en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Raport nr. 7 de monitorizare: API și CJI cer demisia președintelui Consiliului Coordonator al Audiovizualului
Directorii API și CJI solicită demisia conducerii CCA
Foto: API

API și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al șaptelea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 6 – 11 noiembrie 2016. Au fost monitorizate 27 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și trei ziare.

Raportul de monitorizare relevă că în această perioadă, la cele 12 posturi TV monitorizate, candidatul PSRM Igor Dodon a apărut de 158 ori în lumină pozitivă, ceea ce constituie 27% din numărul total de materiale relevante (în creștere cu 10 puncte procentuale față de săptămâna precedentă de raport). La polul opus, candidata PAS, PPDA și PLDM, Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în lumină negativă în 229 de materiale (39% din numărul total de materiale relevante), în creștere cu 18 puncte procentuale față de săptămâna precedentă. La posturile monitorizate au fost difuzate mai puține știri despre desfăşurarea procesului electoral, astfel publicul nu a fost informat suficient. Unele posturi cu acoperire naţională nu au desfăşurat dezbateri cu participarea candidaţilor în orele de maximă audienţă seara, fapt care a viciat dreptul candidaţilor de a-şi prezenta viziunile/programele electorale şi a privat cetăţenii de dreptul de a se informa pentru a face o alegere conştientă.

În presa online, candidatul Igor Dodon a fost prezentat preponderent în context defavorizant (126 de cazuri la cele 12 portaluri online monitorizate). Candidata Maia Sandu a fost prezentată mai des în context pozitiv (116 ori), dar și în context care a defavorizat-o, însă de 2,3 ori mai rar (50 de cazuri). Portalurile monitorizate au avut zeci de ştiri documentate dintr-o singură sursă, iar de cele mai multe ori, acuzaţiile nu au fost echilibrate prin oferirea dreptului la replică celor vizaţi.

În cele trei ziare monitorizate, ca şi în perioadele precedente de monitorizare, opiniile au prevalat în faţa ştirilor/faptelor. Astfel, două din trei articole publicate (64% din numărul total de articole și 79% din suprafața rezervată acestor articole) au fost opinii, editoriale şi comentarii.

Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei electorale.

Reprezentanţii asociaţiilor de media au criticat dur activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA). „Dacă analizăm comportamentul mass-media în toată campania electorală, putem afirma că, în afară de partizanat, multe instituţii media au operat cu manipulări, defăimări și dezinformări. Membrii CCA sunt și ei responsabili pentru că au admis acest comportament și nu au intervenit cu sancțiuni, preferând să joace un rol de observator și nu de instituție reglementatoare. Chiar dacă am îndemnat CCA să aibă un comportament proactiv în campania electorală şi să apere dreptul cetăţenilor la informaţie onestă, instituția nu a învățat lecția campaniilor electorale trecute, abordând același comportament pasiv. Considerăm că membrii CCA care se fac vinovaţi de această stare de lucruri trebuie să-şi prezinte demisia de onoare”, a declarat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

„CCA s-a autoexclus de la monitorizarea activă a campaniei electorale, fapt care a stimulat manipularea informațională masivă prin intermediul mass-mediei. Este scandalos că unele posturi de televiziune cu acoperire națională, contrar legii, nu au organizat dezbateri electorale sau le-au difuzat în ore de minimă audiență, privând cetățenii de informaţie despre candidaţi. Aceste posturi parazitează pe nişte frecvenţe care sunt publice şi nu aparţin patronilor acestor televiziuni. Din păcate, în această campanie electorală, mulţi jurnalişti au preferat să servească interesului patronilor și nu al cetățenilor. Având la îndemână toate pârghiile legale pentru a diminua falsurile şi manipularea în audiovizual, CCA a inventat motive să nu facă acest lucru, protejându-i de fapt pe unii patroni de media. Asociațiile noastre cer demisia preşedintelui CCA și a membrilor care se fac vinovați de neaplicarea legislaţiei audiovizuale pentru garantarea dreptului la informaţie obiectivă”, a precizat Petru Macovei, directorul executiv al API.

Concluziile generale ale raportului de monitorizare pentru perioada 6-11 noiembrie 2016 le găsiți aici. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

Raport nr 7

Studiu de caz nr. 1

Studii de caz nr 2, 3, 4

La 24 noiembrie 2016, API și CJI vor prezenta un raport final de monitorizare pentru perioada 15 septembrie – 13 noiembrie 2016.

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Adevarul.md | Comunistul Voronin, despre participarea lui Codreanu în alegeri: Dacă românii nu au reuşit să ocupe Moldova ca Antonescu, încearcă prin candidaţi de la Bucureşti
Liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, îndeamnă alegătorii să nu participe în turul II al alegerilor anticipate din Chişinău, pentru că cetăţenii „nu au de câştigat nimic”.…
23 Mai 2018
Deschide.md | Iulian Chifu : Surprize sociologice la Chișinău. Femeile și victimizarea l-au dus pe Năstase în turul 2
Alegerile locale anticipate la nivelul orașului Chișinău au predat lecții fără precedent atotcunoscătorilor dar și ucenicilor vrăjitori care vehiculează și planifică fără a ține cont…
23 Mai 2018
В свет вышел 20-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Выборы мэра с сюрпризом Прошедшие 20 мая выборы удивили рекордно низкой явкой и попаданием «в молоко» всех прогнозов по результатам. Как…
23 Mai 2018
Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке Бельц
Сегодня группа будет исполнять свои мотивы в парке до 10 вечера. Фото: Сергей Пузик Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке БельцГруппа «Тамала»…
22 Mai 2018
Cine l-a propus pe Valeriu Meșca la șefia Apă-Canal Chișinău
Valeriu Meșca a ajuns astăzi director la întreprinderea municipală „Apă-Canal Chișinău”(ACC) după ce astăzi, 22 mai, în ședința Adunării Generale a acționarilor întreprinderii, a fost…
Răspuns la demersul jurnaliștilor: CEC susține că nu a privilegiat nicio instituție media
Redacțiile care au vrut să prezinte mai rapid rezultatele votului din 20 mai trebuiau să inspecteze codul paginii Comisiei Electorale Centrale (CEC).
22 Mai 2018
50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концерт
Фото: Сергей Пузик 50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концертВ северной столице проходят торжества по случаю храмового праздника Бельц. В первой половине дня…
22 Mai 2018
FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate
La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe …
22 Mai 2018
PAS a depus o sesizare privind anularea alegerilor din Jora de Mijloc
Partidul Solidaritate și Adevăr (PAS) condus de Maia Sandu a depus astăzi, 22 mai, la Judecătoria Orhei, o contestație de anulare a alegerilor din comuna…
Cum explică CEC faptul că Publika TV a prezentat rezultatele alegerilor înainte de publicarea oficială a acestora
În seara zilei de 20 mai, după închiderea secțiilor de votare, postul privat Publika TV a prezentat în regim real primele rezultate ale alegerilor locale…
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work