en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Monitorizarea mass-media în perioada electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016
Perioada de implementare: 15 Septembrie - 15 Noiembrie 2016

Finanțator: National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei

Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din Republica Moldova.  

Echipa: Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare TV). 

Activități:  

- Monitorizarea a 28 de instituții media pe parcursul a opt săptămâni.

- Prezentarea rapoartelor de monitorizare (8 numere) și transmiterea lor la CEC, CCA și mass-media.

- Elaborarea studiilor de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normele deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei. ​ 

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.  

NOUTĂȚI AFERENTE PROIECTULUI
Studiu de caz. Ironizare și informație comentată, manipulare prin titlu

Titlul știrii, pe lângă faptul că nu este informativ și nu transmite succint esența materialului jurnalistic, induce în eroare și conține o expresie persiflantă.

vezi detalii...
Studiu de caz. Fotografie neconformă cu textul şi opinii prezentate drept fapte

Știrea nu se bazează pe nici o sursă, nu conține reacția persoanei vizate în context negativ, iar autorul folosește etichetări. 

vezi detalii...
Studiu de caz. Publicitate ascunsă pentru un candidat electoral

Publicarea în campania electorală a unui astfel de spot care, deși nu conține chemări expres la votarea unui candidat, reprezintă totuşi publicitate electorală

vezi detalii...
Raport nr. 3 de monitorizare a mass-media: Instituţiile media continuă să încalce prevederile Codului Electoral și ale Codului Audiovizualului
Autorii raportului prezintă încălcările mass-media în perioada monitorizată
Foto: API

Reprezentanții ONG de media au semnalat ineficienţa activităţii CCA privind monitorizarea radiodifuzorilor şi sancţionarea celor care încalcă Codul Audiovizualului în campania electorală.

vezi detalii...
Studiu de caz. Editorial lipsit de echilibru, defavorizarea unuia dintre candidații electorali

În formula în care a apărut în ziar, editorialistul a supus criticii un singur candidat, trecând cu vederea mesajele altor concurenți.

vezi detalii...
Studiu de caz. Prezentarea opiniilor în locul faptelor

Astfel, cititorului i-au fost prezentate opinii în loc de fapte, ignorându-se regulile elementare de întocmire a unui material informativ.

vezi detalii...
Raport nr. 2 de monitorizare a mass-media: ONG-urile de media sesizează public CCA
Reprezentanții ONG-lor de media au sesizat public CCA să sancţioneze radiodifuzorii care încalcă prevederile de reflectare a campaniei electorale
Foto: API

Majoritatea posturilor monitorizate nu au respectat Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale și s-au abătut de la prevederile Codului Electoral și ale Codului Audiovizualului.

vezi detalii...
Studiu de caz. Opinii în loc de fapte
Foto: Mediacritica

Deși e plasat în coloana știrilor, materialul reprezintă un articol de opinie, în care autorul face aprecieri părtinitoare, fără trimitere la fapte concrete.

vezi detalii...
Studiu de caz. Publicitate electorală fără marcajul corespunzător
Foto: Mediacritica

În pofida caracterului vădit electoral al expunerii, publicația nu a notat nicăieri faptul că articolul reprezintă publicitate electorală.

vezi detalii...
Studiu de caz. Comentariu prezentat drept știre, opinii care înlocuiesc faptele, aplicarea poreclelor
Foto: Colaj Mediacritica

Studiu de caz despre portaluri on-line care utilizează titluri și texte care conțin afirmații și calificative peiorative și denigratoare.  

vezi detalii...
comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work