spiritul respectării libertăţilor şi a drepturilor 
fundamentale ale omului, prin transmisia şi 
retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se 
asigură pluralismul politic şi social.

-	 Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a 
curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta 
campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial.

Pagina este editată  de Asociaţia Presei Independente (API) cu 
suportul financiar al National Endowment for Democracy (NED). 

Responsabilă de pagină – Lilia Zaharia.

Nadine Gogu (CJI), Petru Macovei (API) şi Vasile State (APEL) prezintă raportul 
de monitorizare a mass-media nr. 3.  Foto:  API

Presa nu trebuie să se transforme în 
buletine electorale ale partidelor politice
Î 

n timpul campaniei elec-
torale pentru alegerile 
parlamentare din 30 no-
iembrie 2014, partidele 

politice şi candidaţii înscrişi 
în cursa electorală au utili-
zat presa pentru a-şi lustrui 
imaginea, iar o mare parte a 
instituţiilor mass-media au re-
flectat campania într-un mod 
părtinitor. Acest lucru îl spun 
experţii media, dar şi membrii 
Consiliului Coordonator al Au-
diovizualului (CCA), care au mo-
nitorizat reflectarea alegerilor 
de către mass-media din ţară. 

Concluziile rapoartelor prezentate 
de Coaliţia pentru Alegeri Libere şi Co-
recte arată că majoritatea instituţiilor de 
presă monitorizate nu au reflectat co-
rect şi echidistant campania electorală, 
favorizând unii concurenţi electorali şi/
sau defavorizându-i pe alţii. Trei orga-
nizaţii neguvernamentale din domeniul 
mass-media: Asociaţia Presei Indepen-
dente (API), Centrul pentru Jurnalism 
Independent (CJI) şi Asociaţia Presei 
Electronice (APEL) au ajuns la această 
concluzie, după ce au analizat timp de 
două luni (1 octombrie – 30 noiembrie 
2014) comportamentul editorial al 35 
din cele mai reprezentative instituţii de 
presă, inclusiv 12 televiziuni, 10 porta-
luri on-line, 8 ziare şi 5 posturi de radio.

Posturi TV amendate pentru 
reflectarea părtinitoare 
a campaniei electorale

Modalitatea de reflectare a cam-
paniei electorale de către posturile 
TV din Moldova a fost monitorizată 

şi de către autoritatea de reglemen-
tare legală a audiovizualului – CCA. 
Deşi concluziile rapoartelor CCA au 
coincis în cea mai mare parte cu con-
luziile ONG-urilor de media, televizi-
unile care au încălcat obligaţia legală 
de a asigura echilibrul şi pluralismul 
politic au fost sancţionate doar cu 
amenzi simbolice.

Astfel, în şedinţa din 14 noiem-
brie curent, membrii CCA au aplicat 
posturilor de televiziune Prime TV, 
Publika TV, Canal 3 şi Canal 2 amen-
da maximă prevăzută de lege (5400 
de lei) deoarece aceste posturi au 
favorizat în emisiunile informati-
ve Partidul Democrat din Moldova 
(PDM). Postul de televiziune Jurnal 
TV a fost sancţionat cu amendă me-
die de 3600 de lei, după ce s-a con-
statat un dezechilibru între timpul 
de antenă, în care au fost prezenta-
te opiniile şi comentariile în adresa 
PDM, şi absenţa poziţiei acestui con-
curent electoral. Amenda minimă de 
1800 de lei a fost aplicată postului 
Euro TV care a favorizat Partidul Li-
beral-Democrat din Moldova.

Alina Ţurcanu, editor la Radio Eu-
ropa Liberă, membră a Consiliului de 
Presă din Moldova, afirmă că sancţi-
unile date de CCA televiziunilor sunt 
nesemnificative, având efectul unei 
pişcături de ţânţar pentru un ele-
fant: „Ce efect poate avea „amenda 
maximă” de 5400 de lei pentru o te-
leviziune care ia pentru un minut de 
publicitate câteva mii de euro? Zero. 
Membrii CCA nici măcar n-au îndrăz-
nit să meargă mai departe cu sancţi-
unile, în şedinţa din 28 noiembrie, şi 

să suspende publicitatea comercială 
la aceste posturi pentru o anumită 
perioadă. Cică, decizia nu a întrunit 
numărul suficient de voturi. Mă în-
treb ce rost are, în general, existen-
ţa CCA, dacă majoritatea membrilor 
consiliului se fac a nu observa dero-
gările grave admise în această cam-
panie de anumiţi radiodifuzori care 
au făcut propagandă deschisă în fa-
voarea unor partide?”.

La rândul său, preşedintele CCA, 
Dinu Ciocan spune că posturile TV 
amendate la 14 noiembrie nu au mai 
fost sancţionate ulterior, deoarece 
s-a constatat o îmbunătăţire a situ-
aţiei. „În următoarele perioade de 

monitorizare nu am depistat încăl-
cări majore comise de aceste posturi 
TV, de aceea nu au fost aplicate sanc-
ţiunile graduale, aşa cum prevede le-
gea”, ne-a declarat preşedintele CCA. 

În alegeri, regulile 
jurnalismului nu se schimbă

Expertul în domeniul media, Ion 
Bunduchi, director executiv APEL, 
afirmă că instituţiile de presă şi jur-
naliştii trebuie să aibă o conduită pro-
fesionistă, indiferent dacă suntem în 
campanie electorală sau nu. „În cam-
paniile electorale nici regulile jurna-
lismului, nici principiile deontologice 
jurnalistice nu se schimbă. Imparţia-

litatea, veridicitatea, corectitudinea 
– toate rămân în vigoare, nimeni nu 
le anulează. Concurenţii electorali îşi 
fac treaba – fac promisiuni ca să con-
vingă votanţii. Jurnaliştii despre asta 
scriu, făcând jurnalism. Iar jurnalism 
înseamnă informare adecvată a pu-
blicului, şi asta a însemnat întotdeau-
na”, spune I. Bunduchi. 

De aceeaşi părere este şi Inga Bur-
lacu, ombudsman la Asociaţia Presei 
Independente (API). Ea mai spune că 
în campania electorală mass-media 
se transformă în buletine politice 
electorale. „Tentaţia presei de a câş-
tiga bani din publicitatea politică, în 
special din cea electorală, este foar-
te mare. Şi asta pentru că situaţia 
financiară a majorităţii instituţiilor 
mass-media din ţara noastră nu 
este strălucită, costurile de produc-
ţie sunt exagerate, iar capacitatea 
de cumpărare a cetăţenilor destul 
de redusă. Cu toate acestea, este im-
portant ca presa să nu se transforme 
în buletine electorale ale partidelor 
şi să nu publice doar materiale pu-
blicitare plătite de partide. În caz 
contrar, mass-media riscă să piardă 
din credibilitatea publicului. În cam-
pania electorală, mijloacele de infor-
mare în masă trebuie să aibă multe 
produse proprii despre platformele 
electorale ale concurenţilor şi can-
didaţii care vor să devină deputaţi: 
articole, analize, investigaţii, pentru 
a le oferi consumatorilor de media şi 
alte perspective şi opinii, decât cele 
elogioase, plătite de politicienii care 
vor să câştige alegerile”, spune Inga 
Burlacu.

Studiu de caz: Guvernul Leancă 
şi „recunoaşterea” 
Transnistriei

VOCEA EXPERŢILOR

Retransmiterea emisiunilor informative ale 
posturilor TV din Federaţia Rusă a influenţat 
votul electoratului din Moldova?

Vasile Cantarji, sociolog la Centrul de Investigaţii Sociologice 
şi Marketing CBS-AXA:
— O bună parte a electoratului de la noi se informează doar din mass-

media ruseşti. Avem aproape o treime din electorat care nu cunoaşte limba 
română şi se informează doar din presa din Rusia, deoarece instituţiile 
mass-media autohtone realizează puţine emisiuni pentru vorbitorii de lim-
bă rusă. Cantitativ vorbind, câmpul informaţional de la noi este dominat de 
producţia mediatică rusă, prin urmare avem rezultatele care sunt astăzi. 

Alina Radu, jurnalistă, directoarea publicaţiei 
„Ziarul de Gardă”:
— Cred că electoratul din Moldova nu a votat independent, dar sub 

influența multiplelor posturi rusești retransmise la noi. Este o stare de 
lucruri gravă, pentru că posturile rusești au un mesaj foarte toxic. Nu sunt 
împotriva retransmiterii oricărui post TV sau radio în R. Moldova, militez 
pentru circulația liberă a informației din orice țară, de la Polul Nord până la Po-
lul Sud, însă informațiile care vin de pe micul ecran în casa omului trebuie să corespundă unor 
rigori jurnalistice, cum ar fi corectitudinea și echidistanța. Presa din Federația Rusă este cali-
ficată de toate organizațiile de monitorizare a mass-media de pe glob ca fiind neliberă, având 
grave carențe la capitolul etică. De ce atunci Moldova acceptă un produs necorespunzător stan-
dardelor, care vine din Rusia în cantități enorme, de vreme ce Rusia nu acceptă mere sau vinuri 
moldovenești tocmai din cauza că nu ar corespunde standardelor? Cred că trebuie să discutăm 
despre standardele produselor media care intră pe piața Moldovei şi să interzicem produsele 
care otrăvesc mintea şi sufletul consumatorului de media, aşa cum sunt interzise fructele care 
conțin uraniu sau peştele care conţine mercur.

Viorel Ciubotaru, expert în probleme politico-militare, direc-
tor al Institutului European de Studii Politice:
— Din câte ştiu, în buletinele informative retransmise de mass-media 

din Federaţia Rusă nu au fost materiale care ar fi abordat în mod direct 
campania electorală din Moldova. Într-un mod indirect însă, făcând 
legătură cu evenimentele din Ucraina, cred că electoratul de la noi a fost 
influenţat de informaţia retransmisă din Federaţia Rusă, unde în permanenţă                                                               
se spune despre impactul negativ asupra vieţii politice din Ucraina, pe care îl exercită Statele 
Unite ale Americii şi Uniunea Europeană. 

Exemple de manipulare informaţională


