en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Studiu de caz. Protestul anti-guvernare și pro-președinte, organizat de socialiști

La 24 septembrie 2017 Partidul Socialiștilor din Republica Moldova a organizat manifestații în trei orașe: Bălți, Cahul și Anenii Noi. Socialiștii le-au numit mitinguri de susținere a președintelui Igor Dodon, pe care l-au prezentat drept un luptător solitar cu „regimul de la guvernare”. Participanții au aprobat o rezoluție prin care au cerut organizarea alegerilor anticipate și acordarea de împuterniciri suplimentare șefului statului.

La Prime TV știrea a fost transmisă într-o formă comentată negativ, procedeu încadrat de Vladimir Volkoff în practicile de manipulare a opiniei publice. După ce a anunțat că socialiștii au organizat manifestații în trei orașe, prezentatoarea a spus: „Analiștii politici consideră că opoziția de dreapta și cea de stânga se întrec în manifestații, întrucât nu au soluții concrete pentru problemele oamenilor”, însă nu a făcut trimitere la analiști concreți. Deși această frază s-a repetat și în text, nici un analist politic concret nu a fost citat. Trimiterea la experți/analiști necunoscuți sau la surse imposibil de verificat de către cititor/ascultător este o tehnică de manipulareprime.

În continuare, știrea conține principalele elemente informative: ambianță cu scandări, vox-uri din mulțime, fragmente de discursuri de pe scenă. La final, reporterul a pomenit în context negativ alte două formațiuni politice – Partidul Platforma Demnitate și Adevăr, respectiv Partidul Acțiune și Solidaritate – despre care a spus că acestea au protestat „acum o săptămână față de schimbarea sistemului electoral”, iar „analiștii politici consideră că opoziția de dreapta și cea de stânga se întrec în manifestații, întrucât nu au soluții concrete pentru problemele oamenilor”. Plasând informația despre protestele opoziției de dreapta în contextul manifestațiilor socialiștilor, care aveau alte revendicări, jurnaliștii au creat o confuzie care duce la asocierea, ca imagine, a celor două părți distincte ale opoziției, pentru a fi criticate, fără drept la replică, de niște analiști necunoscuți.

Și în știrea de la Canal 2 a fost vizibilă atitudinea jurnaliștilor față de faptele pe care le-au descris.

Socialiștii s-au scăpat la proteste” – cu această frază a fost anunțat subiectul în debutul jurnalului de la ora 19.00. Știrea a avut același conținut ca și la Prime, cu excepția faptului că fraza despre „analiștii politici” a fost argumentată cu opinia lui Petru Bogatu. Așadar, s-a recurs la generalizare, o tehnică de manipulare folosită pentru a acredita ideea că o anumită opinie este împărtășită de întreaga comunitate. În realitate, a fost redată opinia unui singur analist politic.

Publika TV a reflectat subiectul de o manieră similară cu Prime TV și Canal 2, fiind prezentă și primeaici fraza despre analiștii politici care consideră că opoziția protestează pentru că „nu are soluții pentru problemele din societate”. Și aici a fost folosită generalizarea.

NTV Moldova a alocat protestelor un spațiu exagerat în ediția de știri din 25 septembrie: 25 din cele 45 de minute de jurnal. Știrile au purtat un puternic caracter pro-socialiști și pro Igor Dodon: „Reformele antisociale promovate de către actuala guvernare au scos mii de oameni la un miting de protest în sudul țării”. Aprecierea reformelor drept „antisociale” îi aparține reporterului și nu este un citat. Asta înseamnă că reporterul și-a prezentat opiniile în combinație cu faptele, ceea ce reprezintă o tehnică de manipulare.

 

Reporterii au transmis pe larg, în câteva știri, fragmente din discursurile liderilor socialiști rostite la tribune, vox-uri din mulțime, scandări. O știre separată a fost dedicată opiniei locuitorilor capitalei referitoare la transformarea Republicii Moldova într-o republică prezidențială, inițiativă conținută în rezoluția votată de participanții la miting. Contrar normelor de realizare a sondajelor stradale, adică a vox-urilor, au fost selectate doar vocile care au exprimat numai opinii favorabile referendumului și republicii prezidențiale. Nicio opinie contrară sau neutră nu a fost inclusă în știre. Astfel, voxul a fost tendențios și lipsit de echilibru. În plus, a fost prezentat printr-o altă metodă de manipulare: generalizarea. Or, cinci persoane care exprimă o anumită opinie nu înseamnă toți locuitorii capitalei, așa cum a anunțat prezentatorul în introducere: „Locuitorii capitalei susțin inițiativa de a trece de la regimul parlamentar la cel prezidențial de guvernare”.

La fel, lipsită de echilibru a fost și știrea în care a fost prezentată opinia unor experți independenți referitoare la sistemul prezidențial de guvernare. Doctorul în drept Serghei Mișin a vorbit doar despre avantajele unui asemenea sistem, fiind trecute cu vederea riscurile lui. Astfel, poate fi constatată și manipularea prin omisiune – și anume, au fost omise dezavantajele și riscurile sistemului prezidențial de guvernare.

Accent TV a transmis pe larg informații despre eveniment. Acest subiect a ocupat 12 minute din cele 34 ale jurnalului. Știrile au fost lipsite de echilibru: prin fragmentele de discurs ale vorbitorilor de pe scenă și ale participanților din mulțime a fost lăudat președintele Igor Dodon și inițiativele acestuia, fără să fie solicitate și opinii din partea celor care au fost criticați (reprezentanții guvernării sau comentariile unor analiști politici independenți).

RTR Moldova a reflectat evenimentul în ediția informativă de a doua zi, adică la 25 septembrie, dedicându-i două știri. Reporterii au relatat despre toate cele trei manifestații organizate la Bălți, Anenii Noi și Cahul folosind fragmente din discursuri, fără vocile celor adunați la manifestații.

Într-o știre separată au vorbit despre reacția lui Igor Dodon, exprimată pe Facebook, prin care acesta a mulțumit susținătorilor săi pentru sprijin. Știrile au fost unilaterale: nu au existat opinii independente sau din partea guvernării referitoare la propunerile făcute de socialiști la mitinguri  – și anume, organizarea de alegeri anticipate și referendum pentru transformarea țării în republică prezidențială.

Ziarulnațional.md și Sputnik.md au publicat câte o știre despre acțiunile de protest, care au inclus principalele informații la subiect. Totuși, jurnaliștii nu au solicitat opinii din afara Partidului Socialiștilor referitoare la revendicările și rezoluția aprobate de manifestanți.

Jurnal TV nu a reflectat evenimentul, întrucât nu transmite jurnale de știri în zilele de week-end.

Portalul Noi.md a transmis două știri. În prima, care se aseamănă cu un comunicat de presă al Partidului Socialiștilor, a anunțat că urmează să aibă loc manifestații, indicând explicit locul desfășurării lor. Portalul a devenit o tribună pentru chemarea oamenilor la proteste: „Partidul Socialiștilor îi invită pe toți cetățenii activi ai republicii să participe la acțiunile de protest, îndemnîndu-i să-l susțină împreună pe președintele ales de popor și inițiativele lui ce țin de protejarea statului, de restabilire a echității și de dezvoltare social-economică a țării” – aceasta este fraza cu care se încheie prima știre. Astfel, jurnaliștii nu au reflectat echidistant un subiect, ci au promovat o acțiune politică. În cea de-a doua știre au transmis practic integral rezoluția aprobată la mitinguri, fără opinii din afară sau comentarii ale experților independenți.

 

 

Viorica Zaharia, expertă media

____________________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Aşteaptă părinţii, buneii, finii şi naşii, fraţii, surorile şi şcoala din sat
cadou un abonament la ziar. Un abonament la CUVÂNTUL pe 2018 pentru cititorii din raioanele Orhei, Rezina, Şoldăneşti, Teleneşti costă:    1 lună - 12…
14 Decembrie 2017
Debutanţi, dar și premianţi
  Fotbal club Fortuna din localitatea Pleşeni, raionul Cantemir, şi Clubul de fotbal  Fârlădeni, raionul Căuşeni, au avut o evoluare destul de bună în actualul…
14 Decembrie 2017
Муниципальный Совет Бельц LIVE: текстовая и видеотрансляция
Фото из архива «СП» Муниципальный Совет Бельц LIVE: текстовая и видеотрансляцияСледите за дебатами на сегодняшнем заседании муниципального Совета Бельц в прямом вещании «СП».  ...
14 Decembrie 2017
Муниципальный Совет Бельц LIVE: текстовая и видеотрансляция
Фото из архива «СП» Муниципальный Совет Бельц LIVE: текстовая и видеотрансляцияСледите за дебатами на сегодняшнем заседании муниципального Совета Бельц в прямом вещании «СП».  ...
14 Decembrie 2017
Au contabilizat roada din hambare
Mihail Sandic, conducătorul unității agricole din satul Șipca, s-a învrednicit de titlul de Cel mai bun gospodar din raionul Șoldănești. Liderul agricol nu este la…
14 Decembrie 2017
Apărător al „limbii moldovenești”, Igor Dodon își scrie cu „â” din „a” discursurile împotriva limbii române în Constituție
În timp ce încă acum patru ani „limba română” a devenit limba de stat a R. Moldova, iar modificarea Constituției în acest sens nu reprezintă…
14 Decembrie 2017
Produsele de tip fast food, shaorma și kebab NU vor fi interzise în Europa
În ultimele săptămâni, mai multe instituţii de presă au publicat știri potrivit cărora Uniunea Europeană interzice produsele fast food, cum ar fi shaorma, kebab sau…
14 Decembrie 2017
Benzina și motorina s-au ieftinit
Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a anunțat prețurile plafon la carburanți pentru următoarele două săptămâni. Începând de miercuri, 13 decembrie, prețul plafon pentru…
13 Decembrie 2017
Aşteaptă părinţii, buneii, finii şi naşii, fraţii, surorile şi şcoala din sat
cadou un abonament la ziar. Un abonament la CUVÂNTUL pe 2018 pentru cititorii din raioanele Orhei, Rezina, Şoldăneşti, Teleneşti costă:    1 lună - 12…
13 Decembrie 2017
Бесплатный трансфер в Кишинёвский аэропорт с S7 Airlines и Gigant Service Avia
Компания Gigant Service Avia в преддверии праздников Рождества и Нового года спешит сообщить, что с 12.12.2017 года авиакомпания S7 Airlines предлагает бесплатный экспресс по маршруту…
13 Decembrie 2017
Ёлка в Бельцах зажжётся на неделю позже
В прошлом году открытие ёлки состоялось 15 декабря. Фото из архива "СП" В этом году открытие новогодней ёлки произойдёт позже, чем в предыдущие годы. В…
13 Decembrie 2017
В Бельцах могут появиться подземные мусорные площадки
Архитектор представил варианты мусорных площадок, которые существуют в разных странах. Фото balti.md Концепцию благоустройства новых площадок для сбора бытовых отходов градостроительный совет рассмотрел на заседании…
13 Decembrie 2017
«Заря» снова уволила главного тренера. Он проработал меньше 4 месяцев
Штефан Стойка возглавил команду в августе. Фото sports.md Руководство бельцкого футбольного клуба «Заря» в среду, 13 декабря, расторгло контракт с румынским тренером Штефаном Стойкой.   13.12.2017 - 17:25
13 Decembrie 2017
Citiţi JOI în ZdG
În ediția din 14 decembrie a Ziarului de Gardă delectați-vă cu un nou episod din seria „Lumea oligarhilor”. R. Moldova, Ucraina și Georgia sunt trei…
13 Decembrie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work