en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


Ştiri API
Posturile TV din Federația Rusă dezinformează și transmit mesaje propagandistice

 

Posturile ruseşti de televiziune, retransmise în Republica Moldova, sunt instrumente de propagandă informaţională a Federaţiei Ruse, utilizate în războiul informaţional împotriva Uniunii Europene, SUA şi NATO. La această concluzie au ajuns experţii API care au realizat monitorizarea de conținut a cinci dintre cele mai importante posturi ruseşti de televiziune, retransmise în R. Moldova de către radiodifuzorii locali: Pervîi Kanal, RTR, REN TV, NTV și STS. Primul raport de monitorizare a fost prezentat în cadrul unei mese rotunde care a avut loc vineri, 28 aprilie 2017.

”În contextul ultimelor evenimente regionale și globale, majoritatea experților independenți în domeniul mass-media remarcă caracterul propagandistic și manipulatoriu tot mai accentuat al informațiilor transmise de posturile de televiziune din Federația Rusă. Unele posturi rusești sunt retransmise și pe teritoriul Republicii Moldova de companii locale, fără interdicții sau condiționări referitoare la acest tip de conținut. Mesajele transmise de unii radiodifuzori străini pe teritoriul R. Moldova trezesc semne mari de întrebare privind intenția acestora de a informa, mai curând fiind vorba de dezinformare și propagandă”, a menționat Petru Macovei, directorul executiv al API, la deschiderea mesei rotunde. Rezulatele monitorizării celor cinci posture ruseşti de televiziune în perioada 27 martie – 10 aprilie 2017 arată că, de cele mai multe ori, materialele jurnalistice care au vizat subiectele sensibile au fost abordate exclusiv din perspectiva vinovăției Ucrainei, a Uniunii Europene (UE), SUA şi NATO în tot ce se întâmplă negativ în regiune sau în lume; a promovării şi susținerii poziției oficiale a Rusiei şi a rolului Federației Ruse şi a conducătorului ei Vladimir Putin de unic luptător adevărat împotriva terorismului, de apărător fidel al valorilor democratice şi al creștinătății în condițiile în care UE degradează moral şi este pe cale de destrămare, iar SUA şi NATO urmăresc doar scopuri de război şi destabilizare. Mesaje care susțin aceste poziții au fost diseminate în diferite tipuri de emisiuni monitorizate, în special în ştiri, talk-show-uri şi în emisiuni de autor. 

”În general, mesajele transmise la posturile monitorizate au urmărit acreditarea ideii agresiunii SUA împotriva Siriei, agresiunea Kievului împotriva Donbassului, amenințarea pe care o reprezintă NATO pentru mai multe state”, a subliniat Nadine Gogu, expertă în cadrul proiectului.

În știrile și emisiunile informativ-analitice ale postului de televiziune Pervîi Kanal, retransmis în Republica Moldova de Prime TV, sunt promovate sistematic şi intens mesaje anti-ucrainene, anti-europene şi anti-occidentale, cu scopul evident de a influența atitudinile şi convingerile telespectatorilor, aceasta fiind propagandă informaţională clară. În emisiunile de tip talk-show discuţiile şi dezbaterea unor probleme este simulată, majoritatea absolută a invitaţilor din platou fiind de fiecare dată adepţi ai punctului de vedere/opiniei oficiale a autorităţilor ruse, de obicei cu atitudine de critică înverşunată faţă de realităţile şi reprezentanţii oficiali ai Ucrainei, UE, SUA, NATO. Publicul prezent în sală este selectat pentru a crea agitaţie şi a-i susţine prin aplauze la comandă pe cei care promovează poziţia oficială a Rusiei şi, dimpotrivă, pentru a-i descuraja în diferite feluri pe adversarii poziţiei oficiale. Persoanele cu opinie contrară sunt puţine la număr, de regulă ele nu-şi pot exprima opiniile în totalitate, deoarece sunt întrerupte şi chiar bruscate verbal de oponenţi, persoane din public sau de către moderatorii emisiunilor. În scopul transmiterii unor mesaje subliminale şi, corespunzător, a manipulării opiniei telespectatorilor, în emisiuni au fost utilizate deseori caricaturi, colaje şi alte imagini trucate care îi prezintă într-o lumină pronunţat negativă pe conducătorii Ucrainei şi partenerii europeni/occidentali ai acestei ţări.

Majoritatea știrilor şi a emisiunilor care au relatat sau au vizat evenimentele regionale și globale cu impact politic internațional şi/sau geopolitic, difuzate de postul de televiziune REN TV, retransmis de REN TV Moldova, au conținut procedee de manipulare a informației, inclusiv știri fără surse sau cu surse anonime, prezentarea tendențioasă, exagerarea şi exacerbarea faptelor şi a realităților din UE, Ucraina, SUA, comentarea şi interpretarea partizană a faptelor, manipularea imaginilor etc. În unele cazuri, pentru amplificarea mesajelor au fost utilizate imagini șocante. Transmiterea sistematică a acelorași mesaje indică asupra caracterului propagandistic al acestor emisiuni.

La postul RTR, retransmis de RTR Moldova, emisiunile de sinteză au scos în evidență opiniile pro-Kremlin, modalitatea de selecție a subiectelor și forma de prezentare indicând asupra subiectivității și tendențiozității autorilor. În cadrul talk show-urilor, dezbaterile au fost mimate, în platou fiind invitate persoane care au exprimat același punct de vedere, care coincide cu cel al moderatorului. 

Buletinele de știri retransmise de NTV Moldova au fost relativ echilibrate, în comparație cu același conținut original plasat pe site-ul www.ntv.ru. Sursele de informație au reprezentat preponderent oficiali, activiști, experți, cetățeni cu viziuni pro Rusia, anti-Ucraina și anti-SUA, fără a include opinii de alternativă și fără a oferi dreptul la replică.

În emisiunea de divertisment «6 кадров» de la postul STS sunt incluse secvențe care transmit subtil mesaje anti-Europa, cum ar fi de exemplu mesajul că Uniunea Europeană ar fi o structură amorfă, statele membre pierzându-și identitatea, că Germania ar fi un inamic al Rusiei, iar Olanda ar fi o pepinieră pentru persoane cu orientare sexuală netradițională.

După prezentarea rezultatelor raportului de monitorizare, participanţii la masa rotundă au discutat despre măsurile care trebuie întreprinse pentru a diminua efectele propagandei informaţionale şi pentru a proteja spaţiul informaţional autohton de acest fenomen. La mijlocul lunii mai, API va prezenta cel de-al doilea raport de monitorizare şi un set de recomandări pentru Parlamentul Republicii Moldova şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) în scopul protecţiei cetăţenilor ţării noastre de efectele războiului informaţional de tip hybrid.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanțat de Ambasada SUA în Republica Moldova. Scopul proiectului constă în analiza şi semnalarea publică a mesajelor de manipulare și propagandă informațională utilizate de televiziunile din Federaţia Rusă, retransmise în Republica Moldova. Rapoartele de monitorizare sunt plasate pe pagina web a API la rubrica “Știri API” (Rapoarte de monitorizare 2017).

Raportul de monitorizare nr. 1

Pentru detalii, contactați-o pe Diana Lungu, coordonatoare comunicare API, la numărul de telefon (022) 210602 sau la adresa de e-mail diana.lungu@api.md 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NICOLAE ROȘIORU
jurnalist
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Festivalul de creație populară ,,Moștenit-am din bătrâni”
La data de 23 iunie 2019, a avut loc Festivalul de creație populară ,,Moștenit-am din bătrâni”, organizat de către Secția …
27 Iunie 2019
Ucraina și alte șase state se retrag de la sesiunea APCE în semn de protest față de revenirea Rusiei
Delegațiile a șapte state au părăsit sesiunea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE) în semn de protest după confirmarea statutului delegației Federației Ruse în cadrul…
26 Iunie 2019
Ucraina trece la „bani mari”. Kievul a prezentat bancnota de 1.000 de grivne
Banca Naţională a Ucrainei a dezvăluit marţi, 25 iunie, noua bancnotă de 1.000 de grivne, care va fi introdusă în circulaţie la data de 25…
26 Iunie 2019
Reacţia lui Vladimir Plahotniuc despre dosarele din Federaţia Rusă:„Timpul va scoate adevărul la suprafață”
Fostul președinte al Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, vine cu o reacție după ce a fost acuzat de trafic de substanțe narcotice de autoritățile ruse. Fostul…
26 Iunie 2019
Полиция России заочно обвинила Влада Плахотнюка в руководстве наркосиндикатом
В прошлом году российский суд заочно арестовал Плахотнюка по обвинению в покушении на убийство. В этом году ему предъявлено еще одно обвинение. Тоже заочно. Фото:…
26 Iunie 2019
Уличный видеоопрос: как бельчане относятся к пипидастрам и гетеросексуалам
Уличный видеоопрос: как бельчане относятся к пипидастрам и гетеросексуалам Новый выпуск просветительского проекта «СП» «Словарный запас» посвящён познаниям бельчан в иноязычной лексике....
26 Iunie 2019
Citiți joi în ZdG
În ediția din 27 iunie a Ziarului de Gardă aflați cum explică mai mulți procurori din Republica Moldova donațiile de zeci de mii de euro…
26 Iunie 2019
В 2018 году правительство Филипа потратило почти 150 тысяч леев на цветы
Стоимость некоторых цветочных композиций превышала месячную зарплату обслуживающего персонала, работающего в здании правительства. Фото: gov.md. Согласно данным, представленным командой премьер-министра Майи Санду, в 2018 году…
26 Iunie 2019
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work