
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitoring mass-media  

during the election campaign for 2014 Parliamentary elections  
(general conclusions) 

 

 

Report no. 2 

 

18 – 31 October 2014 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
The monitoring occurs under a project financed by National Endowment for Democracy (SUA), the US Embassy to the 

Republic of Moldova and East-European Foundation (from the financial resources provided by the Swedish Government 

via the Swedish International Cooperation and Development Agency (Sida) and the Ministry of Foreign Affairs of 

Denmark /DANIDA).  

The opinions herein belong to the authors and do not necessarily reflect the point of view of the financers. 

 

 



 2 

 

I. General information 

 

1.1 Objective of the project: monitoring and informing the public opinion on the editorial conduct 

of mass-media institutions during the election campaign for Parliamentary elections in Republic of 

Moldova.   

 

1.2 Monitoring period: 1 October 2014 – 30 November 2014. 

 

1.3 Criteria for selecting mass-media institutions subject to monitoring: 

Mass-media institutions were selected basing on the following objective criteria: a) form of 

ownership; b) geography; c) language of broadcasting. Thus, public and private mass-media 

institutions, with national, quasi-national and regional coverage, in Romanian and Russian 

languages, shall be subject to monitoring. 

 

1.4 Monitored mass-media
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Print press 

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Online portals 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Object of monitoring 

TV 

A. Electoral news items from the main informative edition of the day; 

B. Electoral shows (one from each TV channel); 

C. Paid electoral advertising; 

D. Electoral debates. 

 

Radio 

All news programs, debate shows and advertising during prime-time. The monitoring interval: from 

6.00 a.m. till 1.00 p.m. and from 5.00 p.m. till 8.00 p.m., on a daily basis. 

 

Print press 

The entire publishing content of monitored periodicals, including advertising. 

 

Online portals 

The entire editorial content of websites, including advertising. As for video materials posted on the 

website, these will only be mentioned, without monitoring their content. 

 

                                                 
1
 In alphabetical order 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Team 

The project is implemented within the Coalition for Free and Fair Elections, by the Association of 

Electronic Press (TV monitoring), Association of Independent Press (print and online media 

monitoring), and Independent Journalism Centre (radio and online media monitoring). 

 

2. Methodological framework 

The content analysis of media institutions was performed basing on several indicators allowing for 

the quantification and qualification of electoral news/ shows, frequency of protagonists of various 

categories, journalists’ compliance with professional norms. 

 

Categories of protagonists:  

 Public officials; 

 Politicians; 

 Experts; 

 Ordinary citizens; 

 Others. 

 

Categories of institutions:  

 Presidency;  

 Parliament; 

 Government; 

 Local public administration; 

 Political parties.  

 

Quantitative analysis: 

 Frequency of occurrence of political stakeholders: a) direct interventions; b) 

mentioning/appearance; 

 Duration of occurrence of political stakeholders: a) direct interventions; b) 

mentioning/appearance; 

 Number of electoral news/shows; 

 Number of conflict-type electoral news items; 

 Number of protagonists in electoral news/shows; 

 Parity of genders among protagonists. 

 

Qualitative analysis: 

 Context of presenting political stakeholders in news: a) positive; b) negative; c) neutral. 

  Journalist’s attitude towards the political stakeholders in the show: a) favouring b) 

disfavouring, b) imPatrial; 

  Number of sources in conflict-type news items: a) a single source; b) two or more sources; 

  Compliance with the principle of imPatriality in news: a) biasness; b) unbiasedness. 

 

 

3. General conclusions 18-31 October 2014 

 

- The manner in which some of the monitored television channels cover Parliamentary elections in 

their main daily news program does not contribute to a correct information of voters, the news 

being produced mainly to promote one or another candidate than to provide the voters with complex 

and relevant information about the election process and competitors; 

- Each third electoral piece of news of conflicting nature was produced basing on a single source, 

being thus misbalanced; 



 4 

- In 16% of news items, TV reporters displayed a Patrial attitude, which stands for a deviation from 

professional deontology; 

- From all the categories of electoral news protagonists, politicians had the greatest visibility, and 

experts – the most reduced one. Women-protagonists in electoral news from TV continue to have an 

insignificant place (22%); 

- TV Moldova 1, Canal Regional and GRT generally maintained a balance of the presence of 

stakeholders who are monitored in electoral news during the reference period;  

- Prime TV, Publika TV, Canal 2 and Canal 3 ensured the greatest number of appearances in 

electoral news to the representatives of Democratic Party from Moldova, displaying them mainly in 

a positive context and massively favouring this electoral competitor. Thus, Publika TV related 

mainly about the Democratic Party’s activities in its news (74 appearances, including 38 times in a 

positive context, and the other in a neutral context). During the main news programme from Prime 

TV, Democratic Party was mentioned 75 times, including 60 times – in a positive light. On Canal 3 

and Canal 2, the same party was repeatedly a detached leader in terms of visibility in positive and 

neutral context, overpassing all the other competitors taken altogether; 

- Jurnal TV has also publicised Democratic Party most frequently, but mainly in a negative light (33 

times out of the total number of 41 appearances). Other electoral competitors were also described 

negatively (Liberal Democratic Party from R.Moldova, Party of Communists from R.Moldova, 

Socialist Party from R.Moldova, Liberal Party, PPP- “Patria” Political Party), but having a much 

reduced frequency as compared to Democratic Party which is disfavoured by Jurnal TV; 

- Accent TV showed visible preference for several monitored stakeholders, which they publicised 

more frequently in a negative manner, disfavouring them (Liberal Democratic Party and 

Democratic Party), whereas a single competitor was shown in a negative light – Socialist Party.  

- Pro TV Chişinău ensured a relatively balanced visibility of personalised and institutionalised 

stakeholders in the electoral context; 

- TV 7 publicised most frequently the following electoral competitors: Liberal Democratic Party, 

Democratic Party, Liberal Party, Party of Communists, Liberal Reformative Party and Socialist 

Party. Liberal Democratic Party and also Democratic Party were shown predominantly in a positive 

and neutral context; 

- on TV N4, the Liberal Democratic Party was displayed only positively or neutrally, and the 

negative context was reserved to Democratic Party and Party of Communists; 

- The national public broadcaster Radio Moldova and the private radio station Vocea Basarabiei 

have been actively involved in covering the election campaign in their news, Radio Moldova 

disseminating an imposing number of electoral education materials. The fewest news items bearing 

a direct or indirect electoral nature were spread by the national-coverage radio channel Noroc. At 

the same time, Radio Noroc was the only radio station which launched the electoral debates on 

November 20; 

- Most news items from Radio Moldova and Vocea Basarabiei ensured the diversity of sources. The 

news items from Vocea Basarabiei distinguished themselves by including numerous citizens and 

experts, as well as by ensuring a greater presence of female sources. Radio Noroc, Radio Plai and 

Russkoie Radio registered gaps at this chapter, resorting mainly to politicians and state officials as 

sources; 

- The top chart of the most publicised protagonists from the 5 monitored radio stations counts 

representatives from the Democratic Party, Liberal Democratic Party and Liberal Party, who had 

the majority of interventions and mentioning in positive and neutral context. Grounding on the 

frequency and context of their appearance in news, we conclude a slight tendency for favouring the 

Democratic Party and Liberal Party at Radio Moldova, and massive favouring of Liberal 

Democratic Party at Vocea Basarabiei. The radio station Plai favoured the Democratic Party via its 

increased cases of reporting about representatives of this electoral competitor mainly in the positive 

light, as well as reporting about the Minister of Economy, who follows to be re-included on the 



 5 

Democratic Party’s electoral list. Russkoie radio slightly favoured the Democratic Party, namely by 

distributing numerous positive materials about the Minister of Economy, exponent of the 

Democratic Party; 

- The great majority of the monitored radio stations registered problems as regards the balance of 

controversial news items;     

- Most online mass-media subject to monitoring have covered the campaign in materials of both 

direct and indirect electoral nature. While documenting themselves, the portals opted for politicians 

and state officials, to the detriment of experts and ordinary citizens, and the proportion between 

male and female sources was much more inclined towards the male ones; 

- Only 35.6% of conflictual news items from online media were covered professionally, as all 

parties of the conflict were quoted. Newsmaker.md is the single portal which had a well-balanced 

attitude in mirroring all materials on a controversial subject. As for the portals Politik.md, Omg.md 

and Realitatea.md, these registered the highest discrepancy between the number of conflictual news 

items presented in a rather balanced manner and the number of conflictual news items which 

represented the perspective of a single party, i.e. news items were rather misbalanced; 

- Most of the analysed portals gave the floor to numerous stakeholders both from the governmental 

arch, as well as from Parliamentary and extra-Parliamentary opposition. Based on the frequency and 

context of protagonists’ occurrence in news of direct or indirect nature, one can not assert that the 

massive favouring of any of the electoral competitors has been registered. Simultaneously, the 

portals Realitatea.md and Deschide.md highlighted a massive disfavouring of the Liberal 

Democratic Party, and a more subtle disfavouring of Socialist Party and “Patria” Political Party. As 

for Unimedia.info, a slight favouring of Democratic Party and Liberal Democratic Party is noticed. 

Moldova24.info distinguished itself through a great disfavouring of Liberal Democratic Party and 

favouring of Democratic Party, as well as a slight favouring of “Patria” Political Party. Noi.md 

presented the main parties in different contexts (positive and neutral, as well as negative): Liberal 

Democratic Party, Democratic Party, Communist Party and Liberal Party, as well as Socialist Party 

and “Patria” Political Party. Jurnal.md disfavoured Democratic Party (103 negative coverages and 

10 neutral appearances), and more seldom – Liberal Democratic and Communist Parties. Omg.md 

depicted Liberal Democratic Party and Democratic Party in a negative light, whereas Politik.md 

reported about the main political stakeholders in various contexts, with more inclination towards the 

negative and neutral contexts; 

- The majority of portals registered gaps regarding the compliance with professional principles for 

ensuring pluralism and equilibrium of sources, as well as imPatriality and objectivity. The most 

numerous problems of this kind were registered at Moldova24.info; 

- The portal Newsmaker.md covered electoral news items in an imPatrial way, i.e. the opinion of 

the journalist has not been directly or indirectly expressed in the published text; the portals 

Realitatea.md, Unimedia.info and Moldova.org had few cases of biased coverage of electoral 

issues, although not in all the cases had the materials been balanced. Most biased materials were 

published by Jurnal.md (55.5% of the total amount of texts), Omg.md (55.5%) and Politik.md 

(40.6%). 

- The majority of monitored newspapers cover the election campaign through the perspective of the 

electoral sympathies/dislikes of the publishers, which is frequently to the detriment of citizens’ 

objective information;  

- 55% of the published materials over this period in the newspapers subject to monitoring were 

biased, i.e. the journalist’s opinion could easily be perceived by the readers; 

- In most of the cases, male politicians were the newspapers’ sources of information, being followed 

by state officials of various categories, citizens and experts; 

- Nezavisimaia Moldova is the publication which proves the maximum number of deontology 

problems: all articles with controversial subjects mirrored a single point of view, being thus 

misbalanced, and all texts reporting about elections, with a single exception only, were biased, since 



 6 

they exposed (and) the opinion of the journalist. The newspaper massively favours the Communist 

Party  and criticizes the absolute majority of the other electoral competitors, especially Liberal 

Democratic Party, Democratic Party, Liberal Reformative Party, Liberal Party, as well as Socialist 

Party from R.Moldova and “Patria” Political Party;  

- In its content, Moldova Suverană disfavours the Socialist Party which is illustrated more in a 

negative context (in some cases - neutrally), as well as “Patria” Political Party. At the same time, 

the newspaper sympathises with Liberal Democratic Party which is mainly covered neutrally or 

positively; 

- During the reference period, Jurnal de Chişinău did not mirror any electoral competitor in a 

positive light, and Liberal Reformative Party, Liberal Democratic Party, Communist Party and 

Democratic Party were the most publicised competitors both in a neutral and negative context; 

- Komsomolskaia pravda v Moldove reported about the electoral competitors mainly in a neutral 

way, and the most publicised were Liberal Democratic Party, Democratic Party, Liberal Party, 

Socialist Party, Communist Party and “Patria” Political Party. The newspaper posted more 

commercial materials, especially promotion articles and lay-outs of Liberal Democratic Party, 

Democratic Party, “Patria” Political Party, Socialist Party; 

- Timpul mirrored the electoral competitors in a different context - Liberal Democratic Party, 

Democratic Party and Liberal Party being the most publicised ones, and mainly in a neutral context. 

The electoral competitors Socialist Party and “Patria” Political Party are more frequently discussed 

in a negative context; 

- Panorama disfavours certain parliamentary parties (Liberal Democratic Party, Democratic Party 

and Communist Party), and the electoral competitor Christian Democrat Popular Party is the single 

competitor mirrored in a positive background, as well as favoured given the extensive surface of 

direct intervention (a two-page interview with Iurie Roşca); 

- Vesti Gagauzii briefly covered the electoral campaign during the reference period, and displayed 

preference towards the Socialist Party in one of its published articles; 

- Ziarul Naţional favours the Liberal Democratic Party, as this electoral competitor is mirrored 

mainly in a positive and neutral background. Parties such as Democratic Party, Liberal Reformative 

Party and Liberal Party were described positively in more seldom cases. Instead, the Communist 

Party, Socialist Party and “Patria” Political Party almost every time appeared in a negative and 

disfavouring context. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Note: 

Monitoring reports shall be translated and posted on the following websites: www.alegeliber.md, 

www.api.md, www.media-azi.md, www.apel.md  

 

 

 

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/

