en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Viitorii colaboratori ai Campaniei STOP FALS! sunt instruiți cum să discute cu cetățenii despre dezinformare și falsuri mediatice
Experta Ioana Avădani vorbește despre produsele pe care le oferă mass-media și cum ar trebui să arate acestea ca să fim siguri că autorii nu vor să manipuleze opinia publică
Foto: API

42 de persoane de diferite vârste și diferite profesii din toate raioanele țării, inclusiv din autonomia găgăuză și regiunea transnistreană, au fost instruite de API cum să identifice informaţiile false şi tendenţioase și ce tehnici folosesc cei care vor să manipuleze opinia publică. Din rândul participanților, API va selecta 35 de viitori colaboratori ai Campaniei împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, iar aceștia vor desfășura în următoarele luni întâlniri cu locuitorii din mediul rural pentru a-i ajuta să se protejeze de dezinformări și manipulare. Trainingul a fost organizat de API la 16-17 martie a.c. în cadrul proiectului “Diminuarea efectelor manipulării și a informației false prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană.

Participanții la training au aflat cum pot fi identificate informațiile false și tendențioase, au învățat cum să comunice și să interacționeze cu publicul, au avut de pregătit și prezentat planuri de organizare a întâlnirilor cu cetățenii la tema informațiilor false și manipulatorii. Expertele Ioana Avădani și Cristina Lupu de la Centrul pentru Jurnalism Independent din București, România, le-au vorbit celor prezenți despre produsele pe care le oferă mass-media: știrile, opiniile, publicitatea, divertismentul, socializarea, și cum ar trebui să arate aceste produse ca să fim siguri că autorii nu vor să manipuleze opinia publică. De asemenea, expertele au oferit mai multe sugestii cum să fie organizate întâlnirile pentru consumatorii de media în așa fel ca oamenii să-și dezvolte spiritul de consum critic al informației. „Nu vă puneți scopul să cuprindeți necuprinsul, să schimbați mentalitatea oamenilor, după o întâlnire, și nici chiar după două. Încercați să-i învățați mai întâi să gândească la ceea ce au văzut, auzit, citit. Să-și pună întrebări. Atunci când stau în fața televizorului, citesc ziare, deschid Internetul să-și pună întrebări: ce o vrea aceștia de la mine? bă, voi vreți să-mi ”furați calul”? Să le vorbiți lucruri simple, concrete, pe înțelesul tuturor, iar mesajul trebuie adaptat celor cu care vorbești”, a menționat Ioana Avădani.

Cristina Lupu le-a explicat participanților că nu trebuie să le impună oamenilor anumite opinii, dar să discute de la egal la egal cu ei: "Le vom împărtăși oamenilor anumite cunoștințe pe care le avem, le vom explica anumite lucruri, dar nu le vom impune opiniile noastre. Să știți că senzația pe care o resimte o persoană confruntată cu un argument contrar credințelor sale este echivalentă cu durerea resimțită când e înjunghiată", a specificat experta. Participanții au fost interesați cum pot face rost de o listă a instituțiilor mass-media în care pot avea încredere. "Nu există o astfel de listă, nimeni nu o poate face, deoarece orice media, oricât de credibilă ar fi, poate ajunge să difuzeze o informație neverificată, să aibă probleme etice, noi trebuie să cunoaștem lucruri elementare care să ne ajute să verificăm singuri dacă consumăm un produs media calitativ sau nu", a răspuns Cristina Lupu.

La sfârșitul primei zile de training, participanții au fost împărțiți în câteva echipe, având sarcina să pregătească câte un plan de organizare a unei întâlniri cu cetățenii la tema informațiilor false și tendențioase, pe care l-au prezentat în fața colegilor din sală. Ulterior, trainerii au analizat prezentările, au indicat asupra unor greșeli și au oferit soluții de îmbunătățire.

“Am învățat cum să organizez cu succes o întâlnire pentru consumatorii de produse media, cum să-mi structurez mai bine mesajul pentru a transmite informația, iar publicul s-o înțeleagă. Oamenii nu prea au încredere în nimeni azi, ei au senzația că toți îi folosesc în interesul lor, de aceea noi trebuie foarte abil să le arătăm că am venit să-i ajutăm, să înțeleagă mai bine ceea ce văd la televizor, citesc în ziare etc. Acest proiect este unul extrem de necesar pentru oamenii noștri”, a opinat Andrei Leunti, unul dintre participanții la training. “În 2018-2019, vor fi alegeri parlamentare și locale, adică perioade în care probabil vor fi mult mai multe știri false și mai multă manipulare informațională, ceea ce va necesita efort suplimentar din partea noastră. În plus, va trebui să le explicăm oamenilor că noi avem alte obiective decât politicienii și vrem să-i ajutăm să nu fie victime ale dezinformărilor”, a menționat Olesea Tabarcea. “Suntem pregătiți bine, inclusiv și datorită acestui training, să mergem în teritoriu să discutăm cu cetățenii, să monitorizăm presa, să identificăm și să semnalăm fake-uri”, a subliniat o altă participantă, Marcela Vovc.

La finalul instruirii, participanții au completat chestionarele de evaluare, în baza cărora API va selecta și va angaja 35 de persoane în calitate de colaboratori ai Campaniei împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!. Ei vor desfășura activități specifice de educație mediatică în localitățile rurale din toate raioanele republicii, inclusiv vor organiza întâlniri tematice în localitățile mari cu diferite grupuri de cetățeni: femei și bărbați, tineri și persoane în etate, persoane de diferite etnii și din diferite grupuri sociale. Scopul întâlnirilor constă în informarea și instruirea consumatorilor de produse mediatice pentru a se proteja de dezinformare și manipulare.

Pentru alte informații, ne puteți contacta la numărul de telefon: 022/220995, persoană de contact – Ion Mazur, ion.mazur@api.md

 

 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
Cronică API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
INVITAȚIE Întâlnire și discuții cu jurnalista Natalia MORARI la tema informațiilor false și tendențioase în mass-med
Întâlnire și discuții cu jurnalista Natalia MORARI la tema informațiilor false și tendențioase în mass-media  VINERI, 27 iulie 2018, ora 17.00 …
22 Iulie 2018
CREŞTE NUMĂRUL PICTORILOR LA CIMIŞLIA
Oraşul Cimişlia se poate mândri cu o serie de artişti plastici bine cunoscuţi nu numai în Republica Moldova, ci şi …
22 Iulie 2018
NICOLAE DABIJA: „SUNT UN OM FERICIT”
Academia de Ştiinţe a Moldovei (AŞM), Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din cadrul aceleeaşi instituţii şi Ministerul Educaţiei, …
22 Iulie 2018
Cum producem țărână la balcon
În Franța, e foarte important să știi a gestiona deșeurile. Pe lângă faptul că trebuie să sortezi cu mare atenție ceea ce arunci, trebuie să…
22 Iulie 2018
Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării
La 29 iunie, la Giurgiulești, R. Moldova, ca și în tot spațiul Bazinului Hidrografic Dunărean, a fost marcată Ziua Dunării. …
22 Iulie 2018
Илан Шор пригрозил ремнем политическим оппонентам и прессе
"Фартовый" и дорогой ремень Hermes Илана Шора, которым он намерен "дать по жопе" оппонентам. Стоп-кадр видео: facebook.com Запись с угрозами политик разметил на своей странице в…
21 Iulie 2018
Голосование в фотоконкурсе «Мисс Бикини» открыто! Выбери победительницу первой недели
Каждая участница заслуживает победы! Голосование в фотоконкурсе «Мисс Бикини» открыто! Выбери победительницу первой неделиНачинается первая неделя голосования в конкурсе "Мисс Бикини-2018"!
21 Iulie 2018
#ȘorLaPușcărie: campanie pe facebook și pe bancnotele de un leu
Zeci de internauți au publicat pe facebook poze în care apare o curea și o bancnotă de un leu pe care este scris mesajul „#Șor…
21 Iulie 2018
Какую погоду ожидать в Бельцах в ближайшие дни?
Фото из архива "СП" Государственная гидрометеорологическая служба представила прогноз погоды на ближайшие дни. 21.07.2018 - 15:38
21 Iulie 2018
Простой как эсперанто! Тест «СП»
Простой как эсперанто! Тест «СП»Ежегодно 26 июля поклонники первого в мире искусственного языка отмечают День эсперанто.
21 Iulie 2018
„Tratați sistemul care e deja la reanimare, căci nu doctorii l-au adus la așa hal, ci guvernările”
Postarea mea nu e despre declarațiile marelui doctor, și nici despre faptul că spitalele noastre ar fi perfecte și pacienții nu ar avea de suferit…
21 Iulie 2018
25 свежих вакансий в Бельцах. Зарплаты - от 3000 до 30000 леев
Фото pixabay.com "СП" составила подборку новых вакансий, о которых заявили бельцкие предприятия. 21.07.2018 - 12:38
21 Iulie 2018
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work