
 - 1 - 

CAMPANIE ÎMPOTRIVA MANIPULĂRII INFORMAȚIONALE PRIN INTERMEDIUL MASS-MEDIA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RAPORT DE MONITORIZARE 
a instituțiilor mass-media privind prezentarea subiectelor de interes public major 

pentru stabilirea posibilelor tendințe de manipulare informațională 
 
 
 
 
 

nr. 3,  
august-octombrie 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Campania împotriva manipulării informaţionale a fost lansată de Asociația Presei Independente (API) cu suportul 
Fere Press Unlimited (Olanda) şi National Endowment for Democracy (SUA). Raportul de monitorizare a fost 
realizat în cadrul proiectului ”Promovarea jurnalismului obiectiv și creșterea nivelului de educaţie în domeniul 
mass-media a locuitorilor din regiunile Moldovei”, finanţat de National Endowment for Democracy (NED).  
Opiniile exprimate reprezintă poziţia autorilor care nu neapărat coincide cu poziţia finanţatorului. 
www.api.md  
 

http://www.api.md/


 - 2 - 

I.  INFORMAȚII GENERALE  
 
În perioada 1 februarie – 31 octombrie 2014, Asociaţia Presei Independente (API) monitorizează 
un şir de instituţii mass-media din Republica Moldova pentru a stabili tendinţele de manipulare 
informaţională a opiniei publice. Rezultatele monitorizării, inserate în rapoarte trimestriale, 
prezintă o analiză în profunzime a modului în care principalele instituţii de presă din ţară 
reflectă aceleaşi subiecte de interes public, subiecte ce vizează anumiţi actori politici sau 
economici. 
  
Scopul şi obiectivele monitorizări:  
De a stabili tendinţele de manipulare de către mass-media în abordarea subiectelor 
controversate ce vizează actori politici sau economici, de a încuraja presa să se abţină de la 
manipulare şi de a ajuta consumatorii de produse mass-media să facă distincţie între 
manipulare şi reflectarea corectă şi echidistanţă a realităţii. 
 
Criteriile de selectare a mass-media monitorizate:  
• Forma de proprietate – publice şi private  
• Aria de acoperire – naţionale şi regionale  
• Limba – română şi rusă 
• Impactul – tirajul şi auditoriul  
 
Presa scrisă: Timpul, Ziarul Național, Komsomolskaya Pravda v Moldove (au fost analizate 
versiunile online ale acestor publicaţii) 
 
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Publika TV (emisiunile de dezbateri - la postul de televiziune,  
ştirile – pe pagina web Publika.md), Jurnal TV, Accent TV (versiunea online), Pro TV, TV 7 
(emisiunile de dezbateri - la postul de televiziune,  ştirile – pe pagina web Tv7.md) 
 
Presa online: Omg.md, Jurnal.md  
 
Proceduri de analiză:  
Materialele relevante au fost supuse unei analize comparative, drept text de referinţă servind 
comunicatele de presă, declaraţiile pentru presă făcute la conferinţe sau briefinguri, în 
parlament, guvern, alte instituţii ale statului sau private. 
A fost aplicată, în principal, metoda analizei calitative de conţinut. Ţinând cont de faptul că 
manipularea prin intermediul mass-media se produce deseori prin selectarea evenimentelor 
pentru reflectare, selectarea surselor, tendenţiozitatea textelor şi titlurilor, selectarea 
imaginilor video, a fotografiilor şi a legendelor la acestea, a fost măsurată frecvenţa și 
perspectiva abordării subiectelor respective, analizate sursele utilizate, tonalitatea reflectării 
subiecţilor ştirilor, imaginile şi limbajul utilizat. 
 
Subiectele monitorizate au fost identificate în funcţie de importanţa acestora şi corespunderea 
lor cu interesul public. 



 - 3 - 

Printre principalele subiecte monitorizate în perioada 1 august - 31 octombrie 2014 s-au 
numărat: 
- protestele fermierilor în legătură cu embargoul introdus de Federaţia Rusă la importul de 
fructe şi conserve din Republica  Moldova (4-10 august 2014); 
- campania de informare a PDM cu referire la alegerile primare (8-14 septembrie 2014); 
- acuzaţiile de fraudă la BEM la adresa liderului PLDM Vlad Filat (8-14 septembrie 2014); 
- refuzul Ministerului Justiţiei de a înregistra Partidul lui Renato Usatîi (15-21 septembrie 2014); 
-  asumarea unor proiecte de legi de către Guvern (22-28 septembrie 2014), 
- sancţionarea de către CCA a radiodifuzorilor care retransmit posturi ruseşti (6-15 octombrie 
2014). 
 
Raportul își propune să identifice și să prezinte cazurile când instituțiile mass-media 
monitorizate au admis încălcări deontologice în reflectarea subiectelor selectate şi/sau au 
utilizat tehnici de manipulare informațională.  
 
 
II. TENDINŢE GENERALE ÎN MASS-MEDIA DIN R. MOLDOVA 
 
Datele monitorizării din perioada 1 august - 31 octombrie 2014 relevă anumite tendinţe de 
manipulare a informaţiei de către unele mass-media în reflectarea subiectelor de interes public. 
  
Manipularea s-a produs în special prin: 
Selectarea/filtrarea informațiilor: Unele mijloace de informare în masă au recurs la selectarea 
subiectelor pentru mediatizare în funcţie de simpatiile sau antipatiile lor faţă de anumiţi actori. 
Astfel, de exemplu, posturile de televiziune Prime și Publika au reflectat exhaustiv campania de 
informare a PDM cu privire la alegerile primare, selectând subiectele și sursele astfel încât să 
creeze o imagine favorabilă protagoniștilor. Alte mass-media au recurs la filtrarea informaţiei, 
pentru a-i pune în lumină proastă pe anumiţi protagoniști (de exemplu, Omg.md, la reflectarea 
subiectului privind campania de informare a PDM). Totodată, o parte din subiecte au rămas în 
afara agendei unor instituţii mass-media. De exemplu, protestele producătorilor agricoli nu au 
fost reflectate de Jurnal.md şi Jurnal TV, aceste media evitând să reflecte și refuzul Ministerului 
Justiţiei de a înregistra Partidul Nostru al lui Renato Usatîi. 
 
Exacerbarea faptelor: O altă tehnică de manipulare la care au recurs unele instituţii mass-media 
monitorizate a constat în exacerbarea faptelor, cu scopul de a perpetua şi promova anumite 
mesaje. Aceasta s-a realizat fie prin acordarea unei prea mari atenţii detaliilor, fie prin 
exagerarea faptelor. Cel mai des la exacerbarea faptelor a recurs portalul Omg.md, posturile 
Prime TV și Publika TV (în reflectarea subiectelor referitoare la campania de informare a PDM). 
 
Selecția surselor: În unele cazuri a fost asigurat un pseudo-pluralism de opinii, fiind selectate 
surse și opinii care să exprime același gând, să transmită același mesaj, cu scopul de a perpetua 
percepţia pozitivă sau negativă despre anumiţi actori. Acest procedeu a fost utilizat de mai 
multe mass-media monitorizate la reflectarea subiectelor privind acuzaţiile de fraudă la adresa 
președintelui PLDM Vlad Filat (Jurnal.md, Jurnal TV), campania de informare a PDM (Prime, 



 - 4 - 

Publika TV, Omg.md), asumarea responsabilităţii Guvernului pentru un pachet de legi 
(Omg.md). 
 
Tendențiozitatea informației: Difuzarea informaţiilor tendenţioase a fost un procedeu la care au 
recurs o parte din instituţiile mass-media monitorizate. În unele cazuri, nu au fost separate 
faptele de opinii, realitatea fiind prezentată prin prisma autorilor (de exemplu, Omg.md, Accent 
TV, în știrile referitoare la protestele producătorilor agricoli).  
 
Limbaj/etichetare: În perioada de referinţă, unele mass-media monitorizate au recurs la 
prezentarea informaţiilor pe un ton sarcastic sau persiflator, la utilizarea termenilor peiorativi 
faţă de un eveniment sau faţă de un personaj (de exemplu, Omg.md, în materialele despre 
Campania de informare a PDM). 
 
 
III. ANALIZA DATELOR1 
 
Subiectul 1: Protestele fermierilor în legătură cu embargoul introdus de Federația Rusă la 
importul de fructe şi conserve din Republica  Moldova (4-10 august 2014). 
 
Context. La 5 august 2014, agricultorii și fermierii din nordul țării au organizat o acțiune de 
protest, prin care au cerut Guvernului să adopte măsuri de urgență, în legătură cu embargoul 
impus de Rusia. Producătorii de legume şi fructe au anunțat că vor bloca traseele principale din 
nordul țării cu tehnică agricolă și au avertizat că dacă nu vor fi auziți, vor porni cu tehnica 
agricolă spre Chişinău. La 6 august, o coloană de tehnică agricolă a pornit spre Bălți. În aceeași 
zi, premierul Iurie Leancă s-a deplasat la Edineț pentru a se întâlni cu fermierii. După întâlnire, 
aceștia au renunțat la protest. Asociațiile de profil „Moldova Fruct“, „UniAgroProtect“, 
„Agroinform“ și Federația Națională a Fermierilor din Moldova au cerut guvernării să demareze 
negocieri cu structurile Uniunii Europene pentru a liberaliza exporturile de fructe în UE. De notat 
că reprezentanții asociațiilor de producători și-au manifestat dezacordul cu protestele 
agricultorilor din nordul R. Moldova, precizând că în spatele acestor manifestații stau anumiți 
oameni politici care s-au bucurat de instituirea acestor embargouri.  
Cele 12 mass-media monitorizare au abordat diferit subiectul. Unele au pus accentul pe 
eforturile întreprinse de autorităţi pentru a soluţiona problema, altele au scos în evidenţă 
impotenţa autorităţilor de a rezolva criza. Au fost şi media care au evitat să prezinte protestele 
ca pe o situaţie de criză, iar unii au omis să reflecte subiectul in general. 
 
Accent TV a difuzat în perioada de raport patru știri, toate dezechilibrate și manipulatorii. 
Astfel, la 5 august Accent TV difuzează o știre amplă în care sunt prezente doar opiniile 
protestatarilor, toate anti-UE și pro-Rusia (http://a-tv.md/index.php?newsid=2721). La 6 august 
în buletin a fost inclusă știrea cu titlul Bălți, drumul spre Chişinău. Este o relatare a reporterului, 
fără a fi inserate declaraţii ale fermierilor, iar ca sursă a informaţiei sunt menţionaţi reporterii 
Accent TV. Părtinirea autorului transpare din faptul că acesta trage concluzii şi include opiniile 

                                                 
1
 Studiile de caz sunt prezentate în ordine alfabetică 

http://www.ziarulnational.md/atentionare-in-spatele-protestelor-femierilor-stau-cei-care-s-au-bucurat-de-embargouri/
http://www.ziarulnational.md/atentionare-in-spatele-protestelor-femierilor-stau-cei-care-s-au-bucurat-de-embargouri/
http://a-tv.md/index.php?newsid=2721
http://a-tv.md/index.php?newsid=2735


 - 5 - 

proprii în știri, poziţionându-se de partea unei părţi din conflict. La 7 august este difuzat un 
material de la conferinţa lui Igor Dodon despre “acordul nenorocit” care, potrivit lui Dodon, ar 
trebui să fie denunţat. Știrea este dezechilibrată, fiind prezentă doar opinia lui Dodon. O altă 
știre, cu titlul Agricultorii au părăsit ședința cu primul ministru, relatează despre deplasarea 
fermierilor cu tehnica agricolă spre Chișinău, pentru a avea un dialog cu reprezentanţii din 
Guvern. Se dau declaraţii ale fermierilor privind motivul protestului, iar reporterul menţionează 
că la şedinţa cu Iurie Leancă acesta ar fi făcut mai multe promisiuni pentru soluţionarea 
problemei, însă declaraţiile lui Iurie Leancă lipsesc. Știrea are o durată de 6 minute(!), fiind 
prezenţi mulţi fermieri care lansează acuzaţii în cadru. Și reportajul din 8 august despre 
întâlnirea de la Edineţ a lui Iurie Leancă cu fermierii este voluminos, având durata de 
aproximativ 6 minute. 
În concluzie, Accent TV a manipulat prin difuzarea unor ştiri unilaterale şi tendențioase 
menite să transmită doar mesajele anti-guvernare şi anti-UE, pe de o parte, şi pro-Rusia şi 
pro-Uniunea Vamală, pe de altă parte. 
 
Jurnal.md și Jurnal TV nu au avut materiale la tema dată, manipulând astfel prin omisiune. 
 
KP v Moldove a publicat trei știri relevante, toate cu anumite carenţe ce ţin de deontologia 
profesională. Astfel, la 6 august, publicaţia titra: Fermierii din Moldova: „Vom arunca cu mere și 
prune stricate în clădirea Guvernului”. Autorul relatează despre intenţia fermierilor din nordul 
republicii de a veni la Chişinău, pentru a protesta în faţa Guvernului. În material, jurnalistul dă 
declaraţiile fermierilor, fără nume, care aduc anumite acuzaţii autorităţilor, însă opinia altei 
părţi a conflictului nu apare în material. Alte două știri dezechilibrate sunt publicate la 5 și 8 
august. În ambele știri sunt incluse opinii ale celor nemulţumiţi de situaţia creată, inclusiv a 
preşedintelui Federaţiei Naţionale a Fermierilor din Moldova, care e nemulţumit de inacţiunile 
autorităţilor, însă opinia reprezentanţilor guvernului lipsește (vezi Fermierii din Moldova vor 
continua protestele şi săptămâna viitoare din 8 august şi În partea de nord a Moldovei, fermierii 
au blocat drumurile în semn de protest din 5 august).  
 
Radiodifuzorul public Moldova 1 a difuzat la 7 august o știre despre întâlnirea premierului 
Leancă cu producătorii agricoli, la Edineţ, accentul fiind pus pe faptul că acesta a fost huiduit. 
Știrea oferă voce premierului, după care Iurie Leancă intervine în direct prin telefon, vorbind 
despre soluţiile pentru situaţia de criză, dar și despre faptul că producătorii agricoli ar fi incitaţi 
la proteste de anumiţi politicieni. Opiniile producătorilor au rămas în afara materialului 
respectiv, la fel ca și opiniile experţilor.  
 
Agenţia de știri online Omg.md a avut în total cinci știri la subiect, în mare parte echilibrate. 
Acestea au informat despre intenţia producătorilor agricoli de a ieși la proteste și de a porni 
spre Chișinău, dar și despre întâlnirea producătorilor cu premierul Leancă. O știre problematică 
este cea din 5 august intitulată Fermierii moldoveni planifică un marş spre Chișinău, în care 
poziţia autorităţilor de la Chişinău faţă de scrisoarea-ultimatum care le-a fost adresată de 
fermieri este contrapusă poziţiei Ambasadei Federaţiei Ruse la Chişinău. Astfel, potrivit 
Omg.md, primii au rămas indiferenţi la scrisoare, în schimb cei din urmă au fost deschiși să se 
întâlnească și să-i asculte pe fermieri. Ultimul alineat, bazat pe declaraţiile anonime ale unor 

http://a-tv.md/index.php?newsid=2751
http://a-tv.md/index.php?newsid=2766
http://www.kp.ru/daily/26265/3143751/
http://www.kp.ru/daily/26265/3143751/
http://www.kp.ru/online/news/1813523/
http://www.kp.ru/online/news/1813523/
http://www.kp.ru/online/news/1810939/
http://www.kp.ru/online/news/1810939/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-7-august-2014/
http://omg.md/index.php?newsid=4013


 - 6 - 

protestatari, conţine ameninţări care pot genera panică în rândul populaţiei: „Dacă autorităţile 
nu vor schimba politica și gasterbaiterii moldoveni vor fi excluși din Federaţia Rusă, atunci în 
Moldova se poate întâmpla un al „doilea Maidan”. Știrea respectivă are un caracter tendenţios, 
marea majoritate a surselor fiind anonime. La surse anonime se recurge și în știrea din 7 august 
cu titlul Fermierii l-au huiduit pe premierul Leancă. Ştirea se referă la întrevederea prim-
ministrului Iurie Leancă cu fermierii protestatari, agenţia apelând la participanţi ca sa descrie 
întâlnirea. Totuși, chiar dacă vorbitorii ale căror nume nu sunt incluse în ştire afirmă că 
premierul nu a venit cu soluţii concrete pentru a le rezolva problemele, nu este inclusă și 
părerea lui Iurie Leancă vizavi de acest subiect.  
 
Postul de televiziune cu acoperire naţională Prime TV a difuzat cinci știri cu referire la subiectul 
monitorizat. De notat că până pe data de 7 august Prime a evitat să informeze despre proteste, 
deplasând accentul de pe proteste pe embargou și consecinţele acestuia pentru agricultorii 
moldoveni. Astfel, știrile difuzate în perioada 4-6 august au informat despre acuzaţiile reciproce 
dintre ministrul Economiei Andrian Candu și deputatul Iurie Dodon cu referire la acest subiect, 
soluţiile căutate de guvern pentru a ajuta producătorii, inclusiv tratativele cu partea rusă. La 7 
august, Prime difuzează știrea intitulată Guvernul va ajuta agricultorii, care se referă la 
întâlnirea premierului Iurie Leancă cu producătorii din nordul ţării. În material se face referire la 
declaraţiile lui Iurie Leancă „făcute la o întâlnire cu fermierii din nordul ţării”, fără a specifica 
contextul acestei întâlniri. Nu se menţionează cu ce scop şi de ce a fost convocată această 
întrunire. În schimb, în partea a doua a materialului se spune că „între timp, zeci de producători 
şi-au scos tehnica agricolă în apropiere de Bălţi”. Este prezentată opinia a doi fermieri, revoltaţi 
de închiderea pieţei de desfacere din Rusia și opinia preşedintelui UniAgroProtect, Alexandru 
Slusari, care spune că „se manipulează cu opinia publică”. În final, se vorbește despre 
embargoul impus de Federaţia Rusă, burtiera enunţând: „Soluţii anti-embargou”, fiind evitat 
cuvântul „protest”. 
Despre protestele propriu-zise se vorbește direct pentru prima dată abia în buletinul din 8 
august. „Protestul agricultorilor din nordul ţării s-a încheiat după ce au avut o discuţie cu 
premierul Iurie Leancă. Săptămâna viitoare mai mulţi producători de fructe şi legume vor veni 
la Chişinău pentru a negocia cu Executivul”, se spune în știre, burtiera enunţând Protestul 
agricultorilor s-a încheiat. Vocea de după cadru afirmă că timp de 2 zile fermierii au protestat în 
apropiere de Bălţi, iar unii au venit la manifestaţie cu tot cu tehnica agricolă. Or, protestele au 
început la 5 august și evitarea termenului „protest” în știrile precedente denotă o tentativă de a 
manipula informaţia, astfel încât la publicul larg să nu ajungă informaţia respectivă. 
 
Postul de televiziune Pro TV Chişinău a difuzat două materiale la subiect, dintre care unul cu 
accent secundar, despre proteste vorbindu-se în contextul altor evenimente (vezi știrea Fabrici 
in faliment? din buletinul din 5 august). Al doilea material, din 7 august, intitulat Discuţie cu 
huiduieli, se referă la întâlnirea premierului Leancă cu producătorii agricoli de la Edineţ. 
Accentul e pus pe faptul că demnitarul de stat a fost huiduit, iar surselor li se oferă voce nu 
pentru a vorbi despre esenţa problemei și soluţiile propuse, ci pentru a arăta cum premierul 
Leancă încearcă să calmeze spiritele din sală. În material nu sunt incluse opiniile protestatorilor, 
dar nici opiniile experţilor sau analiștilor economici. 
 

http://omg.md/index.php?newsid=4038
http://www.prime.md/rom/video/other/item2323/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2327/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2327/#main
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-cristina-gheiceanu-05-08-14---649541.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-cristina-gheiceanu-05-08-14---649541.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-cristina-gheiceanu-07-08-14---652231.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-cristina-gheiceanu-07-08-14---652231.html


 - 7 - 

Publicaţia Timpul a inserat două știri relevante, dintre care în una, preluată de pe Publika.md, 
există un mare dezechilibru între opiniile producătorilor și declaraţiile lui Iurie Leancă, care este 
citat masiv (vezi Iurie Leancă în fața agricultorilor: nu dorim să deveniți victime ale deciziilor 
ruseşti, nu va mai lăsați manipulați, din 8 august). O altă știre succintă, preluată de pe 
Curentul.md, informează despre invitaţia pe care a făcut-o Guvernul ţărilor arabe să cumpere 
fructe din Moldova și, la fel, este citat doar premierul Leancă (Guvernul cheamă importatorii din 
Qatar și Egipt să cumpere fructele moldovenești, din 8 august). 
 
Ziarul național a avut o abordare aparte faţă de acest subiect. Astfel, la 4 august, publicaţia 
inserează materialul ATENŢIONARE: „În spatele protestelor fermierilor din R. Moldova stau cei 
care s-au BUCURAT de embargouri”. Ştirea este despre declaraţia făcută de reprezentanţii 
asociaţiilor de fermieri din Moldova care susţin că în spatele mai multor acţiuni din ultimul timp 
ale fermierilor în vederea soluţionării crizei embargourilor ar sta unele partide politice. Ştirea 
prezintă o singură parte din conflict, lipseşte opinia politicienilor vizaţi, dar şi a experţilor 
economici sau a reprezentanţilor Ministerului Agriculturii. La 8 august ziarul a titrat AJUTOR de 
peste Prut! România va importa MII DE TONE de mere din R. Moldova. În ştire nu a fost inclusă 
părerea vreunui producător care protestează și nici a vreunui expert în agricultură. Fotografia 
care însoţeşte textul nu are legendă, în imagine fiind premierul Leancă şi câţiva cetăţeni. Astfel 
nu este clar dacă fotografia este făcută la întâlnirea premierului, Iurie Leancă, cu producătorii 
de la Edineţ sau de la Bălţi. Un alt titlu prin care cititorului i se transmite mesajul de calm este  
GESTUL lui Iurie Leancă pentru a CALMA spiritele la Edineț. Materialul publicat la 7 august este 
însoţit de o fotografie a premierului Leancă nu de la întâlnire, ci din biroul său. 
 
 
Subiectul 2. Campania de informare a PDM cu referire la alegerile primare (8-14 septembrie 
2014) 
 
Context. Partidul Democrat din Moldova și-a propus să organizeze, pe 28 septembrie, alegeri 
primare la care cetățenii să aleagă singuri candidații cu care vor merge democrații la alegerile 
parlamentare din 30 noiembrie 2014. La începutul lunii septembrie, PDM a anunțat lansarea 
unei campaniei pentru promovarea alegerilor deschise pentru candidații pe listele PDM. 
Campania a inclus un turneu de informare prin satele și orașele țării, cu un autocar numit 
„Expresul Vocea Moldovei”. Pe lângă deputați și membri de partid, în turneu au plecat și 
miniștrii PDM din guvern. În unele media, dar și în mediul analiștilor politici au apărut reacții 
critice referitor la utilizarea resurselor publice de către miniștri și la legalitatea participării 
acestora în astfel de acțiuni.  
Unele mijloace de informare în masă au reflectat masiv subiectul, prezentându-l din perspectiva 
unicităţii, necesităţii acestuia pentru informarea populaţiei. Nici o știre sau emisiune produse de 
aceste media nu a pus pe tapet problema legalităţii participării miniștrilor PDM la această 
acţiune și a utilizării resurselor administrative în scop electoral. Alte mass-media au prezentat 
subiectul printr-o prismă critică, adoptând un unele cazuri un limbaj persiflator și tonalitate 
negativă.  
 

http://www.timpul.md/articol/iurie-leanca-in-faa-agricultorilor-nu-dorim-sa-deveniti-victime-ale-deciziilor-rusesti-nu-va-mai-lasai-manipulai-62163.html
http://www.timpul.md/articol/iurie-leanca-in-faa-agricultorilor-nu-dorim-sa-deveniti-victime-ale-deciziilor-rusesti-nu-va-mai-lasai-manipulai-62163.html
http://www.timpul.md/articol/guvernul-cheama-importatorii-din-qatar-i-egipt-sa-cumpere-fructele-moldoveneti--62147.html
http://www.timpul.md/articol/guvernul-cheama-importatorii-din-qatar-i-egipt-sa-cumpere-fructele-moldoveneti--62147.html
http://ziarulnational.md/atentionare-in-spatele-protestelor-femierilor-stau-cei-care-s-au-bucurat-de-embargouri/
http://ziarulnational.md/atentionare-in-spatele-protestelor-femierilor-stau-cei-care-s-au-bucurat-de-embargouri/
http://ziarulnational.md/ajutor-de-peste-prut-romania-va-importa-mii-de-tone-de-mere-din-r-moldova/
http://ziarulnational.md/ajutor-de-peste-prut-romania-va-importa-mii-de-tone-de-mere-din-r-moldova/
http://ziarulnational.md/gestul-lui-iurie-leanca-pentru-a-calma-spiritele-la-edinet/


 - 8 - 

Accent TV a publicat un Vox pop, în emisiunea informativă de limbă rusă din 10 septembrie, în 
care toţi respondenţii exprimă opinii critice faţă de iniţiativa PDM.   
 
Postul public de televiziune Moldova 1 a informat la 8 septembrie despre Turneul de informare. 
Unghiul de abordare se axează pe prezentarea simplă a evenimentelor PDM, în secvenţele 
incluse în știre fiind prezentate platforma și modalitatea de întocmire a listelor electorale. 
Ştirea conţine doar opinii ale cetăţenilor care „au salutat ideea de a decide singuri cine îi va 
reprezenta în Parlament”, şi nu este inclusă nici o opinie a experţilor sau comentatorilor vizavi 
de participarea miniștrilor PDM la acest turneu.  
La 11 septembrie, Moldova 1 a dedicat acestui subiect emisiunea Moldova În direct, la care a 
participat Marian Lupu și comentatori și experţi din partea societăţii civile. Moderatoarea a 
formulat întrebări privind participarea miniștrilor în această campanie și a acceptat răspunsurile 
favorabile PDM, fără a insista asupra legalităţii sau ilegalităţii participării miniştrilor PDM în 
această campanie etc. 
 
Portalul de știri Omg.md a reflectat foarte activ subiectul în cauză, publicând în perioada de 
referinţă 10 ştiri, două dintre care de genul „cancan”. Mai mult din jumătate din titlurile celor 
10 ştiri conţin același text – „O zi din viaţa partidului lui Plahotniuc”. 
Marea majoritate din cele 10 materiale semnate de reporterii Omg.md care au însoţit 
“caravana” au avut un caracter tendenţios. Faptele nu au fost separate de opinie, iar limbajul 
utilizat de autori a fost persiflator. Vezi, de exemplu, ştirile din 8 septembrie: O zi din viața 
partidului lui Plahotniuc, O zi din viața partidului lui Plahotniuc: El a spus „Să pornim”, O zi din 
viața partidului lui Plahotniuc: Prima staționare la restaurant, O zi din viața partidului lui 
Plahotniuc: Discuții în câmp.  
Informaţia de background din mai multe știri include aceleași detalii menite să amplifice 
anumite mesaje negative cum ar fi cel privind intoxicarea într-o tabără de vară a unui grup de 
tineri ce participau la o acţiune organizată de PDM. Totodată, în unele ştiri se recurge la limbaj 
persiflator, cum ar fi, de exemplu, ştirea din 9 septembrie intitulată  Partidul lui Plahotniuc îşi 
asigură miniştrii cu haine de schimb pentru întâlnirile cu electoratul, care se referă la garderoba  
Valentinei Buliga. „Este evident că detaliile naționale de pe costume sunt văzute de Pr-iștii PDM 
ca o apropiere de popor, iar costumul pantalon pentru femei este văzut de PDM ca un indicator 
al bărbăției și egalității gender”, afirmă reporterul pe un ton zeflemitor, încălcând astfel şi 
principiul separării faptelor de opinie.  
O altă ştire de gen „cancan” este știrea intitulată De ce Lupu nu se desparte de cravata de 
culoare bordo din 10 septembrie. Aceasta conţine şi 4 fotografii de la diverse întruniri din cadrul 
caravanei, la care Marian Lupu poartă aceeaşi cravată. Tonalitatea persiflatoare se face simţită 
în alineatul doi: „Un astfel de detaliu a atras atenția celor cu spirit de observație din simplul 
motiv că o singură cravată purtată de câteva ori nu este de bon ton pentru persoanele care se 
consideră politicieni”. 
 
Postul de televiziune cu acoperire naţională Prime TV a avut în total cinci știri care au reflectat 
cu lux de amănunte întâlnirile din teritoriu, informând despre aceea că deputaţii şi miniştrii 
deputaţi au discutat cu localnicii despre noul sistem de alegeri iniţiat de PD, dar şi despre 
importanţa creşterii economice şi a bunăstării cetăţenilor. Majoritatea știrilor au fost electorale, 

http://accenttv.md/index.php?newsid=3092
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-8-septembrie-2014/
http://trm.md/ro/moldova-in-direct/moldova-in-direct-emisiune-din-11-septembrie-2014/
http://omg.md/index.php?newsid=4278
http://omg.md/index.php?newsid=4278
http://omg.md/index.php?newsid=4280
http://omg.md/index.php?newsid=4287
http://omg.md/index.php?newsid=4287
http://omg.md/index.php?newsid=4293
http://omg.md/index.php?newsid=4293
http://omg.md/index.php?newsid=4316
http://omg.md/index.php?newsid=4316
http://omg.md/index.php?newsid=4353
http://omg.md/index.php?newsid=4353


 - 9 - 

având un pronunţat caracter propagandistic. Astfel, în știrea din 9 septembrie au avut 
intervenţii mai mulţi reprezentanţi PDM și doar Marian Lupu și Igor Corman s-au referit 
nemijlocit la noua posibilitate de a alege candidaţii PDM. Ceilalţi vorbitori au făcut afirmaţii și 
declaraţii potrivit cărora drumurile mai bune sau viteza mare a Internetului se datorează 
Partidului Democrat. Reportajul conţine un Vox populi privind utilitatea acţiunii, toţi 
respondenţii suţinând iniţiativa respectivă.  
Un alt reportaj în care se vorbește despre iniţiativa propriu-zisă, dar şi despre implicarea PDM în 
soluţionarea diferitelor probleme majore cu care se confruntă populaţia, este cel din 10 
septembrie, cu titlul Democrații insistă asupra stabilității politice. La 11 septembrie este difuzat 
un reportaj în care se pune accentul pe soluţiile propuse de liderii PDM pentru a depăși efectele 
embargoului rusesc. În reportajul din 12 septembrie, liderii PDM au anunţat că atragerea 
investiţiilor, crearea locurilor noi de muncă şi modernizarea infrastructurii regionale sunt 
priorităţile Partidului Democrat pentru următorii ani. Femeile democrate au dat o mână de 
ajutor călugărilor se intitulează știrea din 13 septembrie, acesta fiind primul subiect în care nu 
se menţionează Expresul Vocea Moldovei, în care apare ministra Muncii Valentina Buliga, ca 
participantă la o acţiune de strângere a recoltei de la o mănăstire.  
În toate știrile relevante apar imagini cu autocarul caravanei, cu Marian Lupu coborând din 
autocar, cu alţi membrii PDM sosiţi în teritoriu, cu participanţii la întâlniri, care dau aprobator 
din cap sau sunt foarte deschiși la spusele liderilor PDM, imagini de-ale lui Marian Lupu, 
Valentina Buliga etc., discutând cu oamenii simpli, primind flori de la oameni, salutând oamenii 
simpli,  copiii.  
Ştirile nu au inclus opinii ale comentatorilor sau analiştilor politici, experţilor în alegeri referitor 
la utilizarea resurselor administrative pentru astfel de evenimente, nici păreri ale concurenţilor 
electorali sau ale celor care nu susţin astfel de campanii.  
 
Postul de televiziune Publika TV a avut un număr mare de știri (10), care deseori au conţinut 
aceleaşi imagini şi texte ca şi materialele difuzate de Prime TV, marea majoritate a acestora 
având un caracter de promovare a PDM. Materialele au fost unilaterale, incluzând doar opinii 
ale membrilor PDM şi Voxuri cu persoane ce susţineau iniţiativa PDM. Experţii independenţi, 
liderii altor partide, comentatorii politici şi analiştii politici nu au fost solicitaţi să-şi dea cu 
părerea, să evalueze campania. În unele ştiri autorii au inclus foarte multe imagini care prezintă 
fie sigla PDM, fie drapelele partidului sau persoane ce poartă tricouri de culoare albastră, care 
este culoarea PDM (vezi, de exemplu, ştirea Expresul PDM Vocea Moldovei a pornit în turneu 
din 8 septembrie. O altă ştire de acest gen a fost difuzată la 12 septembrie: „Expresul "Vocea 
Moldovei", la Ungheni şi Nisporeni: Crearea locurilor noi de muncă şi atragerea investițiilor sunt 
prioritățile PD”.   
Mesaje pur electorale, de promovare a PDM, au fost incluse în marea majoritate a ştirilor. 
Drept exemplu concludent poate servi ştirea din 9 septembrie, despre aceea că locuitorii din 
Hânceşti sunt încântaţi de campania lansată de PD. „Între colegii mei sunt oameni absolut 
deosebiți, care gestionează domenii speciale. Dacă avem drumuri mai bune, să ştiți că asta se 
datorează Partidului Democrat, dacă avem viteza mare la Internet şi puteți comunica cu rudele 
din afara țării - se datorează Partidului Democrat", afirmă unul dintre vorbitori. „Moldova nu 
are altă bogăție decât oamenii. Sarcina noastră este să muncim ca să facem condiții acestor 
oameni. Să aibă salarii plătite aici acasă, siguranță în ziua de mâine", este un alt mesaj transmis 

http://www.prime.md/rom/video/other/item2436/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2442/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2448/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2452/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2454/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2454/#main
http://www.publika.md/pdm-a-pornit-in-turneu--noi-venim-sa-dam-puterea-decizionala-in-mainile-oamenilor_2078021.html
http://www.publika.md/pdm-a-pornit-in-turneu--noi-venim-sa-dam-puterea-decizionala-in-mainile-oamenilor_2078021.html
http://www.publika.md/expresul-vocea-moldovei--la-ungheni-si-nisporeni--crearea-locurilor-noi-de-munca-si-atragerea-investitiilor-sunt-prioritatile-pd_2083881.html
http://www.publika.md/expresul-vocea-moldovei--la-ungheni-si-nisporeni--crearea-locurilor-noi-de-munca-si-atragerea-investitiilor-sunt-prioritatile-pd_2083881.html
http://www.publika.md/expresul-vocea-moldovei--la-ungheni-si-nisporeni--crearea-locurilor-noi-de-munca-si-atragerea-investitiilor-sunt-prioritatile-pd_2083881.html
http://www.publika.md/liderii-pd--la-intreprinderile-din-nordul-tarii--produsele-din-moldova-sunt-cautate-pe-piata-externa--totul-va-reveni-la-normal_2082661.html


 - 10 - 

în ştirea din 11 septembrie, care prezintă PDM ca şi soluţia pentru problemele apărute după 
introducerea embargoului din partea Rusiei.  
La 12 septembrie a fost difuzată știrea Partidul Democrat, sub egida Organizației sale de Femei, 
anunță un nou eveniment inedit: "Familia Moldovei. Imaginile sunt toate de culoare albastră, 
prezentând fie sigla PD, fie drapelul sau maiourile cu sigla PD-ului. Subiectul este continuat și în 
buletinele din 13 septembrie și 14 septembrie în aceeași cheie.  
La 13 septembrie, Publika a difuzat știrea Femeile democrate la muncă în câmp. Vorbitori au 
fost câteva membre ale PD, stareţul mănăstirii dar şi ministra Muncii Valentina Buliga. 
Comparativ cu alte ştiri, în imagini nu apar sigla sau drapelul partidului, dar persoanele prezente 
în cadru poartă batiste albastre şi căldări de aceeaşi culoare.  
La 14 septembrie a fost pusă pe post o altă știre cu caracter electoral direct care nu are legătură 
cu campania Expresul. Tinerii democrați din Chişinău concurează pentru "Trofeul Democrației" 
este o știre de campanie şi se referă la o competiţie sportivă organizată de aripa tânără a PDM. 
Toţi actorii din ştire sunt prezentaţi în lumină pozitivă, venind cu promisiuni, cuvinte de laudă 
etc.  În video, la fel ca în majoritatea ştirilor predomină imaginile cu sigla, culoarea sau drapelul 
partidului. 
Postul Publika TV a discutat subiectul respectiv şi la emisiunea Fabrika din 8 septembrie cu 
participarea speakerului Igor Corman. Accentul s-a pus pe alegerile primare, întrebările fiind 
formulate astfel încât telespectatorul să înţeleagă despre ce exerciţiu e vorba. Moderatorii nu 
au adresat întrebări legate de participarea funcţionarilor publici la întâlnirile respective sau 
despre eventuala încărcătură electorală a acestora în contextul apropiatelor alegeri 
parlamentare.  
Materialele respective demonstrează că Publika TV a fost porta-Vocea PD-ului care a dat start 
campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. 
 
Ziarul Timpul a informat la 8 septembrie despre aceea că PDM a lansat Expresul Vocea 
Moldovei pentru a se consulta cu cetăţenii din ţară. Materialul citează un comunicat de presă al 
PDM și este dezechilibrat, incluzând doar declaraţii ale reprezentanţilor partidului. La 14 
septembrie Timpul a publicat materialul PDM vrea să facă din interesele familiei o prioritate 
naţională, la fel dezechilibrat, în care vorbește despre acţiunea PDM „Familia Moldovei”, dar 
menţionează și despre Expresul Vocea Poporului. Știrea, preluată de pe IPN, care citează un 
comunicat al PDM, prezintă opiniile liderului PDM Marian Lupu și Ministrei Muncii și Familiei 
Valentina Buliga.  
 
  
Subiectul 3. Acuzațiile de fraudă la BEM la adresa liderului PLDM Vlad Filat (8-14 septembrie 
2014) 
 
Context. La 12 septembrie, deputatul în Parlament, șeful Comisiei parlamentare pentru 
economie și finanțe Veaceslav Ioniță, fost membru PLDM, anunța că deține informații potrivit 
cărora de la Banca de Economii a Moldovei (BEM) ar fi fost fraudate 120 mln de lei, iar în 
spatele schemelor cu implicarea companii off-shore s-ar afla liderul PLDM Vlad Filat. În replică, 
într-un comunicat de presă, Vlad Filat afirmă că ar fi vorba de minciună și răzbunare, în 

http://www.publika.md/partidul-democrat--sub-egida-organizatiei-sale-de-femei--anunta-un-nou-eveniment-inedit--familia-moldovei_2084031.html
http://www.publika.md/partidul-democrat--sub-egida-organizatiei-sale-de-femei--anunta-un-nou-eveniment-inedit--familia-moldovei_2084031.html
http://www.publika.md/familiile-moldovei-sunt-asteptate-in-parcul-dendrariu--femeile-din-partidul-democrat-pregatesc-o-surpriza_2084881.html
http://www.publika.md/distractie-si-multa-voie-buna--zeci-de-familii-au-venit-la-festivalul-din-parcul-dendrariu_2085091.html
http://www.publika.md/au-renuntat-la-tocuri-si-costume-si-au-mers-la-strans-cartofi-si-zemeura--mai-multe-femei-din-pd-au-dat-o-mana-de-ajutor-calugarilor_2084401.html
http://www.publika.md/tinerii-democrati-din-chisinau-concureaza-pentru-trofeul-democratiei_2084901.html
http://www.publika.md/emisiuni/fabrika_411.html#editia3233651
http://timpul.md/articol/pdm-a-lansat-expresul-vocea-moldovei-pentru-a-se-consulta-cu-cetaenii-din-ara-63153.html
http://timpul.md/articol/pdm-a-lansat-expresul-vocea-moldovei-pentru-a-se-consulta-cu-cetaenii-din-ara-63153.html
http://timpul.md/articol/pdm-vrea-sa-faca-din-interesele-familiei-o-prioritate-nationala-63462.html
http://timpul.md/articol/pdm-vrea-sa-faca-din-interesele-familiei-o-prioritate-nationala-63462.html


 - 11 - 

condițiile în care Ioniță a fost lipsit de sprijin politic încă în luna august, iar la prima ședință a 
Parlamentului ar fi urmat să fie demis din funcția de președinte de comisie parlamentară.  
Mass-media monitorizate au reflectat subiectul dat din diferite perspective. O parte l-au 
urmărit cu lux de amănunte revenind cu flashuri și citând fidel acuzaţiile lui Veaceslav Ioniţă, iar 
altele l-au prezentat ca pe o acţiune cu caracter electoral, orchestrată de persoane interesate.  
 
Jurnal TV a avut o amplă știre cu citate din ambele părţi, cu tentative de a contacta diverse 
surse. De notat că pe lângă acuzaţiile lui Ioniţă la adresa lui Filat, în știre sunt citaţi și deputaţi 
din opoziţie care au declarat că, pe lângă Vlad Filat, în fraudă ar fi implicat și Vlad Plahotniuc.  
 
Aceeași abordare se atestă și la Jurnal.md care a publicat la 12 septembrie articolul Filat, acuzat 
de Ioniță că ar fi furat 120 de mil. de lei de la BEM. Ca surse apar unii deputaţi din opoziţie care 
declară că furtul de la BEM s-a făcut în complicitate cu oligarhul Vladimir Plahotniuc. Într-o altă 
știre din 12 septembrie - Filat nu a putut fura Banca de Economii fără Plahotniuc // EXPERȚI 
sunt incluse opiniile invitaţilor emisiunii Ora Expertizei de la Jurnal TV din 12 septembrie, 
potrivit cărora Vlad Filat nu ar fi avut mână liberă la Banca de Economii decât cu acceptul lui 
Vladimir Plahotniuc.  
 
KP v Moldove a avut o abordare diferită, în materialul relevant fiind luate ca bază nu acuzaţiile 
lui Ioniţă, ci replica PLDM la aceste acuzaţii și lansarea unor învinuiri la adresa primului (vezi 
materialul din 12 septembrie intitulat Vladimir Filat despre Ioniță: „Îmi pare rău că acesta este 
folosit pentru a submina situația din Republica Moldova). Întreg materialul este bazat pe 
declaraţiile lui Filat care îl acuză pe Ioniţă că ar fi folosit de terţe persoane interesate, fără a 
prezenta și opinia lui Ioniţă faţă de aceste învinuiri.  
 
Omg.md a publicat 14 știri, toate fiind inserate într-o singură zi – pe 12 septembrie! Acestea, în 
mare parte, au conţinut doar acuzaţiile lui Ioniţă, fără a prezenta replica celor vizaţi. Știrile de 
pe Omg.md nu au inclus și păreri ale experţilor, care ar fi vărsat lumină asupra situaţiei de la 
BEM și asupra acuzaţiilor de fraudă. În unele cazuri, informaţia de context nu a fost atribuită 
vreunei surse, iar modul în care a fost selectată lasă impresia că autorul încearcă să 
demonstreze că Filat este principalul responsabil de situaţia dezastruoasă de la BEM. Vezi, de 
exemplu, știrile Colegii din PLDM l-au amenințat pe Ioniță cu închisoare și dosare penale, 
Veaceslav Ioniță a declarat despre presiuni și amenințări din partea partidului lui Filat, În 
Moldova ia amploare un scandal grandios de corupție. 
Singura știre în care a fost inclusă opinia lui Vlad Filat vizavi de aceste acuzaţii se intitulează  
Filat a respins acuzațiile de implicare în fraudele de la Banca de Economii. Aceasta se bazează pe 
comunicatul publicat pe site-ul oficial al PLDM, în care se menţionează că declaraţiile lui Ioniţă 
sunt nişte falsuri, că Ioniţa a fost exclus din partid pe 18 august 2014 şi că acuzaţii de acest gen 
vor continua, în contextul viitoarei campanii electorale.  
Alte exemple de știri dezechilibrate: Reprezentanții partidului lui Filat și Plahotniuc au boicotat 
ședința comisiei în cazul „Banca de economii”, Filat este acuzat de spălare de bani din Banca de 
Economii, Guvernul Leancă este implicat în fraude de peste un miliard de lei – deputat., In 
fraudele de la BEM sunt implicate și campanii românești, deputat. 

http://jurnaltv.md/ro/news/2014/9/12/ionita-filat-a-furat-de-la-bem-10058351
http://www.jurnal.md/ro/import/2014/9/12/filat-acuzat-de-ioni-a-ca-ar-fi-furat-120-de-mil-de-lei-de-la-bem-1176759/
http://www.jurnal.md/ro/import/2014/9/12/filat-acuzat-de-ioni-a-ca-ar-fi-furat-120-de-mil-de-lei-de-la-bem-1176759/
http://www.jurnal.md/ro/import/2014/9/12/filat-nu-a-putut-fura-banca-de-economii-fara-plahotniuc-exper-i-1176771/
http://www.kp.md/gazeta/2014/09/12/
http://www.kp.md/gazeta/2014/09/12/
http://omg.md/index.php?newsid=4391
http://omg.md/index.php?newsid=4395
http://omg.md/index.php?newsid=4397%20)
http://omg.md/index.php?newsid=4397%20)
http://omg.md/index.php?newsid=4398
http://omg.md/index.php?newsid=4384
http://omg.md/index.php?newsid=4384
http://omg.md/index.php?newsid=4388
http://omg.md/index.php?newsid=4388
http://omg.md/index.php?newsid=4399
http://omg.md/index.php?newsid=4405
http://omg.md/index.php?newsid=4405


 - 12 - 

De notat că pe site-ul Omg.md la  rubrica Întrebare rezonabila/Резонный вопрос a fost 
formulată întrebarea: „Dar Filat, care a spălat sute de milioane de lei ale depunătorilor celei mai 
mari bănci din Moldova, a fost inclus în „lista inamicilor” creată de Serviciul de securitate și 
informare?”. Astfel, site-ul developează atitudinea negativă faţă de protagonist și convingerea 
că acesta ar fi vinovat, bazată doar pe acuzaţiile lui Ioniţă, fără a fi prezentate probe 
convingătoare și fără a fi respectată prezumţia nevinovăţiei. 
 
Postul public Moldova 1 a informat la 12 septembrie despre acuzaţiile grave la adresa liderului 
PLDM, Vlad Filat, știrea fiind echilibrată, dar fără a include opinii ale experţilor independenţi, 
analiști economici sau politici.  
 
Publicaţia Timpul preia la 12 septembrie o știre de pe Deschide.md, în care se oferă mai mult 
spaţiu și credibilitate lui Ioniţă, dar este și părerea celei de-a doua părţi din conflict. 
 
Ziarul național a avut altă abordare, luând ca bază nu acuzaţiile lui Ioniţă și detalii din schemele 
presupuselor spălări de bani prezentate de Ioniţă, ci răspunsul detaliat al lui Vlad Filat referitor 
la aceste acuzaţii. Respectiv, PLDM i-a fost acordat mai mult spaţiu. Articolele nu conţin opinii 
ale experţilor independenţi sau analiștilor economici, iar imaginea utilizată este una mai veche, 
fiind preluată în timpul ședinţelor în plen, prezentându-l pe Ioniţă în discuţie cu liderul PCRM 
Vladimir Voronin. Or, în text nu se face referire la PCRM sau liderul acestui partid (vezi Ioniţă: 
„Din BEM au fost spălate milioane de lei”; Filat: „Ioniţă este o sculă și agentul raiderului nr.1 în 
CSI”). 

O altă știre structurată în aceeași manieră este cea publicată la 12 septembrie - DECLARAŢIE // 
„Probele lui Veaceslav Ioniţă sunt DESENE ANIMATE. Mi-e milă de el”. Autorul prezintă într-o 
frază acuzaţiile lui Veaceslav Ioniţă la adresa liderului PLDM, Vlad Filat, după care urmează trei 
opinii ale membrilor PLDM. Ştirea nu are nici un expert care să comenteze aceste acuzaţii. 
 
 
Subiectul 4. Refuzul Ministerului Justiției de a înregistra Partidul lui Renato Usatîi (15-21 
septembrie 2014) 
 
Context. La 15 septembrie, Ministerul Justiției a prezentat Comisiei Electorale Centrale (CEC) 
lista partidelor eligibile pentru participare la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. În 
această listă nu figura şi Partidul lui Renato Usatîi - PaRUs. Potrivit ministrului Justiției Oleg 
Efrim, partidul respectiv nu a fost înregistrat pe motivul  bănuielii rezonabile de falsificare a cel 
puțin o treime din listele prezentate la minister. Documentele depuse pentru înregistrare au fost 
ridicate de Inspectoratul General de Politie, care a constatat că din cele 5000 de semnături, 
peste 1500 s-au dovedit a fi false. În replică, Renato Usatîi a negat că semnăturile ar fi fost 
falsificate, acuzând ministrul că ar acționa la comanda liderului PLDM, Vlad Filat. 
Aproape toate mass-media care au abordat subiectul respectiv au prezentat informaţia 
unilateral, dintr-o singură perspectivă. Majoritatea nu au citat ambele părţi din conflict, oferind 
cuvânt doar părţii acuzatoare. De asemenea, în materiale nu au fost incluse opinii ale experţilor 
independenţi, ale analiștilor politici (vezi de exemplu știrea relevantă  de la postul public de 
televiziune Moldova 1 difuzată la 15 septembrie; materialul Actele de înregistrare a partidului 

http://omg.md/index.php?newsid=4408
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-12-septembrie-2014/
http://www.timpul.md/articol/ionia-nepotul-lui-vlad-filat-a-luat-80-milioane-de-lei-de-la-bem--filat-ionia-este-agentul-unui-controversat-om-de-afaceri-63398.html
http://ziarulnational.md/ionita-din-bem-au-fost-spalate-milioane-de-lei-filat-ionita-este-folosit-ca-o-scula-si-este-agentul-raiderului-nr-1-in-csi/
http://ziarulnational.md/ionita-din-bem-au-fost-spalate-milioane-de-lei-filat-ionita-este-folosit-ca-o-scula-si-este-agentul-raiderului-nr-1-in-csi/
http://ziarulnational.md/ionita-din-bem-au-fost-spalate-milioane-de-lei-filat-ionita-este-folosit-ca-o-scula-si-este-agentul-raiderului-nr-1-in-csi/
http://ziarulnational.md/declara-ie-probele-lui-veaceslav-ionita-sunt-desene-animate-mie-mila-de-el/
http://ziarulnational.md/declara-ie-probele-lui-veaceslav-ionita-sunt-desene-animate-mie-mila-de-el/
http://trm.md/ro/politic/42-de-partide-sunt-eligibile-pentru-alegerile-din-30-noiembrie/
http://ziarulnational.md/actele-de-inregistrare-a-partidului-lui-usatai-confiscate-de-mai/


 - 13 - 

lui Usatîi, CONFISCATE de MAI, din Ziarul național, 15 septembrie; știrea din buletinul din 15 
septembrie de la TV7; știrea relevantă din buletinul de la Accent TV din 18 septembrie; 
materialul intitulat Renato Usatîi: „MAI a început o operațiune specială - distruge PARUS-ul cu 
orice preț” din KP v Moldove din 17 septembrie). 
 
Cele mai multe probleme și carenţe deontologice au fost constatate în materialele portalului de 
știri Omg.md, care a difuzat în total 6 ştiri privind refuzul MJ de a înregistra partidul lui Renato 
Usatîi. Portalul a prezentat poziţia lui Renato Usatîi într-o transmisiune live de la conferinţa de 
presă a acestuia, din 15 septembrie, dar şi în ştiri separate în care sunt scoase în prim-plan 
acuzaţiile lansate de Usatîi la adresa ministerului şi liderului PLDM (Lista participanților în cursa 
electorală a fost coordonată personal de Filat - politician, după care a inserat o ştire făcută în 
baza declaraţiilor ministrului Justiţiei Efrim Ministerul Justiției nu a admis participarea partidului 
lui Usatîi în alegeri. 
La 16 septembrie, Omg.md a publicat o ştire cu carenţe deontologice, care lansează acuzaţii 
grave la adresa anumitor personaje, fără a oferi acestora dreptul la replică (Eu trebuia să fiu 
lichidat - Renato Usatîi). Știrea este confuză, nu este clar când şi unde au fost făcute declaraţiile 
respective. Usatîi afirmă că urma să fie asasinat și că pot exista 2 comanditari ai omorului – Filat 
şi Plahotniuc, insistând mai mult pe ideea implicării lui Filat în „complot”. Însă părerea celui din 
urmă lipsește din material. Totodată, autorul citează fidel declaraţiile sursei, care conţin 
afirmaţii peiorative, cum ar fi, de exemplu, Filat este un paranoic încolțit.  
O altă ştire dezechilibrată este cea din 17 septembrie intitulată MAI amenință PaRUs-ul -  
Renato Usatîi. Ştirea se bazează pe postarea lui Renato Usatîi pe o reţea de socializare în care se 
spune că membrii PaRUs sunt telefonaţi şi intimidaţi să recunoască că nu fac parte din partid. 
Aparent, ştirea conţine 2 opinii – a lui Usatîi şi a Ministerului Justiţiei cu privire la refuzul de a 
înregistra partidul, dar nu este prezentă şi opinia reprezentanţilor MAI care sunt acuzaţi de 
intimidare.  
 
Postul de televiziune Publika TV a avut o singură ştire la subiect intitulată Renato Usatîi este 
acuzat de fals. Ştirea controversată este echilibrată, incluzând părerea ambelor părţi din 
conflict. Totuşi, reporterul nu a respectat prezumţia nevinovăţiei afirmând că „Omul de afaceri 
Renato Usatîi a depus la Ministerul Justiției o listă cu semnături false pentru înregistrarea 
partidului care-i poartă numele”. Chiar daca face trimitere la Inspectoratul general de Poliţie 
care ar fi constatat că peste 1300 de semnături din totalul celor 5200 aparţin unor persoane 
aflate în străinătate, unor cetăţeni străini, dar şi unor minori, reporterul ar fi trebuit să nu 
prezinte informaţia ca pe ceva împlinit, or la acel moment poliţia încă investiga dacă 
semnăturile erau sau nu false.  
 
Jurnal TV și Jurnal.md nu au reflectat subiectul respectiv.  
 
Subiectul 5. Decizia CCA de a sancționa posturile rusești retransmise pe teritoriul RM (6-15 
octombrie 2014) 
 
Context. La 7 octombrie, patru posturi de televiziune autohtone - Prime, TV 7, RTR Moldova și 
Ren Moldova - care retransmit emisiunile informative „Время”, „Сегодня”, „Вести” şi 

http://trm.md/ro/politic/42-de-partide-sunt-eligibile-pentru-alegerile-din-30-noiembrie/
http://a-tv.md/index.php?newsid=3217
http://www.kp.md/daily/26284.4/3161065/
http://www.kp.md/daily/26284.4/3161065/
http://omg.md/index.php?newsid=4434
http://omg.md/index.php?newsid=4440
http://omg.md/index.php?newsid=4440
http://omg.md/index.php?newsid=4437
http://omg.md/index.php?newsid=4437
http://omg.md/index.php?newsid=4469
http://omg.md/index.php?newsid=4469
http://omg.md/index.php?newsid=4489
http://omg.md/index.php?newsid=4489
http://www.publika.md/politia-investigheaza-daca-un-politician-a-depus-semnaturi-false-pentru-a-si-inregistra-partidul-la-ministerul-justitiei_2086721.html
http://www.publika.md/politia-investigheaza-daca-un-politician-a-depus-semnaturi-false-pentru-a-si-inregistra-partidul-la-ministerul-justitiei_2086721.html


 - 14 - 

„Новости 24” produse de radiodifuzori din  Federația Rusă, au fost sancționate de Consiliul 
Coordonator al Audiovizualului (CCA) pentru că  nu ar asigura pluralismul de idei și ar încălca 
principiul de imparțialitate în reflectarea conflictului armat din estul Ucrainei. Posturilor Prime, 
TV 7 şi RTR Moldova le-a fost aplicată amendă maximă, iar Ren Moldova – suspendarea 
publicității pentru 72 de ore. La 15 octombrie, Ministerul de Externe al Federației Ruse a emis un 
comunicat în care califică decizia CCA drept „cenzură politică și încălcare flagrantă a libertății de 
expresie” al cărei adevărat scop este „de a reduce prezența informațională rusească” în 
Republica Moldova în cadrul „războiului informațional declanșat Rusiei de Occident”.  
Unele media au prezentat decizia CCA ca pe un abuz, iar altele s-au limitat la prezentarea 
informaţiei laconic, fără prea multe detalii, doar informând despre decizie. 
 
Astfel, postul de televiziune Accent TV a difuzat la 8 octombrie o știre controversată, potrivit 
căreia CCA amendează posturile pentru antipatia faţă de NATO. Autorul îl citează doar pe 
deputatul comunist Grigore Petrenco ca sursă, declaraţiile fiind preluate de pe o reţea de 
socializare. Autorul nu a făcut vreun efort să contacteze partea acuzată ca să-i ofere dreptul la 
replică.  
 
KP v Moldove din 15 octombrie publică materialul Ministerul de Externe din FR este alarmat de 
intenția RM de a cenzura mass-media, în care sunt prezentate doar acuzaţiile la adresa CCA și a 
autorităţilor moldoveneşti.  
 
Postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat la 7 octombrie o știre scurtă despre sancţiunile 
impuse de CCA pentru nerespectarea principiului echilibrului social-politic, echidistanţei şi 
obiectivităţii. Știrea include opinia lui Marian Pocaznoi, fostul preşedinte al CCA, care motivează 
decizia luată de membrii instituţiei, însă nu este inclusă opinia vreunui expert media care ar 
comenta această decizie, și nici opinia reprezentanţilor posturilor sancţionate. 
 
Portalul de știri Omg.md a publicat cinci știri care se referă la decizia Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului. Majoritatea materialelor au avut carenţe ce ţin de prezenţa ambelor părţi în  
conflict (vezi, de exemplu, materialele Ne putem aștepta și la alți paşi de lichidare a 
radiodifuziunii rusești în Moldova – Semionova, din 8 octombrie sau Asociația jurnaliștilor 
vorbitori de limbă rusă consideră abordarea CCA tendențioasă, din aceeaşi zi. În materiale, CCA 
este acuzat de abordate tendenţioasă și unilaterală, dar opinia membrilor acestui organ de 
reglementare nu este inclusă, la fel ca și constatările făcute de CCA în raportul de monitorizare. 
La 15 octombrie, Omg.md a revenit la subiect, publicând o știre privind reacţia Ministerului de 
Externe al Rusiei, care a acuzat Chișinăul de instituirea unei cenzuri politice Știrea conţine multe 
citate din declaraţia MAE rus, citatele fiind însoţite de aprecieri care nu este clar dacă aparţin 
autorului sau sunt extrase din declaraţie, cum ar fi de exemplu pasajul: Provoacă o nedumerire 
profundă dorința ipocrită a autorităților moldovenești de a masca cenzura și ingerința în 
politicile editoriale ale mass-media autohtone cu măsuri de fortificare și protejare a drepturilor 
politice, care nu este atribuit nimănui. 
 
Probleme similare au fost înregistrate și în alte media care au reflectat subiectul vizat.  
 

http://a-tv.md/index.php?newsid=3457
http://www.kp.md/online/news/1870745/
http://www.kp.md/online/news/1870745/
http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-7-octombrie-2014/
http://omg.md/index.php?newsid=5018
http://omg.md/index.php?newsid=5018
http://omg.md/index.php?newsid=5020
http://omg.md/index.php?newsid=5020
http://omg.md/index.php?newsid=5150
http://omg.md/index.php?newsid=5150


 - 15 - 

Dintr-o singură perspectivă, cea a CCA, a fost prezentată informaţia în ziarul Timpul din 7 
octombrie (Patru posturi TV au fost sancționate de CCA pentru retransmiterea știrilor privind 
conflictul din Ucraina) și Ziarul național din 7 octombrie (Televiziunile care RETRANSMIT 
programe rusești, AMENDATE de CCA). Materialele nu au prezentat părerea reprezentanţilor 
posturilor de televiziune vizate şi nici a experţilor independenţi.  
 
 
Subiectul 6. Angajarea răspunderii Guvernului pentru un set de proiecte privind modificare și 
completarea unor acte legislative (25- 29 septembrie 2014)  
 
Context. La 25 septembrie, Parlamentul a aprobat decizia Cabinetului de miniştri, prin care 
acesta şi-a asumat răspunderea pentru un set de proiecte privind modificarea şi completarea 
unor acte legislative. Este vorba despre şapte documente care vizează bugetul de stat, sistemul 
energetic, financiar-bancar și agrar, agricultura şi bugetul de stat. Decizia vine după ce, potrivit 
unor informații neoficiale, deputații nu au ajuns la un numitor comun în privința mai multor 
pachete de legi, iar prima ședință a Parlamentului din sesiunea toamnă-iarnă s-a amânat. 
Decizia a fost criticată de opoziția parlamentară, fiind ulterior atacată de PCRM la Curtea 
Constituțională. Unii analiști au comentat că Guvernul are dreptul de a adopta legi în cazuri 
extreme, fiind vorba de doar 1-2 legi, nu pachete de câte 10 legi care nu au fost analizate de 
parlamentari. 
 
Accent TV a pus pe post un reportaj tendenţios în care partizanatul transpare chiar din titlu – 
Leancă adoptă legi pentru Filat si Plahotniuc. La prima vedere, ar părea că materialul asigură 
pluralismul de opinie, prezentând diferite opinii - și ale deputaţilor comuniști (2 surse), și ale 
unui deputat PD, dar și ale analiștilor politici (2 surse). Totuși, analiștii politici au fost selectaţi 
astfel încât să exprime aceleași opinii ca și deputaţii comuniști, iar deputatul PD prin declaraţia 
sa vine să confirme că Parlamentul e dezbinat. Una din surse aduce acuzaţii de lovitură de stat 
la adresa premierului Leancă, acesta însă nu a fost solicitat să comenteze acuzaţiile respective.  
O altă știre cu titlul Dodon îndeamnă deputații să demită Guvernul, include declaraţia lui Igor 
Dodon, liderul PSRM, care califică iniţiativa Guvernului drept o “sfidare a Constituţiei RM”. În 
material nu este dată nici o altă opinie a vreunui deputat, dar nici părerea părţii acuzate. 
Subiectul a fost abordat și în emisiunea 1+1 din 25 septembrie, invitat fiind deputatul în 
Parlament, Zurabi Todua, membru al PCRM. Prestaţia moderatorului a fost părtinitoare, acesta 
situându-se de partea invitatului pe care l-a susţinut și a completat răspunsurile și acuzaţiile 
acestuia la adresa Guvernului. 
 
Jurnal.md a difuzat trei stiri, dintre care două au fost dezechilibrate: Disensiuni în Coaliție: 
Guvernul ar putea să-și asume iar răspunderea, din 22 septembrie, și Guvernul Leancă își asumă 
răspunderea pentru un nou pachet de legi, din 25 septembrie, în care nu a fost prezentă opinia 
opoziţiei. Știrea din 22 septembrie este însoţită de un material video (știrea difuzată de Jurnal 
TV la acest subiect) în care sunt incluse opinii ale experţilor referitoare la această iniţiativă.  
 
KP v Moldove a publicat patru materiale, dintre care două au avut probleme ce ţin de 
asigurarea echilibrului (vezi, de exemplu, știrea din 25 septembrie În Parlament s-a criticat 

http://www.timpul.md/articol/patru-posturi-tv-au-fost-sancionate-de-cca-pentru-retransmiterea-tirilor-privind-conflictul-din-ucraina-64491.html
http://www.timpul.md/articol/patru-posturi-tv-au-fost-sancionate-de-cca-pentru-retransmiterea-tirilor-privind-conflictul-din-ucraina-64491.html
http://ziarulnational.md/televiziunile-care-retransmit-programe-rusesti-amendate-de-cca/
http://ziarulnational.md/televiziunile-care-retransmit-programe-rusesti-amendate-de-cca/
http://a-tv.md/index.php?newsid=3278
http://a-tv.md/index.php?newsid=3297
http://atv.md/index.php?newsid=3279
http://cms4.jurnal.md/ro/import/2014/9/22/disensiuni-in-coali-ie-guvernul-ar-putea-sa-i-asume-iar-raspunderea-1177285/
http://cms4.jurnal.md/ro/import/2014/9/22/disensiuni-in-coali-ie-guvernul-ar-putea-sa-i-asume-iar-raspunderea-1177285/
http://cms4.jurnal.md/ro/import/2014/9/25/guvernul-leanca-i-i-asuma-raspunderea-pentru-un-nou-pachet-de-legi-1177440/
http://cms4.jurnal.md/ro/import/2014/9/25/guvernul-leanca-i-i-asuma-raspunderea-pentru-un-nou-pachet-de-legi-1177440/
http://www.kp.md/online/news/1854234/


 - 16 - 

inițiativa Guvernului și cea din 26 septembrie  De ce Guvernul Republicii Moldova se angajează 
să lucreze pentru parlament?) Știrile nu au conţinut opinii ale analiștilor sau experţilor 
independenţi. 
 
Radiodifuzorul public Moldova 1 a pus pe post trei știri și o emisiune, în mare parte fără 
probleme majore. Cel mai des întâlnite carenţe ţin de dezechilibrul surselor, informaţia fiind 
prezentată dintr-o singură perspectivă (vezi, de exemplu, știrea Un nou protest organizat de 
socialiști din 26 septembrie, în care se face referire la pachetul de legi. Știrea citează doar un 
reprezentant al PSRM, fără a include și opinia guvernului sau a parlamentarilor din majoritate).  
Într-o altă știre din buletinul din aceeași zi, Fracțiunea Partidului Comuniștilor sesizează Curtea 
Constituțională este inclusă doar informaţie dintr-un comunicat de presă emis de PCRM fără a fi 
incluse şi alte opinii. 
 
Agenţia de știri online Omg.md a fost cea mai prolifică, publicând în două zile 22 de știri la 
subiectul dat! Materialele au inclus opinii ale experţilor (toate anti-iniţiativa guvernului), ale 
deputaţilor comuniști, dar și ale majorităţii parlamentare. Informaţia de background a fost 
repetitivă și, deseori, nu a fost atribuită vreunei surse, vezi de exemplu Deputat: ceea ce face 
Leancă este o lovitură de stat, Guvernul dorește să adopte un nou pachet de legi fără a le 
coordona cu parlamentul.  
Un exemplu de știre în care faptele nu sunt separate de opinie este cea intitulată Guvernul 
Moldovei lucrează pentru interesele oligarhilor țării – expert. Informaţia din ultimul alineat nu 
este atribuită expertului, de unde cititorul poate deduce că aparţine autorului, acesta afirmând 
că „premierul Iurie Leancă, al cărui guvern se află sub controlul de facto al oligarhului cu 
reputație controversată Vladimir Plahotniuc, încearcă să adopte un pachet de legi prin ocolirea  
Parlamentului și fără a le discuta public în comisiile de profil, cu încălcarea normelor unui stat 
democratic de drept”. O altă știre, cu titlul Politolog: Majoritatea de la guvernare acționează 
după o schemă banditească, e bazată pe declaraţiile unui politolog, care se referă la anumite 
scheme banditeşti, fiind citate fidel declaraţiile și etichetele utilizate de acesta - scheme 
banditești, înclinații corupționiste, banditism - pentru a denigra protagonistul.  
Un alt exemplu de știre tendenţioasă, în care faptele nu au fost separate de opinie, este știrea 
cu titlul Corman a uitat că ședința comisiei parlamentare pentru economie a fost perturbată de 
deputații din coaliția de guvernare. Autorul nu se limitează la citarea opiniei lui Corman, 
adăugând că „speakerul a uitat să spună că ședințele comisiei au fost boicotate anume  de 
membrii coaliției de guvernământ”. O știre în care informaţia este manipulată astfel încât să 
altereze mesajul transmis de sursă este cea intitulată Stoianoglo: În Parlament lipsește dialogul.  
În declaraţiile făcute, președintele Comisiei parlamentare pentru securitate naţională, 
Alexandru Stoianoglo, califică decizia Guvernului ca si corectă, dar pentru a atenua acest mesaj, 
autorul scoate în titlu și lead declaraţia acestuia despre lipsa de dialog și compromis din 
Parlament. 
 
Prime TV a difuzat două știri la subiectul dat, pe care l-a discutat și în cadrul emisiunii Sinteza 
săptămânii din 28 septembrie. Materialul intitulat Guvernul și-a asumat mai multe 
responsabilități din buletinul din 25 septembrie nu prezintă și părerea opoziţiei parlamentare 
faţă de subiect. Știrea e dezechilibrată și prezintă lucrurile ca și cum și parlamentarii, și guvernul 

http://www.kp.md/daily/26287/3164784/
http://www.kp.md/daily/26287/3164784/
http://www.trm.md/ro/politic/un-nou-protest-organizat-de-sociali-ti/
http://www.trm.md/ro/politic/un-nou-protest-organizat-de-sociali-ti/
http://www.trm.md/ro/politic/fractiunea-partidului-comunistilor-sesizeaza-curtea-constitutionala/
http://www.trm.md/ro/politic/fractiunea-partidului-comunistilor-sesizeaza-curtea-constitutionala/
http://omg.md/index.php?newsid=4669
http://omg.md/index.php?newsid=4669
http://omg.md/index.php?newsid=4672
http://omg.md/index.php?newsid=4672
http://omg.md/index.php?newsid=4674
http://omg.md/index.php?newsid=4674
http://omg.md/index.php?newsid=4680
http://omg.md/index.php?newsid=4680
http://omg.md/index.php?newsid=4696
http://omg.md/index.php?newsid=4696
http://omg.md/index.php?newsid=4673
http://www.prime.md/rom/video/other/item2514/
http://www.prime.md/rom/video/other/item2514/
http://www.prime.md/rom/video/other/item2535/#main
http://www.prime.md/rom/video/other/item2535/#main


 - 17 - 

ar munci din greu, iar asumarea răspunderii ar fi fost ultima soluţie pentru binele ţării. O altă 
știre, inclusă în același buletin, pare a fi echilibrată, reieșind din faptul că sunt atitudini pro şi 
contra. Însă nu este părerea opoziţiei, pluralismul de opinie fiind mimat prin prezentarea 
opiniei reprezentanţilor Federaţiei naţionale a fermierilor, nemulţumiţi că au rămas în afară 2 
legi importante. Știrea nu pune problema de ce nu au făcut deputaţii acest lucru și de ce a 
trebuit ca guvernul să-și asume responsabilitatea. În același buletin este inclusă o altă știre 
despre ultima sesiune a parlamentului. Materialul prezintă opinia a trei deputaţi PCRM prezenţi 
în sala de ședinţe, care au criticat decizia Guvernului de a-şi asuma cele 7 proiecte de lege. 
Datorită modului în care a fost selectat sincronul cu deputatul PCRM Iurie Muntean, declaraţia 
acestuia pare scoasă din context şi reiese că Muntean laudă performanţele guvernării. În știre 
sunt incluse replicile speakerului Corman – „subscriem aprecierii dvs.” care vin să amplifice și 
mai mult confuzia. O altă părere, cea a liderului PL, Mihai Ghimpu, nemulţumit de asumarea 
legilor de către guvern, este alternată cu replica lui Igor Corman întru susţinerea alegerilor 
parlamentare. Chiar dacă au fost incluse mai multe surse, alternanţa acestora și replicile lui Igor 
Corman duc la diminuarea mesajului critic.    
 
Postul de televiziune Publika TV a avut trei știri și o emisiune Fabrica din 25 septembrie la care 
toţi invitaţii au fost pro-iniţiativă, iar în materialele incluse pe parcursul emisiunii au apărut 
opiniile majorităţii parlamentare, preponderent ale membrilor PDM. Din partea comuniștilor a 
fost inclusă părerea Mariei Postoico care spune doar că decizia e prea rapidă.  
Una din știri, difuzată la 25 septembrie, a fost dezechilibrată, fiind prezente doar opinii pro-
Guvern: Ce spun deputații din Coaliție despre decizia Guvernului de a-şi asuma răspundere 
pentru un nou pachet de legi. 
 
Aceeași problemă ce ţine de echilibrul surselor a fost atestată și în materialele din 25 
septembrie din ziarul Timpul - Guvernul și-a asumat răspunderea pentru un nou pachet de legi 
și (PARLAMENT) Guvernul Leancă și-a angajat răspunderea pentru șapte legi noi; ședința 
Parlamentului s-a încheiat (FOTO) . 
 
TV 7 a difuzat cinci materiale, dintre care unul – Corman: Guvernul și-ar putea asuma din nou 
răspunderea politică pentru anumite proiecte de legi, a avut probleme legate de dezechilibru. 
Celelalte știri au fost fără abateri de la standardele profesionale. 
 
Toate cele trei materiale publicate în Ziarul național au prezentat doar opinii pro-Guvern, fără a 
oferi cuvânt celor care au contestat decizia: Guvernul și-a asumat RĂSPUNDEREA pentru un nou 
pachet de legi. E a doua oară în ultimele două luni! din 25 septembrie și Iurie Leancă a 
prezentat în Parlament pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat astăzi răspunderea 
din 25 septembrie. La 26 septembrie ziarul inserează materialul Leancă EXPLICĂ din cauza CUI 
Guvernul și-a asumat DIN NOU răspunderea politică, în care se aduc acuzaţii la adresa lui 
Veaceslav Ioniţă, dar lipsește replica celui vizat. 
  
 
 
 

http://www.prime.md/rom/video/other/item2535/#main
http://www.publika.md/ce-spun-deputatii-din-coalitie-despre-decizia-guvernului-de-a-si-asuma-raspundere-pentru-un-nou-pachet-de-legi_2098031.html
http://www.publika.md/ce-spun-deputatii-din-coalitie-despre-decizia-guvernului-de-a-si-asuma-raspundere-pentru-un-nou-pachet-de-legi_2098031.html
http://www.timpul.md/articol/guvernul-i-a-asumat-rapunderea-pentru-un-nou-pachet-de-legi-63967.html
http://www.timpul.md/articol/%28parlament%29-guvernul-leanca-i-a-angajat-raspunderea-pentru-apte-legi-noi-edina-parlamentului-s-a-incheiat-%28foto%29-63981.html
http://www.timpul.md/articol/%28parlament%29-guvernul-leanca-i-a-angajat-raspunderea-pentru-apte-legi-noi-edina-parlamentului-s-a-incheiat-%28foto%29-63981.html
http://www.tv7.md/ro/politic/corman-guvernul-si-ar-putea-asuma-din-nou-raspunderea-politica-pentru-anumite-proiecte-de-legi/
http://www.tv7.md/ro/politic/corman-guvernul-si-ar-putea-asuma-din-nou-raspunderea-politica-pentru-anumite-proiecte-de-legi/
http://ziarulnational.md/guvernul-si-a-asumat-raspunderea-pentru-un-nou-pachet-de-legi/
http://ziarulnational.md/guvernul-si-a-asumat-raspunderea-pentru-un-nou-pachet-de-legi/
http://ziarulnational.md/iurie-leanca-a-prezentat-in-parlament-pachetul-de-legi-pentru-care-guvernul-si-a-asumat-astazi-raspunderea/
http://ziarulnational.md/iurie-leanca-a-prezentat-in-parlament-pachetul-de-legi-pentru-care-guvernul-si-a-asumat-astazi-raspunderea/
http://ziarulnational.md/leanca-explica-de-ce-guvernul-si-a-asumat-ieri-raspunderea-politica/
http://ziarulnational.md/leanca-explica-de-ce-guvernul-si-a-asumat-ieri-raspunderea-politica/


 - 18 - 

V. RECOMANDĂRI GENERALE 
 
Pornind de la importanţa asigurării dreptului constituţional al cetăţeanului la informaţie şi de la 
obligaţia legală și deontologică a instituţiilor mass-media de a informa corect și obiectiv  
publicul despre subiectele de interes public, mass-media ar trebui:  

- să ţină cont în primul rând de importanţa și gradul de interes public al subiectelor, și nu 
de preferinţele și agenda patronilor instituţiilor de presă, 

- să reflecte corect și imparţial problemele abordate, în special când e vorba de subiecte 
controversate, 

- să prezinte echilibrat toate părţile implicate în controverse, respectând principiul de 
informare din mai multe surse, inclusiv de alternativă,  

- să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, asigurând 
echilibrul şi pluralismul socio-politic, dar şi libertatea de exprimare,  

- să reflecte veridic şi echidistant evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin 
montaj și comentarii. 

 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în calitate de garant al interesului public și de 
autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului, ar trebui:  

- să se autosesizeze şi să ia măsuri faţă de radiodifuzorii care încalcă constant dreptul 
locuitorilor Republicii Moldova la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la 
libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin 
intermediul mass-media. 
 


