înapoi

Elementele multimedia interactive și istoriile umane pot asigura interesul publicului

21 Decembrie 2021

Foto: API


Elementele multimedia atrag utilizatori pe platformele media și cu cât mai mult redacțiile le vor dezvolta și vor ști să le prezinte atractiv în fluxul zilnic de informații, cu atât mai mulți utilizatori vor fi interesați de produsele lor. Despre experiența și instrumentele multimedia aplicate de mai multe redacții locale s-a discutat la un atelier de schimb de bune practici în multimedia, desfășurat de Asociația Presei Independente (API), la 17 decembrie 2021. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, finanțat de Ambasada SUA în Republica Moldova.

15 jurnaliști din media regionale, beneficiarele proiectului, au analizat rezultatele obținute în urma participării la mai multe activități menite să dezvolte abilitățile multimedia ale redacțiilor: instruiri, ateliere, consultații in-house, tabără multimedia, webinare și consultații tematice pe Mediaforum.md. 

 

Andrei Bargan, Media TV, Cimișlia, a remarcat importanța dezvoltării abilităților mass-media de realizare a materialelor cu elemente interactive: „Noi profităm din plin de noile tehnologii media și simțim că ni se ușurează munca, putem merge la unele evenimente doar cu un telefon mobil, oamenii ne întreabă: „ ...de ce ați venit fără cameră, cum veți filma?”. Oamenii erau obișnuiți să ne vadă cu o cameră mare, tripod, microfoane etc. Rămân mirați când văd aceleași reportaje, dar filmate cu telefonul. Jurnalismul se modernizează și noi trebuie să ținem pasul”.

 

Ștefan Boitan, Ziuadeazi.md, Cahul, a împărtășit colegilor din experiența redacției Ziuadeazi.md și formatele multimedia utilizate: „Am realizat materiale video, care în timp au acumulat un milion de vizualizări. Care e secretul? Materialele noastre sunt despre oameni. Tot în ultimii doi ani ne-a reușit să triplăm numărul de urmăritori pe Instagram și Facebook. Toate acestea se datorează cunoștințelor acumulate în cadrul seminarelor organizate de API, dar și experienței proprii în acest domeniu de peste 10 ani”.

 

Piotr Garciu, Laf.md, Comrat, a vorbit despre cum pot fi prezentate subiecte de interes cu utilizarea diferitor formate jurnalistice și elementelor multimedia: „Oamenilor le place să vadă cum au arătat locurile cunoscute de ei cu mulți ani înainte. De aceea, noi periodic facem comparații fotografice cu edificii din zona noastră: cum arătau clădirile acum 30-50 de ani și cum arată acum. Fotografiile vechi le găsim la muzee sau în diverse grupuri pe rețelele sociale. De asemenea, după modelul colegilor de la SP am început să publicăm periodic lista locurilor de muncă vacante din regiunea noastră, utilizând diferite elemente multimedia. Important este să analizăm ce dispozitive folosesc utilizatorii pentru accesarea site-urilor. Datele arată că Laf.md este accesat în mare parte de pe dispozitivele mobile, astfel ținem cont de acest lucru și majoritatea produselor le adaptăm corespunzător”.

 

Iuliana Volcova, BAS TV, Basarabeasca: „Noi am crescut pe segmentul multimedia în ultimii ani. Comparând primele încercări de produse multimedia cu ceea ce facem acum, observăm diferențe vizibile. În activitatea noastră am încercat diverse formate și abordări pentru diverse teme, dar am fost atenți la materialele cu cele mai multe reacții de la public. De exemplu, am mers în toate localitățile din raionul nostru și am realizat materiale interactive, longread-uri cu inserarea de elemente video, galerii foto. Am constatat că pentru oameni este important să cunoască alți oameni și istoriile lor, locurile copilăriei”.

 

Dumitru Gordaș, SP, Bălți, a explicat în cuvinte simple ce este SEO sau cum optimizarea motoarelor de căutare poate asigura creșterea ratingului unui portal: „Search Engine Optimization (SEO) în cuvinte simple înseamnă optimizarea pentru motoarele de căutare, care are drept scop mărirea traficului calitativ al unui site. Cu alte cuvinte, toată media este citită de roboți, iar SEO este o instrucțiune pentru aceștia: ce să citească, unde să citească, cui să arate și în ce ordine, ce este important și ce nu. Cu cât site-ul dvs. va fi mai optimizat, cu atât mai mult acesta va fi „preferat” de roboții de căutare și îl va recomanda oamenilor. Traficul pe un site se ține pe câțiva piloni: motoarele de căutare, rețelele sociale și accesarea direcționată a unui site deja cunoscut de utilizatori”.  

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Presa locală profesionistă – conținut de calitate pentru cetățeni”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor proiectului și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.