en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


Ştiri API
Studiu de caz. Protestul din 24 aprilie de la Chișinău: manipulare și dezinformare en-gros

Context: În duminica de 24 aprilie 2016, la Chișinău a avut loc o acțiune de protest, organizată de Platforma „Demnitate și Adevăr”. Liderii acesteia au chemat oamenii în stradă pentru a cere desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate în aceeași zi cu scrutinul prezidențial din 30 octombrie a.c.. Manifestația a început în Piața Marii Adunări Naționale, după care protestatarii au înconjurat clădirea Guvernului. Ulterior, ei au mers în marș la domiciliul democratului Vlad Plahotniuc, de pe str. Bulgară și la sediul Companiei GBC, care aparține acestuia, de pe bd. Cantemir. În ambele locuri între manifestanți și polițiștii care formau cordoane de protecție au avut loc ciocniri, cineva din mulțime aruncând în apărătorii ordinii publice cu ouă și cu pietre. A doua zi, ministrul de Interne a anunțat că a fost deschis un dosar penal pentru dezordini în masă și că 17 polițiști au fost răniți.

Felul în care evenimentul a fost reflectat de către unele portaluri de știri, posturi TV și corespondentele lor de pe web vorbește despre mai multe încălcări ale Codului Deontologic al Jurnalistului și despre elemente de manipulare și dezinformare, precum:

Tăinuirea faptelor, amestecul dintre adevăr și minciună, prezentarea selectivă a faptelor. Aceste elemente de manipulare au fost prezente în știrea difuzată în seara de 24 aprilie de Publika TV. Pentru a descrie parcursul și comportamentul protestatarilor, în știre se spune: „După câteva minute, protestatarii au rupt cordonul de poliție de lângă sediul Procuraturii Municipale de pe strada Bulgară”. De fapt, manifestanții au mers la strada Bulgară pentru a picheta blocul în care locuiește Vlad Plahotniuc. Tot din această cauză acolo se afla cordonul de polițiști și nu, așa cum se lasă să se înțeleagă din știre, pentru a proteja sediul Procuraturii Municipale. Jurnaliștii au tăinuit motivul pentru care coloana de manifestanți s-a aflat anume în acel loc. Faptul că informația cu pricina a fost omisă din știre a putut induce consumatorul în eroare, creându-i impresia că mulțimea scăpată de sub control devastează tot ce îi stă în cale și atacă polițiștii.

Și în continuare, în cadrul știrii, faptele au fost prezentate selectiv, unele informații fiind tăinuite. „Un alt grup de protestatari a mers spre o clădire de birouri, a rupt cordonul de poliție, a aruncat cu pietre și a încercat să răstoarne un autobuz”. Clădirea de birouri nu este un obiect spre care manifestanții s-au îndreptat întâmplător – acolo se află sediul Companiei „Global Business Center”, ce aparține politicianului și omului de afaceri Vlad Plahotniuc, pe care manifestanții îl acuză că ar fi acaparat statul. La fel, a fost tăinuit faptul că în tot acest timp liderii protestelor au chemat mulțimea la calm, la stoparea actelor de violență și vorbeau despre riscul existenței unor provocatori.

Din știrile Publika TV au lipsit mai multe informații relevante despre protest, cum ar fi aprobarea unei rezoluții, revendicările formulate de protestatari, acuzațiile aduse guvernării etc. Astfel, consumatorul nu a aflat decât informații selective despre eveniment. Acest lucru îl poate face să își formeze o impresie greșită despre realitate.

Lista resurselor media care au prezentat de o manieră selectivă informația despre protestul de duminică poate continua. Astfel, nici în știrile difuzate de Sputnik.md jurnaliștii nu au explicat ce este „Global Business Center” și de ce protestatarii au mers anume acolo. Portalul Gagauzinfo.md a difuzat o singură știre referitoare la protest, în care a prezentat doar o parte din fapte. Făcând trimitere la relatările unui corespondent de la Sputnik.md, portalul a informat doar despre faptul că manifestația a fost una antiguvernamentală și că protestatarii au aruncat cu pietre în polițiști, au pichetat casa lui Vladimir Plahotniuc, au rupt cordonul de poliție și un manifestant a fost reținut. Novostipmr.com, făcând trimitere la RIA Novosti, a informat doar despre motivul protestului și despre faptul că manifestanții au înconjurat clădirea Guvernului. Restul faptelor – pichetarea celor două imobile și ciocnirile cu poliția – au fost omise.

Comentarea și interpretarea faptelor. Această încălcare a Codului Deontologic, care interzice jurnalistului să își exprime propria opinie în știri, a fost identificată în informația difuzată de Kp.md, care a făcut transmisiuni online de la fața locului, însă a prezentat faptele cu amestec de comentarii: «После тогокак собралисьвсекто смог добратьсямитингующие на площади единогласно утвердили резолюцию иотправились окружать здание правительствоОфициально это объяснили желанием показать свою мощь, на практике смысл действа оказался тяжело уловим, поскольку в здании кабмина все равно никого не было».

La fel s-au abătut de la normele deontologice și au comentat faptele jurnaliștii de la Sputnik.md, care în ziua de 24 aprilie au difuzat o știre cu titlul „Organizatorii protestelor își pregătesc alibiul”În text se spunea că „Invitații care au comentat în direct protestul la un post de televiziune, apropiat Platformei „Demnitate și Adevăr”, au declarat că violențele nu sunt organizate de protestatari, ci de provocatori”, iar în a doua frază autorul comenta că „Un canal de televiziune, apropiat Platformei „Demnitate și Adevăr”, pregătește terenul pentru ca organizatorii protestului de duminică să iasă basma curată în cazul în care manifestația va degenera în violențe”.

Reproducerea acuzațiilor fără reacția persoanei/instituției vizate. În știrea de la Jurnal TV „Un nou protest de amploare în capitală”, unul dintre liderii Platformei DA l-a numit, de la tribună, pe președintele Curții Supreme de Justiție, Mihai Poalelungi, „cel mai corupt judecător din Republica Moldova”. Cel vizat nu a fost solicitat să comenteze acuzația, cum ar fi fost deontologic. Jurnaliștii de la Sputnik.md, la fel, au reprodus acuzațiile lansate de protagonistul unei știri – Vasile Năstase, care a declarat că poliția a folosit gaz paralizant, nu lacrimogen -, însă nu au verificat informația și nu au solicitat reacția Ministerului de Interne sau a Inspectoratului General de Poliție.

Generalizarea cu scop manipulator. În ziua protestelor, Agenția „Moldpres” a difuzat o singură știre despre acțiunea din centrul capitalei, care a conținut o acuzație formulată de protestatari la adresa autorităților, în ceea ce ține de blocarea transportului spre Chișinău. Pe parcursul zilei, la această acuzație a existat o reacție din partea autorităților, însă știrea nu a fost completată. A doua zi, pe 25 aprilie, „Moldpres” a difuzat o știre cu titlul „Partidele parlamentare dezaprobă protestele de ieri”. În text sunt citați doi deputați – Sergiu Sârbu de la Partidul Democrat și neafiliata Violeta Ivanov, prezentată drept „lider al Platformei Social Democratice „Pentru Moldova”” -, iar despre deputații Partidului Liberal se spune că nu au răspuns al telefon. În realitate, Sergiu Sârbu și Violeta Ivanov nu reprezintă toate partidele parlamentare, de aceea, titlul și primul alineat al știrii sunt manipulatorii și corespund tehnicii de generalizare „majoritatea crede asta”. În Parlament sunt în prezent cinci grupuri parlamentare: al PSRM, PCRM, PLDM, PDM și PL, la care se adaugă deputații neafiliați. Generalizator a fost și titlul știrii „Țara s-a mobilizat la protest de la Jurnal TVÎn aceste cazuri se face apel la tipul de argument ad populum, calificat de comunicatori drept manipulativ și folosit pentru a conferi credibilitate unei afirmații. „Premisa falsă introdusă în raționament este că o opinie cu care foarte mulți sunt de acord ține loc de adevăr”, se arată în acest sens într-un studiu al Institutului „Ovidiu Șincai” din București1.

Etichetarea. Eticheta „oligarh” a fost folosită de Publika TV și Jurnal TV în toate știrile în care au fost pomeniți, respectiv, politicianul și omul de afaceri Vlad Plahotniuc, proprietar al acestui post, și oamenii de afaceri Victor și Viorel Țopa, deținători ai postului Jurnal TV și care în prezent se află în Germania. Etichetarea are drept scop diminuarea credibilității și slăbirea autorității persoanei vizate.

Citarea experților necunoscuți și repetarea unei idei false pentru a-i conferi credibilitate. În majoritatea știrilor despre protest, difuzate în prima parte a zilei de 24 aprilie de către Publika TV și Publika.md, a fost repetată fraza „Experții califică această manifestare ca fiind o acțiune de lansare în campania electorală a Partidului DA, în spatele căruia ar sta oligarhii Victor și Viorel Ţopa”. Cu toate acestea, nu a fost citat niciun expert concret care să formuleze ideea în cauză. Astfel, s-a încercat deturnarea atenției de la revendicările protestatarilor și, totodată, acreditarea ideii că are loc o acțiune electorală. Tot aici, distingem procedeul de manipulare care presupune repetarea unui fals pentru ca într-un final acesta să fie luat drept adevăr.

Citarea inexactă, scoaterea din context și manipularea prin titluObservatori CReDO: protestele din centrul capitalei au fost acte de huliganism și în formă gravă” – în această știre, președintele Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului, Sergiu Ostaf, a fost citat inexact cu o declarație pe care o făcuse pe Facebook. Sergiu Ostaf a scris, într-o postare, concluziile preliminare ale observatorilor CREDO privind desfășurarea protestului: „„În mare parte s-a menținut caracterul pașnic, însă au existat trei incidente violente, din care Ștefan cel Mare/Bulgară (15.40-16.10) a fost cu maximă tensiune și cu multiple acțiuni de violență, însă care nu au purtat caracterul sistematic. Încercările repetate de a sparge primele cordoane de poliție spre str. Bulgară au purtat caracterul violent, a doua încercare de a sparge cordoanele fortificate ale poliției au purtat caracterul violent cu multiple cazuri în care unii protestatari violenți au uzat pietre aruncate în polițiști. Aceste acte pot fi calificate ca huliganism și în formă gravă”. Jurnaliștii au scos din context calificativul „huliganism în forma gravă” și, folosindu-l în titlu, l-au extins asupra întregii manifestații care a avut loc la 24 aprilie în centrul Chișinăului. Or, în Piața Marii Adunări Naționale protestul nu a fost marcat de niciun act de violență. Acest procedeu, de manipulare prin titlu, este recunoscut de specialiști drept unul dintre cele mai răspândite, în special, în mediul online, unde o mare parte dintre consumatori citește și reține doar titlurile.

În știrea cu titlul „Oficial european: organizatorii protestelor sunt derutați și nu știu ce să facă mai departe”, plasată pe site-ul Publika.md la 24 aprilie, ora 16.43, s-a făcut trimitere la spusele unui reprezentant al Delegației UE în Republica Moldova, care ar fi solicitat anonimatul și care ar fi discutat cu reporterii de laNewsmaker.md. În materialul de pe Newsmaker.md, la care s-a făcut trimitere prin link activ, reporterii scriu: «Он считаетчто лидеры митинга ожидали большего числаучастникови поэтому ведут себянерешительно», și îl citează pe diplomat cu declarația: «Неясночего они хотят добитьсяокружаязданияПосмотримчто последует дальше». Respectiv, jurnaliștii de la Publika au tradus, în text, declarația prin «Nu este clar ce îşi doresc prin încercuirea clădirii Guvernului. Vom vedea ce se va întâmpla mai departe». În text nu se confirmă afirmația din titlu că organizatorii «nu știu ce să facă mai departe». Aflăm doar că diplomatul așteaptă să vadă «ce se va întâmpla mai departe».

Manipulator este și titlul știrii „Manifestații în PAMN cu întârziere de o oră. Partidul „Platforma DA” și-a scos simpatizanții la un nou protest”, publicată de Publika.md. Formularea este manipulatoare, întrucât sugerează că oamenii adunați în PAMN sunt conduși, sunt manipulați și nu au venit din convingerea proprie. Știrea are și carențe de documentare – reporterii nu au solicitat opinia participanților la protest, pentru a vedea dacă într-adevăr „cineva i-a scos în stradă” sau au venit din alte motive.

Exemplu de titlu manipulator și care induce în eroare cititorul este și cel din 25 aprilie de pe Sputnik.md – „Vasile Năstase și-a pierdut cunoștința și s-a târât pe brânci”. Din această afirmație, făcută pe fundalul știrilor despre violențele înregistrate în timpul manifestației de duminică, se poate înțelege că Vasile Năstase a fost atacat și că cititorul va afla din știre detalii despre asta. În realitate, în text se găsește o declarație a lui Vasile Năstase, în care acesta acuză poliția că a folosit gaze paralizante și nu lacrimogene, iar drept argument aduce propria mărturie despre starea în care s-a aflat cu o zi înainte. În loc să pună la îndoială această informație și s-o verifice, așa cum ar fi corect din punct de vedere deontologic, jurnaliștii au dat-o drept fapt împlinit și au plasat-o în titlu.

O altă interpretare a declarațiilor constatăm în știrea „Organizatorii protestului care s-a soldat cu polițiști și civili răniți fug de responsabilitate” de la Publika.md, unde este citat deputatul Chiril Lucinschi. Contrar celor afirmate în titlu, el este prezentat nu ca organizator, ci ca participant la proteste, cu declarația făcută pentru Deschide.md: „Noi foarte clar am îndemnat la proteste pașnice. Îmi pare rău că ele au deviat, dar nu vreau să caut vinovații în aceasta zi când marcăm o sărbătoare religioasă importantă! Noi continuăm să optăm pentru proteste pașnice!”. Din această declarație nu rezultă că „organizatorii protestului de Duminica Floriilor, care a degenerat în violențe, încep să se debaraseze de orice responsabilitate”, precum se spune în debutul știrii și în titlu.

Manipularea emoțională prin folosirea muzicii și versurilor. În ediția de știri de la ora 19.00 de la Jurnal TV a fost difuzat un fragment video care a avut rol de generic înainte și după blocul de știri despre proteste. Aici, pe fundalul imaginilor cu mulțimea adunată la protest, a răsunat „Cântecul zorilor” pe versurile lui Alexei Mateevici:

Vezi în zarea depărtării
Zorile se-aprind,
Sfânta zi a învierii
Vine strălucind.
 
Scoală, frate! Căci ne cheamă
Zorile ce vin
Scoală, frate, și i-ați seamă:
comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NICOLAE ROȘIORU
jurnalist
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Deputata Arina Spătaru și-a dat demisia din funcția de membru al Biroului Politic Permanent al PPDA. Motivele invocate
Deputata Arina Spătaru și-a dat demisia din funcția de membru al Biroului Politic Permanent al PPDA. Anunțul a fost făcut de parlamentară, într-un mesaj postat…
17 Septembrie 2019
NewsMaker: задержан гендиректор новостного агентства «Спутник-Молдова» Владимир Новосадюк
Гендиректор новостного агенства «Спутник-Молдова» Владимир Новосадюк. Фото: sputnik.md Сотрудники Национального центра по борьбе с коррупцией (НЦБК) арестовали главу новостного агентства «Спутник — Молдова» Владимира Новосадюка. 17.09.2019 - 12:29
17 Septembrie 2019
Proprietarul Canal 2 renunță la frecvența națională, invocând „presiuni” din partea autorităților
Compania Telestar Media, care deține licențele de emisie pentru posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3, a anunțat marți, 17 septembrie, printr-un comunicat de…
17 Septembrie 2019
Жители села перекрыли трассу Сороки — Атаки. Они годами дышат пылью с разбитой дороги
Местные жители заблокировали дорогу. Фото: facebook.com/groups/odn.soroca Жители  села Григорьевка Сорокского района вышли на протест против загрязнения воздуха автомобильным транспортом и заблокировали трассу Сороки — Атаки. …
17 Septembrie 2019
Precizările Institutului de Medicină Urgentă privind starea de sănătate a Reghinei Apostolova
Deputata Reghina Apostolova, reținută luni, 16 septembrie, pentru 72 de ore, rămâne internată în Secția Epiloptologie din cadrul Institutului de Medicină Urgentă (IMU) din Chișinău,…
17 Septembrie 2019
«Заря» после двух поражений порадовала болельщиков
Поклонники команды в новом поединке увидели много голов. Фото: ФК «Заря» Бельцкая «Заря» в 23-м туре чемпионата Молдовы по футболу в дивизионе «А» 15 сентября на городском стадионе встречалась с кишинёвской…
17 Septembrie 2019
Бельчанка: «Почему в "Элите-2" опустели бутики на целом этаже?»
В торговом комплексе в центре Бельц освободился целый этаж. Как говорят в администрации, это временно. Фото: photobank.md Бельчанка: «Почему в "Элите-2" опустели бутики на целом…
17 Septembrie 2019
ZdG: Влад Плахотнюк продал имущества в Молдове на 550 тысяч евро
Недвижимость и автомобили экс-депутат продал по сниженным ценам. Фото: naspravdi.info. Влад Плахотнюк продал автомобили и недвижимость, которые ранее указывал в декларации об имуществе и личных интересах. 17.09.2019 - 11:01
17 Septembrie 2019
Начальник бельцкого Управления архитектуры уволился?
Вячеслав Коада в 2011 году стал главным архитектором Бельц, а в 2016-м возглавил архитектурное управление примарии. Фото из архива «СП» Начальник бельцкого Управления архитектуры уволился? На последнем градостроительном совете заседание…
17 Septembrie 2019
Viorel Morari, restabilit în funcția de procuror-șef al Procuraturii Anticorupție
Marți, 17 septembrie, procurorul general interimar, Dumitru Robu, a semnat Ordinul de restabilire în funcția de procuror-șef al Procuraturii Anticorupție (PA) a lui Viorel Morari.…
17 Septembrie 2019
Меры по обеспечению иска в делах о клевете
Вопрос: Один новостной портал опубликовал клеветнический материал о нас как о средстве массовой информации. Нас обвинили в политической ангажированности и в том, что мы пишем…
17 Septembrie 2019
Ce susțin reprezentanții Partidului Șor că urmau să facă deputatele Tauber și Apostolova înainte ca să fie reținute
Reprezentanții Partidului Politic Șor susțin că deputatele Marina Tauber și Reghina Apostolova nu au încercat să fugă ieri, 16 septembrie, de autorități, după ce au…
17 Septembrie 2019
Încă doi candidați la funcția de primar al capitalei, înregistrați în cursa electorală
Încă doi pretendenți la funcția de primar general al capitalei au fost înregistrați oficial în cursa electorală. Este vorba despre Valerii Klimenco și Valeriu Munteanu,…
17 Septembrie 2019
Marina Tauber, reținută pentru 72 de ore în izolatorul CNA. Autoritațile au făcut percheziții la domiciliul deputatei
Deputata Partidului Politic Șor, care a rămas ieri, 16 septembrie, fără imunitate parlamentară, iar ulterior a fost reținută la Orhei, îți va petrece urmatoarele 72…
17 Septembrie 2019
В России чиновницу могут уволить из-за селфи в «шоколадной ванной»
Из-за снимка в соцсети в отношении чиновницы проводится служебное расследование. Фото: личная страница Светланы Опенышевой во «ВКонтакте» Советник губернатора Ульяновской области Светлана Опенышева может лишиться работы…
17 Septembrie 2019
CSM se convoacă în ședință. Va fi examinată cererea privind convocarea Adunării generale a judecătorilor
După mai bine de o lună de absență, membrii Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) se convoacă la 19 septembrie în ședință. Pe agendă se numără…
17 Septembrie 2019
„Oamenii au pierdut simțul dreptății”
Tatiana Chebac: de la 13 ani este implicată în acțiuni de voluntariat în domeniul Drepturilor Omului. În 2016, devine avocată. Activează la Centrul de Drept…
17 Septembrie 2019
Станьте участниками праздничного розыгрыша ценных призов от магазинов Bonus и JYSK
В магазинах Bonus и JYSK вы сможете найти любые товары для дома по доступным ценам. Станьте участниками праздничного розыгрыша ценных призов от магазинов Bonus и…
17 Septembrie 2019
Deputații au votat în a doua lectură: Modificările propuse la Legea Procuraturii
Parlamentul a aprobat, în lectura a doua, modificarea mecanismului de numire a Procurorului General.  Potrivit modificărilor legislative, candidatul la funcția de Procuror General trebuie să…
16 Septembrie 2019
DOC/ Alte câteva beneficii ar putea fi excluse pentru foștii președinți. Amendamentele propuse
Deputații ACUM Iurie Reniță și Lilian Carp propun câteva amendamente la proiectul avizat de Guvern la 11 septembrie, prin care a fost propus că automobilul…
16 Septembrie 2019
​Adoptarea legii publicității și reformarea Consiliului Audiovizualului. Ce altceva prevede acordul între PSRM și ACUM la capitolul mass-media
Demonopolizarea pieței publicitare, inclusiv prin adoptarea legii cu privire la publicitate și reformarea autorității de reglementare a domeniului audiovizualului, acestea și alte prevederi se regăsesc…
16 Septembrie 2019
VIDEO // Cum au fost reținute deputatele Tauber și Apostolova
Marina Tauber și Reghina Apostolova au participat activ la pregătirea devalizării unei instituții financiare – Unibank SA
16 Septembrie 2019
Aromele iubirii regăsite
„Acum cred cu tărie că ceea ce îţi este sortit se întâmplă, mai devreme ori mai târziu”
16 Septembrie 2019
DOC/ Ce prevede noua înțelegere ACUM-PSRM
Noua înțelegere semnată de către reprezentanții Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) și cei ai blocului ACUM, format din Platforma Da și Partidul Acțiune și…
16 Septembrie 2019
Автобус с 18-ю гражданами Молдовы попал в аварию в Румынии
Находившиеся в автобусе пассажиры не пострадали. Фото: инспекторат полиции жудеца Нямц В румынском округе Нямц автобус с гражданами Молдовы столкнулся с автомобилем. 16.09.2019 - 19:14
16 Septembrie 2019
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work