en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Studiu de caz. Condamnarea primarului de Orhei, Ilan Șor – reporterii nu au înțeles pentru ce infracțiuni a fost găsit vinovat omul de afaceri

Context: La 21 iunie 2017 Judecătoria Chișinău (sediul Buiucani) l-a condamnat pe omul de afaceri Ilan Șor la 7 ani și 6 luni de închisoare într-un penitenciar de tip semiînchis pentru cumul de infracțiuni: cauzarea de daune materiale în proporții mari proprietarului prin înșelăciune sau abuz de încredere, dacă fapta nu constituie o însușire, și pentru spălare de bani. Condamnatul însă fusese trimis în judecată sub acuzația de escrocherie, într-un dosar legat de frauda bancară din anul 2014, pentru acțiuni pe care le-ar fi comis în perioada în care era președinte al Consiliului de Administrare al Băncii de Economii. Deși acest subiect este de relevanță majoră, deoarece vizează dispariția (și posibila recuperare) a unui miliard de dolari din câteva bănci din țară, majoritatea instituțiilor de presă l-au tratat pe scurt, evitând să prezinte toate detaliile și, mai ales, informația de context relevantă.

În știrile de la Jurnal TV, subiectul a fost reflectat printr-o intervenție în direct și un reportaj de la pronunțarea sentinței. Din știre au lipsit însă informații de context, cum ar fi cele referitoare la faptul că Ilan Șor a fost persoana în baza autodenunțului căruia a fost reținut, arestat și ulterior condamnat fostul premier Vlad Filat, dar și faptul că numele acestuia figurează în primul raport al companiei Kroll care a documentat o parte din acțiunile ce au dus la comiterea fraudei bancare.

Și din știrea transmisă de Publika și Canal 2 lipsesc informațiile de context, dar și informații concrete despre infracțiunile pentru care a fost condamnat Ilan Șor, ceea ce denotă carențe de documentare. Subiectul a fost prezentat ca unul ordinar, fără relevanță, în care au fost prezentate pe scurt părțile implicate. Consumatorii nu au înțeles pentru ce anume a fost găsit vinovat Ilan Șor.

De o manieră similară a fost prezentată informația și la Deschide.md. Reporterii nu au precizat pentru ce infracțiuni a fost condamnat Ilan Șor. Dimpotrivă, spre finalul știrii, au indus cititorii în eroare cu fraza: „Ilan Șor este învinuit că, în 2014, ar fi obţinut prin înşelăciune peste 5 miliarde de lei de la Banca de Economii, pe care i-a spălat prin intermediul a zeci de companii off-shore, sumă confirmată şi de memorandumul Kroll”. Tocmai se vorbise despre faptul că Șor a fost condamnat, deci la finalul știrii nu mai poate fi numit învinuit. Iar dacă este învinuit într-un alt dosar, trebuia făcută precizarea respectivă.

Accent TV, în emisiunea Acces Info, a transmis o știre scurtă despre condamnare, fără informații de context și fără background, care ar fi oferit telespectatorilor un tablou mai amplu și i-ar fi ajutat să înțeleagă legătura acestuia cu frauda bancară.

Ziarul Național a transmis evenimentul în regim live, folosind imagini, text și fotografii, iar într-o știre separată a explicat ce înseamnă penitenciar de tip semiînchis. Totuși, la fel ca și alte resurse media, portalul nu a oferit suficiente informații de context.

Din știrea publicată de portalul Noi.md au lipsit detalii relevante, cum ar fi faptul că Ilan Șor a plecat din instanță înainte de pronunțarea sentinței, dar și faptul că va fi lăsat acasă până decizia va deveni definitivă. A lipsit, de asemenea, informația de context, inclusiv cea despre faptul că Șor a făcut autodenunț împotriva lui Vlad Filat.

Și mai scurtă a fost știrea la NTV Moldova, unde reporterii au transmis două fragmente de discurs: unul al procurorului și altul al avocatului, fără să se oprească asupra altor fapte relevante, inclusiv asupra contextului acestei condamnări. Ca și în știrile altor posturi, nu s-a spus pentru ce a fost condamnat Ilan Șor. Nu a răsunat numele Băncii de Economii.

La Sputnik informația a fost prezentată scurt și incomplet – nu a fost clar că este vorba de infracțiuni legate de frauda bancară și nici ce legătură a avut Ilan Șor cu băncile. Ca și la NTV, nu a fost pomenit numele Băncii de Economii, banca falimentată în urma fraudei bancare, dar unde Ilan Șor a deținut funcția de președinte al Consiliului de Administrare. A lipsit și altă informație de context.

Din cele trei ediții de știri ale RTR Moldova, două în limba română și una în limba rusă, știrea despre condamnarea lui Ilan Șor a lipsit, ceea ce poate fi considerat o omisiune a subiectelor relevante de pe agenda zilei. În schimb, a doua zi, postul a transmis poziția avocaților lui Ilan Șor, care au organizat o conferință de presă.

În concluzie, la reflectarea acestui subiect, majoritatea absolută a instituțiilor media monitorizate au omis informația de context, care era deosebit de relevantă pentru înțelegerea știrii. La fel, din diverse motive, majoritatea nu au scris / spus clar care este vina lui Ilan Șor, și nici în baza cărui articol a fost condamnat și de ce infracțiuni a fost găsit vinovat.

Acest lucru semnalează o carență de documentare a tuturor reporterilor care au reflectat evenimentul, dar poate însemna și un eșec al procurorilor de a comunica informația către presă. Informația a fost puțină și confuză. Consumatorii nu au înțeles pentru ce anume a fost judecat Ilan Șor și pentru ce a fost condamnat, nu au înțeles dacă pedeapsa aplicată este potrivită pentru faptele săvârșite de el, sau ce legătură are această condamnare cu frauda bancară.

Viorica Zaharia, expertă media

________________________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

 

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Referendumul care a costat 9 milioane de lei NU poate fi validat
Peste 87 la sută dintre alegători au votat pentru demiterea lui Chirtoacă
20 Noiembrie 2017
Inspecția Muncii nu e o sperietoare
Mai mulți angajatori reacționează foarte bolnăvicios la știrea că vin la control inspectorii de muncă. Dar scopul nostru este, întâi de toate, să acordăm angajatorilor…
20 Noiembrie 2017
Chirtoacă: „Locuitorii Chișinăului au pus la punct toată clasa politică și pe aventurierii care au cheltuit în vânt 10 milioane de lei”
Primarul suspendat al mun. Chișinău, Dorin Chirtoacă, a mulțumit chișinăuienilor pentru faptul că „nu s-au lăsat prostiți” și afirmă că chișinăuienii au dat, prin comportamentul…
19 Noiembrie 2017
(live video) Primele rezultate ale referendumului după procesarea a 50% din procesele verbale
După procesarea a 50% din procesele verbale de la secțiile de votare, PENTRU demiterea lui Chirtoacă au votat 87%, iar CONTRA au votat 13%.   Referendumul…
19 Noiembrie 2017
Референдум об отставке примара Кишинёва провалился
Фото: Максим Андреев, NewsMaker В муниципии Кишинев завершился референдум об отставке мэра столицы Дорина Киртоакэ. 19.11.2017 - 21:51
19 Noiembrie 2017
Socialistul Ion Ceban dă vina pe „listele umflate de CEC” și-i cere lui Dorin Chirtoacă să-și dea demisia
Imediat după închiderea urnelor și după eșuarea referendumului de revocare din funcție a primarului general, Ion Ceban, șeful fracțiunii socialiștilor din Consiliul Municipal Chișinău, a…
19 Noiembrie 2017
(OFICIAL) Referendumul de revocare a lui Dorin Chirtoacă a eșuat
La ora 21.00 secțiile de votare au fost închise, prezența la referendum fiind, la această oră, de sub 18%. În aceste condiții, referendumul de revocare…
19 Noiembrie 2017
Aproape 17% prezența la urne la ora 18.45. Într-o suburbie a Capitalei au votat doar 0,89% din alegători
Conform datelor oferite de Vitalie Miron, vicepreședintele Consiliului electoral de circumscripție electorală (CECE) nr. 1 Chișinău, până la ora 18.45 votaseră în total 105 270…
19 Noiembrie 2017
Ренато Усатый: «Я устал, хочу домой в родные Бельцы!»
Стоп-кадр видео Примар Бельц вчера вечером, 18 ноября, выложил онлайн обращение в социальной сети «Одноклассники». 19.11.2017 - 18:30
19 Noiembrie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work