en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Presa continuă să reflecte părtinitor campania electorală
Foto: API

Majoritatea instituţiilor de presă continuă să reflecte mai mult sau mai puţin părtinitor campania electorală, politica editorială fiind influenţată de preferinţele editorilor şi ale patronilor. Potrivit celui de-al treilea raport de monitorizarea pre-electorală a presei, realizat de API, Asociaţia Presei Electronice (APEL) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), situaţia privind echilibrul surselor şi părtinirea faţă de concurenţii electorali în perioada 1-8 noiembrie a rămas în linii mari neschimbată comparativ cu săptămânile precedente. Raportul a fost prezentat la 13 noiembrie, în cadrul unei conferinţe de presă, transmite la IPN.
La capitolul televiziuni, directorul APEL, Vasile State, a menţionat că 37% din ştirile conflictuale au avut o singură sursă şi în 16% din totalul ştirilor s-a putut simţi părtinirea autorului. „Patru televiziuni au asigurat un echilibru relativ în mediatizarea concurenţilor electorali. Este vorba de Moldova 1, ProTV, TV7 şi N4, cu precizarea că Moldova 1 şi ProTV au asigurat şi o diversitate mai mare a prezenţei concurenţilor electorali”, a spus Vasile State. În ştiri, Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3 au favorizat masiv PDM, atât din punct de vedere al contextului în care apar reprezentanţii formaţiunii, cât şi a frecvenţei apariţiilor lor. Democraţii sunt prezenţi în 46% din ştirile de la Prime TV, 39% la Publika TV, 45% la Canal 3 şi 30% la Canal 2. PDM este prezent şi la JurnalTV, unde apare în 45% din ştiri, însă preponderent în context negativ. În context negativ PDM apare şi la Accent TV. N4 şi TV7 au favorizat PLDM.
În ziare, directorul API, Petru Macovei, a remarcat lipsa materialelor de educaţie electorală. Majoritatea ştirilor conflictuale au fost prezentate cu o singură sursă şi doar jumătate din materialele relevante din punct de vedere electoral au fost nepărtinitoare. Cea mai gravă situaţie a fost observată la Nezavisemaia Moldova, cu o proporţie de aproape patru materiale părtinitoare la unul imparţial, şi la Moldova Suverană, cu o proporţie de 2,5:1. Nezavisemaia Moldova a favorizat clar PCRM şi a defavorizat PDM, PLDM, PSRM, PLR şi Partidul „Patria” (PPP). Moldova Suverană a favorizat PLDM şi a prezentat în context negativ, uneori şi neutru, PCRM şi PSRM. La Ziarul Naţional PLDM a apărut doar în context pozitiv şi PSRM doar în context negativ. Timpul a prezentat mai des în context pozitiv PDM şi a criticat ocazional PPP, Blocul electoral „Alegerea Moldovei – Uniunea Vamală” (BE-UV) şi PSRM. Panorama a favorizat PPP şi a defavorizat PLDM, PLR şi PDM. Ziarele care au prezentat în context preponderent neutru toţi concurenţii electorali sunt Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia Pravda v Moldove şi Vesti Gagauzii.
În ceea ce priveşte presa online, directorul CJI, Nadine Gogu, a declarat că portalurile de ştiri au reflectat activ campania electorală, însă majoritatea au probleme de echilibru: în 73% din ştirile conflictuale e prezentă o singură sursă. De obicei, sursele au fost funcţionari de stat, în defavoarea experţilor, politicienilor şi cetăţenilor de rând, şi bărbaţi, femeile reprezentând doar 10% din totalul surselor, o problemă întâlnită şi la celelalte tipuri de presă. Deşi majoritatea portalurilor nu au favorizat clar niciun concurent electoral, la Noi.md s-a observat o preferinţă pentru PCRM, Deschide.md a defavorizat PLDM şi, mai uşor, PSRM, Moldova24.info a defavorizat vădit PLDM, iar Jurnal.md a prezentat în context negativ cel mai des PDM şi ocazional PCRM, PLDM, PPP şi PSRM. Omg.md a prezentat aproape exclusiv în context negativ PLDM şi PDM, iar PPP şi Renato Usatîi au fost favorizaţi atât prin volumul de spaţiu alocat, cât şi prin contextul pozitiv în care au apărut. De asemenea, omg.md a mai favorizat uşor BE-UV şi PSRM. Newsmaker.md, care se remarcase prin impraţialite şi echilibru în rapoartele precedente, de data aceasta a favorizat uşor PSRM şi a defavorizat BE-UV şi PPP. Politik.md a favorizat vădit PPRM.
Posturile de radio au fost cele mai echidistante dintre instituţiile media monitorizate. Totuşi, s-a observat o favorizare a PDM de către Radio Plai şi a PLDM de către Vocea Basarabiei.
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de Fondul Naţional pentru Democraţie (NED) al SUA, Ambasada SUA în Republica Moldova şi de Fundaţia Est-Europeană din fondurile alocate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA).

IPN

Raport nr. 3  de monitorizare a mass-media  în campania electorală 2014 (1-8 noiembrie 2014)

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Adevarul.md | Comunistul Voronin, despre participarea lui Codreanu în alegeri: Dacă românii nu au reuşit să ocupe Moldova ca Antonescu, încearcă prin candidaţi de la Bucureşti
Liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, îndeamnă alegătorii să nu participe în turul II al alegerilor anticipate din Chişinău, pentru că cetăţenii „nu au de câştigat nimic”.…
23 Mai 2018
Deschide.md | Iulian Chifu : Surprize sociologice la Chișinău. Femeile și victimizarea l-au dus pe Năstase în turul 2
Alegerile locale anticipate la nivelul orașului Chișinău au predat lecții fără precedent atotcunoscătorilor dar și ucenicilor vrăjitori care vehiculează și planifică fără a ține cont…
23 Mai 2018
В свет вышел 20-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Выборы мэра с сюрпризом Прошедшие 20 мая выборы удивили рекордно низкой явкой и попаданием «в молоко» всех прогнозов по результатам. Как…
23 Mai 2018
Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке Бельц
Сегодня группа будет исполнять свои мотивы в парке до 10 вечера. Фото: Сергей Пузик Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке БельцГруппа «Тамала»…
22 Mai 2018
Cine l-a propus pe Valeriu Meșca la șefia Apă-Canal Chișinău
Valeriu Meșca a ajuns astăzi director la întreprinderea municipală „Apă-Canal Chișinău”(ACC) după ce astăzi, 22 mai, în ședința Adunării Generale a acționarilor întreprinderii, a fost…
Răspuns la demersul jurnaliștilor: CEC susține că nu a privilegiat nicio instituție media
Redacțiile care au vrut să prezinte mai rapid rezultatele votului din 20 mai trebuiau să inspecteze codul paginii Comisiei Electorale Centrale (CEC).
22 Mai 2018
50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концерт
Фото: Сергей Пузик 50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концертВ северной столице проходят торжества по случаю храмового праздника Бельц. В первой половине дня…
22 Mai 2018
FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate
La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe …
22 Mai 2018
PAS a depus o sesizare privind anularea alegerilor din Jora de Mijloc
Partidul Solidaritate și Adevăr (PAS) condus de Maia Sandu a depus astăzi, 22 mai, la Judecătoria Orhei, o contestație de anulare a alegerilor din comuna…
Cum explică CEC faptul că Publika TV a prezentat rezultatele alegerilor înainte de publicarea oficială a acestora
În seara zilei de 20 mai, după închiderea secțiilor de votare, postul privat Publika TV a prezentat în regim real primele rezultate ale alegerilor locale…
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work